Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: vraagje ivb dressuur/springen/western..kan dit?

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

vraagje ivb dressuur/springen/western..kan dit?

weet dat hier veel staat hoor ivb dressuur en al...maar toch even een paar simpele vragen...

het aanleren van dressuur (van B tot Z niveau *of hoger*) is dat nou gewoon hetzelfde als met bit en zweep (maar dan zonder bit en zonder zweep en met een bitloos hoofdstel of touw halster/hoofdstel)

tevens vraag ik me af wie hier allemaal dressuur kan rijden zonder hoofstel en eventueel zonder zadel...(hoe je dan je paardje zover krijgt het hooft te buigen en/of een bepaalde oefening te rijden)

dan vraag ik me af of springen ook mogelijk is (volgens de parelli dvd enzo wel) maar is dat ook gewoon de zelfde manier van opleren (alleen dan weer op een paardvriendelijkere manier???) zowiezo ben ik ook een voorstander van het trainen dmv losspringen...(uiteraard zonder zweep)

dat western te rijden is weet ik ook...maar is dit dan ook weer op de gewone normale manier alleen dan WEER op een diervriendelijke manier...

sorry voor de vragen...maar wil gewoon alles even goed weten....en men kan het beter vragen dan maar wat proberen he
    alvast heel erg bedankt!

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: vraagje ivb dressuur/springen/western..kan dit?

niemand???

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Het is mij een beetje onduidelijk wat je vraag is?

Het lijkt alsof je wilt weten of dressuur aanleren met zweep en bit hetzelfde in zijn werk gaat als bitloos zonder zweep?
    De meeste mensen hier zijn het er (volgens mij) wel over eens dat het bij natural horsemanship niet gaat om WAT je gebruikt maar om HOE je het gebruikt.

Ik zou je aanraden om eens het boek 'Het paard als partner' te lezen en dan je vraag misschien nog eens stellen!

pnh is een basis.Als je ver genoeg bent om met alles wat jij noemt te beginnen weet je pcies hoe of wat..

Dresuur word niet bepaald door zadel of kleding maar door wat je paard kan.Kortom veel kan gewoon met een touwhalster enzonder zadel.Al is dit op wedstrijd niet mogelijk op wedstrijd zijn ook veel dingen verplicht afhankelijk van het nivo wat je rijd.

Het hoofd buigen (vertical flexion) gaat als je daar aan toe bent je paard vanzelf doen.Aangezien (in tegendeel vamn wat mensen denken)zon "mooie" nek tijdens het dragen van gewicht en het verzameld lopen heel comfortabel is voor een paard.Verder is dit ook iets wat een pas later komt.

Springen leer je niet doormiddel van vrijsrpingen (met of zonder zweep je jaagt je paard op).Maar met heel veel geduld.

Al het bovenstaande geld ook voor western

ik wil niet lullig zijn maar je hebt imo een totaal verkeerd beeld van wat pnh/nh is.Het is niet zoals in de films.Het is geen wondermiddel dat zomaar werkt als je tegen je paard zegt : "weet je ik doe nu nh dussuh gaan we samenwerken ?" .Ik zou zeggen begin eerst is met inlezen over wat parelli nou echt is.Zonder je te laten lijden door wat je ziet op videos.Dat is geen begin maar een doel.Omdat te berijken gaat er veel tijd inzitten.Lvl1 is totaal niet spectaculair.Als je daarvoor pnh/nh zou willen doen raad ik iedereen zoiezo aan iets anders te gaan doen.Want dat is niet de realiteit.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

oke..us denken...

nacino: sorry dat het onduidelijk is ik bedoel gewoon zijn alle oefeningen (mits het paard het zou kunnen he!) want het ene paard kan een tak van de sport helemaal niet de ander helemaal niks buiter recreatief rijden en de ander is een toppaardje en weer een ander komt niet verder als B niveau... dan vroeg ik me af of het aanleren gewoon op een totaal andere manier gaat als het traditionele gebreuren want ik ben voor onnodig slaan met de zweep (eigenlijk de zweep ik het algemeen) en het aan het bit rukken en het dier dingen "leren"doormiddel van angst en/of dwang het totaal oneens...opzich kan ik me helemaal vinden in de nh methode (en dan niet geheel op parelli maar van verschillende dingen en uiteraard ook nog een beetje van mijn dingen.)
    dus gewoon of dus alles wel aan te leren is (mist het paard er de aanleg voor heeft en het aankan zoals ik hierboven al zei) hopelijk zijn die vragen nu iets duidelijker zoniet probeer ik het nog wel een keertje.

Niek: nee weet ik op wedstrijd ben je dingen verplicht waar ik het eigenlijk niet mee eens ben..maar het gaat me nu ook niet echt om het rijden op wedstrijd maar ik informeer me in het algemeen....tevens wil ik mijn paarden beleren door middel van parelli andere methodes (dingen waar ik het mee eens ben en bij parelli niet ofzo) en dingen van mezelf je helemaal vastklamme aan 1 techniek is meestal niet goed... ik zou het leuk vinden als al mijn paarden dressuur kunnen (eigenlijk alleen om soepel te worden/blijven) kan het dier dan springen vind ik dit super want dat is mijn favo onderdeel van takken van de sport (en gewoon rijden natuurlijk) kan het ander dier niet springen omdat het het gewoon niet kan door welke rede dan ook maar kan het wel western leren rijden vind ik dit super...kunnen ze geen van alle en alleen recreatief bereden worden neem ik dat gewoon als ik eenmaal paarden heb zijn het mijn kinderen en kinderen doe je ook niet weg omdat het minder goed is op school dan iemand anders!!! het is alleen leuk als iets van dit zou kunnen...
    rede paarn ik pnh/nh wil doen is gewoon omdat ik niet eens ben met dingen uit het traditionelen rijden..tevens ben ik het niet eens met ijzers...er zijn maar enkele paarden die ijzers echt nodig hebben wat moet dat moet maar het meerderdeel kan zonder! en eerlijk gezegt vind ik bekapte hoeven beter uitzien en aanvoelen dan een waar ijzers onder zitten/zaten...natuurlijk bekappen doe ik dus al (heb ook een cursus gevolgd)
    ik bedoel vrijspingen maar dan met middel door grondwerk (zoals met het paard wegstuurt of het een of ander laat doen) en niet wat achter hem aan gaan rennen zodat het van angst over een hindernis springt...zowiezo heb ik het in het begin ook maar over balkjes over de grond...die HEEEEEL langzaam hoger worden naarmaten wat het paard kan..en klaar voor is..en zin in heeft....het word niks als het gedwongen word...tevens is alles een bijzaak hoor ik vraag het alleen...niet dat ik het nu perse wil gaan doen. en onder het zadel zal het zeker pas echt kunnen leren spingen....maar ik ken iemand die kon zijn paard van 3 jaar ofzo weet het niet meer ieder geval nog niet onder het zadel geweest van de kant zittent over hindernissen sturen en dat noem ik niet echt opjagen....tevens ligt het natuurlijk van paard tot paard anders wat het wel kan en niet...en wat het kan met grondwerk en niet) dat er veel tijd en gedult ingaat zitten weet ik zeer zeker maar gedult heb ik wel..en kan het het niet tjah jammer dan dan niet he! nouja misschien is dit allemaal nog onduidelijker maar dan hoor ik het wel...heb gewoon moeite met me te verwoorden via internet (schrijven dus)

Tjah als je even had gelezen : parelli is een basis kortom je kan er alle kanten mee op.

Springen leer je niet door een paard over een hindernis te jagen (al dan niet met zweep)dit is 99% van de tijd met rightbrained energie en dat is het tegen overgestelde van wat je wil.
    Hij moet er zelf over willen zonder enige dwang (een paard met rightbrained energie voelt zich gedwongen) .Zo leer je goed springen aan zonder dat ie er een hekel van krijgt.Techniek heeft je paard of niet.

En dat je je niet goed kan verwoorden is in ding.Maar aub punten interpunctie en hoofdletters.Zon brie van letters laat zich zeer zeer slecht lezen

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Hoi Niek nogmaals toch even sorry voor mijn reactie...Maar is er dan een manier op een paard vrij te laten springen ZONDER dat het zich gedwongen voelt???
    Ik weet dat parelli de basis is...Alleen als het EVEN KAN wil ik proberen met touwhoofstel en zonder bit te blijven rijden, als het me lukt zou het geweldig zijn zonder iets te kunnen rijden maar dat is afwachten en dan vraag ik me af of men dressuur/springen/western dan nog steeds aan te leren is, en of het onwijs verschilt (buiten dat je het dus op een ongedwongen manier doet)

Sorry van die punten enc... Ha daar zelfs ben ik niet goed in.hoogswaarschijnlijk krijg je comma's en punten daar waar het eigenlijk niet hoeft of moet. Maar zal zeker mijn best proberen te doen!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

want ik ben voor onnodig slaan met de zweep (eigenlijk de zweep ik het algemeen) en het aan het bit rukken
    haha weet je dit zeker?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door alexandraM
    Hoi Niek nogmaals toch even sorry voor mijn reactie...Maar is er dan een manier op een paard vrij te laten springen ZONDER dat het zich gedwongen voelt???
    Ik weet dat parelli de basis is...Alleen als het EVEN KAN wil ik proberen met touwhoofstel en zonder bit te blijven rijden, als het me lukt zou het geweldig zijn zonder iets te kunnen rijden maar dat is afwachten en dan vraag ik me af of men dressuur/springen/western dan nog steeds aan te leren is, en of het onwijs verschilt (buiten dat je het dus op een ongedwongen manier doet)

Sorry van die punten enc... Ha daar zelfs ben ik niet goed in.hoogswaarschijnlijk krijg je comma's en punten daar waar het eigenlijk niet hoeft of moet. Maar zal zeker mijn best proberen te doen!
    Dit leest al een stuk beter.En vrij springen zonder dat je het op rightbrained energie doet is denk ik @ liberty alleen op send.Je snapt het verschil leftbrained/rightbrained en wat ik precies bedoel met "het paard moet het zelf willen" als je het zelf ervaart

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

nou oke..dan maar alles op me af laten komen goedkomen komt het wel,...maar goed eer ik het geld heb 1 a 2 veulentjes ofzo te kopen en de maandelijkse kosten met gemak kan betalen ben ik nog even verder hoor (vooral de koopprijs )

wel bedankt.

Ja je kan je paard alles aanleren met de Parelli (en waarschijnllijk ook met andere NH-) methode(s).

Ook bij Parelli ga je op een gegeven moment met bit rijden (is niks op tegen mits goed gebruikt en met eerbied voor je paard). Zonder zadel rijden is helemaal niet goed voor je paard, dus dat is niet aan te raden en heeft an sich ook niet zoveel met Parelli te maken.

Je kan je paard best vrij laten springen met een juiste attitude. Maar dan ben je al een eindje op weg in Parelli. Je dwingt je paard niet over de hindernis te gaan, maar je zorgt wel dat andere dingen die hij zou willen doen minder comfortabel zijn. Je dwingt je paard als het ware om zich te richten op de hindernis. En als hij uiteindelijk besluit erover te springen, dan doet hij dat, zoals Niek zegt, met een totaal andere houding dan wanneer je hem eroverheen jaagt.

Ga vooral eens op een demo kijken, je zal het hartstikke leuk vinden en dan krijg je een veel beter idee wat het nou eigenlijk inhoudt.
    veel plezier!

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten