Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 42

Topic: galopperen zonder zadel!

galopperen zonder zadel!

Voor velen van jullie denk ik de normaalste zaak van de wereld.
    Voor mij: angst! Ik heb het nooit gedurfd, als ik al eens een voorzichtig drafje vroeg (bij het halen en brengen van en naar de wei), dan voelde ik dat ik meteen ging glijden, en ging dan knijpen, waardoor het paard steeds harder ging.
    Nu, in afwachting van mijn barebackpad, toch maar eens vaker geoefend, wel met een sjabrakje eronder en een elastieken singel. En eigenlijk ging dat best wel goed. mede door het passengeren heb ik schijnbaar toch een betere houding gekregen.

En vandaag, ik zit nòg te smilen , een buitenritje met één teugel en een stick, kreeg ik onderweg de kriebels. Ik dacht: "zal ik"? En nog vóór ik het besloten had, ging Enya zèlf in galop. Blijkbaar waren die kriebels bij mij, voldoende life-up om van een drafje in een galop over te gaan. (Zo niet, dan was het ongehoorzaamheid )
    En het was fantastisch! Helemaal niet eng, en blijkbaar vond Enya het ook beter dan de draf (met zo'n hobbezak als ik), want ze kreeg er geen genoeg van!
    Nou is Enya wel een super-betrouwbaar paard, wat nooit zomaar opzij zal springen, voor ik het op Amy durf zal nog wel effe duren....

Ik raak trouwens wel mijn sjabrak kwijt hoor. Het schuift helemaal naar achteren.
    Het zag er vèt dubiel uit volgens mijn man: te grote korte broek, witte benen, trimschoenen eronder, géén sport-bh (en dat na 2 bostvoedingkindjes), en de sjabrak erachteraan bungelend....

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re: galopperen zonder zadel!

Wat goed zeg! En wat dapper!!!

Ik heb heel veel bewondering voor mensen die dat zomaar durven! Ik reed als klein meisje eigenlijk altijd zonder zadel en nu stap ik veel met Kate zonder zadel, maar sinds de geboorte van mijn oudste zoon durf ik gewoon niet meer te galopperen, laat staan zonder zadel. Jou verhaal geeft me trouwens toch weer een beetje moed dat ik dat ook ooit weer eens zal mogen kunnen!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Geweldig Trea. Ik doe het je nog niet na hoor. Zo zie je maar dat het zeker niet voor iedereen de gewoonste zaak van de wereld is.
    Fijn dat het zo goed gaat met je paardjes.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

wauw trea, wat ben jij al ver als je dit zo allemaal leest. goed van je joh! ik heb laats ook zonder zadel gereden maar ben niet verder gekomen dan stap en had daarmee al heel veel moeite. aramis is ook zo verdomde beweeglijk en heel zijn rug beweegt mee met zijn voeten...
    ik hoop dat ik het je ooit nadoe!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    wauw trea, wat ben jij al ver als je dit zo allemaal leest. goed van je joh! ik heb laats ook zonder zadel gereden maar ben niet verder gekomen dan stap en had daarmee al heel veel moeite. aramis is ook zo verdomde beweeglijk en heel zijn rug beweegt mee met zijn voeten...
    ik hoop dat ik het je ooit nadoe!
    Ach Skey, ik denk dat je dit niet kan vergelijken hoor! Enya heeft een rug als een bankstel, een temperament als een dode mus (rare onverwachte sprongen maakt ze echt nooit) en ze past zich enorm aan aan mijn onzekerheid. Zogauw ze voelt dat ìk uit evenwicht raak, staat ze meteen stil. "T is niet voor niks dat ik zeg dat ik dit op Amy voorlopig ècht niet durf!
    Ik merk wèl, als je dit vaak oefent, je evenwicht beter wordt, je zit ook. Tenminste bij mij. In plaats van te verstarren en het paard tegen te werken heb ik ondekt, beter "los" te laten, dat zit veel beter. En als je de dingen doet, als je voelt dat de tijd dÃ*Ã*r is, dan komt alles goed. Ook bij jou en Aramis. En gewoon, niet ieder paard is overal geschikt voor. Ik zag jou op t filmpje met Aramis enorm snappy grondwerk doen, da's nou voor ons weer niet weggelegd....

Wow Trea, wat gaaf! Goed gevoel he, als het eigenlijk best iets engs is, en je eindelijk de moed kan opbrengen, en het dan ook nog gewoon lukt! Ben heel blij voor je!

May the horse be with you!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Ach Skey, ik denk dat je dit niet kan vergelijken hoor! Enya heeft een rug als een bankstel, een temperament als een dode mus (rare onverwachte sprongen maakt ze echt nooit) en ze past zich enorm aan aan mijn onzekerheid. Zogauw ze voelt dat ìk uit evenwicht raak, staat ze meteen stil. "T is niet voor niks dat ik zeg dat ik dit op Amy voorlopig ècht niet durf!
    Ik merk wèl, als je dit vaak oefent, je evenwicht beter wordt, je zit ook. Tenminste bij mij. In plaats van te verstarren en het paard tegen te werken heb ik ondekt, beter "los" te laten, dat zit veel beter. En als je de dingen doet, als je voelt dat de tijd dÃ*Ã*r is, dan komt alles goed. Ook bij jou en Aramis. En gewoon, niet ieder paard is overal geschikt voor. Ik zag jou op t filmpje met Aramis enorm snappy grondwerk doen, da's nou voor ons weer niet weggelegd....
    je hebt gelijk dat elk paard anders is, en dat bij de ene iets beter gaat dan bij de andere. zo ook bij jou amy en enya.
    maar ga je eigen vooruitgang nu niet verminderen hoor, je hebt gewoon buiten gereden op alleen een touwtje, een stick en zonder zadel!!!!! gaaf trea! en dat kan ik dan bv nog lang niet. maar ik kan al wel lekker meegenieten door jou verhalen, heerlijk. en wat goed dat enya er ook van genoot. [/quote]

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Wat leuk Trea, weer een kleine overwinning op jezelf! Geniet er van
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ben blij voor je dat je deze stap voor jezelf hebt durven zetten. Iets forceren is voor paard, noch ruiter aan te raden. Als het komt, dan komt het. Je hebt het nu zelf mogen ervaren. Succes met de verdere evolutie!
    Docendo discimus

Heerlijk is dat he! Zo zonder zadel in galop op je paardje. Je zal merken hoe vaker je het doet hoe minder eng je het gaat vinden, is bij mij althans wel zo.
    Vandaag was er bij ons in het dorp weer het jaarlijkse ringsteken zonder zadel, de bedoeling is dus in volle galop onder de ring door. Ik heb ook weer meegedaan, was echt leuk, alleen is mijn paard een Tuiger en gooit dus redelijk hoog op, au! Vroeger deed ik altijd mee op mijn Haflinger, die had net als de meeste Tinkers een rug als een bankstoel. Maar ondanks dat vind ik het ook heerlijk om zonder zadel lekker te kunnen galloperen.

ik rijd wel veel zonder zadel, maar niet galopperen, ik galoppeer helemaal nooit meer.... ik had een ringstekertje gevonden die het wel kan met mijn paard (weegt 50 kilo) maar die dook vanmorgen helaas met een andere pony de sloot in, dus toen Juliette ging ringsteken, zat ik op de EHBO van het ziekenhuis met haar.... gelukkig alleen maar een gekneusde knie.......
    Als troostprijs heeft ze het lintje van Juliette gekregen!

Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Oh wat leuk trea! echt heel goed van je.

Toevallig stond ik vanmiddag in het weiland naar de paarden te kijken en dacht bij mezelf: wat zou het geweldig zijn om gewoon op hino te stappen en even een rondje door de wei te galoperen! Maar toen bedacht ik hoe hoog hij al in draf opgooit, en hoe veel erger dat nog is als hij van galop naar draf toe gaat...

Helaas, ik wacht nog even tot ik een bbp heb en heel wat passengerlessen...
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

gaaf zeg! dat zijn toch de mooiste overwinningen; die op je eigen angst! Knap hoor en ik hoop dat er nog veel van dit soort momentje komen. (wel even wat knaps aantrekken dan, dan blijft het voor manlief ook leuk om naar te kijken.... ).

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Wat gaaf Trea, ik zou het ook best wel eens op Amon willen proberen, maar ook eerst met een BBP eronder hoor. Ben al zover dat ik op hem draaf zonder zadel, maar dan glibber en glij ik alle kanten op. Met als gevolg dat ik dwaas aan de touwen ga hangen wat natuurlijk weer superfout is.
    Pff inderdaad heb hier nog een antieke foto van me liggen, ikke 14 jaar, op een net ingereden haflinger, in vol rengalop zonder zadel. Ik staar vaak naar die foto met heimwee, en denk dan aan dat gehobbel op Amon. Help waar is de tijd gebleven hihi.
    Jammer dat er geen foto van je aktie gemaakt is, had dat graag gezien hihi.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Super gaaf zeg!!! En dan al helemaal met 1 touwtje
    Ik rij best vaak zonder zadel buiten en af en toe ook een galopje, maar toch liever met een hele teugel! Fenna is wel af en toe een beetje springerig namelijk.... met als grote voordeel dat je wel heel goed leert zitten en meebewegen . Ook in het zadel zit je dan veel beter!
    Ik kan je trouwens wel aanraden om gewoon op een blote rug te rijden (of op bbpad als ie er is), dat dekje is meer voor je eigen idee, maar zonder zit je toch veiliger. Je moet alleen wel compleet ontspannen zitten wil je recht blijven zitten, maar ik vind het toch onveilig die schuivende dekjes! Ik vertrouw meer op mijn eigen kont dan op een schuifdek!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten