Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

  1. #1
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

    Hoe giftig is Amerikaanse vogelkers voor paarden? Tot mijn schrik ben ik erachter gekomen dat wij er velen van hebben staan. Hele grote, die staan er dus al jaren. Op het internet las ik namelijk dat ze giftig zijn voor paarden en daar schrik ik best van.
    Dit jaar schijnen er ongekend veel bessen aan de bomen zitten en die vallen inmiddels op de grond en nu zie ik de shetjes ervan eten. Ook zie ik de grote paarden af en toe wat bladeren eten (en dit doen ze misschien al wel jaren...)
    Deze week hebben we ism een bosbouwer een aantal van de grootste bomen omgezaagd en afgevoerd, maar ik heb nog meer.

    Wat te doen? Ik wil ze allemaal weghebben uiteraard maar dat lukt niet binnen hele korte tijd. Paarden daar niet meer laten lopen is eigenlijk geen optie, want ze staan over het hele land verspreid in de bosranden. Als het moet dan moet het natuurlijk, dan bedenk ik wel iets.

    Ik ben alleen benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft, op welke manier dan ook.
    Paard ziek geworden of ook land met vogelkers erop? Heel graag hoor ik van jullie!
    Leven is het meervoud van lef.

  2. #2

    Re:Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

    Het blad is idd giftig bij grotere hoeveelheden, af en toe een hapje eens per week kan geen kwaad, thans niet direct dat ze dood neervallen.
    De stoffen die dan vrijkomen kan een gezond paard werwerken.
    De pitten van de bessen zijn ook giftig. De bes zelf kan je eten, kan soms best lekker zijn als je er van houdt.
    Als het blad verlept wordt het nog iets giftiger dan wanneer het nog aan de struik / boom zit.

    Mijn pony's eten soms in de loop tijdens de rit wel eens een klein hapje. Wordt voornamelijk in deze tijd van het jaar gedaan. In het voorjaar en zomer laten ze ze links liggen. Waarom weet ik niet. Maar af en toe een hapje tijdens een rit heeft tot dus ver nog niet tot problemen geleid in mijn geval.

    Ik kan mij wel voorstellen dat je ze weg wilt hebben als ze direct rond je weide staan.
    Houdt er wel rekening mee dat alleen omzagen betekend dat ze weer opnieuw uitlopen. Dus als je ze helemaal weg wilt hebben dan zal je moeten rooien dus ook de stronk er uit. Of .... en is tuurlijk beter van niet.... gif gebruiken en de afgezaagde stronken daarmee insmeren.

    Het is dus direct gevaarlijk bij grotere hoeveelheden. En hoeveel dat precies is weet ik niet exact. Kan geen kg aan geven.

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re:Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?


    Geen antwoord op je vraag, maar in dit kader bevreemde me onderstaand bericht (uit 2009 weliswaar)...

    http://www.boerenvee.nl/?page=nieuwsbericht&id=1333

    Konik paarden mogelijk naar Veluwe om vogelkers te weren10-08-2009

    Er is een grote kans dat op de Veluwe het konikpaard wordt uitgezet. Het uit Oost-Europa afkomstige konikpaard, dat niet mensenschuw is, zal de strijd aan moeten binden met de vergrassing van de heidevelden en de Amerikaanse vogelkers (ook wel de 'bospest' genoemd), een woekerende boomsoort die al het andere verdringt.

    De Veluwe kent al, van oudsher, schaapskuddes om de vergrassende heide te begrazen. En sinds een jaar of twintig Schotse hooglanders. Dat zijn wilde koeien die zijn losgelaten in het natuurgebied Veluwezoom van de Vereniging Natuurmonumenten, gelegen ten noordoosten van Arnhem.

    Beide diersoorten hebben behalve voor- ook nadelen. Schaapskuddes behoeven een herder en dat kost geld. Schotse hooglanders grazen wel maar niet zodanig dat de heide er op grote schaal door terugkeert. Staatsbosbeheer heeft nu echter grote verwachtingen van het grijs-zwarte konikpaard. Die dieren begrazen nu al onder meer de vlaktes van de natuurgebieden Meinerswijk (aan de zuidkant van de Rijn bij Arnhem) en de Oostvaardersplassen.




  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

    Tja. Beheerders van natuurlijke kuddes doen wel vaker idiote dingen. Zo liepen er op gegeven moment hengsten in het begrazingsgebied Herperduin, en ja, ook daar waar de ruiterpaden liepen. Heel fijn, toen ik daar met mijn merrie reed en er een opdringere jonge hengst achter ons aan kwam...

  5. #5
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

    Hey Alet,

    Bij ons hetzelfde. Wyz en Lola nemen af en toe een hap van de bladeren en idd in deze periode. Voorheen keken ze er niet naar om.

    Jullie paarden zullen dit al jaren doen denk ik. Ze lopen niet meer om de wei toch?
    Zag er toen we laatst op bezoek waren erg ruig uit.

    Wyz en Lola scharrelen vrijwel dagelijks om de wei en in het bosstuk. Het is interessant om te zien waar hun voorkeur naar uitgaat. Zo hebben ze een periode veel beuk gegeten, nu komen er beukennootjes aan( die giftig zijn) en lopen ze de beuk voorbij. Nu is lijsterbes favoriet.
    Af en toe twijfel ik aan het natuurlijke eetgedrag, helemaal als je gaat zoeken op Google en je op sites komt waar alles wat groen is en geen gras heet als onveilig wordt omschreven. Las laatst ook ergens dat je paarden niet moet laten kiezen omdat ze dit niet meer gewend zijn plus dat uit/van een boom eten niet natuurlijk is.

    Wij blijven er altijd bij en houden in de gaten wat ze eten. Gisteren wilde Wyz zelfs varen eten

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

    Ik denk zelf dat het van een boom of struik eten veel natuurlijker is dan we denken. Het is een goede manier om wat meer ruwe celstof binnen te krijgen dan er in ons malse gras zit. Maar ik zou zelf ook niet helemaal durven vertrouwen op hun zelfselecterend vermogen eerlijk gezegd. Veel echt giftige planten zijn niet lekker en veel is pas giftig in grote hoeveelheden maar of ze zelf door hebben waar de grens ligt?

    Staat die vogelkers op jouw terrein Aletta of juist daarbuiten op dat van anderen? Lastig probleem!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

    Thanks allemaal voor jullie reacties. Inderdaad interessant verhaal dat ze juist paarden in zouden zetten voor deze boompjes. Aan de andere kant zijn de kleine dunne stammetjes niet giftig, dus wellicht eten de paarden die op en houdt je het daarmee kort. Kan me daar wel iets bij voorstellen. Gezien alleen het blad en de pit giftig zijn. Ik weet uit onze eigen bostuin dat het groeit waar je bij staat, echt niet normaal. Soms wel 40 cm in een week bij de juiste weersomstandigheden.

    Dineke, het staat op ons terrein en doordat ze dit jaar blijkbaar ontzettend veel bessen/kersen hebben valt het me eerlijk gezegd ineens op. Ook omdat met name de kleintjes ervan eten, ook de pitten.
    Gezien de kudde hier al heel hun leven woont zullen ze ongetwijfeld vaker hebben gegeten van de bomen en de bessen. Alleen nu ik het weet vind ik het echt niet zo prettig.

    De bomen zijn ongelooflijk hard gegroeid afgelopen jaar waardoor de paarden er makkelijker bij kunnen. Ik heb er gewoonweg niet bij stil gestaan, ik wist het niet, anders had ik ze allang weggehaald. Maar gezien de grootte van sommige staan ze er echt al vele jaren.
    Ze staan nu nog in onze beide bossen waar de track doorheen loopt. Die over track hingen vanuit die singel Marlies hebben we vandeweek allemaal gekapt.

    Ik ga iig met die bosbouwer bellen, of we snel weer een paar joekels weg kunnen halen. Gigantisch karwei, maar het moet vrees ik.

    Zouden jullie de paarden niet meer in de bosdelen laten waar besjes op de grond liggen?
    Leven is het meervoud van lef.

  8. #8
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re:Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

    Persoonlijk zou ik handelen naar de kennis die je nu hebt en ze er niet meer bijlaten. De vrucht wordt beschreven als smakelijk, en als de shetjes de pitjes erbij opeten zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Ook dieren kunnen zich teveel tegoed doen aan lekker eten.
    In mijn geval heb ik ervoor gekozen straks 75 van de 150 pruimenbomen te vellen en de rest goed af te zetten ook al staan er in de pastures van Toril ook pruimenbomen. Ik heb gezien dat de paarden de pruimen zo nu en dan eten, en waarschijnlijk de bladeren ook. Alleen daar zijn ze niet in die mate/overvloed aanwezig zoals bij mij en veronderstel ik dat er om die reden weinig aan de hand is. Ik denk dat de mate van aanwezigheid van de kersen/pruimen (ander beschikbaar eetbaar spul) invloed heeft op de mate van inname. En dat er dus bij overvloed snel meer van gegeten wordt.

  9. #9
    Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    Arnhem/Veluwe
    Berichten
    1.947
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Amerikaanse vogelkers, hoe giftig, wat te doen?

    Beslissing gemaakt! Achterste bos dichtgegooid (waar al zo'n 8 bomen stonden met inmiddels heel veel besjes op de grond). Nieuwe track gemaakt door de achterste weide, waardoor er toch weer rond gelopen kan worden. Wat een zegen toch om zoveel land te hebben, met zoveel mogelijkheden. Van de winter zien we wel weer verder wat te doen met die bomen. Dan zijn iig de bladeren en de bessen weg en is het een stuk makkelijker en veilig rooien.

    Thanks allemaal voor het meedenken!
    Leven is het meervoud van lef.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •