Wetenschappelijk onderzoek weet ik niets van maar heb wel de cursus gevolgd van Veldman en Kooistra en bekap mijn paarden op die wijze.
Nu moet ik zeggen dat ik bij de geboorte van onze veulens heeel veel aandacht heb besteed aan de hoefjes, hoe ze waren, voelden, vorm,... gewoon om eens te kijken hoe en wat en of het gelijk is met wat ik op mijn andere paarden toepas. Ik had het bronnetje in huis dus waarom niet bestuderen hoe het bij haar was en is....
in het kort...
Bij de geboorte:
- zool week, indrukbaar, heel hol en los van de hoefwand
- hoefwand met een afwikkeling zoals de mustangroll
- hoefwand gelijk met het uiteinde van de zool
- hieltjes heel laag, eigenlijk gelijk aflopend naar met het haardeel
- straal heel wak, breed en neemt praktisch de ganse zool in, steekt eruit
- hoefjes voelen warm aan
12 uur na de geboorte:
- zool harder, nog steeds indrukbaar, heel hol en iets vaster aan de hoefwand
- hoefwand met de mustangroll
- hoefwand heel dik en gelijk met de zool
- hieltjes het zelfde als ervoor
- straal minder wak, breed en nog steeds neemt ze de zool in, steekt eruit
- hoefjes voelen echt warm aan
24 uur na de geboorte
- zool steenhard, hol en vergroeid met de hoefwand
- hoefwand met mustangroll
- hoefwand in vergelijking met een volwassen hoef, zo dik als een hoefijzer en gelijk met de zool
- hieltjes hetzelfde als ervoor
- straal als rubber, breed en neemt de zool in, je hebt aan de zijkanten net plaats voor een cm op het breedste punt, steekt eruit
- hoefjes voelen echt warm aan
Onze paarden hebben momenteel de weide als zachte bodem en 150m² verhard gedeelte. In de toekomst komt daar nog kiezels bij en een andere bodembedekker voor de paddock maar daar ben ik nog niet uit.
Doordat het hoefmechanisme perfect haar werkt doet door de beweging, groeit de hoef als kool maar doordat er weinig slijtage is van zowel de hoefwand als de zool, ziet de hoef er na 2 dagen als volgt uit:
-zool is terug weker, minder hol en uiteraard nog vergroeit met de hoefwand
- hoefwand heeft al minder afwikkeling, dus minder mustangroll
- steunseltjes zijn al enkele mm gegroeit en vallen duidelijk op in de kleine hoef
- hoefwand steekt enkele mm uit de zool uit en valt duidelijk op, nog steeds dik maar iets minder
- hieltjes zijn enkele mm gegroeid en steken er wat uit en als je met je vinger tussen de zool en de hoefwand strijkt, voel je daar dat er een punt uitsteekt die eigenlijk hindert
- straal is hetzelfde maar groeit precies mee dus in verhouding
- hoefjes zijn warm
Hier op deze dag ben ik dan gaan snijden naar de fase waar het 24u na de geboorte was en deze is gelijk aan wat ik tijdens de cursus heb geleerd.
-zool uitkrabben (hierbij komt een kalkachtige poedertje vrij) en kom je terug aan de oorspronkelijke zool uit
- steunseltjes wegsnijden
- hoefwand gelijk maken met de zool
- hieltjes terug laag zetten zodat je mooi oppervlak krijgt vanaf de straal gezien
- hoefwand krijgt een mustangrolletje
- de straal daar blijf ik af
Vervolgens omdat alles bij die veulentjes zo goed werkt en je enkele mm duidelijk opmerkt, moet ik bijna dagelijks snijden al zijn het maar enkele mm, hoor!
Nu doe ik ze wekelijk en het zijn echt cm dat er nu afkomen. Ik leer nog elke dag bij en het is wonderlijk om te zien hoe het werkt! Hopelijk hebben we in het najaar onze kiezels en onze paddock klaar zodat deze hun werk kunnen doen om de hoeven gezond te houden.
Ik wil geen verhitte discussie voeren. Ik bekap immers mijn paarden zo en ze doen het daar goed op. Ik sta wel open voor suggesties, natuurlijk.
Ik wil hier ook echt niets beweren dat dit of dat slecht of goed is, ik wil alleen mijn ervaring over dit deeltje vanaf de geboorte van een natuurlijk gedomesticeerd paard, even aan jullie kwijt en hopelijk mogen er nog vele andere ervaringen volgen....![]()
Bladwijzers