Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Vitamine B supplement

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Vitamine B supplement

Afgelopen week heb ik bij snow weer bloed onderzoek laten doen.
    Ondertussen heb ik de uitslag...

Gelukkig zijn de vitamine e en de magnesium weer goed op pijl, het rare is dat de selenium nog steeds te laag is, ondanks dat hij al een jaar vitamine e en selenium krijgt.

Verder had snow een ontsteking ( maar geen koorts ofzo?) en bloedarmoede.

Samen met de VA zijn we tot de conclusie gekomen dat snow misschien vitamine B te kort heeft. Dit geeft de zelfde symptomen als magnesium te kort, vitamine b zorgt voor soepele spieren, maar bijvoorbeeld ook voor de vertering van suikers en koolhydraten, bij een tekort aan vitamine B ontstaat er ook bloedarmoede.
    Volgens de VA kan je vitamine B te kort niet meten in het bloed, maar klopte de klinische symptomen wel.

Nu heb ik een drankje gekregen voor snow wat hij dus absoluut niet lust. Ik heb het vorig jaar ook al eens geprobeerd (2weken) en hij eet het echt niet, zelfs niet door een kg muslie (hij krijgt nu 150 gram)

Heeft er iemand ervaring met vitamine B te kort bij paarden en supplementen?
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Re:Vitamine B supplement

Nope geen ervaring. Ik zou zeggen haal een spuit bij de apotheker en spuit het in zijn mond?
    Niet erg tof, maar zo moest Takoda zijn vieze medicatie ook innemen. Als het helpt, dan helpt het.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bij mensen kun je de verschillende vitamines wél in het bloed meten (in elk geval B6 en B12, met de andere heb ik geen ervaring) dus ik vind het een nogal vaag verhaal. Het maakt ook nogal wat uit wélke B vitamine hij dan mist, er is niet 1 vitamine B maar er zijn er meerdere! Welke zitten er dan nu in het supplement dat je geeft?

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

eens met Marja, er zijn een hele zwik B vitamines en ze hebben een nogal uiteenlopend werkingsgebied. Met de dingen die je noemt kan ik er wel een paar bij bedenken, maar het is een dusdanig beperkt verhaal dat het wel een beetje gissen blijft. En waardoor komt het dan dat hij die B's mist? Dat vind ik een nog veel interessantere vraag...
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Marja, Dat is het antwoord dat de VA gaf. Ik was op onderzoek uit naar zijn Selenium te kort, en toen kwam ik ergens terecht waar ze het hadden over vitamine b te kort. de symptomen kwamen overeen. Ik heb toen de VA gebeld om het voor te leggen en gevraagd of er een bloedtest voor was, hij zei van niet. dat vitamine b te kort wordt vastgesteld door de klinische symptomen.

plurkje, Voorheen kreeg snowdon onbeperkt hooi. sinds vorig jaar krijgt hij afgemeten hooi, berekend met het voedernormen boekje. Dat is natuurlijk best een overstap voor een paard. Daarnaast ga ik nog informeren of de boer in zijn hooi analyse ook heeft gekeken naar de vitamines.

Snwodon heeft bijvoorbeeld ook een selenium te kort terwijl hij al een jaar vitamine e en selenium bijgevoerd krijgt?
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Je hebt kans dat de selenium niet goed genoeg wordt opgenomen door je paard. Dat kan komen omdat het supplement niet geschikt is voor jou paard of dat er een ander "ongemakje" zorgt dat de opname van selenium niet goed verloopt.
    Er kan dus van iets een te kort zijn of van iets een te veel waardoor dit ontstaat. Nu weet ik even niet uit mijn hoofd welke of wat er voor zorgt dat selenium goed wordt opgenomen. Mocht er hier sprake van zijn. Probeer eerst eens een andere type selenium ander merk oid.

Wat Marja al zei welke vit B komt hij te kort? Er zijn er heel veel.
    En de vraag is hoe is dit ontstaan? Dat is mss ook wel een goed idee om dat proberen te vinden zodat je het in de toekomst kan voorkomen.
    In bijv. lijnzaad zitten vit B's Zo zijn er nog wel diverse andere paard lekkere dingen waar dit soort vitamines inzitten. Je hoeft dus niet altijd over te stappen op "vieze" supplementen. Tenzij je het als een boost moet geven dan zou je wel moeten.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

In biergist zitten bijna alle B vitaminen ( allemaal behalve B12 dacht ik ).
    Maar ik heb ooit van een dierenarts begrepen dat zeker 80% van de bloedarmoede wordt veroorzaakt door een koper tekort !
    En laat nou in veel nederlands hooi ( en weides ) grote tekorten te vinden zijn aan koper, zink en selenium .....

Als Snow idd een tekort heeft aan B vitaminen dan moet je ook eens de darmwerking gaan bekijken. daar worden de B vitaminen aangemaakt en omgezet...

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Ik heb van de VA een ander supplement gekregen, helaas al opengemaakt daar en eenmaal thuis kwam ik er achter dat het op basis van dextrose is, lekker handig voor een IR paard dus die ga ik maar op bokt weer te koop zetten

Ik ga hem voorlopig lijnzaadbrokjes, biergist en groene os multi vitamine geven. De lijnzaad brokjes zorgen ook voor een beter darmwerking.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik zou in ieder geval even goed kijken naar je ontworming. Wormen zijn nog steeds de belangrijkste oorzaak van bloedarmoede bij paarden. Bij een wormbesmetting kan je ook een verhoging van bepaalde ontstekingswaardes in het bloed zien.

Kijk verder even naar je supplement van Vit. E & Selenium. Vaak zit er in dat soort supplementen een hele, hele veilige lage dosis, maar een paard dat een tekort heeft, zal waarschijnlijk meer nodig hebben.

Vitamine B is erg breed. Van een foliumzuur (B11) en B12 tekort kan je als mens zeker bloedarmoede krijgen (ik heb zelf een chronisch vit. B12 tekort), maar bij paarden is dat niet enorm bekend.
    Dat zegt natuurlijk niet dat het niet zo kan zijn, maar ik zou wel eerst de meest voorkomende oorzaken uitsluiten, zoals een wormbesmetting.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Ik weet dat je bij mensen die een groot vitamine b te kort hebben nog wel eens met spuiten gewerkt word. In nederland zijn die spuiten best moeilijk te krijgen. Hier in duitsland haal ik ze zo bij de apotheek. 1 keer in de maand 1 spuitje in de bil en dat werkt prima.

Ik weet niet of het bij paarden ook zou werken. Ik wil ze gerust voor je halen hier.
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Tnx grietje!

Ik had medicatie van de VA gekregen, helaas op basis van suiker dus dat ging niet... ze hebben er van geleerd en ze sturen 2 bijsluiters van supplementen op zodat ik kan kijken of ik ze geschikt vind voor snow voor ze gaan bestellen. ze zeiden: jij hebt zoveel onderzocht wat wel of niet goed voor hem is dat je zelf mag kijken...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik snap je juichende smiley niet. Het is het werk van de DA om uit te zoeken wel supplement geschikt is voor je paard!

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Ik weet dat je bij mensen die een groot vitamine b te kort hebben nog wel eens met spuiten gewerkt word. In nederland zijn die spuiten best moeilijk te krijgen. Hier in duitsland haal ik ze zo bij de apotheek. 1 keer in de maand 1 spuitje in de bil en dat werkt prima.

Ik weet niet of het bij paarden ook zou werken. Ik wil ze gerust voor je halen hier.
    Dit gaat heel specifiek over vitamine B12 bij mensen. Ik zou niet zomaar je paard zonder indicatie hiermee gaan spuiten Kan trouwens verder geen kwaad (bij mensen), maar het een beetje in het wilde weg schieten op een probleem.

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik nog steeds niet waarom je nu specifiek een vitamine B supplement wil hebben? Het lijkt een beetje uit de lucht gegrepen.
    Ik zou als ik jou was in ieder geval op zoek gaan naar een goed selenium supplement. Als hij na een jaar nog steeds een tekort heeft, dan geef je of te weinig of een slecht opneembare soort selenium of hij heeft een opname probleem.
    Voor de rest zou ik Equilin balancer aanraden. Dat is specifiek ontworpen voor paarden die alleen maar nederlands ruwvoer krijgen. Er zit een goede dosering selenium in van een goed opneembare soort. Daarnaast zitten er bijv ook verschillende vitamine B's in.

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Marja, het is hun werk, maar zoals eerder te lezen is doen ze dat helaas niet goed... ik ben juist blij dat ik zelf mag kijken en uitzoeken.

Sanne, het hoeft niet perse speciaal vitamine B te zijn.... het kan ook een compleet suppelement zijn. bedankt voor de tip van de Equilin, ik ga die ook opzoeken en meenemen in mijn vergelijking.

Hij krijgt nu lijnzaad brokken er bij, een multi vitamine en een andere selenium. Ik heb zelf afgelopen week weinig tijd gehad, maar volgens snowdon zijn verzorgster had hij in iedergeval meer energie. hij had zin om te rennen en vond het echt leuk.
    dus voor als nog heeft de verandering wel positief effect

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik heb toevallig net bij een lezing van Annette van equilin bijgewoond. Zij is dierenarts en heeft zich volledig gericht op voeding. Ik vond haar kennis en uitleg erg goed. Haar supplementen zijn echt goed overdacht en ook gemaakt voor paarden die alleen ruwvoer krijgen.
    Ik zou haar eens een mailtje sturen over de problemen van Snowdon.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten