Grappig dat mensen huiverig zijn voor mijn gebrek aan educatie en dit plaatje afkomstig is van een veearts en barefoot onderzoeker van de eerste orde: Tomas Tesky. Ik had zo gauw geen ander plaatje van een traditioneel bekapte hoef liggen en ik vroeg hem dus of ik de foto mocht gebruiken. In het topic waar deze foto vandaan kwam stond ook een foto van een zgn natuurlijk bekapte hoef. Met die bekapping was is het niet heel erg eens en heb daarom die foto niet gebruikt.
Het is geen bangmakerij. Als jou traditionele hoefsmid de hoef al mooi afrond bekapt hij niet meer "zuiver traditioneel" en is hij met zijn tijd meegegaan. Prima dus!
Maar als je hoef steevast barst, brokkelt en op diverse manieren vervormt en je paard wordt op die manier bekapt krijg je dus een idee waar dit eventueel aan kan liggen.
Het artikel vergelijkt geen personen maar visies. Inderdaad polariserend. Er zijn NB-ers die traditioneler bekappen en smeden die natuurijker bekappen, maar moet ik echt al die nuances en grijswaarden aan mijn artikelen gaan toevoegen?! Ik vind het al zo moeilijk om ze niet al te lang te laten worden![]()
Bladwijzers