Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Veulen verhuizen

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Veulen verhuizen

Ergens volgende week/de week daarop verhuist Benjamin. Hij loopt op dit moment nog bij zijn moeder (drinkt minimaal), en de rest buiten. Nu zijn we alvast aan het bedenken hoe we het gaan doen qua afspenen. Zijn nieuwe huis is hier ongeveer 15 minuten rijden vandaan, en hij is al wel gewend aan trailer ritten.

De nieuwe locatie zegt; merrie en veulen inladen, daar uitladen, merrie gelijk weer inladen, veulen op stal voor een nacht met een vriendje ernaast.

Een andere optie is ze daar een paar dagen samen te stallen, en dan Olivia weer ophalen als Benjamin aan zijn nieuwe vriendjes gewend is. Het heeft absoluut NIET mijn voorkeur Olivia in andermans handen achter te laten, dus dit doen we eigenlijk liever niet.

Benjamin is erg cool, loopt ook rustig alleen stukjes mee (zonder Olivia te roepen). Hij eet zelfstandig hooi, muesli, slobber, brokken. En hij is prima op gewicht op dit moment. Iemand een tip? We hebben hier niet gelegenheid hem apart te stallen dus dat is geen optie.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re:Veulen verhuizen

De volgende fase in het leven van Benjamin breekt aan. Wat gaat dat toch snel.
    Hier mijn ervaring; ook gedaan wat de nieuwe lokatie zei. Enige verschil: we hebben ze samen even in de buitenbak gedaan. Het was naar Texel best een trip en zo kon ook de merrie even de benen strekken. Daarna hebben we ze samen door de stal geleid, daar is Vash linksom een box in gedirigeerd en Ollie moest rechtuit, deur door, trailer in, vastzetten, klep dicht en gaan.

's Avonds kreeg Vash er een veulentje bij ín de box (gewone box, maar voor twee ukken en voor even was dat echt ruim zát). Die kwam uit het koppel en daar heeft hij 2 dagen mee in de box gestaan en daarna zijn ze samen ingeschaard. Dat was fijn, want hij kon tijdens de eerste dagen zonder mams rustig eten én hij had vast een maatje. Dat is prima gegaan, nieuwe indrukken leiden af.

Voor mams was het, als achterblijver, minder fijn, die is echt enorm gaan zoeken en hinniken en liep maar heen en weer buiten. De druk op het uier is daar volgens mij de grootste oorzaak van (en melken is geen goed idee, want dan blijft ze produceren). De tweede dag was dat al eens stuk beter en de derde dag zo goed als over.
    Buiten kon ze heen en weer lopen, maar in de box was dit niet om aan te zien...want ze blééf onrustig rondjes draaien en tegen de deur aan duwen. Ze wilde er gewoon úit.

In ieder geval: tijdig stoppen met het geven van krachtvoer aan Olivia, haar uier na het spenen in de gaten houden (event. koelen), voldoende beweging geven aan Olivia. Benjamin die redt zich vast prima.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Waarom niet rustig thuis afspenen en hem wegbrengen als Olivia en hij eraan gewen zijn zonder elkaar te zijn. Voor veulen als merrie kan het echt een traumatische ervaring zijn dat het ineens voorbij is....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx. Olivia krijgt geen merriebrok (al maanden niet) en geeft amper melk. Dus daar verwacht ik geen problemen mee.

@Anna; Wij hebben niet de gelegenheid hem thuis apart te zetten. Hij loopt bijna niet meer bij Olivia, maar trekt erg naar Elsa en Anna. Olivia is ook niet heel geïnteresseerd meer en hij mag rustig uit zicht lopen.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ook ik zou proberen toch thuis iets te realiseren om ze te scheiden en dan benjamin apart op de trailer nar het nieuwe adres. Een merrie in een nieuwe omgeving scheiden van het veulen vind ik niet zo'n beste optie.

Ik zou Olivia niet verplaatsen.

Hele gekke vraag misschien maar kan Benjamin niet een half dagje bij de buren in de wei, dan weer naar huis. Dat twee of drie dagen en dan naar zijn nieuwe locatie?

Kan hij wennen zonder mama en Olivia wennen aan het feit dat Benjamin weg is.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Bedankt!

De buren zijn er niet zo happig op denk ik want die wilden Benjamin graag in de opfok (en hij gaat dus ergens anders heen :P). Zij stoppen alle veulens zo van de merrie af in een groepshok voor de winter, dus daar wil ik hem niet bij hebben. Maar zal eens vragen of ze iets hebben. Onze dichtbij-buren hebben wel 2 boxen, misschien kan ik die even gebruiken.

Benjamin alleen op de trailer is ook geen optie, dus dan zou er een ander naast moeten. Anna is de enige (naast Olivia) die alleen op de trailer ok vindt. Maar dat kunnen we wel oefenen hier, en ze zijn wel aardig vriendjes.

Dat klinkt echt goed! Anna en Benjamin samen op stap. Olivia oefent thuis zijn zonder Benjamin. Een meer natuurlijke overgang.

Het idee dat Olivia op vreemd terrein gescheiden wordt van Benjamin voelt niet erg comfortabel.

Succes in ieder geval en super dat je een goede plek gevonden hebt voor Benjamin.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hoi Caroline, kun je ze niet gewoon met een draadje in de wei/paddock van elkaar scheiden? Twee groepjes van 2 ofzo, dat ze fysiek niet meer bij elkaar kunnen? Zo hebben wij beide veulens gespeend en dat ging prima. Zo hoeft Olivia niet mee en kun je zelf in de gaten houden hoe het gaat.

Succes iig!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Onze dichtbij-buren hebben wel 2 boxen, misschien kan ik die even gebruiken.
    Dat zou ik persoonlijk niet doen...dat is voor Benjamin dan twee keer wennen en hij is als veulen de meest kwetsbare in de afspeenperiode (doelend op weerstand...infectiedruk op andere stal). Tenzij dat voor Olivia héél veel beter zou zijn natuurlijk.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ja daar heb je ook gelijk in Lila. Onze eigen 'stal' is helaas niet geschikt voor speelse hengstveulens (daar heeft Beebs wel gestaan met afspenen ).

We hebben in ieder geval nu besloten dat Anna mee mag in de trailer. Die kan wel alleen mee terug, en de anderen niet (behalve Olivia). Benjamin staat regelmatig in de andere schuilstal (heb 2 vakken, met dichte tussenwand), en dat is geen punt. Morgen ga ik Olivia even poetsen buiten de paddock en kijken hoe dat gaat. Dan kunnen we dat wat uitbouwen.

Als het dan goed gaat kunnen we een lint spannen dwars door de paddock. Dan hebben ze wel allemaal een schuilstal en kunnen ze niet bij elkaar.

Bedankt allemaal voor de hulp/tips!

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Dat klinkt wel goed deze opbouw. Wanneer is de verhuisdatum?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ergens tussen 18- 27 oktober gaat ie verhuizen. De nieuwe 'moeder' van Benjamin is momenteel hoogzwanger, en we willen liever niet bij de bevalling zijn . Dus ergens tussendoor gaat Benjamin erheen :P.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Wat ik heb geleerd is dat het afspenen voor de merrie vaak traumatischer is dan voor het veulen, de merrie mee laten reizen met de verhuis geeft dan nogmeer stress. Anna mee als begeleidster lijkt me een super plan!

Is Benjamin ook echt verkocht naarde hoogzwangere dame? En is dit een bekende? Spannend!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Mijn ervaring is dat het voor het veulen ook erg traumatisch is. Mijn veulen was door de vorige eigenaar wel met de mama gebracht en dan hij in een box en mama weg. Hij heeft zeker 2 weken alles proberen slopen, door draden heenrennen,... Was echt heel zielig. Mijn paarden wilden toen ook niks met hem te maken hebben.
    Ik vertrouwde op de ervaring van die persoon, maar achteraf gezien had ik veel liever gehad dat hij al beetje gewend zou worden aan "even zonder mama"time ofzo.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten