Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 46

Topic: Dekens

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Re:Dekens

Hier een beetje de zelfde twijfels.
    Gisteren ben ik terug gekomen van vakantie. Toen ik op vakantie was heeft Snow zijn verzorgster elke dag Snow beweging gegeven, maar hij was wel weer behoorlijk stijf gisteren.
    Hij staat 24/7 buiten met sinds vorige week weer onbeperkt ruwvoer.

Ik kan mij herinneren toen het weer een paar weken geleden ook omsloeg dat Snow ook stijf was. Zou hiervoor een deken kunnen helpen?

Vorig jaar heeft hij ook even onder een deken gestaan toen hij nog geen onbeperkt ruwvoer kreeg. Ik had toen een (vrij oude) bucas (195) over genomen van marit, omdat je die ook over een nat paard kon leggen. Dat vond ik een groot pluspunt omdat Snow nogal snel en veel zweet en het dan echt uren duurt voor hij weer een beetje droog is.
    Na een paar weken heb ik de deken afgedaan omdat hij een drukplek kreeg op zijn manen.
    Hij heeft voor zijn vliegendeken maat 205.

Zou een deken kunnen helpen en wat voor deken zouden jullie aanraden?
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja bij Whoopie zie ik dat verschil in stijfheid met of zonder deken dus wel. Je moet het gewoon uitproberen denk ik Dinka, want ieder paard is weer anders.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Met Danny zag ik duidelijk verschil mét deken. Als het veel waait/regent gaan ze toch veel stil staan met wat aangespannen rugspieren, en met deken is dat veel minder en had ik een soepel paard. Een goede deken is in Nederland soms gewoon onmisbaar lijkt het.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Nicky krijgt ook last van haar rug ze gaat heel vreemd lopen bij nat weer. Ze lijkt dan ineens wel 3 x zo kort.
    Ze propt zichzelf helemaal op.
    Die vind een jasje aan wel lekker.

Wil je snow voor de hele winter een jas aan doen ?

Mijn paardjes Fjord en twee shetties, hebben nog nooit een deken op gehad. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze het koud hadden of door en door nat waren. Ik denk dat het niet alleen te maken heeft met de haren rechtop zetten, maar ook met het poetsen. Mijn paardjes worden nooit geborsteld, omdat je dan de vetlaag weg poetst en die is onmisbaar bij regen. Vet stoot water af. Als ze het zadel op krijgt, dan haal ik alleen het zand wat weg. En als ze nat is (lees geen stal, alleen inloop) dan werkt een goed absorberende shabrak of dekje goed. Ik ga er vanuit als het zo slecht weer is en ze er echt nat van worden, dat ze zelf wel naar binnen gaan. Ik denk dat paarden dat zelf heel goed kunne inschatten. Ik denk dat we al gauw onze paarden vertroetelen en gaan denken, ik heb het koud dus mijn paard zou het ook wel koud hebben. Ook een zweetdeken gebruik ik nooit. (tuurlijk wel in mijn jongere jaren, toen was ik uit onwetendheid erg tradi) Als je een paardje goed uitstapt en je voelt dan op de huid, dan is ze daar niet nat meer. De rest verdampt. Toen ik nog wel een zweetdeken gebruikte, vond ik haar langer nat. Dus gewoon naar buiten of buiten blijven als ze wat bezweet is, ook hier heeft de vetlaag een aandeel aan. Ze is nog nog nooit ziek geweest of stijf.
    Het is natuurlijk ieder zijn eigen keus en ik wil niemand hier voor het hoofd stoten door mijn mening te geven.

Ik moet zeggen, nu met die storm heb ik ook even de griebels van gaat het wel goed met de paardjes? Maar ze staan buiten, hebben de mogelijkheid om naar binnen te gaan, maar ze kiezen ervoor om toch buiten te blijven. Ze zijn kalm en banjeren nog rustig rond. Ze komen alleen in de stal omdat daar hooi te halen valt en voor de rest zijn echt weinig op stal.

sussie elk paard is anders, geen idee hoe intensief jij rijdt.
    maar als nicky nat is van het zweet, met wintervacht dan is die niet zomaar ook weer droog, daarom scheer ik haar.
    En vlak voor het scheren was het ook slecht weer, dacht kan nog wel zonder deken. Toch kon ik de volgende dag niet rijden, omdat haar rug helemaal stijf was van het weer.
    Dat vind ik niet eerlijk..

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Marjo, ik heb geen idee, ik heb weinig ervaring met dekens.
    Zo te zien zo het dus wel kunnen.

Heeft iemand ervaring met de bucas big neck?
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Bucas zijn prettige dekens, geen idee naar type dat jij noemt.
    misschien even google of bokt ? Daar wordt meer geschreven over dekens dan hier.

ik heb zelf meerdere merken, die ook allemaal weer verschillend zijn qua pasmaat.
    Rhino, Amigo komen wel aardig overeen

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Voor wat bredere paarden is de Amigo vaak ook goed, heeft een fijne pasvorm, andere dekens gaan bij whoopie vaak wat "trekken"op de schouder. Wat mij wel prettig lijkt is een deken met zo,n "turtlenek"dan regent het minder snel in bij de schouder.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Bucas dekens worden vaak afgeraden voor bredere dieren. De big neck kan misschien wel.
    Maar hier alleen maar Horseware en dan met name Rhino dekens.

Wat betreft stijfheid. Vier jaar geleden dacht ik Maybel zonder deken te houden. Dierenarts kwam en raadde met klem aan een deken erop te gooien. Haar hele rugspieren stonden strak door kou. Volgens hem kon ze echt niet zonder buiten blijven.
    Ze liep altijd met goede dekens, zelfs als het nog niet zo koud was. Ze liep anders niet lekker, kon slecht tegen kou. En bij kou onder de 5 graden vaak nog een halsdeel erbij op.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Wonder komt ook niet meer zonder deken met zulk weer.
    Ik wil niet dat ze stijf wordt, ik train toch juist om haar soepel te houden. Dan vind ik dat een deken hier aan bijdraagt.

Dat rillen etc helpt er niet aan mee.

Zou Wonder geen rij pony zijn, zou ze niet permanent met dek op staan...
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

De kwaliteit van Bucas vind ik erg goed. Alleen de pasvorm vind ik vrij smal. Mijn paard kreeg altijd schuurplekken bij de schouders. Nu heb ik Amigo. Die pasvorm is voor haar beter. Hilbert heeft nu de Bucas. Voor hem is dat goed omdat hij een sloper is. Een Amigo houdt hij niet heel. Hilbert is vrij smal, wel een echte Friese nek. Een Big Neck is voor hem niet nodig.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Amigo 1200D is toch niet minder dan Bucas? De 600D wel natuurlijk.
    Hier altijd Rhino, maar zelfs met een veulen dat met vol gewicht aan de staartflap hing geen problemen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Klopt Dyonne. Ik bedoelde de Amigo 600D
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Leeftijd
    58
    Dagboek Berichten
    19

Ik had Aselt vorige winter zonder deken staan in een paddock in een kas. Maar hij was best wel stijf vaak ondanks dat hij lekker kon rondscharrelen. Omdat hij nu 24/7 buitenstaat met inloopstal heb ik deze winter een gevoerde winterdeken op gedaan en nog een 200grams uitdoor klaar liggen. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat hij misschien stijf was omdat hij het koud zou hebben gehad (hij was vorige winter te mager, kreeg achteraf gezien ook te weinig ruwvoer op mijn oude pensionstal) Hij maakt overigens geen mamoet vacht aan zoals sommige fjorden..

Bladwijzers

Forum Rechten