Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

  1. #1

    hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Hallo,

    Ik zit met een probleempje. Ik verzorg namelijk een pony die artrose heeft in zijn achterbenen. Met als gevolg dat hij niet op enkel 1 achterbeen kan staan wanneer ik zijn hoeven wil schoon maken. Zijn rechterachterbeen kan hij redelijk goed opheffen, maar zijn linker totaal niet. Hij probeert wel, maar van het moment dat hij zijn been een paar seconden van de grond heeft, verliest hij zijn evenwicht en moet hij zijn ander been terug op de grond zetten. Je kan ook aan hem zien dat hij echt pijn heeft.

    Nu vroeg ik me af of iemand tips of ideetjes heeft zodat hij zijn hoef toch kan optillen ? (is ook nodig voor hem te bekappen e.d.)
    Ik dacht er al aan om hem te leren om zijn been gewoon te 'knikken', zodat hij in ruststand staat met 1 been en dan zijn hoef schoon te maken zonder dat hij ze echt optilt, maar weet niet of dit kan lukken.


  2. #2

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Heeft deze pony niet dan ongelofelijk veel pijn, als hij nog niet eens op 1 achterbeen kan staan ?

    Een oplossing weet ik niet.

  3. #3

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Als een paard niet meer op zijn been kan steunen, hoeveel pijn heeft dit paard dan en wil je dan zijn hoeven nog wel uitkrabben.... Een oplossing heb ook ik niet.
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Ook in ruststand komt er gewicht op het andere been. Ik denk inderdaad als dit voor het paard al teveel is, dat het dan tijd is om daar iets aan te doen..
    Mijn pony heeft wat meer moeite met de benen optillen, dan probeer ik ze wat lager te houden en daar te krabben. Maar zij kan wel goed op het andere been steunen, dus dat is dan wel anders.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Actief Forumlid lian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Berichten
    1.387
    Dagboek Berichten
    5

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Kun je het dier niet in een bak/laagje lauwwarm water laten staan? Dat spoelt het er gewoon uit.

  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Voetje niet optillen, maar zodaning omhoog doen dat je wel uit kunt krabben. Dan hangt zijn teen nog op de grond, als je me snapt

  7. #7

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Bedankt voor de reacties. Ik had er eigenlijk nog niet bij nagedacht dat die pony dan waarschijnlijk ook veel pijn heeft als hij op 2 achterbenen staat... Dom van mij! Nu, de pony is niet van mij, hij staat op mijn moeder haar werk als 'kinderboerderijpony' voor gehandicapten en der verzorgers kennen daar totaal niets van paarden... Daarom dat ik af en toe een handje bijsteek.
    Volgens de DA valt de artrose mee, hij mag van de DA zelfs nog volwassen personen dragen ( wat ik zelf absurd vind en helemaal tegen ben. ) ik ga dan nog maar eens voorstellen om een grondig onderzoek te laten doen door een DA. Bedankt!

  8. #8

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Hoe belangrijk is het dat de achterhoeven uitgekrabt worden?

    Ik zou zeggen, lekker laten zitten en alleen krabben als je iets hoort. Kijk of je plassen kunt vinden waar hij doorheen kan lopen.

    Succes!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  9. #9
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Hoef even laten rusten op een hoefsteun, randje, (stevig!) krukje oid, eventueel met wat zachts eronder. Dan kun je rustig onder de hoef kijken en heeft je paard steun.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  10. #10

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Bedankt voor de tips!
    Hij staat dag en nacht op een weitje met een schuilstal dus zoveel vuil komt er niet in zijn hoeven, dus in principe is het uitkrabben inderdaad niet erg belangrijk. Maar omdat de verzorgers daar totaal niets van paarden weten en de DA zegt 'hoeven moet je uitkrabben' , beschouwen zijn de raad/wil van de dierenarts als wet... En wat ik zeg, betwijfelen ze allemaal jammergenoeg...

  11. #11
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:hoeven uitkrabben bij een pony met artrose

    Ik zou zeggen, gun dat paard nog een aantal jaar pijnstiller en dan zijn rust en tot die tijd idd lekker laten zitten dat uitkrabben en wat eerder is aangegeven evenueel af en toe in een bakje water en als hij neiging heeft tot rotstraal een bakje met wat biotex.

    Jammer dat je er weinig over te zeggen hebt..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •