Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 94

Topic: Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

  1. #31

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Wie niet probeerd, komt nooit ergens.
    Over de smaak zou ik mij weinig zorgen maken, zelfs Nicky hier vind het erg lekker. En die kan mega kieskeurig zijn.
    Die laat zelfs een suiker klontje vallen, en de meeste paarden snoepjes vind ze ook niet om te eten

    Boris zal er niet MINDER om gaan eten, maar het gaat er vooral om wat er binnenin gebeurd.

  2. #32
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Ik vraag me ook af als ik de samenstelling zie wat er in dit voer zit dat niet in ander voer zit? Ik zie niet direct wat er bijzonder aan is, of mis ik dat na het lezen van de website?

    Op zich heb ik er veel positiefs over gehoord en was plan het eens te proberen, maar ik vind na het lezen van de ingrediënten e.d. pavo care4life nog steeds een betere optie (daar doen ze het goed op hier).

    Ik vraag me ook af of ze echt minder gaan eten gezien ze in principe uit alle verstandig samengestelde brokjes toch genoeg zouden moeten kunnen halen?
    Hier geen dikke paarden, maar als ik gedoseerd geef krijgen ze 50 kilo hooi per dag + een grote hooizak stro en als ik ze onbeperkt laat eten (wel eens twee weken geprobeerd) dan eten ze rond de 100 kilo

  3. #33
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Gewoon even nieuwschierig hoor, voor hoeveel paarden is dat Fellor?
    En kun je makkelijk mooi stro krijgen, ik kom steeds vaker tegen dat het zo kort gehakseld is en er veel stof in zit. Kleine pakjes zijn ook steeds slechter verkrijgbaar merk ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #34
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Ik kan toevallig prachtig lang stro krijgen in enorme baal via mijn hooileverancier.

    Het hooi is voor twee 3 jarigen in de groei, een paard dat vrij veel doet en een c pony.
    Het is mooi stengelig hooi van de laatste snee.

  5. #35

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Het hoge ijzer gehalte wat ze er in hebben zitten is voor hun kennelijk onbelangrijk.
    Er hebben zich tot nu toe geen problemen voorgedaan, het antwoord was dat het brokje erg gewaardeerd werd door de kopers en dat ik (stond er niet letterlijk hoor, maar zo las ik het wel) niet zo moest zeuren over hoge ijzerwaardes.

    Denk dat zij dan nog wat informatie missen over een aantal onderzoeken die gedaan zijn mbt hoge ijzerwaardes en de gevolgen daarvan.
    Niet erg hoor het zij zo...maar ik wordt geen koper

  6. #36
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    "Er hebben zich tot nu toe nog geen problemen voorgedaan"? Het spul is ook nog maar net op de markt!
    Jeetje wat een onprofessionele reactie zeg!

    Alhoewel de positieve gebruikerservaringen hier goed klinken, kan ik ook nog niet ontdekken wat er zo geweldig, nieuw of anders is aan dit voer. En vaak is het ook nog eens zo, dat er meerdere factoren van invloed zijn. Zo ben ik van het voorjaar Glucobalance aan mijn te dikke Menglöd gaan voeren. En ja, ze viel ervan af. Maar ik had ook tegelijkertijd haar rantsoen nog verder beperkt. Lag het afvallen dan aan de GB of aan het strengere dieet? Nu ze al een tijdje op dit regime staat, valt ze ook niet meer verder af dus kennelijk is die GB ook niet zo'n wondermiddel.
    Ik ben dus erg benieuwd wat de Metazoa op de langere termijn doet bij degenen die er nu enthousiast over zijn, én vooral ook: is dat het enige dat je veranderd hebt?

  7. #37

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat Ze zo heeft gereageerd.

    Maar goed niemand die je verplicht het te voeren.

  8. #38
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Ze adviseren de aantal gram per kilogram lichaamsgewicht en onbeperkt ruwvoer.
    Nou krijgt die van mijn in de zomer strook begrazing omdat dat nou eenmaal gaat bij ons op stal, in de winter staan ze in de paddock met zeer rijk hooi/kuil.
    Die 3 bakken gaan in de ochtend vol en op is op, als hij naar binnen gaat hangt er nog een net van circa 5 a 6 kilo.
    Ik ben dit pas in april gaan voeren en weet nog niet wat de winter gaat doen, dat is voor mijn nog even afwachten maar verwacht niet veel verschil.
    Het hangt er ook af wat je doet met je paard, staat hij/zij veel stil of doe je veel.
    Ik ben wel elke dag in de weer met hier en daar een rust dag, straks als ik kan rijden staan er duinritten op het programma nu is het alleen grondwerk.

    Ik zag verbetering in hem nadat ik hem metazoa ben gaan geven, hij komt van de Pavo podo grow af en heeft even op Havens basis brok gestaan.
    Met de metazoa zag ik toch een fijner paard staan maar als je nu iets voert wat goed is en goed doet waarom zou je veranderen
    Ik was aan het zoeken kwam dit tegen en het werk na mij tevredenheid.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  9. #39

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Ben ik met je eens Marja, soms als je 1 ding veranderd, verander je vaak ook nog wel iets tegelijker tijd.
    Maar wat ik ook merk is dat mensen voeren zonder na te denken. Ze vinden dat hun paard hard werkt en dus voer (brok / muesli) nodig heeft. (of het terecht is of niet doet er nu even niet ter sprake )
    En gaan dan iets zoeken naar wat zij denken dat goed voor het paard is.
    Nu wordt er vaak eerst gekeken naar de hoeveelheid suikers omdat daar de afgelopen jaren veel aandacht aan besteed is. En terecht hoor dat hier onderzoek naar gedaan is en dit uitgebreid besproken is in de paardenwereld.
    Dan komen de vitaminen en mineralen waarvan vit E ook een bekende is. Maar daarna wordt het vaak te ingewikkeld. Men weet ook niet wat het paard nodig heeft en wat er beschikbaar is in de grond dan wel in het hooi dus gaan ze er vanuit dat het voer wat ze dan kiezen wel oke is.

    Soms zitten er dan toch te hoge waardes in van bepaalde vit. / mineralen die uiteindelijk tot problemen kunnen leiden. Een aantal zijn oplosbaar in water andere in vetten. De water oplosbare geven nog de minste problemen al zijn daar ook nog wel bedenkingen over. De vet oplosbare worden o.a in de lever opgeslagen kan op zich geen kwaad (bij tijdelijke overdosis) maar deze maakt wel over uren wat simpel weg niet goed is voor het paard. Geeft men langdurig te veel vit/min. dan krijg je problemen. Voordat dit zichtbaar wordt voor de mens ben je al rijkelijk laat en is herstel een langdurig proces waar je veel geduld voor moet hebben.
    Daarbij niet iedereen heeft invloed op het beschikbare hooi of gras en water wat hij/zij kan geven. Dit zijn vaak de omstandigheden waar je het mee moet doen. Het "even" laten onderzoeken doe je niet gauw omdat het kennis, ervaring en het nodige geld kost en als je de waardes weet en je zou het willen veranderen dan moet je de grondeigenaar nog overtuigen dat het veranderd zou moeten worden. Dan zijn pittige zaken om het zo maar te noemen.

    Dus men geeft gewoon voer waarvan men denkt goed te doen.
    En ik vind het eigenlijk een taak van de leveranciers voermakers dat zij nauwkeurig op de hoogte zijn van de grondwaardes etc in de Nederlandse bodem zodat je via het voer wat mensen zo graag willen kopen en voeren geen problemen kan krijgen. Dus dat zij niet klakkeloos hoge waardes van bepaalde vit/min. er in stoppen omdat het zogenaamd goed zou zijn voor paarden.
    Nu weet ik dat de ijzerhoudende onderzoeken nog vrij pril zijn en er nog meer onderzoek verricht moet worden, maar wat er inmiddels bekend over is moet wel serieus naar gekeken worden en wellicht kan het verstandig zijn en op de zaken vooruit lopen door het nu al te verlagen tot zeer veilige waardes.

    Ook ben ik mij bewust dat niet iedereen weet dat zijn of haar paard via o.a het grondwater heel veel ijzer binnen kan krijgen. (afhankelijk van waar je staat en of je grondwater of slootwater te drinken geeft)
    Men ziet grond/slootwater is bruin, dit omdat het uit de grond komt, grond is zwart dus het water zal ook kleuren. Maar dit water bevat ook mineralen (die grassen ook opnemen) die een paard dus al via de vrije natuur binnen krijgt en daar gooi je dan nog een keer een brokje overheen met ook hoge waardes en dan ga je op termijn problemen krijgen. En die problemen zijn vrij divers dus voor een DA ook niet 1,2,3 als specifiek aan te geven. Ook niet altijd via bloedwaardes. Dit stuk is een lastige materie maar kan wel gevolgen hebben.

    Maar goed dit zijn mijn gedachtes, mijn overwegingen ieder moet voor zich weten wat zij doen. Neem niemand wat kwalijk ook degene die het voer bedacht hebben niet of het antwoord wat ik heb gekregen. Enkel blijf bewust met wat je doet en waarom je iets doet.


    o ja dan heb ik het ook nog niet eens over de likstenen gehad die de meeste paarden tot hun beschikking hebben, ook daar zitten mineralen in die je mee moet tellen bij het voer.

  10. #40
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord Inge, het is idd zeer ingewikkeld als je het allemaal goed wilt doen. Heb jij het voer en de grond wel laten onderzoeken?

    Waar kun je hooi eigenlijk laten analyseren, iemand een idee wat dat kost?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #41

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Dat schreef ik zo juist dat dit zeer lastig wordt indien je geen eigen grond tot je beschikking hebt. Ik heb dat helaas niet.
    Je kan het wel laten doen en er (veel) geld in steken maar als je niet op 1 lijn staat met de grondeigenaar dus dezelfde belangen hebt
    ga je investeren in iets wat van korte duur kan zijn.

    Bijv je gaat verhuizen, overlijden van de dieren om welke reden dan ook of gemeentelijke probemen enz...enz..
    Als je via analyse etc je grond wil gaan verbeteren naar de ideale omstandigheden voor je paard dan kost dit enige jaren.
    Je gaat iets toevoegen en iets anders wil je laten verdwijnen en dat kost tijd. Natuur kan je niet dwingen.

    Het water is wel geanalyseerd daarom weet ik de waardes. Dit moet je zo nu en dan doen omdat het wel drinkbaar moet blijven voor vee. Grondwater is aan veranderingen onderhevig.
    De grond wordt wegens overheidswege gecontroleerd op met name fosfaten zodat de grenswaarden niet worden overschreden. Wat de waardes daarvan zijn weet ik niet.

    Het hooi wat ik bestel komt van verschillende locaties en is lastig te traceren of het van 1 veld komt of niet zodat een analyse maken niet zo heel veel zin heeft omdat je maar 1 baal kan laten bekijken en dat is niet van de complete bestelling en heeft daardoor weinig zin omdat je dan nog niet exact weet wat je geeft.
    Dus de eet waardes om het zo maar te noemen weet ik niet exact helaas.....

    Analyses laten maken is afhankelijk van waar je het laat doen en wat je laat onderzoeken.
    Heb ergens een lijstje liggen zal het eens opzoeken een dezer dagen.
    Bij biomethor als ik het zo goed schrijf kan je een hele mooie uitgebreide analyse krijgen gericht op paarden. De andere adressen die ik heb zijn gericht op grassen/gewassen en de groeiomstandigheden en zo. Dus de bovenstaande is voor iemand die niet elk detail weet het meest makkelijke zodat je het ook kan begrijpen wat de uitkomsten zijn.
    Hoorde ook van iemand dat je wellicht beter in de USA kan laten testen is goedkoper zelfs met verzending erbij.
    Waar dat is weet ik niet meer uit mijn hoofd....


  12. #42
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Na de lezing die ik vandaag heb bijgewoond lees ik even met extra belangstelling mee. Dat paarden veel te veel ijzer binnen krijgen en dat dat slecht is voor de lever, vandaag ook te horen gekregen. Evenals de samenstelling van bijv. Pavo koeken (nie goed nie) en de tekorten aan essentiële aminozuren in het Nederlandse (ruw)voer. Ik ga eens nader naar de samenstelling van Metazoa kijken. Overigens had ik wel hele goede resultaten met glucobalance; ik had expres niets aan het voer veranderd om te zien of de gluco effect had, en dat had het; ik ging van een veel te dik paard naar een mooi slank paard dat onbeperkt hooi kon krijgen. Hier ga ik nog even verder studeren, dank voor dit topic!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  13. #43

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    Goed dat ze dit op die lezing hebben vermeld.
    Als je op de paarden voer vergelijkings-site gaat kijken Kan je zien dat Metazoa in verhouding tot vele andere een erg hoog gehalte aan ijzer heeft. (ik ga er even vanuit dat de getallen etc daar kloppen en dit is de meest handige site waar veel voersoorten snel en makkelijk naast elkaar te vergelijken zijn zonder alle fabrikanten apart langs te moeten gaan)
    De rest van de gehaltes zijn ook hoog of hoger dan de gemiddelde andere producten. Er is bewust voor gekozen en daar zal men redenen voor hebben
    Maar juist daarom moet men toch nog na blijven denken. Niet altijd zijn hoge aandelen van bepaalde vit/min. gunstig voor jouw situatie.
    Blijf bewust met wat je voert en waarom en hoe lang.

  14. #44

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    linkje hooi analyse in usa http://www.equi-analytical.com/
    nog eentje in nederland http://www.wateetmijnpaard.nl/ (kost best wel wat bij hun btw )

  15. #45

    Re:Ervaring Metazoa vit/mineralen brokken.

    pff wat een afzetters.

    Ik dacht, wel leuk hooi laten testen, de paarden hebben 17 precies dezelfde balen hooi.
    Maar voor die prijs ga ik dat echt niet doen.

Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •