Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: sweet iron met losse ringen of met D-ringen?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

sweet iron met losse ringen of met D-ringen?

gisteren was ik in een nieuw westernwinkeltje hier in de buurt.
    ze hadden er zoveel mooie dat-wil-ik-ook-hebben-dingetjes!
    tja, en als je er dan toch bent kan je net zo goed metteen veel informatie vragen.
    ze hadden er ook een hoop bitten maar niet het bit dat parelli gebruikt. trouwens, dat was volgens die vrouw van de winkel een vrij scherp bit. (ach, wat weet zij nou dat ik/wij NH'ers niet gebruiken om te stoppen of te trekken.)
    in ieder geval, zij raade me een heel ander bit aan. ook van sweet iron maar met een D-trens zodat je het bit niet door de mond kan trekken... en zonder losse ringen.
    het fotootje dat erbij zit is dat bit.
    ze vroeg of het ging om een jong of ouder paard dat al veel kende. nou, een jong paard dus en daarom ging haar voorkeur dan uit naar dat bit.
    toen ik vertelde dat we eerst alles nog goed moesten krijgen op halster keek ze wel even raar maar heb het maar gelaten om uitleg te geven.

met het idee dat ik eerst maar beter heel veel informatie kan opdoen en veel bijleren voor ik ooit een bit koop dus deze vraag aan jullie:
    is het inderdaad vriendelijker en beter om zoiets aan te schaffen dan de sweet iron snaffle met losse ringen?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: sweet iron met losse ringen of met D-ringen?

Het voordeel van een bit met losse ringen is dat het paard tot op zekere hoogte zelf kan bepalen hoe hoog of hoe laag in zijn mond hij het bit wil hebben. Bij een bit met D-ringen kan dat niet. Daarom is Parelli voor een bit met losse ringen, want hij stelt dat het de verantwoordelijkheid van het paard is om het bit op de juiste plaats te houden. Het is per paard verschillend wat hij het fijnste vindt. Voor Atli lijken losse ringen vooralsnog niet zo geweldig te werken, hij blijft maar kauwen en schuiven met het bit en dus ga ik binnenkort toch eens een ander soort bit proberen..
    Een bit met losse ringen kun je idd makkelijker door de mond trekken trouwens, maar daar is weer iets anders voor uitgevonden: het slobberriempje. Dat is een riempje dat je aan het bit vastmaakt en dat onder de kin doorloopt.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb weinig ervaring met bitten, maar ik zou toch liever een dubbelgebroken bit of een myler bit kiezen. Die kunnen niet dubbelknakken en dus geen pijn in het gehemelte veroorzaken.
    Ik ben zelf ook heel erg aan het twijfelen over eggbutt ringen (ronde, vaste ringen) of losse ringen.... Ik ga dus dit topic goed volgen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

dank je voor de duidelijke uitleg marja, daar ben ik wat mee. het is dus erg paardverschillend. als ik eerst de kans heb om eens wat bitten te proberen voor ik er zelf één koop ga ik dat misschien doen. kijken wat hij zelf het leukst vind.
    het slobberriempje kende ik nog niet.

evenaar, die mevrouw heeft mij ook een hele uitleg gegeven van dubbelgebroken bitten en ook de werking heel mooi laten zien bij een plastiek paard. een dubbel gebroken bit is nog harder in de mond blijkbaar (volgens haar dan) dan een enkel gebroken omdat waar het dubbel is gebrokken dat gedeelte omhoog komt in de mond tegen het verhemelte. dat duwt dus dubbel zo hard als een enkel gebroken.
    of dat is toch wat ik eruit kon begrijpen.

ik vond het wel fijn dat ze alles voordeed en mij zelf ook liet voelen. ze kende er blijkbaar wel iets van maar of ik nu alles moest voor waarheid nemen wist ik dus niet.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Huh? Dubbelgebroken duwt harder in het verhemelte dan enkel gebroken? Ik heb nu dus een enkelgebroken snaffle voor Atli (al lang niet meer gebruikt trouwens), maar behalve dat Atli daar dus als een gek op blijft kauwen, prikt dat ook in zijn verhemelte. Geen wonder dus dat hij het geen fijn bit vindt...
    Volgens mij kan het tussenstukje van een dubbelgebroken bitje nooit zover omhoog komen dat het in het verhemelte prikt, tenzij je paard een hele kleine mond heeft.
    Het beste is idd om gewoon verschillende bitten uit te proberen (rij er dan wel een paar keer mee voor je oordeelt; ook voor je paard is het wennen). En bereid je paard vast goed voor door hold the tongue, en veel in/om zijn mond te voelen. Als hij dan straks een bit in heeft, kun je zelf met je hand voelen hoe het ligt in zijn mond en of het wel of niet tegen het verhemelte aan komt. Als je dan een helper hebt, kun je die vragen de teugels aan te nemen zodat je kunt voelen wat het bit doet als je ermee rijdt. Heel verhelderend!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

super advies marja. daar had ik zelf niet eens aan gedacht.
    tja, ik zei al, ik weet niet wat ik moest voor waar houden natuurlijk. ik ben een bittenleek
    maar ik heb het wel zelf kunnen zien bij het plastiek paard en het kwam inderdaad vrij ver omhoog. (dubbel gebroken dan) misschien ligt het er ook nog aan wat soort bit het is en zoals zegt de groote van de paardenmond.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kwam het enkelgebroken bit dan niet ver omhoog?
    Bij Atli kan ik dat nl. heel goed voelen in zijn mond, zijn enkelgebroken bit prikt in het midden echt in zijn gehemelte.
    En ach, over wat een goed bit is en wat niet verschillen de meningen van de "deskundigen" toch, net als met over alles in de paardenwereld.
    Je zult uit alle adviezen toch moeten halen wat jou het meest logisch in de oren klinkt, en dan vervolgens nog maar zien of je paard het ermee eens is.
    Op de ISPH heb ik trouwens geleerd dat koper in bitten heel slecht is; sommige paarden zijn er allergisch voor en krijgen dan een afschuwelijk soort brandwonden in hun mond! Ik heb daar foto's van gezien, brrrrr.... Omdat de meeste mensen nooit in de mond van hun paard kijken, blijft dit onopgemerkt. De instructrice van de ISPH raadt het dus ten stelligste af om een bit te gebruiken waar koper in is verwerkt.
    (Atli verdraagt het koper trouwens wel, dus het kan ook goed gaan.)

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

oh jawel hoor. het enkel gebroken bit kwam even ver omhoog als het dubbel.
    dit was een klein tussenstukje in het dubbel gebroken bit. ik denk als het tussenstuk groter is dat het dan minder hoog komt. zal wel van bit tot bit afhangen waarschijnlijk.

dat van dat koper wist ik niet. dus eerst testen en checken voor je zoiets koopt.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Maar dan nog, een enkelgebroken is veel puntiger dan een tussenstukje, dus ook al zou het tussenstukje even hoog komen, dan lijkt het me alsnog voor het paard minder vervelend.

Ik vind het ook moeilijk. Een Myler/Billy Allen lijkt me het beste, al zou ik hem wel heel graag willen uitproberen voor hem te kopen want ze zijn nou niet echt goedkoop.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

ik heb mijn bit nog steeds niet in gebruik maar heb die van parelli het liefste zou ik dus bitloos willen rijden daar geeft ze nl ook mooi op na.

Ik heb nog een behoorlijke collectie aan bitten thuis liggen , waaronder een d-trens en fulmer bit beide dus met vaste ringen en beide dus met een antidoortrek stang dit is vooral in een jachtparcour erg handig je trekt dan nl het hoofd van je paard mee met die stang aan de zijkant , ik was er als normal helemaal verknocht aan.

De laatste tijd rij ik erg vaak met cherokee bridle en dat gaat ook prima ze houdt hem prima zelf vast (laat hem zelfs niet meer los) dus ik neem aan dat ze dat met een dun bitje ook kan

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Ik vind het ook moeilijk. Een Myler/Billy Allen lijkt me het beste, al zou ik hem wel heel graag willen uitproberen voor hem te kopen want ze zijn nou niet echt goedkoop.
    Ik heb een Myler comfort snaffle en die heb ik eerst een week mogen uitproberen. Een week is niet echt veel, maar toch altijd nog beter dan helemaal niet. Ik heb mijn bit bij Van Rijs in Zevenhuizen gekocht en dat is niet echt in de buurt voor jou, maar ik geloof dat meer winkels zo'n service verlenen. Op het moment rij ik alleen met m'n touwhalster en heb mijn Myler aan een stalgenoot uitgeleend om te proberen.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

Bladwijzers

Forum Rechten