Ah, maar zelfs zoals jij het beschrijft (en dat is al heel subtiel) gaat het voor mij persoonlijk alweer richting te vaag.![]()
Ik ben gewoon echt een Heel Erg Praktisch Ingesteld mens.Leerprocessen gaan gepaard met frustratie, stomweg omdat oude gewoonte A met al zijn ingesleten handelingen waar je niet meer bij na hoefde te denken ineens niet meer toereikend is, niets meer vanzelf gaat, je overal over na moet denken en je van de ene blunder in de andere struikelt en je doel verder weg lijkt dan ooit. Ik voel dan stomweg frustratie, zeker geen zen en al helemaal geen verwachtingsloze ontspanning - maar dat is volgens mij ook helemaal niet erg - zolang ik het paard er maar niet mee belast en weet wat ik in zo'n situatie dan kan doen. Daar leken de Waterhole Rituals me interessant voor, want die gaan ook in op het geestelijke aspect bij de mens.
Dus op zich heb je denk ik wel gelijk met verwachtingsloosheid als belangrijke state of mind, maar verwachtingsvol zijn is dat volgens mij ook (daar begint training namelijk, ideeen die in praktijk willen worden gebracht), en daardoorheen fietsen alle andere dagelijkse emoties die we bij voorspoed en tegenslag hebben.
En dat het paard zelfs zijn keuzes mag maken kan wel de kracht zijn van het werken in vrijheid, maar dat maakt het niet minder irritant. :lol:
Ik werk al jaren in vrijheid (ik denk 90% van wat ik doe) en dat vind ik nog steeds af en toe mentaal best lastig - zelfs met een pony die uit zichzelf van de wei al naar de bak toe loopt als hij me ziet komt het nog best hard aan als hij tijdens de training een keer besluit dat onder de bakrand grazen toch dringender is dan meedoen...
Wat ik van de Waterhole Rituals hoop te leren is hoe daar persoonlijk beter mee om te gaan en hoe die momenten van paard-loopt-weg in te passen in een groter systeem waardoor het paard er ook meer van leert over onze relatie. Hem gewoon weg laten lopen doet namelijk wel wat voor hem, maar als jij daar ook nog eens op de juiste manier op reageert, dan leert hij nog veel meer over wie jij bent.
Bij het eerste ritueel (sharing territory; een uur lang een boek lezen en geen aandacht besteden aan je paard) is het compleet verwachtingsloos bij je paard zijn trouwens inderdaad heel duidelijk in haar methode, net als veel van de beloningspauzes (rust & hooi eten) tijdens de andere rituelen. Maar voor de rest is ze wel heel erg duidelijk in wat ze wil, dat ze iets wil en hoe ze iets wil. Het is zeker niet alleen maar rust, ontspanning, niets vragen, niets verwachten. De rustpauzes hebben als functie dat je paard onder andere leert dat jij niet altijd werk betekent en dat hij zich vrij kan bewegen om jouw territorium.
Maar vervolgens gebruikt ze dat respect voor haar territorium om het paard van het zijne te sturen, om zijn stapeltje hooi te claimen, te eisen dat hij op haar let als ze door de bak loopt, hem op te drijven van achteren (eigenlijk een soort langeteugelen zonder lange teugel, alleen in stap want paard moet kunnen verwerken dat hij geleid wordt) enz.
Als ik op internet rondkijk, lijkt om haar methode nog wel eens een aura gehangen te worden van dat het bijna alleen maar bestaat uit niets doen/niets vragen aan je paard tot hij vanzelf alles met je doet - maar dat is absoluut niet zo. Dat nietsdoen is de belangrijke eerste steen die je steeds weer herhaalt, maar met de credits die je daarmee opbouwt (paard wil bij jou zijn) ga je vervolgens best wel pittig aan de slag (om paard te leren: hij mag wel bij jou zijn, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Weggaan mag altijd, maar bij jou zijn heeft duidelijke spelregels.
Ze slaat paarden weliswaar niet, jaagt ze niet op en tikt ze ook niet aan, maar dat maakt het niet minder pittig. Het gaat er namelijk uiteindelijk toch om om het leiderschap te verdienen en dat lukt niet met alleen maar verwachtingsloos niets doen.
Bladwijzers