Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Natuurlijk Bekappen

  1. #1

    Natuurlijk Bekappen

    Mijn paardje wordt al jaren natuurlijk bekapt, en ik ben er ook een voorstander van.
    Het enige probleem is dat ik niet weet wat doen met zijn voetjes op buitenrit, want hij loopt soms gevoelig! enkel over een klein stukje, maar daar moeten we steeds langs om te vertrekken... er liggen steentjes op...
    hij zou liefst wel op alle paden de berm opzoeken denk ik...
    de mensen die met me meerijden zitten me maar te pushen voor ijzers 'want anders gaat Mino blaren krijgen!!'

  2. #2

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Blaren krijgt een paard niet. Hij kan wel pijn hebben natuurlijk. Als hij niet dat stukje door de berm kan, of als het niet beter wordt met de tijd of een iets andere manier van bekappen, kun je altijd hoefschoenen overwegen. IJzers zijn pas een allerallerlaatste redmiddel wat mij betreft.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  3. #3
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Wat zegt je bekapper erover?
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  4. #4

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Ik was het van plan hem te vragen, maar heb hem nog niet teruggezien, omdat zijn hoeven nog niet opnieuw bekapt moesten worden... maar het ik ben wel nu meer gaan buiten rijden...

  5. #5
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Als ze enkel op dat kleine stukje gevoelig loopt, dan is dat niet zo erg. Je kunt hoefschoenen doen eventueel. Maar je kunt niet van een paard dat altijd op zand en gras (en evt beton) staat verwachten dat hij compleet ongevoelig loopt op kiezels. Dat zei Lennart Denkhaus er ook over.

    Echter als je paard altíjd gevoelig loopt, dan zou ik sowieso hoefschoenen overwegen. Let wel: de berm opzoeken hoeft niet altijd te betekenen dat hij pijn heeft! Die van mij heeft ook gewoon voorkeur voor ondergronden, niet omdat de één pijn doet, maar omdat ze de ander makkelijker te bewandelen vindt.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Een klein stukje is vervelend maar niet erg. Zoek de berm op of stap af om het je paard makkelijker te maken, en laat je vooral geen ijzers aanpraten als de hoeven verder goed zijn! Zou het wel melden aan de bekapper, misschien kan hij of zij de hoefwanden iets langer laten, dat is fijner op steentjes. Veel natuurlijke bekappers bekappen de hoefwand nogal kort maar bij blijvende gevoeligheid op steentjes is iets langer prettiger voor het paard.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Ik wil eerst even stellen dat ik het volledig met bovenstaande mensen eens ben.

    Stel dat het echt niet helpt en je moet echt aan de ijzers, dan kan je eerst proberen met enkel van voor ijzers. Dat lost het vaak ook op. Mijn paard ging steeds gevoeliger lopen toen ik besloot om de ijzers achterwege te laten. We moeten best een groot stuk over zandweg met veel steentjes. Ik heb het lang de tijd gegeven, maar de klachten verergerden enkel. Mijn bekapper heeft me toen aangeraden om enkel van voor ijzers te zetten en dat werkt voor mijn paard het beste. Hij werd vroeger altijd vierkant beslagen, dus nu toch al 2 ijzers minder denk ik dan maar.

    De andere twee staan ijzerloos en ik hoop dat het zo kan blijven.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Mijn paard loopt altijd gevoelig over steentjes, ook al wordt ze al jaren natuurlijk bekapt, ook door verschillende mensen. Mijn huidige bekapper zegt dat ze er geen last van zou moeten hebben, maar toch. Aangezien hier erg veel dpaden zijn, doe ik haar altijd hoefschoenen aan en dat gaat prima. Misschien dat eens proberen?

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Ik heb mijn paard nu 8 jaar ze heeft ook hiervoor nooit op ijzers gestaan, maar ik ken haar niet anders dan dat ze gevoelig op steentjes loopt. Ze is bijna altijd natuurlijk bekapt, kreeg wel te horen dat het beter zou moeten worden en afhanklijk zou zijn van omstandigheden etc, maar ze blijft gevoelig lopen, blijkbaar dunne zolen.

    Nu had ik haar 2 keer door een hoefsmid laten bekappen, hij bekapte wel wat naar de "NH kant", maar de hoefwand bleef wel langer, voor het eerst liep ze niet zo gevoelig op steentjes, nu is ze weer natuurlijk bekapt en het was weer goed mis zag ik gisteren, de hoefwand is nu supermooi afgerond , fijn voor het afwikkelen maar de volgende keer wil ik het toch anders.

    Ik heb voor haar overigens wel hoefschoenen voor de voorbenen, dat werkt prima.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Bedankt allemaal.
    Ze zeggen inderdaad dat het beter zou moeten worden, maar ik wil mijn paard niet opzettelijk op pijnlijke paden laten lopen om zijn hoeven te 'trainen'...
    Hoefschoentjes zou ik inderdaad wel willen proberen, maar veel mensen zeggen dat het moeilijk is om de juiste maat te vinden?
    En als het slechts een klein stukje is zijn hoefschoenen misschien toch overbodig, of is het dan ook beter voor andere ondergronden?

    Ps. Ik denk dat als je ja paard echt NH bekapt wil, je gewone smid dat niet geleerd heeft, dus je een echte Nat.Bekapper moet zoeken, maar er zitten er ook veel slechte tussen!

  11. #11
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Een smid die ervoor open staat heeft voldoende kennis en ervaring om natuurlijk bekappen toe te kunnen passen, zo groot is het verschil nu ook weer niet. Er zijn ook reguliere smeden die aanvullend een cursus natuurlijk bekappen hebben gedaan.

    Verder Ijn er binnen het natuurlijk bekappen verschillende stromingen. Naast het 'gewone' natuurlijk bekappen heb je bv natural balance bekappen en nog verschillende andere methoden.. Sommige van die steomingen hebben wel een echt afwijkende visie. Elk paard reageert daar wisselend op.

    Ik ben nawen paar jaar natuurlijk bekappen en een half jaar natural balance weer terug bij een traditionele smid wegens een ernstig hoefprobleem. Die kan eventueel op verzoek ook natuurlijk bekappen. Grootste verschil zit hem in het minder extreem afronden van de hoefwand waardoor hij minder gevoelig loopt op steentjes, en het beter kunnen inspelen op specifieke hoefproblemen waardoor een aantal scheuren verdwenen of geminimaliseerd zijn.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #12

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Mijn paarden zijn ook ooit wel paar keer natuurlijk bekapt.
    En heel lang zelf gedaan, nu fysiek lukt dat niet 100% ik houdt het bij. Maar grote dingen laat ik door mijn gewone smid doen.
    Ik ben erg tevreden met die man Hij weet wat ik wil, en wat goed is voor mijn paarden.

    Ik vind het soms wel beetje geld klopperij
    Ik ben nu aanzienlijk minder kwijt als destijds met een zogenoemde Natuurlijk hoefbekapper
    En heb zelfs een zo goed als nieuwe vijl gekregen van de beste man(de smid die ik nu heb)

  13. #13
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Er kunnen wel kneuzingen ontstaan wat natuurlijk niet zo fijn is. Als Droo wat te kort bekapt is, loopt hij ook de eerste tijd behoorlijk gevoelig over steentjes. Nu wordt de hoefwand ietsjes langer gehouden zodat hij wat minder gevoelig loopt. Als ik dan gewoon regelmatig wat bijvijl, blijft hij prima lopen op de steentjes. Denk dat je heel erg naar het paard moet kijken, wat het beste voor je paard werkt. Ik persoonlijk vind het niet zo'n prettig idee dat hoeven onder een specifieke hoek moeten staan (elk paard is toch net even anders) of dat hoefwanden persé gelijk gemaakt worden met zool en dat soort regeltjes. Dat blijkt voor Droo niet zo fijn te werken. Heb overigens wel paarden gezien waarbij het wel prima werkt hoor. Maar voor Droo laat ik liever de hoefwand ietsjes langer en vijl ik wat regelmatiger, als hij daar toch net even wat lekkerder mee loopt
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Natuurlijk Bekappen

    Ik liet ook altijd de achterkant van de hoeven wat langer, dat scheelt wel een beetje, maar de huidige bekapper en ik hadden een verschillend idee over wat lang was , en dat geeft niet , ik vond haar wel deskundig en de volgende keer vraag ik of ze het anders wil doen.

    Dus Dineke en Linda jullie laten minder extreem afronden, wat je dan wel weer krijgt vindt ik is dat de hoefwand weer meer gaat wijken bij whoopie tenminste waardoor daar weer sneller steentjes gaan zitten.

    Die geldklopperij vindt ik eerlijk gezegd nogal betrekkelijk, ik betaalde 35 euro voor een bekapping maar ze is bijna een uur bezig geweest zeer geduldig, de smid vroeg 27.50 maar die komt doet snel zijn werk en is weer weg binnen twintig minuten dan betaal ik liever iets meer. Je moet niet vergeten dat mensen er ook voor moeten reizen. En een bedrijf hebben geeft veel meer werk en tijd dan datgene wat jij ziet (nml het feitelijke werk). Ik denk dat veel mensen zich daar in vergissen. Gewone smeden kunnen ook wat makkelijker "productie"draaien om het zomaar te zeggen omdat ze vaak op grotere stallen komen. Een nh bekapper heeft vaak een veel groter werkgebied. Maar goed dat is een andere discussie.

    Hoefschoentjes zou ik inderdaad wel willen proberen, maar veel mensen zeggen dat het moeilijk is om de juiste maat te vinden?
    Er is veel keuze tegenwoordig, het ligt aan de vorm van de hoeven van je paard, maar sommige schoenen zijn meer geschikt voor paarden met langwerpige hoeven en andere schoenen voor een meer ronde vorm, dat kun je nameten en bekijken, de maten staan er wel bij. Je hebt ook een shop van Klaas Feuth die advies geeft en met meerdere schoenen kan komen passen.
    Whoopie heeft de schoenen eigenlijk alleen nodig voor steentjes maar goed dan moet ze ze dus de hele rit dragen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Natuurlijk Bekappen

    De hoefsmid rond inderdaad minder extreem af. Vroeger ging de hoefwand bij Moon ook vrij snel wijken maar bij de huidige smid is dat over. Of het ligt misschien aan de veel drogere bodem waar hij nu staat, zijn hoeven zijn daardoor veel harder. Dat sneller wijken van de wand kan wel een nadeel zijn ja. Ik laat hem nu elke 6-8 weken bekappen om het bij te houden. Zelf doe ik het liever niet meer.

    Wat hoefschoenen betreft is er veel keus tegenwoordig. Verder zijn er tasjes van easyboot die je aan je zadel kunt hangen waar precies twee hoefschoenen in passen. Een andere zadeltas die groot genoeg is en stabiel igtis natuurlijk ook prima. Dan kun je ze weer uit doen als je over de steentjes bent. Kost even wat tijd maar je wordt er snel handiger mee en het is wel erg fijn voor je paard.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •