Sinds een paar weken rij ik een 23 jarige KWPNer met een sidepull (fra pardoes).
. Met bit komt hij erg in verzet als je de teugels kort pakt, is ook vooral recreatief gereden. Met de sidepull doet hij dit niet dus dat is super.
. Hij loopt er ook braaf mee in de bak, halthouden en achterwaarts gaat super. Alleen stelling lukt niet, hij is erg scheef en ik krijg hem niet rond op alleen zit
en binnenbeen.
Met bit gaat dat weer beter.
Hij hoeft van mij geen dressuurpaard te worden maar ik zou hem graag wat soepeler in zn lijf krijgen. Maar zelfs als ik mn hand overdreven naar voren en naar
binnen breng volgt hij die niet.
Ook belangrijk is dat hij niet supervoorwaarts is, liever lui dan moe. Een jonger paard zou ik aktiever aan het been maken door veel overgangen te rijden, maar dat vind ik bij zo'n ouwetje weer zo sneu.
Buiten rijden of uitstappen durf ik ook niet bitloos om die reden.
Wat mag ik verwachten, kan hij dit nog leren zonder bit of is hij hier te oud voor. Is de Pardoes het juiste hoofdstel of had ik beter voor een ander systeem kunnen kiezen.
Iemand nog tips?
De neusriem zit op de goede hoogte, maar zit niet heel erg strak. Ik kan 2 vingers aan weerszijden van het neusbot onder de neusriem krijgen.
Hij wordt overigens nog 3 x per week door zn eigenaar met bit gereden. Die wil nu nog niet overstappen, maar staat er wel open voor.
Bladwijzers