Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Welk bitlooshoofdstel

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Welk bitlooshoofdstel

Binnenkort ben ik jarig en nu ontvang ik regelmatig de vraag wat wil je hebben. Op dit moment denk ik aan een bitlooshoofdstel. Ik heb eerder een bitlooshoofdstel type crosslink (van barefoot) gehad. Deze beviel mij echter niet. In draf ging het prima maar in stap werd Idaho er erg boos op. Ik ben op zoek naar een hoofdstel dat geschikt is voor licht dressuurmatig werk en om buiten te rijden.

Heeft iemand tips?

Alvast bedankt

Groetjes Eline

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Re:Welk bitlooshoofdstel

Ik denk dat welk hoofdstel geschikt is voor heel erg afhangt van wat je paard prettig vind en hoe fijn hij reageert op druk e.d.

Voor rijden met aanleuning (wat ik persoonlijk bitloos een beetje verwarrend vind voor een paard ) heb je in elk geval een hoofdstel nodig wat niet te dun/fijn is zoals bijv. bij een touwhalster.

Verder is iets wat op wat voor manier dan ook samentrekt niet fijn om mee op aanleuning te rijden omdat je paard niet voor de onstpanning een "knijpend" gevoel gaat opzoeken zoals bij een kingekruist.

Dan blijft alleen een brede kaptoom (met de ringetjes wat hoger op de neus of juist schuin onder de zijkant van het hoofd, of een sidepull met de teugels recht aan de zijkant van het hoofd over. Ik vind dan persoonlijk een brede kaptoom met de ringetjes wat meer richting midden van de neus het prettigst, maar dat is ook weer paardafhankelijk.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vindt een side-pull prettig rijden ook met aanleuning gaat dit prima, mits je niet eentje neemt met een wat hardere neusband, ik heb een gevlochten neusriem, werkt prettig.
    Persoonlijk vindt ik een te brede neusriem niet prettig omdat het paard daar "wat op kan gaan hangen".
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Wonder loopt helemaal niet fijn op een sidepull of kaptoom.
    Wel op een kingekruist hoofdstel.

dus per paard verschillend
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Wien loopt ook fijn op de sidepull, ik heb een hele simpele zoals barefoot die ook aanbiedt

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Bij gard heb ik een Micklem, bevalt erg goed en meerdere mogelijkheden qua optoming.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Voor Speedy heb ik laatst een Micklem gekocht als sidepull voor langeteugelen. Die zit erg goed, hij schudt/schuurt minder met zijn hoofd en het valt me echt op hoe weinig het hoofdstel schuift, ook gewoon met twee vingers ruimte bij de neus/kaak.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

ja daar kom ik weer
    Al jaren zweer ik bij de Cook hoofdstellen. Hele goede ervaringen mee
    zowel onder het zadel als voor de kar.

Maar wat al eerder gezegd is, het kan paard en ruiter afhankelijk zijn welke de meest ideale is.
    Zeg ook KAN want er zijn ook paarden waar het niks uit maakt wat je er om hangt zij zijn met alles tevreden.
    De ruiter kan overal heen, lees met veilig gevoel, kan alle richtingen op in het dressuur matige werk.
    Het is voor een heel groot deel ook afhankelijk van hoe de ruiter rijdt en de communicatie is. Het is niet altijd de tuigage materialen die een rol spelen.

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Allemaal bedankt voor de reacties

Ik denk dat ik ga voor de amber sidepull van barefoot. Heb ook nog even getwijfeld over de micklem maar vind hem te duur en omdat het gaat om een hoofdstel voor erbij vind ik dat een beetje een risico, mede doordat ik het hoofdstel niet kan combineren met mijn leren bit vanwege het riempje onder de kin, indien nodig kan dit bit wel in de amber sidepull.

Vriendief heeft al aangegeven het hoofdstel wel te willen kopen voor mijn verjaardag, nu dus alleen maar wachten

Groetjes Eline

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik vind de Amber voor erbij echt een prima keuze, zeker ivm je leren bitje.)

(en ik weet niet welke maat je zoekt, maar weet 'toevallig' wel dat MZM Geestig de cognac-oranje in Full op voorraad heeft...en trouwens de overige kleuren en maten binnen een paar dagen in huis kan hebben voor je )

Bladwijzers

Forum Rechten