Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: ervaringen met nachtblind paard?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

ervaringen met nachtblind paard?

Ik wilde met mijn dochter gaan kijken bij een pony die misschien geschikt is voor haar, maar deze pony is nachtblind.
    Weet iemand wat dat in de praktijk inhoudt, wat je daarvan merkt en wat de gevolgen zijn?
    Ze zou bij ons nl in een paddockparadijs komen met schriklint, bochten, hoogteverschillen en binnenomheiningen. Ziet ze die wel in het donker? En wat als ze 's nachts plotseling moet uitwijken voor een kuddegenoot; is er een verhoogd risico op het door de draden gaan?

Re:ervaringen met nachtblind paard?

Das apart, werkelijk nooit van gehoord..

Misschien is google?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Geen ervaring mee.
    Ik weet wel dat nachtblindheid bij mensen veroorzaakt wordt (kan worden?) door een vitaminegebrek. Dus ik denk dat het wel slim is om zijn algehele conditie goed na te gaan, en ook zijn verleden (voor zover dat kan). Mocht hij inderdaad ondervoed geweest zijn, dan zijn er mogelijk nog meer (latente) gezondheidsproblemen aanwezig.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Nou, het is een appaloosa, en nachtblibdheid schijnt bij dat ras vaker voor te komen. het is een soort van verbonden met het appaloosa gen, en komt vaak bij heterozygoten voor.
    Ik wilde juist graag ervaringsverhalen horen omdat ik zelf bang ben dat ze zich hier niet gaat redden 's nachts. Maar misschien heb ik dat wel mis.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marion
    Nou, het is een appaloosa, en nachtblibdheid schijnt bij dat ras vaker voor te komen. het is een soort van verbonden met het appaloosa gen, en komt vaak bij heterozygoten voor.
    Ik wilde juist graag ervaringsverhalen horen omdat ik zelf bang ben dat ze zich hier niet gaat redden 's nachts. Maar misschien heb ik dat wel mis.
    Goh daar heb ik nog nooit van gehoord wel interessant.

Hoe zou je dat kunnen zien? (Wonder is ook een appaloosa)
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Op bokt lees ik dat zulke paarden 's nachts, of bij schemer al, voorzichtiger lopen, struikelen en ook wel door de omheining gaan. Dat is dus mijn grootste angst.
    Ik moet nog spreken met mijn veearts, maar ik had gehoopt hier wat ervaringsdeskundigen te vinden

Ik snap je bezorgdheid, enige hoe je daar misschien achter komt is op proef nemen. ?
    Niet mijn idee van paard kopen, maar ze zal zich toch moeten redden in een PP neem ik aan ?

Hoe doen de eigenaren het nu ?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ze heeft altijd 's zomers dag en nacht op de wei gestaan. Dat ging goed, maar dat is natuurlijk recht toe recht aan. 's Winters stond ze 's nachts op stal.
    Ik heb mijn veearts net gesproken, en hij zegt dat als ik haar goed laat wennen overdag aan het pp, dat het dan geen problemen hoeft te geven.
    Op zich zal ze zich ook wel redden, als ze maar niet door de draden gaat met de rest van de kudde achter zich aan.... Dat risico is er altijd natuurlijk, maar ik wil geen duidelijk verhoogd risico in huis halen.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Een kennis van mij heeft 2 nachtblinde paarden, beiden idd appaloossa. Zij gaf de volgende tips;

Je zou het paard in een kleiner stuk kunnen zetten om te wennen, en dit langzaam uitbreiden. Dan weten ze vaak goed hun weg te vinden. Zolang ze goed in de kudde passen uiteraard, want bij rangorde/drukte/opjagen zullen ze lijkt mij toch wel door de draad lopen. Eerst rustig wennen is dus belangrijk.

In het begin zou je zelfs overdag buiten en bij schemer/donker binnen kunnen doen, tot ze goed gewend zijn aan de ruimte waar ze in komt.

Heb je lint om je PP? Het schijnt soms te helpen als het lint niet super-strak gespannen is, maar dat het een beetje heen en weer beweegt in de wind. Dan kunnen ze het beter lokaliseren.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Dat is wat ik idd voorzie: mijn leidruin is erg streng, en er is een ruin die de anderen om de voerbak heen wel eens plotseling zat kan zijn. Het is een kudde van inmiddels bijna 20 paarden, dus zeker in de beginperiode genoeg kansen op aanvaringen.
    Nu zouden we haar sowieso rustig aan laten wennen aan de omgeving en de kudde, en ik heb idd breed lint hangen dat wel wat speling heeft, maar toch...
    De veearts zag er ook niet veel problemen in bij een rustige gewenningsperiode, maar ik blijf toch twijfelen.
    Zoals mijn man zegt: waarom zou je een risico in huis halen?

Idd, ik zou het risico niet nemen. Zeker niet met zo'n enorme kudde.

Genoeg andere leuke paarden op deze aardbol
    Zijn jullie perse opzoek naar een appaloossa ?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Nee hoor, hoeft geen appaloosa te zijn, maar bij deze merrie kwam alles toevallig samen. Ze was ook drachtig, en dat is voor mij een pre.
    We zoeken niet een bepaald type, maar vooral een brave stabiele merrie. Maar eigenlijk moeten we wachten tot het voorjaar, tenzij we weer een drachtige merrie treffen.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik heb er geen ervaring mee, wel met slechtziend paard. En die kon zich perfect redden. Natuurlijk moet die eerst wel de omgeving leren kennen. Maar daarna redde die zich net zo goed als elk ander paard.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Bladwijzers

Forum Rechten