Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 42 van de 42

Topic: Welk type bit en vooral: waarom?

  1. #31
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Mijn paard vond een dubbelgebroken bit juist weer niet prettig, een dubbelgebroken bit kan ook in het gehemelte prikken.
    En toch is dat natuurlijk niet vergelijkbaar qua hoeveel beweging ze kunnen hebben in de tong, hoe het samentrekt in de mondhoeken, hoe erg en snel het prikt. Daarbij is een watertrens qua prikken ook nog vriendelijker.

  2. #32

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Mijn ervaring ( en "probleem") met een dubbelgebroken bit is dat de "joints" zich heel snel op het het kaakbot bevinden waardoor het bit zich rond het kaakbot vouwt.daarnaast kan het middenstuk druk toevoegen op de tong, wat kauwen en slikken en dus een "losse" kaak bemoeilijkt.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Het is ook in de klassieke dressuur de bedoeling dat je paard vw nw wil stretchen in de hand dus ook bij de manier van karl en vele andere vind ik enkel gebroken ontzettend ongeschikt. Die rijden ook lang en laag.
    Ik vraag me af, afgezien van je eerder genoemde persoonlijke ervaring, wat het volgens jou ontzettend ongeschikt maakt. Ik (en anderen met mij) zie namelijk in verschillende cursussen iedere keer het tegendeel bewezen worden.

    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  3. #33
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Een bit blijft maatwerk. Anatomie van de mond van jouw paard, karakter, gevoeligheid op de lagen, gevoelig op de tong, wat wil je ermee doen en, niet onbelangrijk..., hoe hard is jouw hand. Want al die factoren samen, met name factor één en de laatste bepalen alles. Een bittenbank is fijn om dingen te kunnen proberen. Als je alles moet kopen voor je de juiste hebt gevonden, dan ben je blut. Er is niet iets als het perfecte bit. Wat werkt bij de één, werkt niet bij een ander. Daarom zijn er ook zoveel soorten en maten.

  4. #34
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek
    Mijn ervaring ( en "probleem") met een dubbelgebroken bit is dat de "joints" zich heel snel op het het kaakbot bevinden waardoor het bit zich rond het kaakbot vouwt.daarnaast kan het middenstuk druk toevoegen op de tong, wat kauwen en slikken en dus een "losse" kaak bemoeilijkt.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Het is ook in de klassieke dressuur de bedoeling dat je paard vw nw wil stretchen in de hand dus ook bij de manier van karl en vele andere vind ik enkel gebroken ontzettend ongeschikt. Die rijden ook lang en laag.
    Ik vraag me af, afgezien van je eerder genoemde persoonlijke ervaring, wat het volgens jou ontzettend ongeschikt maakt. Ik (en anderen met mij) zie namelijk in verschillende cursussen iedere keer het tegendeel bewezen worden.

    wat betreft je probleem met dubbel gebroken bitten: die opmerkingen zijn echt eerder van toespassing op een enkelgebroken bit. Daarvan drukt de punt in de tong ipv een tussenstukje.. mag je zelf nagaan wat prettiger is. Daarbij is met röntgenfoto's van bitten in de mond aangetoond dat bij dezelfde manier van druk zetten een enkelgebroken bit juist druk zet op de onderkaak door het "notenkraker-effect".
    Wat mensen ervaren hebben in een cursus maakt het voor mij niet waar. Waarschijnlijk waren die resultaten ook bereikt met een dubbel gebroken bit. Het is gewoon een feit dat bij een enkel gebroken bit de punt verder naar voren komt en eerder in het gehemelte prikt. En dat je alleen met een hoge hand werkt is een illusie want zoals eerder aangegeven is dat bij lang en laag niet mogelijk die positie van het bit vast te houden.
    Dat in jouw cursussen standaard zo'n bit aangeraden wil niet zeggen dat er geen vriendelijker alternatief is. Er zijn namelijk ook zat ruiters en trainers en cursusgevers die die ervaring aboluut niet delen. Dan hebben die dus ook allemaal ongelijk? Zo meot je daar niet naar kijken want dan kan je nergens meer je mening over geven in de paardenwereld want niemand is het ooit eens

  5. #35
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Overigens ook in mijn lessen en bij trainingspaarden niks anders dan positieve reactie op verwisselen van het bit wanneer met een enkel-gebroken trens werd gereden. Op 1 uitzondering na.

  6. #36
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Mijn merrie had een gruwelijke hekel aan de dubbel gebroken trens. Geprobeerd met plat en rond middenstukje, maar beiden vond ze niets, er kwam echt een "brace" tegen dit bit, had ik nog nooit eerder met haar meegemaakt. Met de eerder genoemde Myler comfort viel alles op zijn plaats. Het zal gewoon per paard verschillend zijn. Wij als mens kunnen wel vinden dat een bepaald bit "zus of zo" hoort te werken/voelen, maar het paard bepaalt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #37
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Mijn merrie had een gruwelijke hekel aan de dubbel gebroken trens. Geprobeerd met plat en rond middenstukje, maar beiden vond ze niets, er kwam echt een "brace" tegen dit bit, had ik nog nooit eerder met haar meegemaakt. Met de eerder genoemde Myler comfort viel alles op zijn plaats. Het zal gewoon per paard verschillend zijn. Wij als mens kunnen wel vinden dat een bepaald bit "zus of zo" hoort te werken/voelen, maar het paard bepaalt.
    En daarom raad ik ook allerlei soorten bitten aan/probeer met ze uit; ongebroken (met of zonder tongboog, dun of dik, losse of vaste ringen), dubbel gebroken, myler bitten enz. Maar nooit een enkelgebroken trens.

  8. #38
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Dat in jouw cursussen standaard zo'n bit aangeraden wil niet zeggen dat er geen vriendelijker alternatief is. Er zijn namelijk ook zat ruiters en trainers en cursusgevers die die ervaring aboluut niet delen. Dan hebben die dus ook allemaal ongelijk? Zo meot je daar niet naar kijken want dan kan je nergens meer je mening over geven in de paardenwereld want niemand is het ooit eens
    Nu doe je zelf wat je Niek verwijt mi, jij hebt een duidelijke mening prima maar daar hoeft een ander het niet mee eens te zijn, mijn paard loopt prima met een enkelgebroken knefeltrens en word echt boos als je een dubbelgebroken bit gebuikt, meer mensen geven aan dat dubbelgebroken niet altijd goed werkt en enkelgebroken wel, misschien mag je dat dan ook series nemen. Een ieder zijn eigen ervaring en mening.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #39
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Dat in jouw cursussen standaard zo'n bit aangeraden wil niet zeggen dat er geen vriendelijker alternatief is. Er zijn namelijk ook zat ruiters en trainers en cursusgevers die die ervaring aboluut niet delen. Dan hebben die dus ook allemaal ongelijk? Zo meot je daar niet naar kijken want dan kan je nergens meer je mening over geven in de paardenwereld want niemand is het ooit eens
    Nu doe je zelf wat je Niek verwijt mi, jij hebt een duidelijke mening prima maar daar hoeft een ander het niet mee eens te zijn, mijn paard loopt prima met een enkelgebroken knefeltrens en word echt boos als je een dubbelgebroken bit gebuikt, meer mensen geven aan dat dubbelgebroken niet altijd goed werkt en enkelgebroken wel, misschien mag je dat dan ook series nemen. Een ieder zijn eigen ervaring en mening.
    Het was een voorbeeld. Er staat heel duidelijk dat het MIJN mening is.

  10. #40

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    En mijn paardje loopt uiteindelijk ook prima op een enkel gebroken watertrens. Inderdaad, kijk naar je paard, dan merk je vanzelf wat wel werkt en wat niet.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  11. #41

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Dat in jouw cursussen standaard zo'n bit aangeraden wil niet zeggen dat er geen vriendelijker alternatief is. Er zijn namelijk ook zat ruiters en trainers en cursusgevers die die ervaring aboluut niet delen. Dan hebben die dus ook allemaal ongelijk? Zo meot je daar niet naar kijken want dan kan je nergens meer je mening over geven in de paardenwereld want niemand is het ooit eens
    Ik zeg nergens dat zij ongelijk hebben , enige conclusie die je kan trekken is dat ik van mening ben dat het hooguit een aantal zaken waar ik waarde aan hecht bemoeilijkt. Er zal vermoedelijk nooit echt één consensus zijn omtrent bitten. Zelfs de ligging van het bit, en daarbij de kennis van het paard over hoe het bit te dragen (of het gebrek daar aan) zijn van invloed.

    Daarnaast verschilt het per bit hoe het concept tot stand is gekomen en met welke achterliggende gedachte over het rijden en de hulpen dit gebeurt is. Ik vind een conclusie gebaseerd op "dezelfde manier van druk zetten" dan ook niet per direct representatief voor hoe het bit in de rijkunst gebruikt wordt (of dient te worden, afhankelijk van wie je het zou vragen) Maar ik heb dat onderzoek dan ook niet gelezen dus ik weet niet of dat wel of niet is meegenomen.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  12. #42
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Welk type bit en vooral: waarom?

    Voorwaarts neerwaarts geeft altijd dezelfde manier van inwerken, of je nou volgens karl, duits of academisch rijdt.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •