Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Parelli games gebruiken voor "handpaarden"

Parelli games gebruiken voor "handpaarden"

Hoi allemaal,

Hoop dat ik het topic op de goede plek heb gezet...

Aangezien ik mijn jonge paardje (nu 3,5) dit jaar nog net wil inrijden omdat hij nog zo gigantisch aan het groeien is ben ik bezig met andere dingen. Enerzijds om een band op te bouwen en anderzijds om hem wel ook wat mentale uitdaging te geven.

Uiteindelijk wil ik Endurance met hem gaan rijden dus het is goed voor hem dat hij alvast een beetje spelenderwijs wat km's maakt en een beetje bekend wordt met alles wat je zoal buiten tegen kan komen. En naast de wandelingen en fietsen wil ik hem af en toe meenemen als handpaard.

Vanavond hebben is hij voor de derde keer meegeweest. De eerste keer ging super. Hij was duidelijk nog wat onzeker en had voor de zekerheid een extra stalgenoot meegenomen op haar rustige paard voor wat extra "kuddegevoel" en steun. De tweede keer was anderhalve maand later. Omdat er verder niemand meekon ben ik toen gewoon alleen met hem op pad gegaan. Dat ging al een heel stuk beter. Al een stuk minder onzeker (geloof meer vertrouwen in mij) alleen af en toe wel iets te enthousiast (ik wil niet dat hij voorbij mijn knie loopt).

Vanavond voor de derde keer op pad geweest met het idee een klein stukje verder te doen dan de 3,5 km tot dusver. De heenweg ging echter nogal moeizaam. Hij is een paar keer opeens stil gaan staan. Pats-boem ogenschijnlijk uit het niets. Twee keer vermoed ik dat hij de koeien van de achterbuurman in de verte zag (hij is nog erg bang voor koeien, werken we ook aan). De derde en vierde keer had ik echt geen idee waarom.

De terugweg ging het een stuk beter. Deze keer heb ik mijn stick meegenomen om ervoor te zorgen dat hij niet voorbij mijn knie ging en dat ging eigenlijk gewoon heel erg goed.

Het is een heel verhaal geworden zo. Concreet ben ik benieuwd naar de volgende dingen:

* Zijn er meer mensen hier die wel eens een (jong) paard meenemen als handpaard en hoe pakken die dat aan?

* Hebben jullie mischien nog inzichten waarom hij opeens stil zou kunnen gaan staan? En misschien een idee hoe ik hier het beste mee om zou kunnen gaan?

Mijn eigen ideeën:
    - Hij is extreem slim en snel verveeld. Misschien is het zijn manier om er een soort eigen spelletje van te maken?
    - De drive line is nog niet echt "geïnstalleerd". Door daar meer mee te oefenen kan ik het mezelf waarschijnlijk makkelijker maken doordat ik hem dan ook vanaf een ander paard met mijn stick eenvoudiger naar voren kan "drijven".

Alvast bedankt voor het meedenken!

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Re:Parelli games gebruiken voor "handpaarden"

Het waarom is vanuit jouw verhaal moeilijk af te leiden. We kunnen helemaal geen lichaamstaal van jouw paard zien. Als je eventueel een video zou kunnen maken, is dat al wat makkelijker. Onzekerheid lijkt me heel erg logische verklaring, maar nogmaals dat kan ik zo niet beoordelen.

Ik zou zeker een beetje op de grond oefenen zoals je zelf al suggereerd.

Verder kan je ook in een rijbak of binnen een omheining oefenen en dan ook bochten erbij nemen, tempowisselingen allemaal als hij er klaar voor is natuurlijk. Eigenlijk zou hij gewoon alsof hij geleid wordt moeten mee kunnen wandelen maar het enige verschil is dat jij dan op een paard zit.

Veel succes. Ik heb het enkel 2 keer in de rijbak gedaan nog met mijn jong paard. Het ging best goed.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Een video is denk ik lastig, dan moet ik even iemand zover krijgen dat ze meegaan om te filmen. Ik zal eens kijken of dat te organiseren is.

Verder blijven we zeker grondwerk doen. De zeven games gaan steeds beter. We hebben ze allemaal inmiddels een keer meegepakt en dat gaat steeds beter. De basis begrijpt hij (en vind hij geweldig leuk). Moet nog wel een boel verfijnd worden.

In de rijbak zijn we overigens inderdaad gestart. Dat ging heel erg goed. Tempowisselingen heb ik niet heel erg veel geoefend, dat wat ik deed ging toen wel goed. Als het goed/beter gaat oefen ik alleen het liefst zoveel mogelijk juist niet in de bak zodat hij gewoon rechtuit kan lopen. Maar misschien inderdaad specifiek gewoon nog een keer de tempowisselingen oefenen.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ja inderdaad op zich heb je in de bak meer bochten en is het moeilijker dan samen op een pad. Maar als dat dus goedgaat, dan zal het buiten makkelijker zijn: daar is de route op zich makkelijker, maar de omgeving dan weer meer uitdagend.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb Andor destijds niet op de Parelli manier geleerd te handpaarden. Maar wel natural :P
    Ik heb eerst gewandeld, toen met hem gefietst. Toen het drijven (voorwaarts en achterwaarts) goed ging, ben ik gaan handpaarden met hem.
    Het is wel fijn als je zowel met leadrope als stick handig bent. Zeker in het begin heb je die nog best wel nodig.

Ik heb ook zo'n zin om te handpaarden. Maar Vigo is nog niet zover Pas als t wandelen helemaal zonder gedoe (grapjes uithalen ,de grenzen opzoeken) kan, dan ga ik een stapje verder met hem.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik heb ook wel ge-hand-paard

Met Wonder en Romeo. Romeo is perfect op hulpen onder zadel waardoor ik mijn handen compleet vrij had.
    Wonder is mijn eigen lieverd en wij begrijpen elkaar meestal goed. Ik heb niet specifiek geoefend eigenlijk
    Fietsen deed ik al met Wonder en parelli deden we zo'n 1,5 jaar.
    Belangrijkste is denk dat beide paarden niet bang zijn voor touwen en stick. Beide op fase 1/2 reageren.

Bij Wonder merkte ik dat driving game goed moet zijn. Maar ook wel porcupine voor halster.

Maar eerlijk gezegd ging het bijna vanzelf. Ik stapte zo met ze weg en andersom ook wel eens gedaan. Romeo als handpaard dat was wel iets lastiger. Wonder is nog wat 'snel' onder het zadel en Room vond handpaard zijn stom volgens mij en ging dan langzaam lopen
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Hoe is het paard waar je op rijdt met handpaarden? Mijn dochter heeft verschillende paarden meegenomen als handpaard naast Moon. moon hielp mee door het andere paard met een kleine hoofdzwaai terug te drijven als het te ver naar voren kwam. Met andere woorden, ook het rijpaard moet wennen aan het handpaarden en kan je in gunstige gevallen juist helpen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Het paard waar ik op rijd is niet van mezelf maar een bijrijdpaard. Is een lief dier wat af en toe wel een tikje stout is haha. Hij reageert er verder niet echt op dat ik Madou ook meeneem. Hij helpt me verder ook niet. Misschien komt dat nog als we het meer gaan doen.

Verder overigens vanochtend de chiropractor erbij gehad omdat hij een aantal maanden geleden gevallen is in de wei en ik nog steeds niet helemaal een lekker gevoel erbij had. Hij bleek flink vast te zitten. Ik kon duidelijk verschil zien in de manier van lopen na de behandeling. Wellicht dat het stoppen hier ook mee te maken heeft gehad.

Wandelen en fietsen gaat probleemloos. Vooruit/achteruit ook op hele lichte aanwijzingen of suggestie. Denk dat de basis eigenlijk wel goed voor elkaar is. Denk dat ik de komende tijd even ga kijken hoe het ga en mocht ik tegen specifieke problemen aan blijven lopen wellicht een keer een les langs de weg doen. En verder gewoon doen en wat meer tempowisselingen gaan doen zodat hij iets meer gaat leren synchroniseren ook.

Gisteravond heb ik hem weer meegehad als handpaard. Er reed nog een ander stalgenootje mee met haar al wat oudere en lekker rustige paard. Dat ging echt perfect! Het verliep zo soepel dat ik ook mijn eerste galopjes met hem als handpaard heb geprobeerd. Dat ging perfect! Hij sprong mooi soepel aan als mijn rijpaard aansprong en kwam ook netjes uit zichzelf weer terug uit galop zonder dat ik druk op het touw hoefde te zetten.

En nog een kleine extra winst: Navajo (het paard waar ik op reed) zette Madou voor het eerst zelf weer naar achteren. TOP! Hoop dat hij dat meer gaat oppakken. Voor nu ben ik geneigd te denken dat hij vorige keer misschien toch alleen niet doorliep omdat hij wat vast zat.

Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Ik ga ook regelmatig handpaarden, zo gezellig! Beide pony's vinden het ook écht leuk als we met z'n drietjes op pad gaan.
    Bailey is het rijpaard en Wente, mijn hafmeisje van 3,5 jaar, is het handpaard.
    Zelf vond ik het wel prettig dat de games en online spelen er echt goed inzaten voor ik echt op pad ging. Fietsen hebben we ook gedaan, maar dat vond ik zelf gewoon niet zo tof (ik fiets al zoveel).
    Ik probeer Wente nu 2x per week mee te nemen, en mijn rondjes zijn 8 á 10 kilometer, wat we zeker nog willen uitbreiden.

Wente loopt eigenlijk altijd rechts en waar het pad breed genoeg is lopen ze neus aan neus.
    Ik heb een string aan een stug springzweepje geknupt, omdat ik die stick veel te zwaar vond en dit ook werkt als aanwijsstokje.

Stilstaan doet Wente ook als ze iets toch zorgwekkend vindt, en/of erover na moet denken.
    Ik vind het een uiterst beschaafde reactie voor een échte LBE. Het mag dus ook. Bailey weet inmiddels ook dat we dan gewoon op haar wachten. Ze komt vanzelf weer, of na lichte aanmoediging.
    Ook als er in korte tijd veel prikkels zijn geweest (vandaag: een colonne ruiters, vijf giga landbouwvoertuigen die passeerden en dan plots nog shetlandmonsters) kan ze een minuut of 10 hebben waarin ze wat stroperig wordt. Gaat weer over als we lekker draven. Prima
    In het begin stond ze vrij vaak stil, nu nauwelijks meer.
    Maar goed, dat is Wente. Wellicht is het voor jou paard weer heel anders.

Bedankt voor je input! Het is leuk om te lezen dat ook hier meerdere mensen zich er mee bezig houden. Voor zover ik nu heb kunnen "bepalen" is Madou ook LBE. En een deel van wat je schrijft herken ik ook wel bij Madou, dus dat is waardevolle input voor me!

Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Leuk dat dingen herkenbaar zijn!
    Ik vind het ook leuk om te lezen van andere handpaardende mensen, want zovaak kom ik ze niet tegen

Mijn pony's zijn beiden LBE maar toch heel verschillend. In gekke situaties neigen ze allebei naar een heel ander quadrant. Mijn omgang met beiden en wat ik met ze doe is dan ook echt anders. De overeenkomst zit hem hier vooral in hóe ik dingen doe; afwisseling, continue nieuwe uitdagingen, veel bewegen en vooral heel veel DOEN.
    Heerlijk, LBE's

Heb je al toegang tot de trainingsdagboeken op het forum? Dan is het leuk om een eigen dagboek bij te houden, maar ook leuk om die van anderen te volgen! Mijn handpaard-ervaring staat er vanaf de eerste keer tot nu helemaal in bijvoorbeeld.

Grappig dat ze dan toch nog zo anders reageren in gekke situaties. Het hoe kan ik ook heel erg herkennen. Madou is errug snel verveeld, leert gigantisch snel en kan mentaal echt wel regelmatig nieuwe uitdagingen gebruiken. Wel merk ik ook dat hij eerder moe is dan andere jonge paarden die ik heb getrained op een vergelijkbare afstand handpaarden/wandelen. Niet zozeer fysiek, maar wel mentaal. Waarschijnlijk omdat hij alle prikkels zoveel mogelijk probeert te verwerken.

Vindt LBE in elk geval geweldig om mee te werken! Ik trok vroeger al heel erg naar dit soort paarden toe. En het is extra leuk om nu een stukje theorie erachter te weten waarom het nu juist dit soort paarden is wat ik leuk vindt en wat het nu precies is wat ze met elkaar gemeen hebben.

Trainingsdagboeken heb ik inderdaad al even in gegluurd! Goede tip dat die van jou daar ook in staat! Ik was tot nog toe een beetje terughoudend om ook actief te gaan posten en volgen aangezien ik door mijn hoeveelheid tijd niet weet of ik wel altijd tijd heb om alles te lezen daar. Er wordt zo te zien behoorlijk actief gepost! Maar misschien geld ook daarvoor dat ik eerst maar gewoon eens moet beginnen haha!

Bladwijzers

Forum Rechten