Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 40

Topic: weer boksymptomen of gewoon overijverig????

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

weer boksymptomen of gewoon overijverig????

even schetsen wat het 'probleem' is.

we zijn weer gestart met rijden na het vele stapwerk dat we hadden opgelegd gekregen van de osteopaat.
    ik rijd nu een kwartier en met de week/2weken wil ik daar 5 minutjes bij doen.
    hiermee zijn we vorige week begonnen. dus ik heb op voorhand een plan. (want een goede leider heeft een plan, nietwaar? )
    ik zorg er elke keer voor dat ik anders eindig, anders begin en andere dingen doe. ookal is het verschil klein, ik probeer het toch omdat aramis anders nogal snel denkt; als ik dit heb gedaan mag ik stoppen met werken.
    hier let ik dus heel goed op en toch geeft het blijkbaar nog problemen. (als het geen interpretatiefout is van mij tenminste)

dus, de laatste keer dat we hebben gereden heb ik hem 1 rondje laten draven , toen nog 1 gestapt en dan zijn we gestopt.

gisteren wilde ik alleen stappen zodat hij niet zou denken; als ik draaf mag ik stoppen.
    wat was nu het probleem: hij wilde steeds zelf in draf vertrekken en dat ging ongeveer zo: een paar passen relaxed stap en dan ging hij steeds sneller tot hij stiekem in draf in.
    ik weet dat ik geen stemhulp mag gebruiken maar doe dit toch omdat hij er supper op reageert. elke keer ik rustig 'hooo' zei vertraagde hij weer maar na enkele passen weer terug naar draf.

de one rein stop die er anders echt supper licht in zit bleek plotseling ook niet meer te werken maar wat hij dan deed was achteruit gaan. ook als ik niets meer deed... fases voor vooruit durfde ik niet gebruiken

ben dus afgestapt en heb het op de grond opgelost door weer wat games te doen en toen er weer op.

achteruit gaan deed hij niet meer maar versnelde wel steeds. nogthans heb ik geen enkele keer een teugel moet opnemen, alleen een simpele 'hoo' en hij stapte weer.

wat is nu het probleem:

- zijn bokperiode is ook begonnen met steeds zelf in draf gaan. ookal lagen zijn oren nooit plat en leek hij er plezier in te hebben...
    ik vrees dat mijn angst het weer wat heeft over genomen nu en ik denk constant dat hij het weer gaat doen.

- ik weet niet dat hij het doet omdat hij denkt dat als hij heeft gedraafd hij mag stoppen. als ik zou kunnen achterhalen waarom hij per see constant wil overshakeld naar draf zonder dat ik ernaar vraag zou ik het misschien wel kunnen oplossen.

- ik weet niet hoe ik het savvy kan oplossen.

- het is begonnen nadat we een keer terug hebben gedraafd.
    soms denk ik dat hij steeds wil draven om mij een plezier te doen, gewoon hard werken... (zal wel een idee van mij zijn)

iemand enig idee waarom hij het doet en hoe ik het kan oplossen?
    het lijkt gewoon zo sterk op wat hij deed voor hij rodeo reed met mij...

Jannepauli
    Guest

Re: weer boksymptomen of gewoon overijverig????

Hoi Skey,

ik kan dit niet op een Parelli-savvy-manier oplossen, maar draag je 'mijn' savvy-manier aan..

Ik moet gokken naar de 'achtergrond' van jouw verhaal... ik begrijp eruit dat je paard een langere periode op rust heeft gestaan door een blessure ? En dat je inmiddels een stap-periode ( erop of aan de hand?) achter de rug hebt?

In eerste instantie komt het bij mij over dat je paard zich inmiddels al heel wat beter voelt en wel zin heeft in weer een beetje werk! Fris dus!
    In de traditionele paardenwereld zou je zo'n paard dus eerst even laten uitrazen voor het werk, of longeren. Is het dan niet verstandig als jij vóórdat je erop stapt, je wat rustig grondwerk doet? Ik neem aan dat je ook met PNH wat 'tempo-controlerend' werk vanaf de grond kunt doen?
    Misschien is dat beter dan eerst rijden, dan eraf stappen.

Bovendien is er nog een valkuil: stel dat jouw paard bokt ( om welke reden dan ook) en je gaat er ( om welke reden dan ook) vanaf stappen, dan beloon je in feite zijn gedrag. Geef je paard niet het laatste woord want dat werkt als een beloning of een bevestiging van zijn gedrag. Je zult moeten proberen het even uit te zitten ( verlichte zit, het hoofd wat naar boven te houden dan bokken ze minder!) en terug naar de stap. Over het algemeen voel je een bok aankomen - je ziet het ook: hoofd naar beneden is meestal het signaal dus zorg dat dat niet gebeurd en corrigeer meteen met je stem. In een ander topic schreef ik al dat ik niet zo goed begrijp waarom je je stem niet mag gebruiken - als het helpt, helpt het - later, als de zaken weer onder controle zijn, kun je dat wel weer 'afleren'.

En tenslotte: probeer niet te veel dingen tegelijk - rustige overgangen rijden ( stap-draf-stap) is zeker voor een herstellend paard al heel wat. En dan moeten ze er ook nog 't koppie bijhouden.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

hoi jannepauli,

sorry, ik nam aan de meeste mensen die 'rijden' meelezen mijn situatie iets of wat kennen, dus heb niet echt gedacht om alles helemaal uit te leggen.
    aramis heeft nooit op rust gestaan hoor. we hebben veel moeten stappen om zijn rugspieren wat te verbeteren want hij steekt in draf zijn hoofd in de lucht waardoor hij mij op zijn skelet draag in plaats van op zijn rugspieren. dus niet echt rust maar veel werken aan rugspieren door ontspannen te stappen met zijn hoofd op een normale hoogte. (als je begrijpt wat ik bedoel.

grondwerk doe ik altijd voor ik rijd, ik stap er nooit op zonder voorbereiding (pre flight chek zoals parelli dat noemt)
    en afstappen is volgens mij niet toegeven aan zijn zin hoor. het is maar hoe je het bekijkt.de meeste normals die ken vinden dat ook. maar wat je niet kan oplossen op zijn rug los je best op, op de grond. het is ook niet zo dat ik stop als ik afstap, nee hoor. dan moet hij van mij echt werken. en als ik er dan terug op ga hoeft hij alleen maar lekker wat te stappen. (wat zou je zelf kiezen als paard )

jammer genoeg voel ik bij hem een bok niet aankomen. de keren dat het gebeurde waren we gewoon wat aan het rijden. niets aan de hand, oortje naar voor, ander oortje op mij gericht, en plots bahhm!!!! het is ook niet zo dat hij een paar keer bokte. dat kan ik nog uitzitten. heb je ooit een rodeopaard gezien? (waarschijnlijk wel) wel het was meer zo iets. ik moest en zou eraf gaan. (wat ook zo was )

stem gebruiken lukt inderdaad goed, en ik ben blij dat ik het gebruik want hier reageert hij super op als hij op iets anders niet meer reageert om welke reden dan ook.

de overgangen rijden zouden inderdaad stilletjes aan terug moeten komen maar ik wil dit echt heel geleidelijk aan doen en nog niet te veel draf want hij steekt meestal nog steeds zijn hoofd in de lucht.
    jammer genoeg kan ik hem (nog) niet verzamelen op een halstertje, anders was dat probleem al van de baan en hoefde ik me daarover geen zorgen meer te maken.

bedankt in ieder geval voor je raad.

ik zou niet zo voorzichtig met hem zijn skey, dat lees ik een beetje uit je verhaal af. als hij even zijn hoofd omhoog houdt is dat helemaal niet zo erg hoor. ga lekker pushing passenger doen om hem met zijn hoofd laag te laten lopen. zeker bij de overgang van stap naar draf gaat dat hoofd vaak omhoog omdat het paard dan uit evenwicht is. Als ie uit zichzelf van stap naar draf gaat gewoon oplossen door hem steeds stil te zetten door middel van de one rein stop. ik snap niet waarom je dat niet doet. succes

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

hai eline,

pushing passenger heb ik voordat zijn rug zo gevoelig werd vaak gedaan. hierdoor is het hele rugprobleem eigenlijk ontstaan omdat hij constant met zen kop in de lucht loopt...
    waarschijnlijk dat ik daardoor zo voorzichtig ben geworden. ik wil zijn rug niet naar de vaantje helpen omdat ik per see met hem wil rijden... weet je wel

de one rein stop probeer ik te gebruiken maar zoals ik al zei, daar reageert hij gewoon weg niet meer op, op dat moment. het gekke is dat hij dat wel doet op de 'hooo' en tot vorige week reageerde hij ook hele goed op de ORS. daarom denk ik dat ik een beetje bang ben dat hij 'het' weer in zijn kop krijgt en dan er weer eens een boksaldo zit aan te komen. (of ben ik nu echt te voorzichtig?)

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik weet wel iets wat je hem en jezelf kunt aanleren, maar of dat volgens Parelli is, weet ik niet.

Als je rijdt kun je zodra hij zijn hoofd omhoog doet hem met je CS een signaaltje op de nek geven dat hij moet zakken met zijn hoofd. Als dit in stap lukt, kan het ook in draf lijkt me. Mijn inmiddels overleden Son kon dit ook, maar ik tikte haar dan even met mijn hand bij. Zij reageerde hier super op. Succes in ieder geval!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

waarom lukt de one rein stop niet??? het gaat er om dat je ten alle tijden duidelijk tegen hem bent. Gang versnellen? door je fasen heen en laten stil staan. je zegt dat als je hoo tegen hem zegt dat hij daar goed op reageert maar is het effectief? hij probeert het elke keer weer dus je bent niet effectief geweest. one rein stop dus

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

@jossie: das wel een goed idee. das een beetje het idee van karen rolf. hem laten voelen dat het beter loopt als hij zen hoofd wat lager houd zodat hij op den duur die houding zelf gaat opzoeken.
    dat ga ik eens doen morgen.

@eline: tja, waarom lukt de ORS niet? goede vraag. als ik dat eens wist. ik dacht eerst aan protest, maar hij vertraagd wel op stem dus dat kan bijna niet zijn.
    hij geeft op dat moment zijn hoofd niet, zet zijn nek vast en loopt gewoon door. als het mij toch lukt om zijn hoofd wat richting mij te krijgen dan geeft hij aanleiding tot steigeren. op die manier lukt het mij echt niet om de ORS te doen...
    je hebt helemaal gelijk dat de stemhulp blijkbaar niet effectief is.

ik begin stilaan te denken dat er een communictiefout is maar ik weet niet waar.

ik denk dat het wel protest is. one rein stop is immers niet leuk. jij laat zien dat jij bepaalt wat er gebeurt. je moet de teugel echt stevig vastpakken desnoods met twee handen als hij zijn nek er op zet, eventueel je carrot stick erbij gebruiken. Be effective! oefen ook veel hoofdvragen en disengagen op de grond. gaat het dan wel?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

als je nou eens de ppl doet en dan ipv naar de oren iets meer druk naar beneden geeft gaat hij dan nog met zijn neus de lucht in???

als ik nl de ppl rij dan gaat haar neus op de grond na twee stappen

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

@ eline: op de grond gaat de ORS heel goed. anders ook als ik eropzit. alleen gisteren dus niet.

@nienke: wat bedoel je juist met "als je nou eens de ppl doet en dan ipv naar de oren iets meer druk naar beneden geeft "?
    iets als in plaats van naar de oren toe meer vooraan in de hals? dat is toch de bedoeling van PPL?
    of begrijp ik het verkeerd?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

bij de ppl plaats je je handen op de overgang schoft-hals (de manenkam komt tussen duim en wijsvinger van beide handen) je moet dan druk geven richting de oren , hierdoor kom je met op je "pockets"(van je broek) te zitten.Als je paard nu gevoelig is zal hij (porcupine) zijn hoofd eigenlijk al moeten laten zakken.

Doet hij dat niet probeer dan eens iets meer druk in de richting van de mond te geven .

Ik denk zo wie zo niet dat hij hiervan last van zijn rug gaat krijgen als hij werkelijk sterre kijkt is er iets aan de hand met je zadel want dan drukt hij zijn rug gewoon weg

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

meer druk in de richting van de mond? zoals je de PPS beschrijft doe ik het altijd. bij stap en galop gaat zijn hoofd inderdaad richting beneden. bij draf helemaal niet.
    ook als hij zonder mij draaft lijkt hij moeite te hebben met zijn hoofd laag te houden, hij lijkt gewoon moeite te hebben met de draf op zich. (daarom vraag ik het ook zo weinig denk ik)

het zadel is al bijna 4 keer gecontrolleerd dat het hem past. door een zadelpasser, door de osteopaat, door een mal... alles in orde blijkt.
    hij draaft dus zonder zadel ook niet echt makkelijk. voor zover ik kan zien dan. (ben zeker niet professioneel in dat soort dingen )

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    hoi jannepauli,

sorry, ik nam aan de meeste mensen die 'rijden' meelezen mijn situatie iets of wat kennen, dus heb niet echt gedacht om alles helemaal uit te leggen.
    Nee, ik ben pas sinds gisteren op dit forum, heb dus bij lange na niet alles gelezen!

grondwerk doe ik altijd voor ik rijd, ik stap er nooit op zonder voorbereiding (pre flight chek zoals parelli dat noemt)
    en afstappen is volgens mij niet toegeven aan zijn zin hoor. het is maar hoe je het bekijkt.de meeste normals die ken vinden dat ook. maar wat je niet kan oplossen op zijn rug los je best op, op de grond. het is ook niet zo dat ik stop als ik afstap, nee hoor. dan moet hij van mij echt werken. en als ik er dan terug op ga hoeft hij alleen maar lekker wat te stappen.
    Ik denk dat je niet goed begrepen hebt wat ik schreef - kan aan mijn uitleg liggen hoor. Ik bedoelde te zeggen dat als je paard een bepaalde actie onderneemt die jij niet wilt, je niet meteen moet toegeven en bv afstappen. Daarom zei ik ook: geef het paard niet het laatste woord.
    Je zult mij niet horen zeggen dat je niet mag afstappen om vanaf de grond te werken maar, als je paard iets 'ongewensts'doet als je erop zit, zul je het ook op de rug van het paard moeten oplossen. Een paard kan geen logische verbanden leggen tussen dat wat jij op de rug niet wilde en nu op de grond van hem verlangd. Ik hoop dat ik 't zo wat duidelijker gezegd heb?

Als ik het zo overdenk en je latere postjes en replies lees, denk ik dat je paard absoluut ergens een probleem heeft - het wegdrukken van de rug ( met of zonder ruiter, met of zonder zadel) duidt altijd op een lichamelijk ongemak. Het hoeft niet persé in de rug te zitten, het kan ook in de hals(wervels), heupgewricht of schouders zitten. Het kan zelfs in de mond zitten! Ik zou er zeker nog eens een andere fysio of osteopaat bij halen, want het advies 'meer stappen'- daar worden de rugspieren niet sterker van. In jouw geval denk ik dat je meer moet werken aan de training van de grote, dragende buikspieren - dan gaat het paard ook veel beter dragen.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jannepauli
    Als ik het zo overdenk en je latere postjes en replies lees, denk ik dat je paard absoluut ergens een probleem heeft - het wegdrukken van de rug ( met of zonder ruiter, met of zonder zadel) duidt altijd op een lichamelijk ongemak. Het hoeft niet persé in de rug te zitten, het kan ook in de hals(wervels), heupgewricht of schouders zitten. Het kan zelfs in de mond zitten! Ik zou er zeker nog eens een andere fysio of osteopaat bij halen, want het advies 'meer stappen'- daar worden de rugspieren niet sterker van. In jouw geval denk ik dat je meer moet werken aan de training van de grote, dragende buikspieren - dan gaat het paard ook veel beter dragen.
    daarin heb je helemaal gelijk hoor. ik denk niet dat ik het heel erg duidelijk heb uitgelegd. zal het ff proberen.
    ik heb niet het advies gekregen om veel te stappen maar om een stapje terug te doen en door in stap oefeningen te doen die ervoor zorgen dat er meer rugspieren moeten werken.
    laag en rond rijden zei de osteopaat, wat ik eigenlijk niet kan op halster en ik kan nu moeilijk er een bit in gaan hangen als we beiden nog niet zo ver zijn.
    we moesten ook veel longeren. principeel ben ik tegen longeren dus hebben we een oefening genomen van linda parelli. de hill therapy. die rust eigenlijk nogal op longeren maar ach, als het goed is voor hem moesten we dus toch even door die zure appel bijten hè. deze therapy doen we nog geregeld en het zorgt ervoor dat het paard meer gaat kijken waar zijn voeten te zetten en op die manier ontspanning krijgen. dit is nu helemaal niet goed uitgelegd hoor, maar het zorgt dus er dus voor dat de rug op de juiste manier wordt gebruikt en niet weggedrukt.

met mij erop ben ik wel veel meer gaan stappen omdat hij dan heel ontspannen loopt.

als je zelf nog oefeningen weet om betere buikspieren te kweken en je paard ontspannen te laten lopen, roep dan maar, want ze zijn meer dan welkom

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten