Hoi allemaal,
Hoop dat ik het topic op de goede plek heb gezet...
Aangezien ik mijn jonge paardje (nu 3,5) dit jaar nog net wil inrijden omdat hij nog zo gigantisch aan het groeien is ben ik bezig met andere dingen. Enerzijds om een band op te bouwen en anderzijds om hem wel ook wat mentale uitdaging te geven.
Uiteindelijk wil ik Endurance met hem gaan rijden dus het is goed voor hem dat hij alvast een beetje spelenderwijs wat km's maakt en een beetje bekend wordt met alles wat je zoal buiten tegen kan komen. En naast de wandelingen en fietsen wil ik hem af en toe meenemen als handpaard.
Vanavond hebben is hij voor de derde keer meegeweest. De eerste keer ging super. Hij was duidelijk nog wat onzeker en had voor de zekerheid een extra stalgenoot meegenomen op haar rustige paard voor wat extra "kuddegevoel" en steun. De tweede keer was anderhalve maand later. Omdat er verder niemand meekon ben ik toen gewoon alleen met hem op pad gegaan. Dat ging al een heel stuk beter. Al een stuk minder onzeker (geloof meer vertrouwen in mij) alleen af en toe wel iets te enthousiast (ik wil niet dat hij voorbij mijn knie loopt).
Vanavond voor de derde keer op pad geweest met het idee een klein stukje verder te doen dan de 3,5 km tot dusver. De heenweg ging echter nogal moeizaam. Hij is een paar keer opeens stil gaan staan. Pats-boem ogenschijnlijk uit het niets. Twee keer vermoed ik dat hij de koeien van de achterbuurman in de verte zag (hij is nog erg bang voor koeien, werken we ook aan). De derde en vierde keer had ik echt geen idee waarom.
De terugweg ging het een stuk beter. Deze keer heb ik mijn stick meegenomen om ervoor te zorgen dat hij niet voorbij mijn knie ging en dat ging eigenlijk gewoon heel erg goed.
Het is een heel verhaal geworden zo. Concreet ben ik benieuwd naar de volgende dingen:
* Zijn er meer mensen hier die wel eens een (jong) paard meenemen als handpaard en hoe pakken die dat aan?
* Hebben jullie mischien nog inzichten waarom hij opeens stil zou kunnen gaan staan? En misschien een idee hoe ik hier het beste mee om zou kunnen gaan?
Mijn eigen ideeën:
- Hij is extreem slim en snel verveeld. Misschien is het zijn manier om er een soort eigen spelletje van te maken?
- De drive line is nog niet echt "geïnstalleerd". Door daar meer mee te oefenen kan ik het mezelf waarschijnlijk makkelijker maken doordat ik hem dan ook vanaf een ander paard met mijn stick eenvoudiger naar voren kan "drijven".
Alvast bedankt voor het meedenken!
Bladwijzers