Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 36

Topic: paard bijt zich en slaat gericht bij het minste

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re:paard bijt zich en slaat gericht bij het minste

Naja, als je het dan al helemaal weet dan heb je ook geen tips nodig lijkt me? Het belangrijkste is dat jij weet wat je doet....ook als je het niet weet, zolang je het denkt te weten heb je de beste troef in handen namelijk zelfvertrouwen en leiderschap.

Veel succes
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Het beste wat je kan doen is iedere dag even wat met/bij hem doen, die twee keer tien minuutjes. De ene dag veel friendly en kleine opdrachten, de andere dag alleen maar in de wei bij hem komen zitten (even niks 'moeten'). Belangrijk is dat het in elk geval een 'steady' frequentie is waarop je met hem werkt, dus zonder dagen of weken tussen de sessies.

Ik zou zeker hem een (makkelijk) opdrachtje geven om hem af te leiden van het zichzelf bijten als hij dat doet. Let bij moeilijke of nieuwe dingen goed op dat je hem véél tijd geeft om achter het antwoord te komen. Heel licht blijven in je hulpen en niet blijven vragen als hij al aan het proberen is. En natuurlijk belonen voor iedere poging die hij doet of ieder stapje in de goede richting (reward the slightest try), om hem meer een 'confident learner' te laten worden. Let ook op of je dingen kunt ontdekken die hij echt leuk vindt om te doen, dan kun je die tussen de moeilijke of nieuwe dingen door doen bijvoorbeeld. Ik weet niet van wie je instructie hebt, maar misschien kan diegene je er ook mee helpen.

Het beste zou zijn als je hem zolang kan houden als nodig, zodat hij echt in gaat zien dat mensen wel leuk kunnen zijn. Echter, als dat gewoon echt niet gaat door tijd en/of geld, dan hoop ik dat je een heel fijn baasje voor hem vindt. Iemand met ervaring met zulke paarden en Parelli zou hem goed doen denk ik. Succes!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

alles weet ik niet en je blijft natuurlijk bijleren , dus suggesties zijn altijd welkom .
    leiderschap is in ieder geval enorm belangrijk en dat heeft hij echt nodig zoals elk paard)

bedankt voor de tip, hier kan ik zeker wat mee !! Het is een vereiste dat hij uiteindelijk terecht komt bij iemand die ook met hem op de grond gaat werken .
    ik probeer idd zo goe als elke dag iets te doen , deze morgen 5 minuutje vooral friendly en wat send en stop gedaan. gisteren gewoon in de wei gezeten en soms 10 minuutjes wat wandelen met wat grazen ertussen.

Hm, een paard dat bij het minste of geringste slaat, dat zichzelf bijt als hij iets moeilijk vindt, je hebt hem vier maanden maar hebt er nu al een tijdje niets meer mee gedaan, je hebt zelf weinig ervaring en je krijgt professionele hulp (les), alleen niet met dit paard. Maar het valt allemaal wel mee en als hij heropgevoed is, wordt hij verkocht. Nou, succes!

Begrijp me niet verkeerd, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar ik vraag me echt af of je er op deze manier verstandig aan doet. Maar misschien valt het inderdaad allemaal erg mee, en heb ik uit je eerste post een te negatief beeld gekregen van dit paard.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Wat betreft dat slaan bij fase 2: kun je erachter komen waarom hij het precies doet? Het zou kunnen dat je hem niet voldoende tijd geeft bij de fase 1, waardoor hij right brained raakt, of dat je fase 2 al te hard is? Wanneer dit allemaal wél in orde is zou ik toch strenger zijn. Trappen is echt heel erg not done en een paard kan van mij dan ook een fase 4 verwachten als er naar mij uitgehaald wordt (natuurlijk wel op je eigen veiligheid letten). Uiteraard ben je daarna weer heel zacht en begin je weer bij fase 1 (nadat het paard erover heeft kunnen denken/kauwen en likken).
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Ik heb met hen niet veel gedaan , hij moest gewoon even terug wat paard zijn meer niet . Heb een aantal jaren parelli gedaan , maar mede door opstart van een zaak aankoop nieuwe woning weinig hiermee gedaan. Het valt echt wel mee hoor , anders had ik er niet aan begonnen . Ik krijg les met mijn ander paard , maar ben met hem ook aan de slag gegaan . Hij is super aanhankelijk en leergierig. dankzij de profesionele hulp die ik ga krijgen weet ik hoe ik het beste met hem kan werken . In dagdagelijkse dingen doet hij het al een stuk beter .

Ik heb echt het beste met hem voor , ik ga hem ook niet zomaar aan de eerste beste verkopen hoor . Als ik geen gepaste persoon vind , blijft hij gewoon een tijdje langer dan zoek ik wel een oplossing .

Kan idd eens proberen om hem meer tijd te geven tussen de fases, zal eens iemand meevragen om te filmen al is hij al minder explosief als eerst .

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Saartjevangenechten
    Ik kon hem kopen voor de slachtprijs dus heb ik besloten deze kerel een nieuwe kans te geven.
    Ik dacht, wat fijn, hij mag lekker bij jou en je paarden blijven, beetje grasmaaieren, lekker gezond worden met jouw goede zorgen. Je hebt al veel voor hem gedaan, dus dat is fijn voor hem.

De bedoeling is om binnenkort een leuk baasje voor hem te zoeken waar hij een klik mee heeft , maar dan moet hij zich wel een pak beter voelen en zijn gedrag ook anders zijn.
    Maar toen ik dit las, schrok ik me een hoedje. Want als jij hem weer gaat verkopen, welke garantie heeft hij dan dat het goed blijft gaan? Vele mensen zijn je voor gegaan in het vinden van een nieuwe eigenaar voor een paard. Die nieuwe eigenaar was in vele gevallen helemaal fantastisch, alles zou goed komen, ze zouden het paard de tijd geven, etc etc. En ineens staat zo'n paard dan toch op marktplaats.

Of stel dat zo'n eigenaar een ongeluk krijgt of ontslagen wordt en het paard niet meer kan betalen. Wat gaan ze dan doen? Een eerste recht op terugkopen blijkt in de paardenwereld een wassenneus te zijn.

Ik zou eigenlijk willen vragen of je eens rustig na wilt denken over de optie om Vulcano (niet gek dat hij zich zo gedraagt met zo'n naam trouwens) of bij jou lekker als grasmaaier te dienen of hem in te laten slapen als jij niet in de gelegenheid bent om hem te houden. Je doet zo'n paard nl. echt wat aan als je die weer verkoopt. Begint hij je net te vertrouwen, moet hij weer in de trailer naar een ander. Nou, dan is zijn vertrouwen stuk hoor. En dan begint het bijten (paard neemt het zichzelf vermoedelijk kwalijk) in zijn eigen lijf nog ernstigere vormen aan te nemen denk ik zo.

Ik kan je goede intentie waarderen. De vraag alleen voor mij is, ervaart hij het net zo goed als jij het bedoelt?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Als ik hem verkoop , wil ik dat ze op de hoogte zijn hoe hij bij mij deed in het begin. inslapen heeft echt geen zin , zo extreem is hij echt niet hoor . Hij wil super graag voor je werken hij is als eerste bij je als je in de weiland staat . De fokker heb ik ook opgebeld en die schrok ook , zo is hij niet hij was altijd een super betrouwbaar paard . Dus ergens is er iets gebeurt , wat en waar daar heb ik het raden naar .

Ik heb er het volste vertrouwen in dat het in orde komt . Wat me wel opvalt is dat hij naar mannen toe nog extremer reageert . heb net nog even naar mijn lesgever gebeld .Maandag gaan we nog even kijken hoe hij reageert , ook even kijken of het slaan uit angst verder komt . In dat geval moeten we iets anders met hem aan de slag . Van de stick heeft hij absoluut geen bang , je mag over heel zijn lichaam en ook heel stilletjes aan zijn achterbenen . Vanaf het moment dat ik naar een fase hoger gaat slaat hij . Hoefsmid maakt hij dan weer geen punt van .

Ik hou jullie zowiezo op de hoogte van zijn vorderingen

hmmm, soms is het niet gemakkelijk om met het gevoelige karakter van een Arabische Volbloed om te gaan,

niet iedereen kan dat en is daar geschikt voor, ze hechten zich erg aan mensen en als ze het vertrouwen verliezen duurt het lang heeeeeel lang eer je dat terug verdiend, trek er maar gerust een jaar of meer voor uit, jammer dat je die tijd niet hebt, en jammer dat je hem toch hebt gekocht, een paard met zulke problemen behoeft een mens die wil investeren.
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

Ik heb enkel arabische paarden en ben helemaal verkocht aan hun karakter. Hij stond al een hele tijd te koop , maar ze kregen hem niet verkocht . Jammer het is een super aanhankelijk paard . Hij doet het super goed .

Hij verdiend echt een super thuis , moest ik voldoende geld hebben zou ik niet twijfel . Jammer genoeg zijn er zeer weinig mensen die er de tijd en geld in willen steken . Ik ben er 100% zeker van dat het een super paard is , ik heb hem niet te koop staan ik kijk het gewoon aan tot er een juiste persoon op ons pad komt .

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat ik een juiste beslissing heb genomen . Een jong gezond paard hoort niet in de slacht thuis , het jammere is dat hij te veel heeft moeten doen op korte tijd ...

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

gaandeweg dit topic gaat het paard het steeds beter doen

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    gaandeweg dit topic gaat het paard het steeds beter doen
    Ondanks dat ik wel begrijp wat je schrijft, vraag ik me af hoe deze zin bijdraagt aan een oplossing?

Is de topic starter hier mee geholpen? Is het paard hier mee geholpen?

Als je vraagtekens hebt, kun je daar dan een vraag van maken?

Ik zie ook dat de situatie in het begin neer werd gezet als heel ernstig en bij tegengas van forumgenoten het ineens wel mee viel.

Een jong gezond paard hoort niet in de slacht thuis , het jammere is dat hij te veel heeft moeten doen op korte tijd ...
    M.i. is gezond zijn niet alleen gerelateerd aan het fysieke paard maar ook aan het mentaal en emotionele aspect.

Ik hoop dat het goed komt.

www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Het is vrij normaal denk ik dat er verbetering is bij het paard , ben er momenteel echt heel veel tijd aan het insteken en met veel plezier .

Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt , ik begrijp goed dat het mentale ook bij een gezond paard hoort mss nog belangrijker dan het fysieke ( mits niet te veel problemen) Hij is echt niet zo gestoord dat hij beter een spuitje zou krijgen hoor . Heb les met hem gehad en ben gewoon aan de slag met hem . Bijten doet hij zich niet meer , achterhand is nog gevoelig en dat is niet op 1 2 3 opgelost , maar het gerichte sslaan doet hij sinds een paar dagen niet meer . Dat geeft natuurlijk geen garantie dat hij het niet meer doet daar ben ik me goed van bewust , maar die stap in de juiste richting is wel gezet .

Ben gisteren nog met hem gaan wandelen aan de hand en onderweg boomstammetjes gesprongen , beetje gespeeld en lekker iets gaan drinken . Hij heeft enorm genoten .

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het is vrij normaal denk ik dat er verbetering is bij het paard , ben er momenteel echt heel veel tijd aan het insteken en met veel plezier .
    Ik snap het niet meer.
    Even resumeren. Je hebt hem "sinds kort", toen "een tijdje" veel grondwerk gedaan en toen "een tijdje" weer niet. Het "sinds kort" blijkt later 4 maanden, dat is idd niet lang, maar de twee "tijdjes" die je noemt, hoeveel dagen/weken waren dat?
    Want je hebt dit topic een week geleden gestart, met een reden, en nu, na 1 week schrijf je al dat hij niet meer bijt en dat je er heel veel tijd insteekt. Maar dat waren 2 keer per dag 10 minuten.
    Hou me ten goede, het is fijn dat het beter gaat. Het is alleen soms lastig te volgen. Daarom weet ik niet goed wat je nu nog zou willen van ons (ons = forumgenoten)?

Bladwijzers

Forum Rechten