Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Vash returns.....hoe Ollie te helpen?

  1. #1
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Vash returns.....hoe Ollie te helpen?

    Naar aanleiding van het topic over bachbloesems en ook die over jaloerse paarden het volgende vraagstuk:
    Zaterdag komt vash uit de opfok ( ). De vorige keer heeft zijn moeder hem 4 uur lang (echt ongelofelijk) alle hoeken van de bak doorgejaagd. Ik dacht dat ze er dood bij neer zou vallen, zo moe was ze,maar ze ging maar door. Ik heb het maar wel zo gelaten, ze moeten er toch samen uitkomen tenslotte. De andere 2 paarden (waaronder de "directrice") stonden erbij en keken ernaar. De directrice ging na 4 uur tussenbeide staan (mooi gezicht was dat!) en nam de leiding weer over.. De dagen erna werd het jagen minder en minder. Na een periode van zogenaamde rust (maandje ongeveer) draaiden de rollen zich om en als Vash zin had in wat beweging ging hij z'n ouwe moeder pesten. Opjagen (op 15 meter afstand een stap naar haar doen was genoeg om haar in beweging te zetten) en als ie de kans kreeg in de kont bijten. Of er recht opaf galopperen en als ze dan niet op tijd wegliep was het KNAL boem is ho. Gelukkig geen blessures aan beide kanten! Het gedrag van Ollie toen hij terug kwam verbaasde ons hogelijk. Ze is de laagste in rang en een echte Joris Goedbloed. Misschien wilde ze hem even duidelijk maken dat ze zich niet meer als moeder zou gedragen. Misschien realiseerde ze zich dat ze mij weer moet delen met die jonge knul. Nou weet ik niet hoe het deze keer zal gaan, maar ik hoor spectaculaire verhalen hier van de bachbloesems. Zou haar graag helpen om dat deze keer wat beter te verwerken. Er is wel wat haast bij, ik hoorde vandaag dat hij zaterdag al wordt gebracht! Wat zou ik kunnen geven en waar koop ik het? Of ben ik er nu te laat mee?
    Het is een heel verhaal , bedankt voor het lezen alvast....ik hoop op tips (ook tips zónder bachbloesem zijn welkom hoor)!

  2. #2
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    58
    Berichten
    6.570

    Re: Vash returns.....hoe Ollie te helpen?

    Je zou omdat het op zo'n korte termijn is met de Rescue Remedie kunnen starten. Deze maakt rustig en kalm, en zorgt dat verhuizingen niet zo'n impact hebben.
    Het is een remedie die voor alles inzetbaar is.


    http://www.plaza33.com/cms/content/e106 ... ist.0.74.1
    (even naar beneden scrollen voor de bloesems, bij elke bloesembeschrijving staat onderop een gedeelte beschreven voor dieren)
    Hier zou je een remedie voor langere tijd kunnen samen stellen die specifiek op Vash gericht is.
    Ik ken hem niet persoonlijk, jij kent hem beter, dus weet ook welke karaktereigenschappen beter bij hem passen. Want jaloezie kan ook erge onzekerheid zijn, dus dan pak je de onzekerheid aan.

    Zelf kies ik het liefst voor drie remedie's samen, maar het mogen er ook vier zijn als je zelf vindt dat er vier perfect bij hem passen.

    Ik ben helemaal enthousiast hierover, Amon had dit steuntje in de rug echt nodig.

    En hoop dat anderen nog tips hebben over hoe hem beter te laten gedragen, zodat de terugkomst wat fijner is dan de ervaringen die je met hem had.
    www.crystal-carving.com

  3. #3
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Vash returns.....hoe Ollie te helpen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Naar aanleiding van het topic over bachbloesems en ook die over jaloerse paarden het volgende vraagstuk: Zaterdag komt vash uit de opfok ( ). De vorige keer heeft zijn moeder hem 4 uur lang (echt ongelofelijk) alle hoeken van de bak doorgejaagd.
    Rescue Remedie kan je altijd wel gebruiken bij stress, is een veelgehoorde mening. Je koopt het bij o.a. de Natuurwinkel/Reformwinkel.
    Maar je doet er in de éérste plaats verstandig aan, om een véél grotere ruimte te gebruiken bij de introductie. Een bak (20x40?) lijkt me te klein. Zeer zeker als er meerdere paarden bijeen staan en er één nieuweling bijkomt. Voldoende ruimte geeft de paarden de gelegenheid, om een enorme "bubbel" te hebben. En om afstand te némen, als een ander paard dat vraagt... Dat opjagen van Vash kan heel goed te maken hebben gehad met gebrek aan ruimte. Kan je in jouw situatie die "bubbel-space"-gelegenheid bieden? Dus weide o.i.d? Grz & succes , Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  4. #4
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Vash returns.....hoe Ollie te helpen?

    bedankt voor jullie reacties! Helemaal mee eens, Els. De bak is bij ons 20 x 63. En is helaas de enige plek waar het kan. Ik weet dat veel meer ruimte het allemaal erg veel makkelijker maakt, die ruimte heeft hij in de opfok ook altijd gehad en daar kwamen paarden het koppel in zonder enig probleem, maar het is helaas niet anders. We dachten vorig jaar in eerste instantie: we laten hem eerst alleen met zijn moeder, die kennen elkaar en dat is vertrouwd....hij kent de bak al wel, want daar heeft als als veulen ook wel in gelopen. Maar door omstandigheden (ander verhaal...) is hij meteen bij de 3 dames gezet inclusief de "directrice". Voor haar reactie waren we wat huiverig, maar zij kende haar oogappeltje nog precies en hij was in no time weer dikke vriendjes met haar (slimme vent aanpappen met de baas). Ik zal de rescue remedie bij de reformwinkel gaan halen, dat adviseren jullie allebei en lijkt me om te beginnen een goed idee. Geef ik dat dan aan Vash of aan Ollie, of juist aan allebei??
    Nog even over die ruimte. Zal ik, gezien de ervaring van vorig jaar, deze keer Vash en Ollie eerst samen in die ruimte laten? De andere 2 hadden vorig jaar een heel klein bubbeltje om hen heen, Die van Ollie echter was MEGA.
    Sorry dat het misschien wat teuterig overkomt allemaal, maar het is soms gewoon zo moeilijk om hun reactie te voorspellen en daarop te anticiperen. Ze blijven je verbazen. Dat Ollie toen zo zou reageren had ik echt never nooit kunnen denken. Ik vond het zo sneu voor hen allebei. Maar misschien gaat het dit jaar wel allemaal soepeler. De Bachdruppels ga ik zeker geven. Welke dosering hanteer je dan?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •