Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Keuringen en NH?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Keuringen en NH?

Gisteren was ik op een Welsh keuring en als ik dan een ruinenrubriek zie, kriebelt het best om eens met Carwyn mee te doen. Dit zijn shows waar je geen premie krijgt, dus niet zoveel te verliezen. Er is zelfs een rubriek voor ruinen en eentje voor gebruikspony's. Dus daar kan die wel terecht zonder vet gevoerd te zijn. :P
    Maar was ik mij vooral afvroeg, zijn er hier mensen die naar keuringen gaan met hun paarden/pony's? Hoe sta je er tegenover? Want om een goede presentatie te geven (zeker in Welshwereld in elk geval) is een beetje 'gek' maken wel noodzakelijk om een goede ronde te lopen. Dat is niet zo natural meer.
    Dus benieuwd of er hier mensen keuringen lopen en/of hoe je ertegen over staat?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re:Keuringen en NH?

Ik heb vorig jaar Annabel voor Jossie klaar gezet, die is opgesteld door meer ervaren mensen ivm stamboekopname. Afgelopen jaar Pup en Barend naar de keuring gebracht, zelf gedaan met m'n dochter. Dan zijn de resultaten anders, maar de pret niet minder
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Ik heb zelf in een ver verleden alleen arabierenkeuringen meegemaakt, en dat waren dan ook nog speciale keuringen voor renpaarden. Daar was weinig NH aan en achteraf vond ik het eigenlijk best naar. Die paarden worden inderdaad door de ring gejaagd, onder meer door lawaai te maken. En dan dat rare poseren, helemaal uitgestrekt met hun hoofd en hals omhoog. Ik geloof niet dat ik dat mijn eigen paard zou aandoen. Maar bij de Welsh-keuringen gaat het er misschien heel anders aan toe. Het is ook al 10-15 jaar geleden dat ik op een keuring was, dus hopelijk is er inmiddels veel veranderd.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Qua opstellen mogen ze in principe gewoon normaal op stand staan. Eigenlijk horen alle benen zichtbaar te zijn, maar dat heeft lang niet iedereen en jury loopt er wel omheen.
    Er wordt idd wel aangejaagd. Nu is dit een Engelse keuring, dus mag je geen 'aanjager' meenemen. Maar vanaf de kant laten veel zich alsnog wel horen.
    Op zich heb ik er vaak niet zo heel veel moeite mee, mits eerlijk. Er zijn wel voorbrengers die minder vriendelijk zijn..

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik zie juist bij goede voorbrengers veel Parellidingetjes terug, horsemanship is natural.

Pup stond met een veulen van 2 mnaanden gewoon niet in conditie. Dan kan je alles uit de kast halen voor een 2a, maar dat wilde ik niet. Dus heeft Lena haar voorgebracht en had ze een 2b.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Kan je niet spelen met jouw energie op momenten dat je paard est msg laten zien en lage energie als ze stil moet staan? Dat vraagt horsemanship en wellicht kan de jury dat ook waarderen. Een paard wat kan showen op momenten maar ook rustig kan stilstaan dat lijkt me een goede presentatie van elk ras

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik heb met Danny lang geleden aan een jaarlingenkeuring meegedaan. De term "NH" was toen nog niet bekend , maar ik zou het zo weer doen, het was netjes, rustig en de paarden werden niet opgejaagd. We hebben zelfs een premie van 60 gulden gewonnen . Ik heb haar zelf voorgebracht, dat vond ik wel een voorwaarde, en thuis alvast wat geoefend met netjes een stukje meedraven en stoppen waar het nodig is. Als je het zelf doet, maak je ook zelf uit hoe er voorgebracht wordt en hoeft het niet heel stressvol te zijn. Oh ja, het was in het federatiecentrum in Ermelo, na afloop ben ik lekker met haar een boswandelingetje gaan maken
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Het ligt eraan.

Ik vond de friezenkeuring echt VERSCHRIKKELIJK.

Gisteren weer bij de lusitano-keuring wezen kijken waar mijn merrie volgend jaar of jaar daarna heen gaat en daar gaat het er een heel stuk fijner en respectvoller aan toe. Heel andere sfeer en ook geen aanjager idd. Daar wordt meer gelet op de basis die het paard van nature heeft. (alleen de shows waren deels pure mishandeling, maar daar kunnen de deelnemers aan de keuring keuringsmeester verder niks aan doen)

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Het ligt eraan.

Ik vond de friezenkeuring echt VERSCHRIKKELIJK.

Gisteren weer bij de lusitano-keuring wezen kijken waar mijn merrie volgend jaar of jaar daarna heen gaat en daar gaat het er een heel stuk fijner en respectvoller aan toe. Heel andere sfeer en ook geen aanjager idd. Daar wordt meer gelet op de basis die het paard van nature heeft. (alleen de shows waren deels pure mishandeling, maar daar kunnen de deelnemers aan de keuring keuringsmeester verder niks aan doen)
    Even offtopic, maar ik was daar ook gister! Jammer dat ik je niet gezien heb Ik vroeg me nog wel af of je ging. Ik was er alleen 's middags, om de hengsten te peilen.

Maar inderdaad, heel andere sfeer. Het is maar net waar je heen gaat en wat je zelf wilt.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Even heel offtopic. Ja, inderdaad jammer. Ik ben weggegaan na opnamekeuring hengsten en die schimmel degene die is goedgekeurd mag ooit wel een veulentje maken met feliz Wat een beweging! Heb jij die lange lijnen show gezien?

Maar ik denk dat vooral de keuringen waar de paarden meer gangbare sportpaarden worden gekeurd gewoon een hele andere sfeer hebben dan de recreatiepaard-stamboeken en de kleinere stamboeken.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik pb wel even
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Als ik naar de keuring ga wil ik wel enigszins goed presteren, dus wat opfokken zeg maar hoort er wel bij. Een Cob wordt oa op beweging wel flink gekeurd.

Zelf voorbrengen lukt denk niet. Qua conditie is dat wel te trainen, maar met mijn korte benen een Cob echt goed bijlopen valt tegen.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik ga wel rennen jo! Carwyn moet wel winnen natuurlijk
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Bij de lusitano's worden de paarden ook in goeie conditie voorgebracht en zwaar afgerekend op gangen, maar dat hoeft niet gelijk te staan aan niet diervriendelijk. Daarbij zal een paard niks krijgen van 5 minuten spanning hoor beetje wakker aken kan dus echt geen kwaad imo.

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Met mijn shetlander doe ik ook mee aan keuringen. Ed hardy dit jaar voor de tweede keer (en zn twenter premie gehaald ) en fernando voor de eerste keer. Tijdens de keuring probeer ik zo veel mogelijk nh terug te laten komen. Dus niet vanaf de trailer meteen de ring in maar eerst een beetje het terrein verkkennen en dan langzamerhand een beetje richting de ring waar het moet gebeuren.

Bij de shetlanderkeuringen heb je wel een aanjager, daar trok Fernando zich niets van aan (wel grappig als je bedenkt dat het pas zijn eerste keuring was, hij was er gewoon niet van onder de indruk) dan ga ik hem ook niet verder pushen en ga ik thuis wel weer oefenen voor de volgende keuring. Ed Hardy vind keuringen gewoon erg leuk en heeft eigenlijk geen aanjager nodig, die loopt uit zichzelf wel. Dan is het voor mij vrij simpel om hem voor te brengen. Al vond de jury dat hij zich wat te druk maakte, doet hij thuis nooit.

Kortom mijn pony's vinden het wel prima, ze zien weer een nieuwe omgeving en het is aan jezelf om te bepalen hoe je daar mee om gaat. In mijn ogen kun je tijdens de keuring grotendeels met nh bezig zijn. En dat rondje in de ring waarbij ze dan wat harder moeten lopen of wat opgejaagd worden dat is dan niet zo erg.

Mij is wel opgevallen dat niet iedereen op de keuring op die manier bezig is. Heb wel wat dingen gezien waar ik niet blij van werd. Pony's die geslagen worden met een borstel omdat ze steigeren of met een ketting onder de kin worden voorgebracht om het hoofd omhoog te houden. Maar daar hebben we weer weinig invloed op

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten