Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: halster aandoen

Actief Forumlid werner's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2004

halster aandoen

Hoi,

Sinds vorige week komt er dus iemand met Rufus Parelli-en. Ze heeft lekker veel vrije tijd en komt dus een aantal keer per week en is zeer enthousiast over de methode.

Ze is nu op een probleem gestrand en ik vraag het hier maar in haar plaats op het forum... Rufus maakt er echt een spelletje van zijn halster niet te laten aandoen, tenzij ze hem er echt toe dwing door zijn bewegingsruimte zodanig klein te maken (of naar de stal te dirigeren) zodat hij geen andere optie meer heeft.

Hij komt altijd nieuwsgierig tot bij haar, tot op een halve meter ongeveer zodat hij net met zijn neus aan haar kan geraken, maar vanaf het ogenblik dat ze de intentie heeft om zelf nog een stap te zetten is hij ermee weg...

Goede nieuws is wel dat eens met het halster aan, hij zo mak is als een lammetje, en ze met hem echt alles kan doen, en bijna alles dat ze probeert lukt ook meteen.

Ik heb haar gezegd dat ze gewoon verder moet gaan totdat hij haar als een leider gaat beschouwen en zeer veel friendly spelen zonder halster en met halster in de hand. Delen jullie die mening? En mag ze verdergaan om zijn bewegingsruimte te verkleinen, telkens als hij zich na een tijdje op de vrije manier niet wil laten vangen?
    Als je altijd doet wat je gedaan hebt, krijg je altijd wat je gekregen hebt...

Mensen die ergens in slagen zijn dromers die hebben blijven doorzetten...

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: halster aandoen

De Catching game is hiervoor heel geschikt. Dit staat uitgelegd in het level 2 pakket en er is een speciale dvd over te koop. Wat vervelend gedrag zeg, maar hij zal vast de grootste lol hebben
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door werner
    Hoi,

Sinds vorige week komt er dus iemand met Rufus Parelli-en. Ze heeft lekker veel vrije tijd en komt dus een aantal keer per week en is zeer enthousiast over de methode.

Ze is nu op een probleem gestrand en ik vraag het hier maar in haar plaats op het forum... Rufus maakt er echt een spelletje van zijn halster niet te laten aandoen, tenzij ze hem er echt toe dwing door zijn bewegingsruimte zodanig klein te maken (of naar de stal te dirigeren) zodat hij geen andere optie meer heeft.

Hij komt altijd nieuwsgierig tot bij haar, tot op een halve meter ongeveer zodat hij net met zijn neus aan haar kan geraken, maar vanaf het ogenblik dat ze de intentie heeft om zelf nog een stap te zetten is hij ermee weg...

Goede nieuws is wel dat eens met het halster aan, hij zo mak is als een lammetje, en ze met hem echt alles kan doen, en bijna alles dat ze probeert lukt ook meteen.
    Dat klinkt mij bekend in de oren! Een van mijn paarden is kopschuw (geweest) en het was bepaald een drama om haar ervan te overtuigen dat een halster helemaal niet zo eng was als ze kennelijk dacht... Nu heb ik dat niet op een Parelli-manier opgelost ( ik weet niks van Parelli, zie mijn andere topic op dit forum) maar wel als volgt:

Wat mijn paard het meest griezelige vond was de band die over haar oren ging - ik heb dus in eerste instantie een halster gebruikt dat je makkelijk los kon maken met een gesp aan de zijkant. Daarna ben ik op stal met haar gaan oefenen. Ik heb bewust de ruimte beperkt om te voorkomen dat 'weglopen' een actie wordt die wat oplevert, nl. géén halster om. Je maakt de 'halsband' los en houd het neusdeel voor de neus. Ongetwijfeld gaat 't paard 's snuffelen wat je daar voor z'n neus houdt. Voorzichtig over de neus halen en dan de halsband over de nek heen doen, en bevestigen. Dat geheel werd natuurlijk voorzien van beloningen, in de vorm van iets lekkers. Het heeft weken geduurd maar na verloop van tijd zag mijn paard het aandoen van het halster ook als iets wat een beloning opleverde en werd het dus interessant. Geen reden meer om voor weg te lopen. Het geven van beloningen is na enige tijd vervangen door het woordje 'braaf' en toen dat allemaal zonder problemen verliep, ben ik gaan proberen het halster over de oortjes te schuiven. ( In de tussentijd heb ik haar wel ge-desensibiliseerd op de oren door deze aan te raken, zachtjes te masseren en haar te leren het hoofd te laten zakken - mijn paard is nl. erg groot en als ze haar koppie omhoog steekt, kun je de laddererbij halen!). Met geduld en consequent volhouden kom je een heel eind.
    Oh ja, vanaf het begin van bg oefening: je moet naast het paard staan, aan de schoft. Niet ervóór of vóór het hoofd.

*nieuw*
    Aangemeld
    Nov 2004

Hej Werner,
    ik zie dat je in Duffel woont (net zoals ik dus) - waar precies? Hebben wij elkaar al eens live gezien ergens?
    met vriendelijke groeten,
    Inge

<!-- m -->http://www.ingeteblick.be<!-- m -->

Bladwijzers

Forum Rechten