Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Brok bijvoeren?

  1. #1
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Brok bijvoeren?

    Sinds april dit jaar sta ik bij een vriendin met Aselt. Zomers lekker op het land met haar trekpaard, savonds in de paddock met schuilstal en in de winter staan ze in de paddock met schuilstal en strook steltonplaten. Zij heeft heel mooi voordroog van een vaste leverancier die we in slowfeed netten geven. Daarnaast gaf ik elke dag twee handjes luzerne, handje muesli met half cupje force van Marstall. Omdat hij ging schuren in mei toen ze het gras opgingen heb ik meteen een greenquard gekocht, en gestopt met muesli en force van Marstall. Binnen twee dagen was Aselt gestopt met schuren. Ik gaf nog wel twee handjes Luzerne.
    Nu zei mijn instructrice waar ik elke week les van heb dat het handig is om wat brok bij te voeren voor de energie.
    Ik rij 1x per week buiten, 2x per week bakwerk,daarnaast longeer ik 1x in de week en nu ook 2x per week lekker spelen en parelli oefeningen.
    Vorig jaar winter was Aselt wel aan de magere kant (mijn marstall leverancier, op de manege waar ik groepsles had, enz nog veel meer mensen vonden hem te mager. Ik heb toen halve schep Havens brok bijgevoerd en muesli op aanraden van fjordenforum) Hij had ook heel weinig energie tijdens de groepslessen bij de manege. Hij was ook niet geschoren hoor en stond niet onder een dek.

    Maar sinds Aselt vanaf april meer ruwvoer krijgt bij mijn vriendin, vind ik hem dus niet meer mager en daar zou hij toch genoeg energie uit moeten krijgen? Je voert toch meer ruwvoer dan en juist niet extra brok?

    Zal ik weer brok bijvoeren?


  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Brok bijvoeren?

    Bij het productschap diervoeder kan je een CVBboekje voor paarden en pony's bestellen. (http://www.pdv.nl/nederland/Voederwa...ct=104&lang=NL) Daarmee kan je zelf narekenen of je voldoende EWp voert met alleen ruwvoer.

    Ik zelf voer wel brok bij, omdat ik vind dat ze op een klein beetje brok toch mooier in de bespiering zitten dan op alleen ruwvoer.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Brok bijvoeren?

    Thanx..ga even kijken zo..welke brok voer je bij en hoeveel?

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Brok bijvoeren?

    Ik voer m'n ene merrie Dodson & Horrell Build up Conditioning cubes, zo'n 250 gram per dag. De andere (wat jeukgevoelige) merrie eet op dit moment 500 gram Dodson & Horrell Equine Sensitive. Vulde dat nog aan met vitamines, maar daar ben ik recent mee gestopt. Het voer wordt bezorgd door Rene Wielens Diervoeders.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Brok bijvoeren?

    Ik voer wel vitamines/mineralen (Marstall Force). Qua brok heb ik ponybrok van Subli. Maar eigenlijk krijgt alleen mijn ruintje Carwyn dat. Die mocht wel wat aankomen. Qua energie maakt het denk niet zoveel uit.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Brok bijvoeren?

    Ik weet niet of Dodson & Horrel hier makkelijk in NoordHolland te verkrijgen is, maar hoor wel goede verhalen over dit voer
    Pavo ben ik niet zo gek van (aselt reageerde heel druk op de summerfit koeken)met subli (hier makkelijk te krijgen bij de welkoop)heb ik al eerder goede ervaring met de seniores priores.
    Ik zat ook te denken aan de ponybrok van subli of de polo brok van hippostar...ik was aan het vergelijken op voervergelijk en vond de subli brok er beter uitkomen kwa vitamines enz.

  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Brok bijvoeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antine
    Ik weet niet of Dodson & Horrel hier makkelijk in NoordHolland te verkrijgen is, maar hoor wel goede verhalen over dit voer
    Pavo ben ik niet zo gek van (aselt reageerde heel druk op de summerfit koeken)met subli (hier makkelijk te krijgen bij de welkoop)heb ik al eerder goede ervaring met de seniores priores.
    Ik zat ook te denken aan de ponybrok van subli of de polo brok van hippostar...ik was aan het vergelijken op voervergelijk en vond de subli brok er beter uitkomen kwa vitamines enz.
    Hahaha, ik zit ook in Noord-Holland. Rene Wielens verstuurt het voer, gaat altijd prima!
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:Brok bijvoeren?

    Hier nog een Noord Hollander die D&H voert dat bij René Wielens vandaan komt. Ene dag bestellen, twee dagen later in huis, voor verzendkosten waar ik met mijn toet niet eens voor naar de voerboer om de hoek kan rijden!

  9. #9
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re:Brok bijvoeren?

    Met wat je doet met Aselt zou je in principe geen brok of muesli hoeven bijvoeren en zou wat structuurspul met een vitaminebrokje ook voldoende zijn, lijkt me.
    Maar, ik weet ook hoe dat per paard kan verschillen.

    Mijn pony's krijgen normaal gesproken Fibra met aanvullend Marstall Force en afhankelijk van hoe het is wat muesli.
    Nu het lijnzaad-seizoen weer begonnen is wil ik sowieso een muesli hebben om de lijnzaad mee te mengen.
    Wente is supermakkelijk, het maakt bij haar niet veel uit wat ik erin stop, maar Bailey kan heel heftig reageren op muesli's/merken. Daarom geen muesli's van Pavo en Hippostar hier.
    Op dit moment heb ik de Leisure mix van Dodson&Horrell als muesli. D&H beviel al eerder wel goed, maar deze mix heb ik voor het eerst, dus even uittesten.

    Hoor trouwens ook goede dingen over de Care4Life van Pavo. Bailey lust dat niet, maar dat lijkt me ook niet verkeerd.

    René Wielens is ook het adres waar ik mijn Dodson&Horrell bestel trouwens, supersnel, netjes en fijn geleverd!

  10. #10
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re:Brok bijvoeren?

    Toen ik net "begon" met Cos, dacht ik ook dat het met 24/7 goed ruwvoer te doen moest zijn. Vooral omdat we niet superveel doen. Nu zijn we twee jaar verder en weet ik inmiddels dat het echt per paard bekeken moet worden. Cos was stijf, niet echt voorwaarts, niet echt heel happy en het zat me niet zo lekker. Inmiddels zijn we wat ervaring, meningen, adviezen en bloedtesten verder .

    Cos krijgt momenteel 24/7 hooi en daarbij dagelijks een schep muesli van Equifyt (50/50 quarter en base). In de winter krijgt hij ook slobber en 4-7 x per week een supplement voor zijn spieren. Hij is weer lekker voorwaarts, los in zijn lijf, goed op gewicht. Het verschilt echt per paard, ook al doe je niet veel aan arbeid, soms hebben ze meer nodig...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  11. #11
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Brok bijvoeren?

    Ook hier echt de ervaring dat met een beetje krachtvoer de paarden het een stuk beter doen. Mijn jonkie van 3 krijgt omdat ze bij mag komen een schep spelt, een schep grasbrok en een scheut olie. Mijn Fries krijgt een schep care4life. Ze krijgen dit ongeveer 5x pw.

  12. #12
    Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Locatie
    Heerhugowaard
    Leeftijd
    56
    Berichten
    715
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Brok bijvoeren?

    Volgens mij komt Rene Wielens overal haha!
    Dank je wel voor alle antwoorden. Ik vind het moeilijk hoor...er is zoveel verschillend soorten voer te krijgen. Ik ben niet zo van het krachtvoer geven maar wel van genoeg vitamines en mineralen..daarom de force met handje luzerne. Maar ik denk ook dat in de winter sommige paarden wat meer nodig hebben. Aselt is niet je standaard fjord die van een hapje lucht al dik wordt. En hij kan soms zomaar heel stijf lopen. (bloedtesten, kreupelheidsonderzoeken, da kan nix vinden)
    @Angela- wat voor supplement geef jij Cos? Was dat naar nav bloedtesten dat hij tekorten had?
    Ik ga mij eens verdiepen in Dodson en Horrel

  13. #13
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re:Brok bijvoeren?

    Middels het voer geef ik eigenlijk extra vitamines en mineralen. Ik voer equifyt op advies van mijn dierenarts en dat bevalt sowieso al prima. Verder krijgt Cos dagelijks Phytovet Muscle protect maar dat wordt puur gegeven omdat hij bij alle bloedonderzoeken afwijkende spierwaardes heeft. Kennelijk kloppen de verhoudingen van de zuren niet en heeft hij ook moeite met (na beweging) het afvoeren hiervan. Is dus wel een specifiek supplement, niets voor algemene weerstand ofzo .

    Overigens krijgt hij ook altijd een scheutje omega olie door zijn voer.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •