Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 40

Topic: weer boksymptomen of gewoon overijverig????

Re: weer boksymptomen of gewoon overijverig????

als je zelf nog oefeningen weet om betere buikspieren te kweken en je paard ontspannen te laten lopen, roep dan maar, want ze zijn meer dan welkom
    Toen mijn paard vorig jaar geopereerd was aan koliek, en haar buikspieren allemaal waren doorgesneden, liep zij na de revalidatie (in draf) op dezelfde manier als jouw Aramis. Hoofd hoog, rug wegdrukkend en niet soepel draven.. het enige verschil is dat mijn paard niet bokte, maar soms denk ik: het zit er niet ver vanaf.
    Als enige oplossing kreeg ik toen ook het advies: laag en rond laten lopen, in alle gangen, véél overgangen rijden, en ervoor zorgen dat je dit consequent doet zodat de buikspieren weer sterker kunnen worden en hun last van de rugspieren kunnen overnemen.
    Door het parelli rijden (op touwhalster) krijg ik dit ook niet voor elkaar. Ook bij druk op de hals (zoals hier beschreven) reageert mijn paard niet. Ze is daar gewoon niet gevoelig en zet zich bewust vast, als ik het hoofd naar beneden vraag.
    Ik zit nu ook erg te twijfelen, wat te doen? Op een bit kan ik haar rijden zoals het hoort, en haar buikspieren weer sterker maken, zodat de rug ontlast kan worden, ik heb zelfs al een heel dun snafflebitje gekocht, maar tot nog toe hangt het er werkloos bij. Het gaat (zeker op dit moment, zo vooraan in level 2) buiten al mijn principes in.
    Dus ik hoop - net als jij Skey - dat iemand hier met ideën komt!

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Als je wel op een 'bit manier' wil rijden maar zonder bit dan kan je het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop.com proberen, Voest verkoopt vrijwel hetzelfde bitloze hoofdstel maar dan duurder. Ik rij zelf met die van de ruitersportshop en ben er erg over te spreken, is ook mooi van kwaliteit.
    http://www.ruitersportshop.com/productssimple.html

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Ik zit nu ook erg te twijfelen, wat te doen? Op een bit kan ik haar rijden zoals het hoort, en haar buikspieren weer sterker maken, zodat de rug ontlast kan worden, ik heb zelfs al een heel dun snafflebitje gekocht, maar tot nog toe hangt het er werkloos bij. Het gaat (zeker op dit moment, zo vooraan in level 2) buiten al mijn principes in.
    Nou Trea, mijn advies is: als je met bit wel zodanig kunt rijden dat je de fysieke conditie van je paard kunt verbeteren, en zonder bit kun je dat niet, rij dan alsjeblieft mét bit voor je je paard helemaal in de kreukels rijdt!
    Ik ben er zelf ook erg voor om de volgorde van de oefeningen van Parelli aan te houden, maar het is nu eenmaal een feit (waar ook steeds meer mensen tegenaan blijken te lopen) dat het PNH programma pas in een vrij laat stadium aandacht gaat besteden aan de fysieke ontwikkeling. De gemiddelde Parelli-student komt daar pas na enkele jaren aan toe, als hij er uberhaupt al aan toe komt.
    Zeker als je voordat je aan PNH begon al gewoon goed met een bit kon rijden, zie ik niet in waarom je dit nu niet zou kunnen doen...

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

marja heeft hierin echt gelijk hoor trea. je hoeft niet altijd met bit te blijven rijden maar totdat ze voldoende sterk is en jou nietmeer verkeerd draagt zou ik zeggen.
    aramis daarintegen heeft nog nooit een bit ingehad en als ik bv de met de string wat friendly doe bij en in zijn mond spuwt hij het touwtje zo snel mogelijk weer uit. ik heb daar al heel erg veel aandacht aan besteed maar blijkbaar vind hij het echt niet leuk.
    misschien toch dat bitloos hoofdstel proberen...???
    ik weet het gewoon niet meer.
    dat verklaard ook niet waarom hij steeds naar draf blijft gaan. soms denk ik: ach laat dat rijden maar zitten, met grondwerk zijn we al blij. maar uiteindelijk zou ik dit zo verholpen hebben als we 'normaal' zouden rijden. wat een dilemma's.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Als je wel op een 'bit manier' wil rijden maar zonder bit dan kan je het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop.com proberen, Voest verkoopt vrijwel hetzelfde bitloze hoofdstel maar dan duurder. Ik rij zelf met die van de ruitersportshop en ben er erg over te spreken, is ook mooi van kwaliteit.
    http://www.ruitersportshop.com/productssimple.html
    Dit had ik ook al bedacht, en er één besteld - bij Klaas Feuth - het is het proberen waard, maar mocht het niet het gewenste resultaat geven, ga ik denk ik toch maar tijdelijk met bit rijden tot ze wat sterker is geworden in haar buikspieren.

Jannepauli
    Guest

als je zelf nog oefeningen weet om betere buikspieren te kweken en je paard ontspannen te laten lopen, roep dan maar, want ze zijn meer dan welkom
    Er zijn talloze oefeningen die je zou kunnen doen maar in hoeverre die in het Parelli-systeem passen? Ik ben persoonlijk ook wel terughoudend om adviezen te geven ( vooral op papier) want ik zou in de allereerste plaats héél zeker willen weten wat het is wat het paard mankeert! Als er ergens iets niet goed zit, dan kun je dat wel door trainingen proberen op te lossen maar waar werk je dan aan? Mijn insteek zou zijn: eerst héél duidelijk hebben wat er aan de hand is, en dan aan dát punt werken om te genezen of te verbeteren.

Zoals ik al zei: het wegdrukken van de rug is meestal een signaal dat het paard ergens pijn heeft of zich door iets anders niet comfortabel voelt. Die pijnplek kan in de rug zitten, maar hoeft niet. Het heeft geen zin om de rugspieren sterk te maken als het paard bv een blokkade in de hals heeft, om maar wat te noemen. Of als-ie een scheefstand in de heup heeft die nog niet duidelijk herkenbaar is.

Waarom ben je 'in principe' tegen longeren? Als je goed kunt longeren dan is het een geweldige manier om het paard te trainen..
    Dat goed longeren een kunst is, da's duidelijk. Rondjes rennen aan een touw is geen longeren. Misschien moet je eens bij een clinic van Lammert Haanstra gaan kijken, dan zie je het verschil en kun je ook zien wat je aan de longe met een paard kunt bereiken.
    Als jouw paard een rugprobleem zou hebben is juist goed longeren de beste manier om hem te helpen; onbelast door ruitergewicht.

Voor het overige: je hoeft echt geen bit te gebruiken om een paard aanleuning te leren of nageeflijk te worden. Ik train mijn paarden regelmatig met een gewoon stalhalstertje, met twee leidtouwtjes eraan vastgeknoopt. Het bitloze hoofdstel van Klaas Feuth kan heel goed werken, je moet er voornamelijk zelf aan wennen omdat je teugelhulpen anders doorkomen.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jannepauli
    Er zijn talloze oefeningen die je zou kunnen doen maar in hoeverre die in het Parelli-systeem passen? Ik ben persoonlijk ook wel terughoudend om adviezen te geven ( vooral op papier) want ik zou in de allereerste plaats héél zeker willen weten wat het is wat het paard mankeert! Als er ergens iets niet goed zit, dan kun je dat wel door trainingen proberen op te lossen maar waar werk je dan aan? Mijn insteek zou zijn: eerst héél duidelijk hebben wat er aan de hand is, en dan aan dát punt werken om te genezen of te verbeteren.

Zoals ik al zei: het wegdrukken van de rug is meestal een signaal dat het paard ergens pijn heeft of zich door iets anders niet comfortabel voelt. Die pijnplek kan in de rug zitten, maar hoeft niet. Het heeft geen zin om de rugspieren sterk te maken als het paard bv een blokkade in de hals heeft, om maar wat te noemen. Of als-ie een scheefstand in de heup heeft die nog niet duidelijk herkenbaar is.

Waarom ben je 'in principe' tegen longeren? Als je goed kunt longeren dan is het een geweldige manier om het paard te trainen..
    Dat goed longeren een kunst is, da's duidelijk. Rondjes rennen aan een touw is geen longeren. Misschien moet je eens bij een clinic van Lammert Haanstra gaan kijken, dan zie je het verschil en kun je ook zien wat je aan de longe met een paard kunt bereiken.
    Als jouw paard een rugprobleem zou hebben is juist goed longeren de beste manier om hem te helpen; onbelast door ruitergewicht.

Voor het overige: je hoeft echt geen bit te gebruiken om een paard aanleuning te leren of nageeflijk te worden. Ik train mijn paarden regelmatig met een gewoon stalhalstertje, met twee leidtouwtjes eraan vastgeknoopt. Het bitloze hoofdstel van Klaas Feuth kan heel goed werken, je moet er voornamelijk zelf aan wennen omdat je teugelhulpen anders doorkomen.
    ik ga mijn best doen om al je vragen zo goed en duidelijk mogelijk te beantwoorden

het probleem en hier ga ik dan maar even mijn osteopaat citeren, of toch iets in den aard wat ze zei.
    doordat hij nog niet vaak en vooral niet echt intensief gereden is is het in feite nog een vrij groen paard onder het zadel. hij gebruikt niet de juiste spieren om mij te dragen gewoon omdat die nog niet genoeg ontwikkeld zijn. hierdoor duwt hij zijn rug weg om het gewicht te dragen maar das dus wel de verkeerde manier.
    zij heeft hem toen helemaal behandeld en dat was eigenlijk het enige probleem.
    niet genoeg rug en buik spieren zoals een getraind paard.

waarom ben ik tegen longeren. tja, das nu wel heel erg zwart-wit gezegd van mij natuurlijk.
    ik heb nooit leren longeren ik zou dus mijn paard rondjes laten lopen gewoon omdat ik niet weet wat ik anders moet doen. onnadenken je paard rondjes laten lopen, daar ben ik dus tegen... kan je me nog wat volgen?
    niet tegen iets gymnastiserend aan de longe.

hoe leer jij je paarden nageven aan een halster? misschien kan ik er wat mee. (hopelijk)

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

weer dubbelpost

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

in mijn zoektocht naar spieropbouw etc hier iets gevonden met heel veel oefeningen wel in het engels maar erg duidelijk

http://www.chirovet.com.au/articles/hoa ... n_1204.pdf

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke
    in mijn zoektocht naar spieropbouw etc hier iets gevonden met heel veel oefeningen wel in het engels maar erg duidelijk

http://www.chirovet.com.au/articles/hoa ... n_1204.pdf
    Yes!!!! ..Interessant artikel en werd ook meteen herinnerd aan een rugoefening die geen kwaad kan! De carrot exercise, vooral goed voor sterrekijkers! Worteltje tussen de voorbenen houden, ter hoogte van de knie en het paard laten happen. Wel oppassen dat-ie geen overwachte draai maakt en je ondersteboven loopt.

Er is overigens recentelijk een boek uitgebracht over het bewegen van het paard, moet even zoeken wat de titel is. Maar wat ik me van de beschrijving herinner is het vooral nuttig om te weten hoe ( met welke spieren, pezen, botten) een paard begweegt bij allerlei rij-oefeningen.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ongelooflijk bedankt!!!! heb al een deel gelezen en het is echt zo interessant en goed toepasbaar.

Jannepauli
    Guest

Dit was 'm: Titel: Anatomie van het paard
    Schrijvers: Klaus-Dieter Budras en Sandra Röck
    Jaar van uitgave: 2005
    Aantal bladzijden: 186
    Kaft: Harde kaft
    Illustraties: meer dan 100 duidelijke tekeningen
    Prijs: € 74,50 (incl.BTW) (+ € 1,95 verzendkosten)

Te krijgen via Paardentips Magazine ( met het voordeel dat je het kunt terugsturen als het boek je niet bevalt en je geld terugkrijgt)

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ahhh, weer ééntje voor op het verlanglijstje! dan zal ik deze maar eerst kopen

Hoi Skey,

Als eerste wil ik eigenlijk zeggen: ik denk dat ik weet hoe je je voelt, zo op Aramis, en hij begint weer die dingen te doen die vroeger tot bokken leiden, ik ken dat gevoel: een soort oh shit nee he niet weer dat! Moeilijk dan ontspannen te blijven! En dan denk je bij jezelf: ik moet gewoon sterk en dapper zijn en die ORS doen, maar je durft gewoon niet door te vragen, uit 'respect' voor vorige situaties. En dan baal je waarschijnlijk van jezelf... En hoe jammer ook, je paard voelt dat allemaal feilloos aan... Lastig en vervelend, maar je komt er wel weer uit: je hebt volop 'try' om op zoek te gaan naar manieren om Aramis en jezelf te helpen! En die ga je vinden!

Met de oefeningen van Wim merk ik al verbetering in Susan's gestel (die zat nogal vast in de rug, was erg scheef en kon niet echt lekker door haar rug lopen). Misschien als je de kans hebt kun je een keer komen kijken? 23 oktober geeft hij 8 privelessen in Lunteren. Dan kan je zien of daar dingen bijzijn die je al met Aramis zou kunnen doen.

Longeren doe ik niet echt, maar werk nu wel met longeerlijn aan kaptoom en doe dan wat cirkelwerk. Beetje wat Karen Rohlf deed. Het blijft een continu gesprek met het paard. Misschien is het wel gewoon longeren hoor, daar wil ik niet over in discussie gaan eigenlijk, maar het werkt erg goed. Susan kon bij de eerste 2 sessies gewoon helemaal nooit zo ontspannen als de paarden waar Karen mee werkte (natuurlijk ook omdat ik mijn best deed, maar ja, wat weet ik nou?), maar nu ontspant Suus best snel, loopt regelmatig even lekker met haar neus over de grond te draven en kan beter in balans lopen. Dus wie weet is dat ook wat voor Aramis?

Succes!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

wat heb je dat mooi en oh zo helemaal raak geschreven karianne. dat is echt precies hoe ik me voel.
    ik ga denk ik eens kijken of ik dan naar lunteren kan komen. (als ik iemand heb die meerijd want anders raak ik er nooit )
    en wat karen deed heb ik ook geprobeerd. ik weet alleen niet naar wat ik moet kijken en hoe ik het moet doen. dus op den duur was ik wat aan het aanmoderen en ben dan maar gestopt...
    het is een droom dat hij ooit met zijn neus over de grond zou kunnen draven. dat zoiets banaals je dan toch zo blij kan maken hè.
    misschien ziet wim het ooit wel zitten om hier in belgië te les te geven. misschien moet ik gewoon eens contact opnemen...

Bladwijzers

Forum Rechten