Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Problemen met hoeven optillen

Problemen met hoeven optillen

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.... Isa was altijd makkelijk met hoeven uitkrabben tot vorig jaar door de dierenarts haar rechterachterhoef uitgesneden moest worden. Sindsdien kan ik die hoef niet meer uitkrabben. Ik heb een zeer geduldige bekapper en met zijn tweeën in combinatie met clickeren heeft ze die hoef na een kwartiertje bekapt. Maar als ik hoeven uitkrab ben ik alleen en omdat het de achterhoef is is én clickeren én uitkrabben niet te doen. Mbv de clicker kan ik wel haar hoef een seconde op laten tillen en ik probeer dit uit te bouwen, maar zodra ik de hoef beetpak raakt ze in paniek. Ze springt dan ook opzij en helaas nog wel eens richting mijn kant Nu begint ze ook bij haar linkerachterbeen te klooien, omdat een andere hoefsmid een maand geleden die hoef heeft gecontroleerd op eventuele abcessen en de hoef niet los wilde laten toen ze tegenstribbelde... Dat werkt niet bij haar, het duurde maar een paar seconde maar het kwaad was geschiet.... Nu heb ik dus een paard waarbij dik met geen mogelijkheid in mijn eentje de hoeven kan krabben aan de achterkant. Ik heb ook geen hulp op stal, omdat het een kleine stal is en we meestal niet tegelijk komen en iedereen natuurlijk druk is met hun eigen paardje. Weet iemand een oplossing Hoe kan ik haar weer vertrouwd maken met het uitkrabben van de hoeven? Ze trapt overigens niet, ze springt alleen opzij....

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Problemen met hoeven optillen

Lijkt me lastig. Hoe is je friendly game met haar benen? Kan je ze wel gewoon uitgebreid aaien van boven naar onder en terug? En masseren?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Misschien eerst tijdelijk oefenen met een touw, zodat ze niet direct bovenop jou staat als ze opzij springt?
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Trappen doet ze niet gelukkig Ik kan haar benen helemaal aanraken, van boven naar beneden, met mijn handen. Ze tilt op commando alle vier de benen op (één voor één ), alleen... zodra ik haar hoef vast wil pakken raakt ze in paniek Ze trekt wel vaak haar achterbeen heel hoog op, dat probeer ik er nu uit te krijgen door alleen te clicken als ze haar been niet te hoog optilt...

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Denk ook met een touw oefenen dan. Kan je ook makkelijk releasen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Gebruik je met de clickertraining een clicker, die zou je kunnen vervangen door een commando of geluidsignaal wat je zelf maakt dan heb je je handen vrij.
    Haar leren zelf haar hoef in de standaard te leggen vind ik ook een goed idee dan heeft ze meer gevoel van controle misschien.

Een andere optie is om er iemand bij te halen die "met haar kan communiceren(roos bv)" dan kun je misschien samen aan de gang en haar ondertussen uitleggen waarom je wat doet.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Touwoefeningen, waar kan ik dat vinden? Ik gebruik wel een clicker, maar beloon ook met "goed zo", en dat werkt bij haar precies hetzelfde, dus als ik niet kan clickeren gebruik ik dat Alleen het probleem is meer het belonen. Als de bekapster er is click ik dus voor iedere cm vooruitgang en stop er meteen een stuk wortel in. En dat gaat me niet lukken als ik alleen ben en bij haar achterbeen sta Wie - wat - waar is Roos? O ja, ik ben gisteren met Ttouch begonnen, eerst nog even oefenen, maar hoop dat dat ook wat gaat helpen

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Roos heet pocalover op het forum.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Dank je Isa staat in Vianen (Utrecht), helaas meer dan 70 km bij Roos vandaan Met kilometervergoeding wordt het een beetje duur helaas En van een foto, daar heb ik minder vertrouwen in dan mens tot paard

Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    82

Wente was toen ze hier kwam ook heel onzeker over haar benen en voeten afgeven, vooral achter. Ik mocht er in eerste instantie niet eens naar kijken, laat staan aanraken. Zij trapte wel degelijk, en flink ook, inclusief rare sprongen.
    Misschien kun je wat halen uit de manier waarop ik het aangepakt heb?

Ben begonnen met gewoon aanraken en beenmassages geven, steeds een stukje meer, verder, intensiever. Omhoog vragen doe ik via zwilwrat of hak. Omhoog was niet zo héél moeilijk, maar geven een ander verhaal.
    Ik ben haar benen aan gaan raken met alles wat ik tegenkwam. Van heideplantjes tot takken, diepe bladeren, maar ook pionnen, voeremmers, regenjassen, paraplu's. Touwtjes eromheen, schuiven, enzovoorts. Heel, heel veel friendly.

Daarbij liet ik haar ook door vanalles lopen, in emmers stappen, over zeiltjes, allemaal voetenwerk.
    Daarna heb ik het omgedraaid en ben alles achterwaarts gedaan. Touch-it met de achterbenen eigenlijk. Héél moeilijk voor haar bij nieuwe dingen, maar inmiddels doet ze het echt geweldig!

Van benen optillen naar omhoog houden heb ik uitgebouwd door heel laag bij de grond te beginnen. Als ze wel optilde maar weer neerzette gewoon de vraag in fase 1 blijven herhalen.
    Hoe zekerder ze werd over de gekke dingen aan haar benen, hoe meer oké ze het vond dat ik ze vasthield.
    Ik houd ook een hele vaste volgorde aan, die (her)kent ze en ze tilt nu al zelf de volgende voet op als ik er eentje klaar heb

Inmiddels geeft ze haast beter voeten dan mijn Fjordmeneer, die het al járen probleemloos doet

De grote test voor ons is komend weekend als de hoefsmid komt. Dat was vorige keer een drama, ze vond de smid al een eng figuur, laat staan aan haar voeten... hoop dat het riedeltje er nu goed genoeg inzit dat ze ze geeft zoals ze ze aan mij geeft...

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door aussie
    Dank je Isa staat in Vianen (Utrecht), helaas meer dan 70 km bij Roos vandaan Met kilometervergoeding wordt het een beetje duur helaas En van een foto, daar heb ik minder vertrouwen in dan mens tot paard
    Neem gewoon even contact op. Ik heb wel eens les gehad van Roos en de reiskosten vielen onwijs doordat ze het kan combineren. Ik woon trouwens in Bodegraven dat is verder weg
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

En wie weet misschien dat Roos anders iemand uit jouw buurt kan aanraden toevallig?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten