Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 74

Topic: Nog meer mensen bezig met Carolyn Resnick/Waterhole Rituals?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Re:Nog meer mensen bezig met Carolyn Resnick/Waterhole Rituals?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Nu ik je uitleg zo lees, lijkt het wel heel veel op een 'afgezwakte' of 'softe' versie van de catching game, gecombineerd met de eerste 2 lessen van het Level 1 programma
    Aha, dus hier heeft Parelli zijn 7 games vandaan...

Western en dressuur zijn ook afgezwakte versies van elkaar (ze doen veel met links, rechts en ho ), maar dat neemt niet weg dat juist de verschillen ervoor zorgen dat het in praktijk toch andere methodes zijn. Carolyn Resnick wil met haar methode haar paarden leren om naar haar toe te komen, van haar weg te gaan en bij haar te blijven als ze erom vraagt. Dus ja, dan bestaat je methode toch wel voor een deel uit het leren wegsturen en terugkomen en dat je je paard eerst rustig moet laten wennen aan alles wat je over hem uit gaat storten, zie ik persoonlijk nou ook niet echt als iets wat uniek is voor haar methode - of voor die van Parelli, en dan lijkt het eigenlijk ook best veel op die van Monty Roberts, Emiel Voest en ga zo maar door.

Wat duidelijk verschilt is de weg ernaartoe, het leertraject voor het paard (en ook wel de mens dus): nooit fysieke druk versus oplopende fysieke druk, alles los aangeleerd versus alles eerst met halster aangeleerd, gebaseerd op een ander belonings/correctiesysteem en zo zijn er nog een paar fundamentele dingen anders.

Ik ben het wel met je eens in dat de Waterhole Rituals in feite maar heel erg weinig om het lijf hebben als je kijkt naar de hoeveelheid oefeningen en omvang van de methode. Bij de meeste methodes staat alles in vrijheid doen (definitief, dus niet tussen de halsters in) ergens aan het eind van de opleiding, en dit laat zien hoe weinig er eigenlijk maar nodig is om het hele traject al vanaf het begin in vrijheid te doen en dezelfde basisvaardigheden te behalen (desensitisatie, wijken voor druk, netjes afstand houden, voorwaarts, ho, achterwaarts, zijwaarts en verzamelen) ook als je niet/weinig met voedsel beloont.
    Maar goed, met die doelen in het achterhoofd bestaan er nog veel meer wegen naar Rome, allemaal met hun eigen filosofieën en hulpmiddelen, dus er is keuze genoeg!
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Even los van de inhoud van het ene of andere programma; hoe verwarrend moet het zijn voor een paard om steeds andere 'taal' te moeten interpreteren afhankelijk van met welke 'pocket guides' zijn eigen vaste mens nu weer de wei op komt lopen. New day...new rules...hoe betrouwbaar ben je dan nog?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Waarom zou steeds iets toevoegen aan je communicatie verwarrend zijn?

Ik vind het echt fijn dat je hier je ervaringen beschrijft! En in die link naar dat topic op het AND forum dan. Heel interessant om te lezen. En ik begin nu te begrijpen hoe de WHR 'werken'. Want als ik het zo lees, dan lijkt het mij gewoon een combi van negatief en positief bekrachtigen. Daarom begrijp ik ook niet zo goed dat jij zegt dat er geen fysieke druk of oplopende druk wordt uitgeoefend. Eigenlijk las ik dat in je beschrijving die je gaf in dat Engelse topic juist wel. Maar misschien hangt het op de definitie die je geeft aan 'fysieke druk'. Ik denk natuurlijk meteen aan mijn eigen paard en hoe zij zou zijn bij een hoopje hooi. Ik lees dat je dan in ritual 3 naar achterhand moet lopen en geluid of herrie moet maken/met zweep moet zwaaien/kortom fuss maken. Mijn paard kennende zou daar in sommige gevallen best een hoop van die fuss bij kunnen komen kijken, als ik het op die manier zou aanpakken. Dat is dan misschien geen druk in de zin van aanraking, maar wel een ander soort druk, omdat je het paard toch laat schrikken of er in elk geval toch een soort dreiging van uit lijkt te gaan. Bij de andere rituals zag ik toch ook wel sporen van druk uitoefenen. Niet dat dat verkeerd is hoor, maar ik kan me dus wel vinden in de opmerking van Calippo. Zo zie je maar weer dat veel 'methodes' in essentie op elkaar lijken. Logisch ook wel.

Forumlid peetstap's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Leuk dat je dit aanhaalt, het "out of the box" denken, want het zit vaak in ons koppie dat een bepaalde methode zaligmakend is, of als zaligmakend wordt aangeboden min of meer uit commercieel belang.
    De basis behoeftes van paarden is niet zo groot, en die maakt het al helemaal niets uit of er een voest of par. of Carolyn of peet voor hem staat.
    Toon je de juiste reactie en houding, reargeren ze vanuit hun natuur en hun stukje aangeleerd gedrag.

Nuchter gezien lijken heel veel methode's ook op elkaar in basics, dat ervaar ik tenminste zo.
    Kijk wel es op clinics naar een bepaalde "andere" methode of aanpak en denk dan vaak: wat doet hij of zij eigenlijk voor iets nieuws ??
    En zie de paarden en pony's gewoon reargeren vanuit hun natuurlijk gedrag.
    Stel je daar specifiek vragen over krijg je of ontwijkende antwoorden of ze negeren je reactie en heel enkele keer komt er mooie discussie uit.

Heb is bij een clinic met loswerken alla voest gevraagd waarom ze de cirkel / vak zo klein maakte en waarom ze niet de volle bak ruimte gebruiken.
    Deze cirkel was hier zo klein dat het bijna op joinup leek.., en paard reargeerde hierop subtiel beslist niet ontspannen.
    Te handige vraag blijkbaar, want paard krijgt in volle ruimte zelf alle keuze's om bij je weg te lopen ipv z'n benen voor jou te gaan verzetten.
    En das niet te bedoeling van een clinic geven natuurlijk, want dit paard was zeker weggelopen.
    Vraag dus een volgende Voest sessie maar es of ze de gehele 40/60 bak willen gebruiken met paard wat ze niet kennen, dan ontdek je of clinicgever met zijn lijf echt met paarden om kan gaan en kan aansturen of zich achter een methode verstopt.

Bij de recente EQ day een " paardenfluisteraar" aan het werk gezien , wat verbaasd keek ik toe hoe ie een onrustig paard aan rope 'leide' tot paardje zich neergaf en wat ontspande, dat touw speelde kwartier lang de hoofdrol.
    Niks bijzonders...., een aanpak die je vanuit jezelf zo kan doen.
    Het enige mooie hieraan was dat VOOR paardje visueel overging naar ruiter direct de girafnek erop terugkwam en de onrust er weer in, pure paardentaal en energie uitwisseling en daar werdt juist niets over gezegd of mee gedaan.

Knap vondt ik een sessie van Jesse (Terra N ) die omstanders vragende weg liet zien wat voor karakter paard bij haar in de bak kwam en wel aandacht / uitleg gaf aan de energie die paarden gebruiken.
    Ga of kun je die gemoeds toestand gebruiken in je omgang en trainingen , dan voeg je wat toe en kun je stukje vertalen wat het paard zelf je heeft te vertellen.
    Vermoed dat Carolyn veel op dit nivo doet.

Misschien hebben erg veel mensen een methode of leidraad nodig in hun omgang met paarden en pony's , en dat ik me daarin vergis of te positief tegenaan kijk.
    Doe zelf een hoop dingen vanuit mezelf , zeker in omgang en doe niets strak volgens een methode.
    Probeer me aan te passen aan het soort paard of pony die bij me is.
    Het Leren heb ik nodig voor de verzorging, rijden en je paard in gezondheid houden.

Vertel het me en het waait door me heen.
    Laat het me zien en ik weet het morgen nog.
    Laat het me voelen en ik weet het mijn hele leven.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Met fysieke druk wordt puur lichamelijke druk bedoeld, dus het paard aanraken. Niet aanraken en toch onder druk zetten (dreigen, zwiepen, er irritant achteraan rennen ) is psychische druk, dus geestelijke druk.
    In de WHR wordt psychische druk gezet, maar wel op zo'n manier dat de psychische draw (drang om bij de mens te blijven) altijd groter is. Als die laatste er niet of te weinig is, dan gaat het paard er na de eerste seconde druk meteen vandoor en komt hij niet terug. Het creeeren van de drang om bij de mens te zijn is dus de basis. Vandaar ook dat de eerste twee oefeningen zo belangrijk zijn en meer tijd innemen dan de hele rest bij elkaar), van daaruit kun je pas verzoeken/opdrachten/druk gaan toevoegen.
    Eerlijk gezegd vond ik het in het begin nogal ongeloofwaardig dat die twee oefeningen samen zoveel effect konden hebben (heel kort samengevat lang naast je paard zitten en hem af en toe aan je hand laten ruiken ), maar blijkbaar kan het wel.

Ik ben vooral verbaasd hoe weinig 'methode' er nodig is om dingen gedaan te krijgen van/met het paard. Zelf ben ik namelijk ook meer van de more is more filosofie en los altijd elk probleem op met weer een nieuwe oefening/invalshoek, maar dat blijkt dus niet echt nodig, zelfs niet als je in vrijheid werkt.

Het is trouwens wel erg grappig om het verschil tussen karakters te zien: bij Eye Contact (paard eet hooi en steeds als hij niet oplet loop je verder naar de staart, kijkt hij wel dan moet je weer heel beleefd terug naar de voorkant) hield Speedy me met een halg ook in de gaten terwijl hij gewoon rechtdoor bleef kijken en was stomverbaasd toen ik uiteindelijk bij zijn achterhand stond en hem wegstuurde. Sjors daarentegen had vanaf de eerste seconde het systeem bedacht: 'hap hooi - omkijken naar Miriam - hap hooi - omkijken naar Miriam'. Op z'n dooie gemak ook nog, maar ik kwam geen stap verder! :lol:

Off topic:
    @Lila: hebben de pocket guides dan steeds andere regels? Ik dacht dat het gewoon vanuit dezelfde set regels over andere onderwerpen ging.
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Ok, ik snap het, dank je voor de toelichting. Ik meende me te herinneren dat Carolyn Resnick claimde in het geheel geen druk en ook geen voerbeloningen te gebruiken. Ik kon me daar weinig bij voorstellen. Maar misschien heb ik dat destijds verkeerd onthouden. Ik wist ook niet zeker of jij met 'fysieke druk', druk in het algemeen bedoelde, of echt de aanraking. Maar nu begrijp ik het.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Nee, volgens mij klopt dat inderdaad dat ze vroeger (gecombineerd met de enorm gestrest paard-dvd ) claimde zonder druk te werken. Daardoor snapte ik de methode toen ook niet, want wat ze vertelde kwam totaal niet overeen met wat ze liet zien, wat het wel erg lastig maakte om te begrijpen en mij met het gevoel achterliet dat ze niet alles van de methode liet zien. Want als je zegt dat je niet corrigeert en ook niet met beloningen werkt maar alles in plaats daarvan op basis van 'de relatie' doet, dan vraag ik me af wat die relatie dan is en waar die vandaan komt.

Maar inmiddels is ze duidelijker in het uitleggen wat ze nou eigenlijk precies doet, en ook eerlijker (bijvoorbeeld in dat ze niet het gevecht met het paard aan wil gaan, maar in plaats daarvan het paard laat wegschrikken bij het landjepik spelen, en dat dit ook niet leuk is voor het paard maar wel een les in 'besteed aandacht aan je mens').
    Ik hou er wel van als dingen wat meer down to earth/eerlijk & praktischer uitgelegd worden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xyzutu2
    Nee, volgens mij klopt dat inderdaad dat ze vroeger (gecombineerd met de enorm gestrest paard-dvd ) claimde zonder druk te werken. Daardoor snapte ik de methode toen ook niet, want wat ze vertelde kwam totaal niet overeen met wat ze liet zien, wat het wel erg lastig maakte om te begrijpen en mij met het gevoel achterliet dat ze niet alles van de methode liet zien. Want als je zegt dat je niet corrigeert en ook niet met beloningen werkt maar alles in plaats daarvan op basis van 'de relatie' doet, dan vraag ik me af wat die relatie dan is en waar die vandaan komt.
    Precies! Dat was exact wat ik bedoelde.
    Maar inmiddels is ze duidelijker in het uitleggen wat ze nou eigenlijk precies doet, en ook eerlijker (bijvoorbeeld in dat ze niet het gevecht met het paard aan wil gaan, maar in plaats daarvan het paard laat wegschrikken bij het landjepik spelen, en dat dit ook niet leuk is voor het paard maar wel een les in 'besteed aandacht aan je mens').
    Ik hou er wel van als dingen wat meer down to earth/eerlijk & praktischer uitgelegd worden.
    Ik ook.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik heb ook wat xyzutu2 zegt wel na het consequent een aantal keer gebruiken van de rituals veel minder techniek en trainingsdingen nodig voor een fijne connectie dus ik merk ook wel verschil met parelli liberty

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Waarom zou steeds iets toevoegen aan je communicatie verwarrend zijn?
    mEtpoCketGuiDes(tUssEnLeestEkeNsgEplaatst)BedoelIk SteedsAndereTEchNieKenvanAndereBedEnkers.

Zoals je in hierboven misschien kan ondervinden: details verschillen, maar meteen een heel stuk lastiger te begrijpen. Dat is wat ik bedoel. Je voegt dus niet iets toe. Dat denk je, vanuit je mens-zijn. Voor het paard echter een wereld van verschil (denk ik...vanuit datzelfde mens-zijn). Dat lijkt me verwarrend?

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Daarom is het ook in een kloppende training niet het idee dat je alles steeds volledig anders doet, maar gebaseerd op de info die je tegenkomt verbterd, verfijnt en uitbouwd. Dezelde "commando's" maar in een andere volgorde, energie, instelling, opzet van situatie, snelheid van invoering enz.

Daarbij, zolang je het op een eerlijke manier aanbiedt denk ik niet dat het een paard uitmaaktwat je die dag met hem doet. Als hij maar beloond wordt voor wat hij die dag goed doet en niet onder druk gezet wordt over zijn tempo te leren.
    Maar dat is mijn visie

Forumlid peetstap's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Even los van de inhoud van het ene of andere programma; hoe verwarrend moet het zijn voor een paard om steeds andere 'taal' te moeten interpreteren afhankelijk van met welke 'pocket guides' zijn eigen vaste mens nu weer de wei op komt lopen. New day...new rules...hoe betrouwbaar ben je dan nog?
    Denk dat de gein is van deze methodes dat ze zo op elkaar lijken in basics en daardoor paard het niet ziet als totaal andere "taal" maar het juist prima begrijpt.
    Een paard ziet je daardoor niet als onbetrouwbaar, in tegendeel.

Werk je enkel met lichaamstaal dan zul je onder welke www.goeroe-naam.nl dan ook, dit zo moeten doen dat paarden je vlot begrijpen.
    Soms gaat dit als vanzelf maar meestal hebben wij in ons mens zijn daar handleidingen voor nodig.
    En al gaat het tich keer fout, je krijgt altijd nieuwe kansen.

Vertel het me en het waait door me heen.
    Laat het me zien en ik weet het morgen nog.
    Laat het me voelen en ik weet het mijn hele leven.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Via HorseConscious kreeg ik vandaag de aankondiging voor een gratis teleseminar van Carolyn Resnick. Het leek me wel toepasselijk bij dit topic. Je kan dan ook vragen stellen aan Carolyn zelf of je kan het later terugluisteren.

Apologies for the short notice but we are holding a special call tomorrow - Mon 16th - with the wonderful Carolyn Resnick.

This is a rare opportunity to hear from one of of the foremost thinkers on horse training today. So if you are struggling to experience the kind of relationship you are striving for with your horse, then do tune in as we will be opening up the lines for you to ask your questions live to Carolyn on the call.

The event is happening Monday 16th at 9:30am Pacific / 12:30pm Eastern / 5:30pm UK / 6:30pm Europe

You can check the time where you are by going here: http://bit.ly/17YMuRo

If you are in the US, you can call in using number (559) 726-1300 and conference code: 596556

Alternatively or if you live outside of the US, you can use their web-based access as follows.

Go here https://www.freeconferencecallhd.com/hd-conferencing/ and then click and install the Flash Phone. When prompted use:

Phone number (559) 726-1300
    Conference code 596556
    Along with your name.
    If you wish to speak on the call then it would be best if you could please use a headset with microphone.

I can confirm there will be a replay but you won't get chance to ask your questions to Carolyn so do please try and join us live.

We look forward to talking with you tomorrow!
    Best wishes

Mark
    http://www.HorseConscious.com
    http://www.HorseConsciousCommunity.com
    https://www.Facebook.com/HorseConscious
    https://Twitter.com/HorseQuotes
    http://Pinterest.com/HorseConscious

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Joepie, ik luister mee! Heel erg bedankt voor de tip, ik had nog precies een kwartier de tijd om uit te vinden hoe die conference calls werken!

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten