Ik heb bij Ten Have een graszaadmix van sobere grassoorten gekocht.
Ze hebben er standaard mixen voor paarden, maar daar zit nog engels raai in. Als je aangeeft wat je wilt, maken ze dat voor je.
Ik heb bij Ten Have een graszaadmix van sobere grassoorten gekocht.
Ze hebben er standaard mixen voor paarden, maar daar zit nog engels raai in. Als je aangeeft wat je wilt, maken ze dat voor je.
Interessant dit! Vraagje: wat is er slecht aan klaver? (voor paarden dus)
Klaver bevat veel eiwit, zit wel laag in suikers.
Ok, Thanks.
Daarbij is klaver berucht om het veroorzaken van tympanie bij grazers onder bepaalde omstandigheden (hoeveelheid etc.). Het dier loopt op zoals wij het hier noemen, dus de buik zwelt als gevolg van gas die het dier niet kwijt kan via mond of kont. In extreme gevallen dien je dan dus een gaatje te prikken in de buik als de zwelling te groot wordt of niet meer afzakte. Tympanie door klavers mondt door de hoge gehalten eiwit uit in schuimvorming (denk aan opgeklopte eiwitten van eieren), wat dus echt heel vervelend is.
Zelf heb ik liefst zo min mogelijk klavers op mijn wei, liever lucerne. Dat kun je ook zaaien, is nog decoratief ook. Verder zou ik je wei die nu overwoekerd is eerst eens maaien in het voorjaar en dan eens kijken hoe de grasmat is. Als deze redelijk gesloten is, zou ik afwachten wat er groeit. Wie weet valt het alles mee en is doorzaaien met wat "harde" grassoorten genoeg. Overigens is engels raai heus niet slecht, het is wel een grassoort die sterk is. De soorten die voor voer worden gebruikt hebben hogere gehaltes als de soorten die op sportvelden worden gebruikt. Voordeel van de laatste is naast lagere gehaltes dat het bestand is tegen intensief gebruik en dat is wel iets waar je ook rekening mee moet houden
.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Heb hier ook een stuk grond kunnen huren waar al zeker 20 jaar niks aan gedaan was , stond vol met dikke bomen, maar ook honderden vuistdikke boompjes, die hebben we er allemaal tussenuit getrokken , met tractor en een ketting , een gedeelte "wei" met dikke bomen, dan een stukje met een poeltje en een bult , en een stukje echt bos , waar we wat bomen uitgetrokken hebben zodat ze er doorheen kunnen lopen .Er groeide ook heel veel klimop , dat is met een minikraantje afgegraven en in de grond gestopt. Omdat het niet geploegd ofzo kon worden door al die wortels heb ik er met de hand wat graszaad ( bioron) doorgezaaid , maar dit is niet zo mooi uitgekomen eigenlijk , er staan nu verschrikkelijk veel onkruid en brandnetels op .
Ik weet ook niet goed wat ik nu verder moet doen , ben niet zo voor vergif spuiten, maar vrees dat ik wel moet om van die brandnetels af te raken , de honden lopen ook in de wei , en hebben last van hun voetjes daardoor .
Kun je het maaien? Als je dat geregeld doet onderdruk je langzamerhand het onkruid en stimuleer je het gras..
"A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli
Ja tis al een paar keer gemaaid , maar t onkruid blijft winnen .
Brandnetels groeien daar waar de grond verstoord is. Zij zullen langzaam verdwijnen wanneer de grond is hersteld in zijn natuurlijke evenwicht. En ja dit kan soms lang duren. Voor ons te lang. Regelmatig maaien even laten drogen en dan aan je paarden voeren kan je ze weer kwijt raken.
De grond is verstoord doordat je grondwerk hebt verricht.
Als je onkruid weg wil krijgen met maaien dan moet je wekelijks maaien en tuurlijk graszaaien om de open plekken die er staan onmiddenlijk op te vullen met het gras wat jij wilt. 1 of 2 x per jaar maaien doet het onkruid niet verdwijnen.
Als je bijv en groot stuk grond omploegt en vlak maakt dus zaai-klaar voor gras. En je gaat zaaien dan zal het onkruid in eerste instantie sneller opkomen dan het gras. Door wekelijks te maaien onderdruk je het onkruid en krijgt het gras voldoende kans om op te komen. Meer licht en ruimte omdat het onkruid klein blijft. En zo krijg je een grasmat als je het zaait.
Ga je het grote stuk maar 1 of 2 keer per jaar maaien krijg je een gevarieerde onkruidbende van de onkruiden die er op dat moment in de grond zitten en dicht aan de oppervlakte zodat ze ook daadwerkelijk kunnen groeien.
Ah , bedankt , klopt wel , waar de grond omgedaan is staan de meeste brandnetels en rare onkruiden , men graszaad heeft daar niet veel gedaan precies .
Ik heb nu wel even een probleem met de brandnetels omdat de honden er ook op mogen lopen nu , en die hadden wel last aan hun pootjes ervan . Was nu al aan denken om ze dood te spuiten, maar gaat er dan nog wel gras op groeien volgend jaar ? of beter maaien ?
Bladwijzers