Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 46

Topic: Dekens

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Re:Dekens

Ik zou zelf zeker geen zweetdeken onder een andere deken doen. Als er een stukje onderuit komt en het gaat regenen, dan heeft je paard een natte deken om. Onderdekens vind ikzelf trouwens ook niets. Ik zou dan gewoon bijv een waterdichte deken van 200gram nemen en bijv een 100grams regendeken. Als het dan heeel koud is, kun je ze overelkaar heen doen en dan heb je dus 100gr, 200gr en 300gr. Nou daar kom je de winter wel mee door.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Twee regendekens over elkaar ben ik dan weer geen voorstander van. Je verliest toch ademend vermogen.
    Maar goed ik had een rhino ongevoerd met 100 grams liner.
    Twee halsdekens waterdicht van 200 en 370 grams.
    Een stakdeken van Amigo van 150 grams voor onder bovenstaande dekens.. Daar kon ik mijn pony wel mee inpakken, haha..
    Die staldeken stak er nooit onderuit.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    43

De zweetdeken zal ik alleen gebruiken als ik op stal ben, voordat hij weer terug de kudde ingaat dan. Ik zal die niet onder een andere gaan leggen. Mocht dit bij een TREC weekend wel noodzaak zijn (bij koud maar wel droog weer), dan slaap ik in mijn tent naast de paddock en haal die deken er ook onderuit als het zou gaan regenen en het gaat niet goed natuurlijk!

Voorlopig hou ik het even bij mij twee 0 grams regendekens, daar ik ze ook echt alleen bij extreem weer ga gebruiken. En niet tegelijk, maar in een kudde moet je nogal eens afwisselen om iets te laten repareren . Als blijkt dat Cos met de 0 grams nog hard/stijf aanvoelt, dan is er snel genoeg nog een andere deken aangeschaft!

In ieder geval allemaal bedankt voor de meningen, ervaringen en tips!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

In de winter zou ik persoonlijk geen regendeken gebruiken, je legt de vacht plat en hebt verder geen isolatie, die van mij heeft in de winter een 200 grams deken daar red ze het prima mee, heeft wel een inloopstal maar gebruikt die niet echt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ik gebruik zelden ern deken, alleen bij extreem nat weer in herfst, winter en voorjaar en dat is dan een 0 grams regendeken. Nooit gemerkt dat Moon het daaronder koud had of zijn vacht niet goed kon opzetten. Een erg natte vacht slaat bovendien ook plat. Bij een goede wintervacht kan het volgens mij prima op deze manier.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Dat plat liggen van de vacht en het daardoor koud krijgen is volgens mij ook een fabeltje (komt bij paardnatuurlijk vandaan), en plat liggen komt bij elke deken voor, ook bij dekens die niet waterdicht zijn. Ik heb Beyond bij nat weer in de paddock nu ook een ongevoerde regendeken op, en daar komt hij lekker warm en droog onder vandaan. Ik doe het ook met een 200 grams en nul grams waterdichte deken, die ik bij extreme kou over elkaar doe (maar dan moet het overdag ook dik onder nul zijn). Normaal is 200 gram voor de hele winter genoeg.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    43

Cos maakt verder ook een perfecte wintervacht aan, echt een teddybeertje gelukkig! De regendeken is puur voor bescherming combinatie extreme wind/regen. Vandaar ook de 0-grams regendeken. Afgelopen jaar hebben we dat ook bij een ander paard zo gedaan en zij heeft het niet koud gehad onder de regendeken. De momenten dat Cos de regendeken op had (inmiddels al 2 winters terug) voelde hij ook altijd heel warm aan op zijn wintervacht, onder de regendeken. Ik ga het in ieder geval allemaal goed in de gaten houden!

Cos die laat zien dat sneeuw helemaal niet vervelend is...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat plat liggen van de vacht en het daardoor koud krijgen is volgens mij ook een fabeltje
    Lucht isoleert prima, als Whoopie een wintervacht heeft en het is koud dan zet ze de haren meer rechtop, daar zit dan dus veel lucht tussen, op het moment dat ik daar een deken op leg(wat voor een dan ook) dan drukt de vacht plat door het gewicht, in voor en na seizoen zal dat niet zo,n probleem zijn maar in de winter bied je niet genoeg in de plaats als je er een ongevoerde regendeken oplegt mi.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Natuurlijk gaan die haren plat, dat gaan ze met elke deken . Maar heeft ze het dan ook echt koud? Die deken houdt ook wind tegen, en wind hebben we hier in Nederland meer dan genoeg. Gezien het feit dat er in Nederland nooit paardenskeletten uit de oertijd gevonden zijn, heb ik wel eens het idee dat ons Nederlandse klimaat met al dat vocht en die wind helemaal niet geschikt is voor 100% natuurlijk houden van paarden...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Sophie heeft het wel koud onder een enkele regendeken, en nicky niet. Dus het verschild ook per paard.
    Ik heb altijd voldoende dekens, en kan ook genoeg wisselen als het bv nat is ofz.
    Ik ben nog wel opzoek naar fijnere onderdeken, heb er nu 1 die net iets te lang is.

Ik koop enkel nog rhino of ander horseware of amigo dekens. Deze passen het best.
    Ik heb kleine maatjes en daardoor wel gelukt soms in de opruiming.
    Zou nog wel eens een Rambo deken willen passen.

Kortom testen wat het beste past. En naar de sterkte van de dekens.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    34
    Dagboek Berichten
    43

Wonder heeft het warm genoeg onder haar regendek, al heeft deze wel een katoenen voering (lijkt ongeveer 50 gram)
    Maar ze had het ook altijd wel warm onder de amigo 0 gram (die echt 0 gram is)
    Ik doe haar wel een deken op deze winter, maar dat is meer omdat ik graag wil dat haar vacht minder dik wordt (daarom gebruik ik wel een voering)
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Natuurlijk gaan die haren plat, dat gaan ze met elke deken . Maar heeft ze het dan ook echt koud? Die deken houdt ook wind tegen, en wind hebben we hier in Nederland meer dan genoeg. Gezien het feit dat er in Nederland nooit paardenskeletten uit de oertijd gevonden zijn, heb ik wel eens het idee dat ons Nederlandse klimaat met al dat vocht en die wind helemaal niet geschikt is voor 100% natuurlijk houden van paarden...
    Dt vind ik ook wel een beetje ja.. Ik heb toch echt de ervaring dat ze bij urenlange regen gewoon nat worden op de huid (ook de hafjes en ijsjes zonder dekens) en dan is droog en uit de wind met een regendeken toch een forse verbetering. Met droog of sneeuw winterweer gaat het prima, maar met die lange natte periodes staan de paarden met een deken toch echt stukken lekkerder in hun spieren.
    Onder een ongevoerde regendeken nooit gemerkt dat ze het koud kregen, zonder wel..

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Helemaal mee eens hoor dat lange perioden met regen het meest funest zijn, vandaar ook dat ik af en toe in voor en najaar een regendeken gebruik, in de winter gebruik ik een winterdeken voor Whoopie dus ik heb het nog nooit geprobeerd met een regendeken in de winter.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Hier het zelfde: mijn oude mannetje krijgt een deken op als het regent, in combinatie met kou en wind. Droge kou is geen probleem. In een natte winter dus een licht (of wat zwaarder) gevoerde regendeken. Maar zodra het zonnetje schijnt gaat die weer af.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Ik heb toch echt de ervaring dat ze bij urenlange regen gewoon nat worden op de huid (ook de hafjes en ijsjes zonder dekens)
    Karma (ijslander met een behoorlijke vacht) was vorig week (tijdens die enorme stortbui) tot op haar huid nat.
    Dus ja, ook robuuste paarden kunnen erg nat worden en baat hebben bij een deken. Al vraag ik me wel af hoe ze dat op Ijsland doen: veel regen en bijna nog meer wind dan in Nederland.

Bladwijzers

Forum Rechten