Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Moeite met gewoon mee lopen

  1. #1
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Moeite met gewoon mee lopen

    Hallo,

    Ik heb een probleempje met mijn 1.5 jarige LBI shetlander hengstje. Hij is totaal ongemotiveerd om mee te lopen. Als ik gebruik maak van een leadrope loopt hij in het ergste geval aan de ene kant van de rope en ik aan de andere kant. Hij sukkelt eigenlijk maar een beetje mee.

    Bij LBI’s wordt vaak gewezen op revers psychology, betekent dat in dit geval dat ik nog langzamer moet gaan lopen zodat hij van ons tweeën de snelste is. Als dat klopt, wat zou dan de vervolgstap zijn?

    Daarnaast zit ik er ook aan te denken om te beginnen met voerbeloningen, al ben ik daar in combinatie met shetlanders niet echt een fan van.

    Heeft iemand tips?

  2. #2
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Moeite met gewoon mee lopen

    En als je de stick gebruikt? Van voor zo zachtjes vragen aan de leadrope van kom mee en als hij niet goed genoeg reageert kijk je over je schouder aan de kant waar hij NIET loopt tot je zijn achterhand kan zien en dan desnoods met de stick bijdrijven? Parelli noemt het de merrie en hengst tijdens meewandelen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Moeite met gewoon mee lopen

    Reverse psychology betekent in dit geval dat je hem vraagt nog langzamer te lopen dan hij al doet. Langzamer dan hij eigenlijk wil, maar niet stil staan. Dat wissel je af met vooruit vragen op wat meer tempo. Grote kans dat hij daardoor meer gemotiveerd raakt om door te lopen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4

    Re:Moeite met gewoon mee lopen

    Langzamer of zelfs achteruit! Maar: hij is wel nog heel erg jong hè? Geef hem ook de tijd om te leren. Snapt hij het principe van wijken voor druk al wel? Soms helpt het bij kleintjes ook om een touw om de billen te doen, om ook van achteren een beetje druk te geven. Eigenlijk is dat voor veulens bedoeld, maar misschien helpt het om het idee over te brengen?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  5. #5

    Re:Moeite met gewoon mee lopen

    Achteruit

    Mijne steekt ook wel eens zijn middelvinger op hoor als ik hem vraag te draven

  6. #6
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Moeite met gewoon mee lopen

    Bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee. Zal de verschillende tips proberen en wellicht mixen. Komt vast goed

  7. #7
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Moeite met gewoon mee lopen

    Ben gisteren aan de slag gegaan met jullie tips en heb er zelf nog iets aan toegevoegd. Heb enekele pionnen neergezet met bij iedere pion een stukje brood. Zo hadden we een duidelijk doel. Kon ik mij ergens op focussen en was het voor Fernando duidelijker wat de bedoeling was. Ik heb ook mijn positie gewijzigd. Ben niet meer voor hem gaan lopen maar er naast. Eerst het temp naar beneden gebracht, viel hij nog verder terug dan was het over mijn schouder kijken vaak al voldoende om hem op gang te helpen. Uiteindelijk werd hij zelfs (voor zijn doen) fanatiek. Ik denk dat we hier op deze manier wel mee door kunnen gaan.

  8. #8
    Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Berichten
    1.387
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Moeite met gewoon mee lopen

    ze kunnen het wel die lb-i's

  9. #9
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:Moeite met gewoon mee lopen

    Zeker kunnen ze het, het enige wat je nodig hebt is een goede motivator, laat eten nou prima werken

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •