Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Welke manier van begrazen?

Forumlid mips's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2011
    Leeftijd
    38

Welke manier van begrazen?

Hallo allemaal,

Ik ben vanaf september de trotse huurder van een mooi stukje land in Renswoude. Ik heb momenteel 1 paard maar ik hoop mijn 'kudde' vanaf september uit te kunnen breiden met mijn franse projectpaardje Salvia ( ben 8 maanden working student geweest op bij parelli instructeur marie-claire en helemaal verliefd op deze dame)

Nou heb ik vanaf september deze wei tot mijn beschikking:

Het is in totaal 0,5 hectare gras opgedeeld in twee weiden met een schuilstal. Ik zal de wei delen met een kleine kudde schapen.

Nou heb ik nog geen ervaring met eigen weide management. Ik heb altijd op pensionstallen gestaan. Nou heb ik eigenlijk twee vragen aan jullie ervaren weidemanagers

Beide paardjes zijn easy keepers, maar kunnen wel op een arme wei staan zonder dicht te slibben.

Hoe zouden jullie het grasrandsoen regelen?

Ik heb dus de mogelijkheid om door de schapen de boel kort te laten eten, ik kan 1 wei als vaste wei gebruiken en de tweede als dagelijks een uurtje gras wei, ik kan aan strookbegrazing gaan doen....alles is mogelijk.

Dan ben ik aan het overwegen mijn wei ook te vullen met een kleine pony (maatjeA) als extra gezelschap als ik ga rijden met een van de twee. Zouden jullie dat aanraden?

Alvast bedankt voor het meedenken!!

The best way to make your dreams come tru is to wake up!

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    10

Re:Re: Welke manier van begrazen?

Wat gaaf Mirjam! Ik heb verder geen tips. Maar klinkt als een heerlijk paradijsje

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:Welke manier van begrazen?

Wauw, wat een prachtige stal

0,5 Hectare is niet heel veel voor 2 paardjes, zeker niet als er nog een 3e pony bij komt.
    Op wat voor bodem zit je?
    En overweeg je een paddock paradise, als je toch alles zelf mag bepalen qua inrichting?

Ik heb voornamelijk ervaring met strookbegrazing en dat is altijd erg goed bevallen. Dit jaar heb ik voor het eerst kleine weitjes gemaakt die ik per stuk geef, maar ben daar tot nu toe minder tevreden mee (in 1x op lang gras, paarden eten veel selectiever, plus dat het meer werk kost en minder goed te doseren is qua hoeveelheid die ze eten).

Langdurig op een groter stuk met kort gras is minder gezond, want dan eten de paarden gestresst gras.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ziet er mooi uit!

Ben ook benieuwd naar de bodem.
    Ik heb nog geen 3000 vierkante meter voor drie pony's en meer dan zat gras.
    Maar ja, ik woon op veengrond en heb pony's op zwaar rantsoen.
    Winterweidegang is hier niet mogelijk. Gezien jou stukje grond heb je daar ook te kort voor om ze daar volledig van te laten eten.

Zelf ben ik groot voorstander van strookbegrazing. Zelf pas ik het in extreme vorm toe. Mijn weiland zijn eigenlijk zes weilandjes om het zo te zeggen. Ik begin aan een stukje. Dan tweemaal daags een strookje. Ze eten alles keurig op. En voordat het aan gaat groeien staan ze al op het volgende stukje. Dan krijgt het stukje weer een flinke tijd rust, zodat er weer lang bloeiend gras staat voor ze er weer op komen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Prachtig plekje zo van de foto. Renswoude zal waarschijnlijk wel zandgrond zijn.

Wij hebben de afgelopen jaren wat geëxperimenteerd, 4 paarden op denk 0.75 hectare. Aantal jaren strookbegrazing gedaan maar vond dit toch niet echt een succes, grasmat wordt veel te kort afgegeten en veel gras met wortel en al uitgetrokken. Herstel van de wei duurde dan ook erg lang. Snachts paarden in de bak met hooi.
    Dit jaar voor de wei opgedeeld in 3 stukken en omweiden per 1,5 week omgeveer. Bevalt erg goed! Veel minder werk met verzetten van de draadjes en de paarden hebben echt de hele dag wat te knabbelen. We moeten alleen wel meer hooi bijvoeren maar dat vinden we geen probleem. We waren wat bang voor grote stukken die niet gegeten zouden worden maar ook dat valt mee, ze hebben een aantal mestplekken waar wat minder goed gegeten wordt. We mesten wel heel consequent dagelijks uit, overigens hebben we ze nu ook snachts in de bak staan.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik moet er trouwens wel bijzeggen dat strookbegrazing hier noodgedwongen de enige optie is om mijn merrie op de wei te laten. Ze kan nog geen uur in een normaal weitje staan, in verband met haar hoefbevangenheidsverleden. En echt 23/7 op de paddock en bijvoorbeeld 2x per dag een half uurtje in de wei vind ik niets. Dan liever met een looppad naar hun strookbegrazingsweitje en gewoon 24/7 vrijheid.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Hi, ik heb geleerd (nu ik ruim 1,5 jaar een wei run met een kudde van 5) dat je na verschillende opties te hebben overwogen uiteindelijk het beste een keuze ''moet'' maken, daarmee gaan beginnen en zien wat er gebeurt. En je open stelt om steeds te blijven kijken, observeren en eventueel je beleid en ideeen steeds weer aanpast en finetuned.

Geen enkel paard en geen enkele kudde is hetzelfde en reageert dus ook anders op voedingsbeleid. Daarnaast ligt het zoals al gezegd werd ook erg aan je bodem en hoe goed en voedingsrijk je gras is. Wordt er bv ieder jaar bemest? Schapen grazen bv. ook weer anders dan paarden, dus dat is ook nog iets voor de langere termijn om in de gaten te houden, voor je grasbodem en voedingswaarden van je grasland. Alleen heb ik zelf geen verstand van schapen, maar dat is wat ik van verschillende mensen hoor.

Verder zou ik voor jezelf ook gaan ervaren wat voor jou werkt. Zowel qua tijd en energie die erin gaat zitten, als hoe je het graag zou willen zien voor je kudde toe. Hoe meer werk je weidebeleid kost hoe minder tijd is soms over is voor grondwerk/ rijden etc.

Ook hierin is het volgens mij ook weer een kwestie van een soort begin maken, uitdenken, starten en naast je paarden ook eerlijk zijn naar jezelf toe wat haalbaar is en wat je leuk vindt. Een eigen wei is fantastisch, ik zou niet anders willen, maar er gaat veel tijd in zitten.

Wij hebben bv bewust een Paddock Paradise gemaakt (2,5 hectare voor 2 paarden en 3 shetties), met inspiratie vanuit Frankrijk, want ik ben ook een maandje bij MC geweest. Het is alleen wel meer werk denk ik dan dat je je paarden gewoon laat grazen op de wei. En dat moet praktisch voor jezelf dus ook haalbaar zijn.

Strookbegrazing werkte voor onze kudde bv niet, ze werden er heel gretig van en we hadden steeds een onrustige kudde zodra we het lijntje gingen verzetten. Tevens merkten we inderdaad ook dat het gras echt tot aan de wortel werd opgegeten. Voor ons dus helaas geen succes, want het is een mooie en makkelijkere, minder tijdrovende methode.

Wij zetten ze nu zo'n 1 a 2,5 uur op een wei en de rest van de dag kunnen ze in onze 2 grote bosdelen, schuilstal, en onze track van 600meter. We voeren nu dus wel hierdoor het hele jaar bij met hooi, wat financieel dus ook weer gevolgen heeft.

En dat ponnietje erbij zetten, ik zou denk ik allereerst even afwachten. Hoe het allemaal gaat en hoe je paard het doet daar. Misschien een pony lenen tijdelijk ipv meteen er eentje aan te schaffen. Zeker als Salvia erbij komt, heb je al genoeg om handen denk ik aan nieuwe dingen, nieuw paard/ nieuwe kudde. Het lijkt mij wat veel in 1 keer, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en geniet van alles uitdenken en straks van je paard(en) en eigen plek! Als je vragen hebt stel ze gerust, vind het leuk om mee te denken.
    Leven is het meervoud van lef.

Forumlid mips's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2011
    Leeftijd
    38

Super al deze reacties, precies waar ik op hoopte!

Even terugkomend op de vragen:

Het is inderdaad een zandgrond. Een paddok paradise is inderdaad een optie. Al zal dat niet direct uitgevoerd worden.

Het zal zoals jullie al op en aanmerken een zoektocht worden naar wat werkt en kijk er erg naar uit juist daarom ook zo blij met jullie ervaringen...vooral het waarom achter jullie keuze helpt me enorm.

Wat betreft de pony vind ik het inderdaad ook een goed idee om op zoek te gaan naar een leenpony.

Groetjes!!

The best way to make your dreams come tru is to wake up!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Het is ook erg afhankelijk van de voedingsbehoefte van je paard en hoe er bemest wordt en wat voor gras er in de wei zit wat wel/niet werkt voor jouw.

Ik huur 2500 vierkante meter, en voor die 2 pony,s van mij is dat meer dan genoeg ze krijgen het gras niet op, ik heb ook een kleine pp, mijn pony kan niet veel op het gras staan, ik doe ook strookbegrazing of ik zet ze een tijdje op de wei als ik er toch ben, ik ben nu aan het uitproberen hoe het gaat met graasmasker.

Ik zou gewoon beginnen met een kleine basiswei bij je stal, zodat je van daaruit kleinere weides evt met gebruik van strook begrazing aan kunt bieden en dan steeds weer een wei dicht kunt doen zodat die weer kan herstellen. Kijken hoe dat gaat.
    En wat was/is jouw paard gewend waar hij nu staat, probeer als dat goed gaat zo eerst te starten en dan verder kijken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

En nog een tip, waar ik zelf echt veel aan heb, is een logboek bijhouden, over wat je voert, weidebeleid, weersomstandigheden en bv als iets opvalt in het gedrag van je paard(en).

Zeker als beginnende weidebeheerder , kun je daar veel van leren. Zo leerde ik bv dat onze kudde het meeste energie verbruikt met winderig nat weer en bv bij -10 graden heel rustig en stabiel is (en dus niet perse meer hooi cq gras nodig heeft om energie bij te vullen voor hun lichaamswarmte. Ook bv gebruik van de inloopstal, vooral bij warm weer met veel vliegen en bij winderig nat weer. Sneeuw en heel koud maakt ze niks uit, staan ze juist lekker buiten.

Leven is het meervoud van lef.

Bladwijzers

Forum Rechten