Even proberen het duidelijk te maken .
Ik heb in het verleden veel grondwerk gedaan en veel lessen gevolgd . Door opstart van een nieuwe zaak en aankoop hoeve heb ik alles op een laag pitje gezet.
Ik sta zelf in een ruitersportzaak en krijg vaak de vraag of ik niemand weet voor een paard , nu ben ik perfect gelukkig met mijn paarden en zocht ik zelf geen paard meer bij .
Voor desbetreffend paard had ik de vraag ook al regelmatig gekregen . Na een aantal keer de vraag of ik niemand voor hem wist , ben ik toch een keertje gaan kijken wou de "probleem" paard wel een keertje in het echt zien .Hij stond ook vlakbij dus ben ik even naar ginder gereden .Wat ik daar aantrof was helemaal geen probleem paard . Volcano is een leuk speels jong paardje , ok hij heeft problemen maar geen waar geen oplossing voor bestaat . Dus besloot ik hem toch te kopen , en ervoor te zorgen dat hij terug paard kon zijn .
Ik heb hem de eerste weken gerust gelaten , gewoon in kudde verband gezet en gekeken hoe hij zich gedroeg . Bleek hij toch wel vrij agressief naar andere paarden . Ik besloot het even aan te kijken en stukje voor stukje ging het beter . Hij dacht met momenten dat hij hengst was . dat + het feit dat hij zich regelmatig zelf beet vonden we niet echt juist . Samen met de dierenarts besloten om hem te laten testen op hormonen, kijken of het geen klophengst was Dat was dus niet het geval . Ik heb er dan voor gekozen om hem bij de iets dominantere merrie te zetten en dat bleek super goed te lukken.
Intussen jaagt hij al niet meer achter paarden en bijt zich niet meer in de wei , hij is super relaxed en speels tegenover de paarden .
Ik heb gewoon super veel undemanding time met hem gedaan zodat we elkaar leerden kennen .
Qua grondwerk ging alles goed tot je richting zijn achterhand ging , hij ervaart dit als iets super bedreigend en sloeg dan zonder erbij na te denken . Ook als je hem inspuit met vliegenspray . Voorhand geen problemen , achterhand trok hij enorm in en durft te slaan . Het probleem met spray is intussen opgelost . Ik ben ,zolang hij sloeg of wegliep van de spray , blijven spuiten tot hij stilstond . Daarna direct gestopt en beloont . Intussen spuiten we hem in zonder dat hij een halster aanheeft .
Grondwerk heb ik besloten om met hem onder begeleiding te werken . Eerst mijn eigen ruin en daarna hij . Lesgever heeft me ook gezegd dat er echt niets kwaad in zit , wel nog onzeker maar voor de rest is het een super leuk paard .
We zijn er nog niet, maar de stap in de juiste richting is gezet !!! Wetende dat hij anders in de slacht was terecht gekomen , paardje is altijd vrolijk als hij je ziet en staat als eerste aan de poort om te " werken " .
Nog eens moest ik de tijd en plaats hebben , het is een super aanhankelijk en lief paard .We zullen wel zien of er een geschikt baasje op ons pad komt .
Bladwijzers