Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: wel of niet jong paard kopen

Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Leeftijd
    44

wel of niet jong paard kopen

Hoi,

ik heb een dilemma,

ben vnadaag bij een ontzettend leuke bonte merrie wezen kijken, 3 jaar oud, 3 mnd onder het zadel,
    ontzettend lief braaf paardje, is voor die 3 mnd goed op de zit ingereden, paard heeft na 2 uurtjes daar te zijn geweest naar mijn idee een erg goede 'sound',
    lekker nieuwsgierig, laat zich overal aanraken, leuke, frisse ogen, al met al.... mooi en leuk paard.

Nu was ik vanavond op de manege, mijn verhaal gedan, en verschillende reacties gehoord; ow wat leuk, leuke uitdaging voor je,
    maar ook, is nog te jong, je kan beter een beleerd paard van tussen de 10-15 kopen.
    mijn instructrice, betrouwbare eerlijke vrouw, raadt het mij af, kan voor te veel problemen zorgen, weet niet hoe het paard zich ontwikkeld etc.
    ze denkt dat mijn balans verder nog niet voldoende is evenals mijn ervaring.
    wat ik ergens ook wel begrijp (probeer zo realistisch mogelijk te zijn), maar ik wil ook wat leren en ik begrijp dat een jong paard een heel ander verhaal is dan een volledig beleerd paard, wat zijn 'pubertijd' al heeft gehad.

ik rijd vanaf mijn 7de, tot mijn 14de, elke week en meer dan eens per week, pony kampen gedaan, veeel buitenritten, ook ponies gereden die net onder het zadel waren etc.
    daarna weinig gereden, wel jaarlijks, en sinds 2 jaar erg actief, ik rij inprincipe elk paard, ben niet snel bang.
    sinds april hebben mijn vriendin en ik dus een eigen paard (RBI), ik ben zelf LBE.
    en afgelopen jaar heb ik in Australie nog een NH kamp gedaan. lekekr in de wildernis rijden, koeien vangen etc.
    verder rijden we graag buiten, doen we veeeel parelli oefeningen, en heb ik geen directe ambitie voor wedstrijden, maar vooral om veel te genieten en te leren van en met paarden.

sinds eind 2012 zijn we met Parelli bezig.

wanneer koop je nou wel of niet een jong paard? wat is slim en vooral:
    wat kan je wel of niet oplossen met een jong paard wat nog alle kantenop kan ontwikkelen?

wie kan er een waardevolle mening geven ? of nog beter.... ervaringen!

alvast bedankt!!!

op de manege doen ze verder geen parelli of nh, dus die aanpak zit niet in hun mening.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Re:wel of niet jong paard kopen

Tsja, wat wijsheid is weet ik niet in jullie geval. Ervaringen heb ik wel. Als 15-jarig manegeruitertje een pony van 2,5 jaar gekregen. Verstandig? Neuh. Maar het pakte fantastisch uit. Daarna een wat oudere draver gekocht. Ik had er helemaal geen klik mee, dat is ook de enige in mijn leven die ik verkocht heb. Daarna nog 3 dravers gehad, eentje zelf gefokt, de andere twee als jong veulen gekocht. Mocht ik in de toekomst nog eens een paard kopen, dan zal het weer een veulen worden, niets zo mooi als een paard helemaal vanaf het begin opvoeden en beleren.

Mijn verstand zou tegen je zeggen: niet doen, je bent toch nog redelijk onervaren. Maar als je goede begeleiding hebt, zie ik er niet al te veel bezwaren in, zeker niet omdat het paard al netjes onder het zadel kan lopen. Als LBE moet je wel oppassen niet te veel en te snel te willen met een jong paard, dat is zeker een valkuil. Take the time it takes, dat is echt nodig. Als je dat op kunt brengen, zou het best fijn uit kunnen pakken.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Op zich is het niet verstandig. Je kan inderdaad beter een paard zoeken dat al meer doorgereden is.
    Ik heb zelf een paard gehad terwijl het te vroeg was om zo jong paard te hebben (mijn ouders wilden niet luisteren en het jonge paard was een leuk ding en goedkoper). Het was een fantastische vriend. Inrijden is een groot probleem geworden. Wij wisten het niet (ik wist een beetje maar ook zelf geen ervaring ermee maar naar ij werd niet geluisterd). Lang verhaal kort: een kennis die al jaren paarden had heeft ons begeleid in het paard opleren. Het paard deed het achteraf gezien super, maar er is teveel heel amateuristisch aangepakt en te snel gegaan (2e rit buitenrit alleen, 3e rit in het donker in ons dorp). En die rit in het donker is heel misgelopen en sindsdien was het paard onberijdbaar. Had echt een trauma. Heel jammer want het was een paard met een gouden karakter, lekker pittig maar meewerkend en hij deed niet liever dan samen bezigzijn.

Zo uiteindelijk na jaren bij nh terechtgekomen. Alle andere inrijpogingen waren tevergeefs. Het paard was zo gespannen dat ik me er echt slecht bij voelde. Met nh zijn we geraakt tot ik kon stappen en soms draven op hem. Niet eens elke sessie, soms was hij meer bang. Ondertussen was ik ook al veel ervarener en wat ouder. Helaas is hij vroeg aan koliek gestorven op 14jarige leeftijd. Echt doorgereden is er niet meer van gekomen. Al die tijd kon ik niet gewoon zorgeloos met hem rijden.

In mijn ogen kan je met een paard tussen de 7-10jaar nog heel veel jaren plezier hebben. Je bent nog erg jong en het paard is ook jong. Op zich geen goede combinatie denk ik, maar ik wil ook niet beweren dat het onmogelijk is. Als je voor ogen houdt dat het echt niet altijd rooskleurig gaat zijn. Je hebt meer kans op dat er eens iets misloopt, dat je toch vertrouwen verliest of jouw paard verliest het. Ben je bereid om jezelf goed te laten begeleiden? Les? Als je daar allemaal ja op kan zeggen en je hebt echt een klik met dat jonge paardje, dan kan je het overwegen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hoi, volgens mij heb je emigratieplannen? Dan zou ik sowieso even wachten hoe dat zich uitkristalliseert.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Tja, als je bereidt bent de tijd ervoor te nemen zie ik het best zitten. Zelf heb ik ook (als 1e paard) een veulen gekocht. Uiteraard heb je dan wel hulp/les/begeleiding nodig, maar als je bereidt bent om daarin te investeren en heel veel geduld kunt hebben.....

Als je dit serieus overweegt staat of valt het denk ik met de mate van begeleiding die je kan organiseren. En luister heel erg goed naar je eigen gevoel of jij denk dat je er klaar voor bent. Met een jong paard kan het alle kanten nog op. Hij kan nu wel braaf zijn onder het zadel, maar de kans zit er redelijk in dat dit later nog wel gaat veranderen.

Heb jij de financiële middelen om je heel erg goed te laten begeleiden door iemand die wél heel erg veel ervaring met jonge paarden heeft? Zelf heb ik bijvoorbeeld Florien de Graaf ingeschakeld om mij te helpen met mijn jonge paard. En dan heb ik zelf toch echt al de nodige ervaring met paarden inrijden en jonge dieren. Maar voor je eigen is toch anders...

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Maar voor je eigen is toch anders...
    Waarom?

Bij een ander kun je toch ook geen half werk brengen?

Ik vind begeleiding inderdaad érg goed. Maar moet niet afhangen of het paard nu wel of niet van jezelf is.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Je vat hem duidelijk heel anders op dan ik bedoelde.

Het heeft niks met "half werk" te maken. Het is meer een gevoelskwestie. Ik help regelmatig andere mensen met hun honden of paarden. Ik vind het leuk om te doen en schijnbaar doe ik het ook niet slecht anders werd ik niet zoveel gevraagd. Ik doe dit verder niet professioneel ofzo, ik vraag er geen geld voor, en ik zoek het niet zelf op.

In de praktijk merk ik voor mezelf dat ik het opvoeden/beleren van iemands anders dieren over het algemeen eenvoudiger vind. Waarschijnlijk omdat het stukje gevoel/emotie wat ik wel bij mijn eigen dieren ontbreekt en ik dus objectiever bepaalde signalen kan behoordelen.

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Ik heb zowel ervaring met een 'al beleerd' paard als met een jong onbeleerd paard (1 jaar oud toen ik hem kocht). Beide kocht ik toen ik zelf nog geen Parelli kennis had en alleen als klein meisje Western had gereden. Het al beleerde paard heeft mij veel meer kopzorgen bezorgt dan het groentje. Het 'beleerde' gedeelte was namelijk niet helemaal op een fijne manier gegaan, waardoor ik onbewust een paard kocht met een behoorlijk rugzakje. Doordat ik zelf veel te weinig kennis had, heeft mij dat de eerste maanden alleen maar frustratie, tranen en blauwe plekken opgeleverd. Uiteindelijk is het met de juiste begeleiding helemaal goed gekomen en ben ik onwijs dankbaar dat hij op mijn pad is gekomen.

Wat ik wilde zeggen, je kan in mijn ogen beter een jong paard kopen met nog weinig opleiding, dan een beleerd paard met de verkeerde opleiding.
    Ik denk dat je er met de juiste begeleiding wel uit kan komen hoor
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Tja, als je het verstandig aanpakt, zal het allemaal wel lukken. Maar hoe zit het nou met die emigreer- en working student plannen? Is het verstandig om in zo'n stadium er nog een (jong en onbeleerd) paard bij te kopen?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2013
    Leeftijd
    44

verschillende reacties en ervaringen, heel goed.

begeleiding en veel tijd is uiteraard het idee wat met het kopen van een jong paard gepaard gaat (haha) en ben me daar bewust van.

Ik denk dat ik me wel nog ff moet verdiepen in ' de opgroeifases' van paarden, dat ik daar meer van snap.
    niemand die me kan vertellen in hoeverre parelli goede begeleiding geeft aan de ontwikkeling van een jong paard (kan het wel raden wellicht, maar ben toch benieuwd naar meningen en ervaringen.

wat betreft working student en emigreren,
    denk dat het working student zijn alleen maar meer begeleiding en ervaring geeft dan dat ik hier in NL in mijn huidige situatie zal hebben.
    en als het emigreren eenmaal daar is, is dat ook in teken van het paard, en zal ik ook alleen maar meer tijd hebben voor mijn paard... dus dat heeft vooral positieve ontwikkelen daarop.

..ik slaap er nog es wat nachten over..(en veel researchen.. )

Nou, dat laatste help ik je hopen. In veel gevallen is het vooral veel en hard werken en als je pech hebt is er weinig tijd voor begeleiding. En in het geval van emigratie denk ik dat je de eerste tijd meer dingen aan je hoofd hebt dan de opvoeding van je groene paard en het vinden van de juiste hulp. Ik bewonder je optimisme, maar ik zou in zo'n situatie niet meteen een groen paard meenemen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2013
    Leeftijd
    44

Ik denk dat de term emigratie nu groter wordt dan dat ik in eerste instantie aangaf.
    wij zijn van plan eerst ergens stage te lopen, en daarna pas eens te kijken waar we gaan wonen of nog een ander project te gaan doen, ..

hahah voordat we hier op het forum volgende week gaan emigreren hahah!
    maaar goed, meetste geluiden van mensen zijn, niet doen.. of met veel begeleiding...

tsja... nog maar wat meer nachtjes slapen

Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Als je het doet, inderdaad met heel veel en heel goede begeleiding. De overstap is zo ontzettend groot vond ik zelf!

Bedenk ook wat je zelf wilt; als je graag gewoon leuk en vlot met het paard aan de slag wilt, lekker wilt rijden, is een paard dat al uitgegroeid is, fijn buiten is en al een leuke basisconditie heeft gewoon een voordeel. Simpelweg omdat je je in het werk minder hoeft aan te passen.
    Een jong, onvolgroeid paard brengt ook met zich mee dat jíj het dier moet leren hoe het moet lopen, z'n lijf gebruiken, en jij ook degene bent die bepaald wat qua belasting goed, acceptabel of teveel is.
    Voor jezelf maak je het echt een bak makkelijker met een paard dat al dingen kent, met een goede basis.

Ik kocht op mijn 14e een onbeleerde 3jarige merrie. Ondanks dat ik heel veel begeleiding had, heb ik het me daarmee écht niet makkelijk gemaakt. Ik had toen heel 'normal', recht-door-zee-strenge instructie, simpelweg omdat dat alles was wat er toen mogelijk was.
    Het was niet handig, ook niet zo slim, niet eens echt altijd veilig. Maar ik was zó gek op die pony, had het voor geen goud willen missen en heb er zo ontzettend veel van geleerd!

Bailey was vier en net zadelmak, Wente was 2,5 en helemaal groen.
    Met Bailey ben ik op zoek gegaan binnen verschillende NH-stromingen en manieren. Bailey is inmiddels acht.
    Met (door) Wente heb ik begin dit jaar specifiek de overstap naar Parelli gemaakt, het is alles wat ze kent, en het bevalt geweldig.

Ik weet inmiddels dat ik van jonge paarden en al dat gefrut eromheen houd, kan me haast niet voorstellen een beleerd dier te kopen, maar ik denk wel echt dat het je moet liggen.
    Je moet geduld hebben leuk vinden, superblij worden van babysteps en gewoon, gevoelsmatig, graag zo bezig willen zijn denk ik.
    Ik vind het prachtig, maar als ik het daarover heb met stalgenoten zeggen de meesten toch eerder voor het gemak van een 'kant en klaar' paard te willen gaan.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

wel of niet jong paard kopen

Hoi Bob, je schreef het volgende:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bob11180
    maar geluiden zoals, australie, zwitserland, usa, dat komt allemaal nog dichterbij de droom, ook met het oog op:
    wie weet wat je allemaal tegenkomt tijdens zo'n stage, en waar je uiteindleijk nog terecht kan komen. Naar nederland terug keren is absoluut niet de gedachte zelfs
    Dat klinkt behoorlijk serieus en definitief. Later schrijf je 'i can't wait' wat overkomt als 'heel graag binnenkort al'. Daar hoort imo de aanschaf van een paard/dier op dit moment, jong of ouder, toch niet bij! Denk aan:
    Niet weten waar je naartoe gaat.
    Hoeveel tijd je daar over hebt.
    Stress van een (tweede) verhuizing in korte tijd.
    Kosten.
    Rijtje kan nog langer ...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten