Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Sidepull vraagjes

Sidepull vraagjes

Sinds een paar weken rij ik een 23 jarige KWPNer met een sidepull (fra pardoes).
    . Met bit komt hij erg in verzet als je de teugels kort pakt, is ook vooral recreatief gereden. Met de sidepull doet hij dit niet dus dat is super.
    . Hij loopt er ook braaf mee in de bak, halthouden en achterwaarts gaat super. Alleen stelling lukt niet, hij is erg scheef en ik krijg hem niet rond op alleen zit
    en binnenbeen.
    Met bit gaat dat weer beter.
    Hij hoeft van mij geen dressuurpaard te worden maar ik zou hem graag wat soepeler in zn lijf krijgen. Maar zelfs als ik mn hand overdreven naar voren en naar
    binnen breng volgt hij die niet.
    Ook belangrijk is dat hij niet supervoorwaarts is, liever lui dan moe. Een jonger paard zou ik aktiever aan het been maken door veel overgangen te rijden, maar dat vind ik bij zo'n ouwetje weer zo sneu.

Buiten rijden of uitstappen durf ik ook niet bitloos om die reden.

Wat mag ik verwachten, kan hij dit nog leren zonder bit of is hij hier te oud voor. Is de Pardoes het juiste hoofdstel of had ik beter voor een ander systeem kunnen kiezen.
    Iemand nog tips?

De neusriem zit op de goede hoogte, maar zit niet heel erg strak. Ik kan 2 vingers aan weerszijden van het neusbot onder de neusriem krijgen.
    Hij wordt overigens nog 3 x per week door zn eigenaar met bit gereden. Die wil nu nog niet overstappen, maar staat er wel open voor.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Sidepull vraagjes

Ieder paard, jong of oud, kan op welk hoofdstel dan ook leren lopen Ook voorwaarts vragen is i.m.o. echt niet sneu. Sterker nog: een voorwaarts paard is één van de belangrijkste dingen als je je paard soepel en gegymnastiseerd wil krijgen. Vooral ook in voorwaarts dénken.

Dat stelling niet lukt kan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat je houding je hulpen tegenspreken en dat je (onbewust) toch teveel met de teugel wil doen of dat je paard het niet kan vanwege stijfheid of een blokkade of dat hij je hulpen niet snapt. Dat is niet te beoordelen of op te lossen zo van een geschreven verhaal.

Maar om je hoofdvraag te beantwoorden: ik vind een sidepull heel erg fijn, maar dit kan verschillen per paard. De één heeft een hekel aan druk op de neus, de ander doet het beter op een kin- of kaakgekruist hoofdstel en weer een ander doet het prima op een sidepull.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Hij is wel voorwaarts, hij mag niet lopen sloffen van mij want dat is net zo slecht. Maar hij zou wat scherper moeten zijn aan het been
    . Nu moet ik teveel en te vaak been geven en daar stompt hij natuurlijk op af, dus je hebt gelijk dat ik daarmee aan de slag moet.
    Eigenlijk wil ik ook een instructeur die af en toe helpt maar ik ken er geen die ook wat weten van bitloos.

Maar los daarvan is het lastig dat hij zn hele hals zo ontzettend stijf houdt in de wendingen met dit hoofdstel en hoe los ik dat op.
    Hoe weet ik of dit hoofdstel voor hem geschikt is. Ik kan niet even een ander hoofdstel, bijv. kaakgekruist, kopen. Dat is iets te duur helaas.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Tja, ik heb geen idee zo. Als je zegt dat hij in zijn hele hals stijf is dan denk ik eerder dan hij in zijn geheel soepeler moet worden in zijn lijf, ongeacht de optoming. Maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen zonder een filmpje. Een goede instructrice kan je trouwens helpen of je nu met of zonder bit rijdt.

Waar woon je in de buurt?
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Zoetermeer. Dus mocht iemand wat weten, dan hoor ik dat ook graag.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Volgens mij zit Noor Tanger niet ver bij jou vandaan. Ik heb zelf geen ervaring met haar, maar ze staat als goed instructrice bekend Als je nog meer een Parelli/Natural Horsemanship inslag wilt in combinatie met dressuur kun je ook contact opnemen met Liesbeth Jorna (Sport & Horsemanship United). Ik weet niet zeker of ze daar in de buurt komt, maar ze komt door een groot deel van het land.

Ik ga m'n oude instructrice eens vragen een keertje te komen. Dat kan in ieder geval geen kwaad.

Nuttige adviezen zijn al gegeven en daar ben ik het wel mee eens.
    Je paard in stelling rijden doe je niet met behulp van het bit, als dat zo is dan is de kans groot dat je een verkeerde stelling verkrijgt.
    Er zijn op internet prachtige voorbeelden over te vinden.

Heb je weinig geld maar wil je wel verschillende hoofdstellen uitproberen? Dan kan je eens een kijkje nemen bij de NVBP (Nederlandse vereniging Bitloos Paardrijden)Zij hebben zo'n beetje alle bitloze hoofdstellen die er in Nederland te verkrijgen zijn en kan je lenen als je lid wordt.
    Dan steun je meteen de promotie van bitloosrijden voor zowel de reacreatie ruiter alswel de wedstrijdruiter.
    de site is www.bitloos.nl

Bitloos.nl ken ik, misschien maak ik van die service nog een keer gebruik.
    Verder moet ik dan maar doorgaan zoals ik nu bezig ben en hopen dat ik wat soepelheid terug kan krijgen, bij voorkeur bitloos. Een leuke uitdaging.

Al eens aan een bosal & Mecate gedacht ?
    Kijk voor meer uitleg in de (eind) september uitgave van WesternMagazine (www.westernmagazine.eu)
    Voor mee info omtrent het rijden op hackamore : www.dutch-remuda.nl

MVG Louis

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Als hij niet lekker reageert op druk (en dat is wat je doet met een sidepull: Druk aan bijvoorbeeld de zijkant van het hoofd, met als doel wijken voor druk= hoofd opzij) zou je hier ook vanaf de grond eerst wat aandacht aan kunnen doen door hem met behulp van fases te leren wijken voor druk op verschillende delen van zijn lijf.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Als je met bit je paard wel rond en soepel door de bochten kan rijden, zou ik het bit gebruiken voor de gymnastiek. Dat is zeker belangrijk voor een ouder paard. Je kunt dan ondertussen vanaf de grond werken aan het begrip van wijken voor druk, dus zonder bit. Als je paard dat begrijpt kun je voor andere dingen, bv buiten rijden, veilig bitloos op pad.

Als je paard verzet laat zien bij het oppakken van de teugel, zou ik daar wel aandacht aanbesteden. Wie weet komt het door de manier waarop je de teugels oppakt. Als het is door stijfheid, kom je hetzelfde probleem tegen met bitloos rijden.

Zelf rijd ik ook bitloos met een s-hack. Daarmee rijd ik niet anders dan met een bit.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Bladwijzers

Forum Rechten