Oorspronkelijk Geplaatst door
Jannepauli
als je zelf nog oefeningen weet om betere buikspieren te kweken en je paard ontspannen te laten lopen, roep dan maar, want ze zijn meer dan welkom
Er zijn talloze oefeningen die je zou kunnen doen maar in hoeverre die in het Parelli-systeem passen? Ik ben persoonlijk ook wel terughoudend om adviezen te geven ( vooral op papier) want ik zou in de allereerste plaats héél zeker willen weten wat het is wat het paard mankeert! Als er ergens iets niet goed zit, dan kun je dat wel door trainingen proberen op te lossen maar waar werk je dan aan? Mijn insteek zou zijn: eerst héél duidelijk hebben wat er aan de hand is, en dan aan dát punt werken om te genezen of te verbeteren.
Zoals ik al zei: het wegdrukken van de rug is meestal een signaal dat het paard ergens pijn heeft of zich door iets anders niet comfortabel voelt. Die pijnplek kan in de rug zitten, maar hoeft niet. Het heeft geen zin om de rugspieren sterk te maken als het paard bv een blokkade in de hals heeft, om maar wat te noemen. Of als-ie een scheefstand in de heup heeft die nog niet duidelijk herkenbaar is.
Waarom ben je 'in principe' tegen longeren? Als je goed kunt longeren dan is het een geweldige manier om het paard te trainen..
Dat goed longeren een kunst is, da's duidelijk. Rondjes rennen aan een touw is geen longeren. Misschien moet je eens bij een clinic van Lammert Haanstra gaan kijken, dan zie je het verschil en kun je ook zien wat je aan de longe met een paard kunt bereiken.
Als jouw paard een rugprobleem zou hebben is juist goed longeren de beste manier om hem te helpen; onbelast door ruitergewicht.
Voor het overige: je hoeft echt geen bit te gebruiken om een paard aanleuning te leren of nageeflijk te worden. Ik train mijn paarden regelmatig met een gewoon stalhalstertje, met twee leidtouwtjes eraan vastgeknoopt. Het bitloze hoofdstel van Klaas Feuth kan heel goed werken, je moet er voornamelijk zelf aan wennen omdat je teugelhulpen anders doorkomen.
Bladwijzers