Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Hoe hebben jullie je paarden (natural) gestald/staan?

Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Leeftijd
    44

Hoe hebben jullie je paarden (natural) gestald/staan?

Hoi allemaal!!

Ben benieuwd naar jullie ervaringen wbt stalling/staan van je paard(en).

De groep natural horsemanship/parelli mensen groeit uiteraard best aardig, maar plekken/stallen waar je je paard kan hebben staan weides/pensionstallen/maneges, zijn daar nauwelijks of helemaal niet op ingericht,
    laat staan dat men begrijpt wat je doet, of je daar zonder raar aantekijken, of nog erger, mee gaat bemoeien, allerlei oordelen over gaat geven.

Wat zijn jullie ervaringen?

mss heb jij de eigenaar van de pensionstal weten over te halen naar betere voorzieningen voor je paard?
    Of heb je een fijne plek gevonden waar er meer begrip is?

Misschien heb je op je eigen weide vanalles kunnen aanpassen?

Misschien heeft iemand goede tips hoe dit aan te pakken?

ben benieuwd!!

grts Bob

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re:Hoe hebben jullie je paarden (natural) gestald/staan?

Ik heb op een grote pensionstal gestaan en sta nu op de renbaan. Op beide plekken was/ben ik de enige Parelli-er, en ik heb nog nooit problemen gehad dat mensen kritiek hebben of zich ergens mee bemoeien, maar ik denk dat dat ook door mijn eigen instelling komt. Ik bemoei me ook niet met anderen maar ga gewoon rustig mijn eigen gang. Ik ga niet met touwen lopen zwaaien in een bak waar anderen rijden, maar doe dat op een plek waar geen anderen bij zijn. Als beginnende Parelli-er maak je bovendien veel fouten en ziet het er voor de buitenwereld niet bepaald "spectaculair" uit .

Toen ik in het stadium kwam dat ik - in de ogen van anderen - "bijzondere dingen" met mijn paarden kon, kwam er belangstelling en oprechte vragen, tot aan het vragen of ik ze les kon geven aan toe (waar ik nooit aan begonnen ben). Mijn advies: hou je op de achtergrond, leg alleen iets uit als mensen je iets vragen en straal geen houding uit van "alleen ik weet hoe je echt met paarden om moet gaan" (dat zie ik nogal eens bij mensen die net met NH beginnen), probeer niemand te "bekeren" maar zorg dat je gewoon góed wordt in wat je doet.

In het compleet natural stallen van een paard ben ik persoonlijk niet geïnteresseerd, maar wel in veel buiten zijn en onbeperkt ruwvoer. Dat laatste verzorg ik gewoon zelf, maar aanbieden om extra te betalen voor bepaalde voorzieningen heeft me in het verleden ook vaak verder geholpen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Apr 2013
    Leeftijd
    44

op een renbaan? heftig

mijn instelling is ook totaal van laat me me ding doen en bemoei me ook nergens mee, maar in een brabants stalletje met max 16 paarden, gaat het nogal vanzelf dat je opvalt
    (vooral omdat 95 % van de andere mensen amper ooit rijdt en wij elke dag met de paarden bezig zijn en dan val je sowieso op en al helemaal als je anders doet dan anderen..

Is opzich ook niet erg, tot het punt waarop je merkt dat je disrespect lrijgt voor wat je doet (vooral omdat je beginner bent, ik ga het ook niet uitleggen, want dat heeft toch geen zin)
    en uiteraard ga ik niet met een touw zwaaien in een bak waar mensen rijden, sowieso, rijden en grondwerk in 1 bak, met vreemden, dat nooit!

daarom ben ik opzoek naar een plek waar er meer natural gedacht/geleefd wordt...dat in de basis de attitude al verschillend is, denk dat dat voor zowel mij als mijn paard een rustigere basis geeft.

Juist ook nu je leert en ziet hoe het ook kan, vind ik het ook niet altijd makkelijk/fijn mensen om me heen te zien, die hun paard slaan en schoppen en de schuld geven van vanalles en nog wat, ik weet dta het bestaat, maar hoef dat perse in mijn natural training en 'zijn' te hebben, dnek dat die energieen niet positief op elkaar door werken..

aan de andere kant, het is wel leuk te zien als anderen mensen het oppikken en er zelf ook mee aan de slag gaan, je ze ineens met touwhalsters etc aan ziet komen, of ook de 7 games gaan oefenen..pro's and con's both ways uiteraard, maar een gelijkgestemde basis is meer rust, is meer setting up for succes, is meer een happy paard!!

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

Ik sta op een stal met niet meer dan 10 paarden, het is een mengelmoes van wat mensen doen.
    Mennen dressuren buiten rijden en ik ben daar ook de enige parellier, wel heb ik een stalgenootje die NH doet maar op andere manieren.
    Hier word ik niet raar aangekeken krijg soms wel eens een opmerking van....jij met je circus paard naar mijn hoofd geslingerd van de SH maar thats it.

Bij ons zie of merk ik weinig verschil met wat ik doe en met wat mijn stalgenootjes doen, ieder doet zijn ding bemoeid zich met niks en zijn vooral for the horse bezig(hoewel is sommige dingen anders zou doen maar dat zijn mijn principes en niet die van hun).
    Ze staan bij ons vanaf half april 24/7 buiten tot half oktober mits het weer het toelaat ze langer op het land te laten(zoals de afgelopen week) Daarna staan ze vanaf ongeveer 8/9 uur tot 18:00 in de paddock met de bakken goed gevuld met hooi/kuil, daarna gaan ze voor de nacht naar binnen.
    Wij regelen alles zelf betreft het voeren en mesten, zetten om de beurt de paarden buiten(ieder heeft een vaste dag)
    Maar ben het met promptertje eens, iedereen lekker zijn ding laten doen en je vooral op de achtergrond houden...dan komt de interesse vanzelf
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Jullie hebben toch les van Elvira? Zij heeft toch een prachtige natural plek. Welliswaar zonder bak of voorzieningen maar op een plek staan waar je support krijt, je paard lekker buiten staat en ook heel prima kunt rijden of grondwerken in de wei lijkt me alsnog fijner als een pensionstal met puur gezeik

Ik ken beide...heb op priveplekken gestaan met alle voorzieningen, zonder enige voorzieningen, doe het allemaal zelf, pensionstal met allerlei mensen met verschillende wensen en helemaal alleen op een prive terrein.

Het aller prettigst was natuurlijk alle faciliteiten en gelijkgestemden maar als ik moest kiezen zou ik voor geen gezeik en geen voorzieningen kiezen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Ik denk zelf dat je best ergens een hele kleine stal zoekt, dat je daar het meeste kans hebt om overweg te kunnen met de andere paarden-eigenaars.
    Ik heb zelf het geluk dat ik een hele kleine privé-pensionstalling heb gevonden met maar 8 paarden. Op zo'n kleine plaatsjes vind je sowieso meer recreatieve ruiters (die meestal ook minder fanatiek een bepaalde trainingsmethode zullen verdedigen), doordat er geen fantastische voorzieningen voor de mensen zijn als een cafetaria en een grote binnenpiste. Maar dat hoeft ook niet voor mij. Dat moet je natuurlijk bekijken voor jezelf.

Ik ben bij ons de enige die echt Parelli doet maar de rest staat er op zijn minst wel een klein beetje voor open of "zou het ook wel eens willen proberen." In de praktijk doen ze dat niet maar er is geen commentaar op wat ik doe, ondertussen zelfs eerder geïnteresseerde vragen

De accomodatie voor de paarden is goed alhoewel niet meteen perfect... Achter zo een klein initiatief zit ook minder geld, en het wordt dan ook lastig gevonden om echt te investeren in iets. Zo erger ik me voor het moment mateloos aan de gigantische modder waar we mee zitten, rond de schuilstal. En dat verharden kost veel geld... Maar eigenlijk mag ik niet klagen want voor de rest is het daar allemaal mooi in orde! Zeer degelijke stallen binnen (die wel maar zelden gebruikt worden aangezien bijna iedereen zijn paard gewoon buiten wil ), genoeg weides (niet overdreven, maar wel genoeg), een round-penn en een relatief "grote" piste in geopad, ... Meer dan dat is er niet, maar het is zeker al wat he!
    Take the time it takes, so it takes less time.

Ik herken jouw verhaal wel. Ondanks dat ik me nooit iets aangetrokken heb van wat anderen van mijn omgangswijze met Roman vinden, ben ik toch erg blij dat ik sinds 1,5 jaar ons droomplekje gevonden heb!

Roman staat nu in een kudde van ongeveer 30 paarden.
    Ze staan 24/7 buiten en hebben naast een overvloed aan weiland de beschikking over een grote verharde paddock met hooiruiven, een schuilstal en verschillende andere schuilmogelijkheden,
    Op onze stal staan veel verschillende soorten mensen. Iedereen doet gewoon zijn eigen ding en dat wordt geaccepteerd onder elkaar. Wegens veiligheidsreden zijn hoefijzers aan de achterhoeven niet toegestaan, maar verder zijn er eigenlijk geen regels wat betreft de omgang met paarden. Mits deze paardvriendelijk is natuurlijk.
    Er staan wel relatief veel naturals, wat denk ik logisch is op een stal als die van ons. Veel mensen zijn bezig met verschillende vormen van grondwerk. Ook parelli is regelmatig terug te zien.
    Toch zijn er ook mensen die uit de wedstrijdsport komen en bijv. dressuur rijden.
    We hebben de beschikking over een buitenbak en er is een grote afsluitbare schuur met zadelkasten, poetsplaatsen, een keukentje, toilet, afspuitplaats en twee noodstallen.

Wat ik zo fijn vind aan onze stal is dat iedereen elkaar respecteert en accepteert. Iedereen mag zijn eigen bekapper/hoefsmid, dierenarts of instructeur laten komen. We staan altijd voor elkaar klaar en de paarden worden altijd goed in de gaten gehouden!

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Dat klinkt als een héle fijne plek!!
    Take the time it takes, so it takes less time.

Dat is het ook!

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik huur mijn eigen weide. Het heeft voor- en nadelen. De paarden staan altijd buiten 24/7 met een schuilstal. Dat is fijn, maar ook een nadeel, ik heb bv geen box moest een paard perse stalrust houden.
    Het maakt ook dat ik met voeren beperkt ben: 1-2x per dag afhankelijk van hoe mijn diensten vallen. Daarom werk ik wel met slowfeeder netten. Maar ideaal gezien zou ik ze liefst 3x/dag willen voeren.

De weide is opgedeeld in stukjes en we hebben geen track. Ik heb wel sinds een dik jaar een paddockje bij de schuilstal zodat ik eventueel alleen die kan opendoen. In de praktijk wordt het dan zo een drassige boel, dat ik het bijna nooit zo gebruik.

Over het algemeen ben ik heel blij, mijn paarden staan met hun drietjes lekker altijd buiten.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Leeftijd
    57
    Dagboek Berichten
    19

Ik heb ervaring met zowel bij een pensionstal staan met ongeveer 25 paarden en sinds april dit jaar sta ik bij een kennis/vriendin waar mijn fjord alleen met haar trekpaard staat.
    Ik merk alles heeft voor en nadelen en strubbelingen hou je toch wel. Zo had ik bij mijn oude pensionstal dat de paarden in de winter maar twee uurtjes per dag buiten kwamen, 2 x per dag gevoerd werden en soms veel mensen tegelijk in een drassige bak aan het rijden waren. Ik was daar samen met een vriendin de enige in het begin die veel aan grondwerk deed, (emiel voest vrijwerken, lange lijnen, rechtrichten en clickeren)maar niemand vond het raar of deed denigrerend. (ook best wel wat dressuurdames En het was super gezellig met voorzieningen zoals een toilet, overdekte longeercirkel, plek om overdekt te poetsen en met zn alle 1 x per jaar op vakantie.

Nu sta ik bij een kennis. Zij huurt een groot weiland, haar man heeft een gedeelte met steltonplaten bestraat, twee containers, een voor de paarden waar ze zelf in uit kunnen als zij dat willen en een container voor onze spullen. Ik heb geen wc, geen bak en ik voer meerdere keren per week. Zo was het vanochtend mijn beurt om te voeren om acht uur. We hebben een drassige longeercirkel haha waar we nu bijna niet in kunnen dus rij ik meer buiten.
    We hebben slowfeeder netten, mn fjord scharrelt de hele dag buiten met zn trekpaard vriendin. Hij heeft geen voernijd meer, is veel rustiger, en sinds ik met Parelli begonnen ben bloeit hij op.
    Kortom, ik als mens ben er op achteruit gegaan, minder sociaal contact, meer zelf doen (laatst sloot staan uitbaggeren met de man van mijn vriendin voor de schouwing)maar Aselt staat veel paardvriendeljker..
    En ongeacht waar ik sta, ik doe gewoon lekker mijn eigen ding..en laat andere mensen ook hun eigen ding doen..

Mijn paardjes staan aan huis, dat heeft voor een nadelen. Qua werk en nadeel maar voor de rest heerlijk. Ik deed ze altijd s nachts op stal, maar toen ik eenmaal doorhad dat mijn Shetlanders Veel gelukkiger werden en gezonder Door 24/7 buiten te doen, staan ze nu buiten en kunnen ze de stal in wanneer ze willen. Ik ben bezig met een track te maken, maar manlief ziet het nog niet echt zitten omdat het zwart wordt een niet mooi groen blijft . Dus een klein stukje track en de hele winter het hele stuk. Stapje voor stapje breid ik de track wel uit. voor de rest voer ik ze 4 × per dag in slowfeeders. als ik ze minder voer gaat het te snel op en staan ze te lang zonder ruwvoer. ik merk dat ze het op dit nieuwe rigime het goed doen. Dit merk ik vooral aan de shetlanders, ze spelen meer en zijn energieker. Mijn fjord vindt het allemaal wel best zolang maar te eten heeft.

Sorry voor alle hoofdletters op verkeerde plekken, mijn tablet houd er soms rare ideeën Op na

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Oef, ik heb al wat stallen gehad inmiddels.

Eerste was een boeren pension stal, 1 buitenbak en verder wat paddocks, paardlief kwam er max 2u per dag uit. ik ben daar weggegaan vanwege afstand, mensen en de stalling (ik was nog niet zo met buiten staan bezig etc)
    Toen verhuist naar een stal 10 min vandaan. Ook boeren pensionstal maar veel kleinschaliger. Paard werd elke middag 4 a 5u in groep buiten gezet en niemand heeft ooit commentaar op mij gehad ondanks ik het allemaal anders deed.

Ik wilde graag paard meer buiten dus naar een weide met niks :P gegaan samen met nog iemand, dit klikte uiteindelijk niet meer zo en toen weer terug naar pensionstal.
    Vorig jaar koos ik voor een plek waar paardlief 24/7 buiten kan lopen met schuilstal. ik heb alleen geen bak. Maar we moesten t met elkaar doen zoals voerbeurten maar ook inkopen etc. ik zal je zeggen, dit nooit meer. Iedereen wil wat anders en iedereen vind dat zij het beste idee hebben, daarnaast doe ik vrijwel niets meer met mijn paard omdat ik de afstand naar de bak helemaal beu ben.

Mijn lieve paardenkind mag nu bij Dyonne thuis gaan wonen, wel wat verder van mijn huis maar: Dyonne houd het beheer, ik hoef mij niet druk te maken om voeren oid, en ik heb er een bak bij waar ik het hele jaar gebruik van kan maken. Paardlief staat 24/7 buiten met schuilstal en verharding en in weideseizoen wordt het ook perfect geregeld.

Ik moet zeggen op pensionstal heb ik t minste gezeur gehad, omdat hier gewoon 1 iemand het bepaald. Ik zal niet meer met andere in zee gaan om het " samen" te doen.

Oja nog bijkomend voordeel: Dyonne weet wat parelli is, en werkt er zelf ook mee.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Mijn paarden staan aan huis, en 24/7 buiten met schuilstal. Tijdens natte periodes staan ze in de paddock (deels bestraat deels modder). Als het weer het toelaat krijgt een deel van de kudde daar weidegang bij. Qua voer krijgen ze (vrijwel) onbeperkt ruwvoer, en Olivia krijgt daar krachtvoer bij.

Voordeel is absoluut dat ik kan doen en laten wat ik wil (bijna dan :P). Overleggen over de verzorging hoeft niet, en hier nooit discussie over de hoeveelheid ruwvoer.

Nadeel is natuurlijk dat ik ook echt alles zelf doe (voeren, water vullen). Maar ja, John vindt de paarden ook leuk en levert ook een bijdrage. De kruiwagens die ik vol met mest heb zet ik gewoon naast de paddock en worden dagelijks geleegd in de shovelbak (scheelt mij 80 meter sjouwen naar de mesthoop, 4 kruiwagens per dag). Ongeveer 1x per week vegen we de paddock machinaal schoon, dus ik hoef alleen de hopen maar weg te scheppen dagelijks.

Onze buren hebben een prima rijbak waar ik gebruik van maak, en zelf heb ik sinds kort een speelwei aan huis. Daar kan ik mijn grondwerk mooi doen zonder toeschouwers, en spulletjes laten liggen.

Hier geef ik ook alleen uitleg bij wat ik doe als ernaar gevraagd wordt. Maar hier gaat dat prima, aangezien ze inmiddels wel zien dat wat ik doe nog niet zo dom is als ze dachten . Wat ook scheelt is dat ik veel mee help en ook els krijg van onze zeer traditionele buren met stoeterij. Ik heb zelf wel met hun kinderen gelest, zij met bit en sporen en ik zonder.

Aangemeld
    Apr 2013
    Leeftijd
    44

heerlijk, paarden aan huis, dat gaat ooit nog wel komen,

@ anna: we zouden de paarden heel graag bij Elvira zetten, maar dat is enkele reis nog 50 km, dus net te ver om elke dag heen te gaan..

grts

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten