Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: workshop Heleen Davies : hoeven kijken

Re:workshop Heleen Davies : hoeven kijken

Grappig dat mensen huiverig zijn voor mijn gebrek aan educatie en dit plaatje afkomstig is van een veearts en barefoot onderzoeker van de eerste orde: Tomas Tesky. Ik had zo gauw geen ander plaatje van een traditioneel bekapte hoef liggen en ik vroeg hem dus of ik de foto mocht gebruiken. In het topic waar deze foto vandaan kwam stond ook een foto van een zgn natuurlijk bekapte hoef. Met die bekapping was is het niet heel erg eens en heb daarom die foto niet gebruikt.

Het is geen bangmakerij. Als jou traditionele hoefsmid de hoef al mooi afrond bekapt hij niet meer "zuiver traditioneel" en is hij met zijn tijd meegegaan. Prima dus!
    Maar als je hoef steevast barst, brokkelt en op diverse manieren vervormt en je paard wordt op die manier bekapt krijg je dus een idee waar dit eventueel aan kan liggen.

Het artikel vergelijkt geen personen maar visies. Inderdaad polariserend. Er zijn NB-ers die traditioneler bekappen en smeden die natuurijker bekappen, maar moet ik echt al die nuances en grijswaarden aan mijn artikelen gaan toevoegen?! Ik vind het al zo moeilijk om ze niet al te lang te laten worden

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Met bangmakerij bedoel ik de warmtefoto. Die geeft de realiteit niet weer .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Die warmte foto heb ik al vaker kritiek op gehoord. Die foto staat duizenden keren op het internet als illustratie van een paard met een beslagen (koud) been en drie onbeslagen benen. Maar er gaat ook het gerucht dat het paard op die foto iets anders mankeerde dat de doorbloeding verstoorde. Ik heb inmiddels aan verschillende thermografen gevraagd of ze een verifieerbare foto hadden die hetzelfde verschijnsel lieten zien, maar helaas tot nu toe geen resultaat

Je kunt ook met de hand voelen dat benen van beslagen paarden kouder aanvoelen dan paarden zonder ijzers. Dit komt omdat ijzers het hoefmechanisme met wel 80% verminderen. Ik weet niet of je daar bang van moet worden, maar het is wel iets waar je over na kunt denken. Of dat je in je achterhoofd kan houden als je paard van de ijzers afkomt en je je afvraagt hoe het komt dat ze ineens warm aanvoelen...

Goed bekapte hoeven blijven ook in de winter lekker warm, sneeuw blijft er niet onder plakken.

Lijkt me vreselijk om altijd maar koude voeten te hebben. Jij?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik heb de wel/geen ijzerdiscussie al iets te vaak gevoerd in mijn leven en ik ga daar niet meer mee verder. Ik kijk wat mijn paarden nodig hebben en geef ze dat. Of dat nu dekens, onderdak, voer, ijzers, een bit of whatever is. Ik heb maar één principe en dat is "for the horse". Alle dogma's heb ik lang geleden afgeschud, en ik heb mijn mening gedurende mijn leven al heel vaak bijgesteld en dat zal nog wel een paar keer gaan gebeuren zolang ik leef. Dus soms ijzers, en soms niet.

Desalniettemin vind ik het een goed streven van je om mensen bewuster te maken, want kennis is soms schrikbarend afwezig in de paardenwereld. Alleen moet dat IMO wel objectieve kennis zijn, en niet slechts vanuit één invalshoek. En nu ga ik weer aan het werk
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Ik denk dat de workshop Hoeven Kijken ook heel nuttig is voor mensen met beslagen paarden. Ook aan beslagen hoeven kun je van alles aflezen. Ook onder een ijzer hoort een hoef die in zo goed mogelijke gezondheid verkeert. En dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van de smid en de veearts, de eigenaar van het paard blijft altijd degene die uiteindelijk verantwoordelijk is. Geen overbodige luxe dus om er zo veel mogelijk informatie over te verzamelen.

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Heleen, dank je wel voor je uitleg en je reacties op deze discussie.
    Ik ben blij dat je naar Veendam komt en ik ben er absoluut van overtuigd dat we met zijn allen een hele interessante dag zullen hebben.
    mijn paard heeft een mening.

Ik kijk er ook naar uit om jullie te ontmoeten! Behalve een leerzame dag belooft het ook een hele gezellige dag te worden met veel interessante discussies en uitwisselingen van ervaringen.

Aangemeld
    Apr 2005

Ja, en met diamoteeënaarde naar ik heb begrepen!

En met handige adviezen waarmee je ook nog eens geld bespaart

Ik kan helaas niet komen. Heb de website bekeken en het lijkt me erg interessant. Ik denk dat het een mooie aanvulling is op het pn media pakket. De volgende keer dan maar. Kan ik gelijk even langs het huis rijden waar ik geboren ben

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

De discussie over natuurlijk bekappen en straalkanker is afgesplitst naar Hoeven.

http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=35007.0
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door memphis
    Ja, en met diamoteeënaarde naar ik heb begrepen!
    Wat is dat?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Je kunt alles lezen over DE op de website diatomx.co.uk.
    Het is het basis ingredient van NTDRy, een middel dat goed werkt bij rotstraal.
    Helaas is dat middel nogal duur waardoor de meeste mensen het niet langdurig en in ruime hoeveelheden gebruiken.
    Je kunt een soortgelijk middel zelf mengen en op die manier de stralen elke dag verzorgen en kosten bespren.

Ik ga het trouwens niet meenemen want ik bedacht me net dat ik dit keer met het vliegtuig kom (ik woon in Frankrijk), en vliegen met een vage zak poeder kan voor enorme vertaging zorgen

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    Apr 2005

@Julia: ja, ik weet het inmiddels. Moest lachen toen ik de term voor het eerst hoorde, maar schijnt heel effectief te zijn tegen rotstraal. Interessant onderwerp die stralen, ik wil het graag uitgebreid aan de orde stellen als Heleen er is.

Bladwijzers

Forum Rechten