Hoi,
ik heb een dilemma,
ben vnadaag bij een ontzettend leuke bonte merrie wezen kijken, 3 jaar oud, 3 mnd onder het zadel,
ontzettend lief braaf paardje, is voor die 3 mnd goed op de zit ingereden, paard heeft na 2 uurtjes daar te zijn geweest naar mijn idee een erg goede 'sound',
lekker nieuwsgierig, laat zich overal aanraken, leuke, frisse ogen, al met al.... mooi en leuk paard.
Nu was ik vanavond op de manege, mijn verhaal gedan, en verschillende reacties gehoord; ow wat leuk, leuke uitdaging voor je,
maar ook, is nog te jong, je kan beter een beleerd paard van tussen de 10-15 kopen.
mijn instructrice, betrouwbare eerlijke vrouw, raadt het mij af, kan voor te veel problemen zorgen, weet niet hoe het paard zich ontwikkeld etc.
ze denkt dat mijn balans verder nog niet voldoende is evenals mijn ervaring.
wat ik ergens ook wel begrijp (probeer zo realistisch mogelijk te zijn), maar ik wil ook wat leren en ik begrijp dat een jong paard een heel ander verhaal is dan een volledig beleerd paard, wat zijn 'pubertijd' al heeft gehad.
ik rijd vanaf mijn 7de, tot mijn 14de, elke week en meer dan eens per week, pony kampen gedaan, veeel buitenritten, ook ponies gereden die net onder het zadel waren etc.
daarna weinig gereden, wel jaarlijks, en sinds 2 jaar erg actief, ik rij inprincipe elk paard, ben niet snel bang.
sinds april hebben mijn vriendin en ik dus een eigen paard (RBI), ik ben zelf LBE.
en afgelopen jaar heb ik in Australie nog een NH kamp gedaan. lekekr in de wildernis rijden, koeien vangen etc.
verder rijden we graag buiten, doen we veeeel parelli oefeningen, en heb ik geen directe ambitie voor wedstrijden, maar vooral om veel te genieten en te leren van en met paarden.
sinds eind 2012 zijn we met Parelli bezig.
wanneer koop je nou wel of niet een jong paard? wat is slim en vooral:
wat kan je wel of niet oplossen met een jong paard wat nog alle kantenop kan ontwikkelen?
wie kan er een waardevolle mening geven ?of nog beter.... ervaringen!
alvast bedankt!!!
op de manege doen ze verder geen parelli of nh, dus die aanpak zit niet in hun mening.
Bladwijzers