Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Ringschurft

Ringschurft

Vanmorgen kwam de veearts ter bevestiging dat ons paardenclubje ringschurft heeft. Vandaag gaan ze met z'n allen in de Imaverol, incl stal en alle andere zooi. Wordt nog een leuke klus met een kopschuw peerd en een jonkie dat niks gewend is
    Volgens de DA om de dag herhalen en de paarden 4x wassen, dan zou het over moeten zijn.

Wien zag er gister zo uit, heeft ook overal wondjes;

De anderen hebben meer de typische ronde kale plekken rondom de kop, ze hebben ook plekken bij hun staart, en bij het oudje voelde ik al bultjes over haar hele lichaam.

Aangezien ik voor de komende tijd nogal wat dingen in de planning had staan, vroeg ik me af wanneer is het weer vertrouwd om weer met andere paarden/paardenmensen/andermans trailer op pad te gaan?
    En helpt enten ook als ze de infectie al hebben, versneld dat de genezing of is dat alleen maar extra belasting?

Ik ken ringschurft eigenlijk alleen bij koeien, daar doen we er meestal niet zoveel aan; gaat vanzelf over en dan krijgen ze het niet weer. Voor de paarden vind ik het maar sneu, dus als er ervaringsdeskundigen zijn die nog tips hebben dan graag.
    Ohja en voor besmetting naar mezelf hoef ik niet bang te zijn, ik ben bang dat ze het van mij gekregen hebben

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Re:Ringschurft

Wij enten normaal de koeien in, maar doordat de entstof op was ( ) hebben onze koeien het nu ook. Het gaat vanzelf weer over idd, en volgens mij zijn ze niet meer besmettelijk als de kostjes/schilfers eraf zijn. De plekken blijf je wel langer zien.

Volgens onze DA heeft enten tijdens besmetting weinig zin, dus dat hebben wij daarom ook niet gedaan. Wassen lijkt dan de enige optie helaas.

Wel balen hoor! Kun je het ook niet met een sprayding proberen? Onze buren hadden het een paar maanden terug bij jonge paarden en die deden met een grote spons alles goed nat maken. (en alle halsters elke dag in een emmer met dat spul)

Onze veeartsen zijn het dan eens

Het wassen ging vandaag eigenlijk boven verwachting goed, tuinslang erop en dan met een emmer imaverol en spons alles wassen. Jonkie vond het spelen met de tuinslang prachtig (I love LB's ) en het oudje had alleen moeite met 1 oor. Wien vond het vooral mooi om bejeukt te worden. Gelijk alles maar gedaan, sokken weer afgeschoren en in de sebacil, staarten gewassen en in de conditioner.. De stal en jeukbezems staan te weken en borstels, halsters en andere meuk liggen ook te badderen. Hopelijk gaat het de volgende keren ook zo makkelijk en zijn ze er sneller vanaf dan hun poetsmeid, ik loop er al 8maanden mee

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Heb je zelf geen zalf gekregen dan? (heb ik wel liggen :P). Dat werkt uitstekend is onze ervaring

Wel beter dat het wassen goed ging zeg!

Ik heb nu 3 zalfjes gehad, en pillen, imaverol en zelfs een AB-kuur. 1 zalfje heeft geholpen tegen de plekken op m'n gezicht, maar tegen de andere plekken op m'n arm en rug helpen ze niet. Ik heb er verder geen last van en niemand ziet het dus het maakt me niet zoveel uit, maar anderen besmetten is niet echt de bedoeling..

Nooit van gehoord. Waar krijgen ze dit van ? ontstaat dit ineens in het lijf.
    of ergens vanuit de lucht ?

Hopelijk is wien snel weer de knappe haarzelf

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Vreemd ik heb zalf, werkt erg goed :P. Zal even zoeken hoe dat heet voor je....

Ben benieuwd of ik 'm nog niet gehad heb Caroline Bij mij hielp alleen Ketoconazol een beetje

Marjo, het is een schimmel, komt vooral voor bij koeien, ze besmetten elkaar via direct contact of via bv hekwerk, borstels, halsters, mensen ed.. en blijkbaar ook via mensen met schurft. Het is in ieder geval erg besmettelijk en het duurt lang voor je die lelijke ringen niet meer ziet.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

ja dat is em denk ik. Je moet het wel echt 3x per dag smeren voor een aantal dagen. Hier was ik er toen zo vanaf, heb nog een hele tube liggen haha.

oke, hier staat alles nog op stal (arme beesten) , dus geen contact. met de koeien hier.

Sophie heeft wel een plekje op haar hals, morgen is ff beter bestuderen, ging er klakkeloos vanuit dat het van de jeuk was (eczeem)

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Het hoeft niet perse van koeien te komen hoor . En stel ik kom bij jou op bezoek en heb net mijn lieve schurft-koeien uitgebreid geknuffeld....De plekken nemen ook vrij snel toe als het 'goed' is, dus als ze dat ene plekje al even heeft kan het haast geen ringschurft zijn.

Bladwijzers

Forum Rechten