Hallo lezer,
We zijn druk doende het perceel paardklaar te maken. Zo'n 130 pruimenbomen zijn met kettingzagen omgezaagd tot ongeveer 80 cm boven de grond. Zaterdag zou Bongers (grondverzet/loonbedrijf) komen om samen te kijken wat handig is o.a. qua kosten, de wortels uitboren of de bomen rooien waarna de grond geploegd en opnieuw ingezaaid zou moeten worden.
Omdat Bongers zou komen maar niet kwam.... en ik tijdens de kerstdagen in de lappenmand lag, heb ik nog nagedacht en ik vraag me af wat een betere keus is. Misschien kunnen jullie ervaringen me helpen een goede keus te maken.
Alternatief 1: Wortels uitboren:
Voordelen: minder werk dan alternatief 2, lagere kosten, minder schade aan de weide, weide ‘direct’ klaar voor gebruik voor de paarden.
Nadelen: ik weet niet wat het gehakselde hout van de pruimenwortels (wat voornamelijk onder de grond komt, maar toch) voor invloed heeft op de gezondheid van de paarden. Ik kan niet op internet vinden of het hout nu giftig is ja of nee (pruimenpitten en bladeren, ja).
2: Rooien, grond ploegen en inzaaien:
Voordelen: eigen zaaimengsel kiezen, nu groeit er voornamelijk raaigras waarvan ik begrijp dat het fructaan gehalte vrij hoog is. Track kan na het ploegen direct geegaliseerd worden, vastgereden, dit deel niet inzaaien maar met zand bedekken zodat er ook zo weinig mogelijk gras groeit (in het kader van voedselbeheersing).
Nadelen: meer werk, hogere kosten, paarden kunnen minstens een jaar niet op de wei. Op dit moment is het geen zaaitijd, maar dat hoeft geen probleem te zijn, als de vorst nog lang genoeg uitblijft….
Heeft iemand ervaringen hiermee? ik hoor graag jullie ideeen en welke keuze jullie zouden maken en waarom.
Alvast dank voor de moeite!
Thekla
Bladwijzers