Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: alleen hooi voeren?

  1. #1

    alleen hooi voeren?

    Hoi!

    Van een stalgenoot van mij hoorde ik dat het het allerbeste voor je paard is om hem de hele dag hooi te geven. Dan kan ie de hele dag kauwen en blijven zijn darmen enz. beter werken. In principe hoef je ook geen brok bij te voeren. Een kwart zou dan genoeg zijn. Ik rij recreatief met mijn haffie dus ze krijgt sowieso niet zoveel krachtvoer. In de winter krijgt ze per dag 1 kilo met zeewier en zonnebloemolie.

    Wat vinden jullie van het alleen voeren van hooi? Het klonk mij wel logisch op zich.
    Leef Lente Momenten!

  2. #2
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: alleen hooi voeren?

    Ik voer al jaren alleen onbeperkt hooi en geen krachtvoer (brok). Nu Kate het jaar rond buiten staat (wat ze overigens vanaf haar geboorte in december gewend is), geef ik haar wel wat slobber (een handje). Overigens krijgt ze Pavo Vital als aanvulling op haar hooi-dieet, in verband met de vit/mineralen. Als het echt erg koud en/of nat is krijgt ze ook wat graszaadhooi, niet vanwege de voedingswaarde, maar vanwege de verteringsboost, die levert namelijk wat extra warmte op.

    Het is inderdaad wel zo dat ze als je alleen hooi voert, ze onbeperkt hooi moet laten kunnen eten. Niet alleen bij een hooi-dieet, maar een paard is een grazer en neemt in het wild ook continue voer op. Om de darmen gezond en actief te houden is deze hele dag kunnen eten een noodzaak in mijn ogen dan .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #3

    Re: alleen hooi voeren?

    Yep! ik doe het ook op deze manier. En ook ik heb (net als Jossie) een koudbloed, die dan sneller dik worden, maar daar is geen sprake van. Voreger, toen ze nog 3x per dag hooi kregen, waren het echte veelvraten! Ze vroten alles op, zelfs het zand wat er aan hing. Nu eten ze veel rustiger, lopen onder het eten rustig even weg om te dutten, te spelen, whatever, en ze vervelen zich niet meer. Ik vind het ook noodzakelijk dat paarden de hele dag iets te knabbelen hebben. Dat is het meest natuurlijke.
    Wèl heb ik 2 soorten mineralensteen hangen, en krijgen ze IJslands zeewier toegevoegd aan 200gram müsli van Equisanum, per dag. Thats all.
    O ja en af en toe wat lijnzaad (één keer in de maand een week)

  4. #4

    Re: alleen hooi voeren?

    [quote="trea"]Voreger, toen ze nog 3x per dag hooi kregen, waren het echte veelvraten! Ze vroten alles op, zelfs het zand wat er aan hing. quote]

    Ja dat heb ik dus ook met Lente!!! ik ga na jullie ervaringen denk ik ook over op onbeperkt hooi, lijkt me veel beter voor Lent. Dankjulliewel voor de reacties!
    Leef Lente Momenten!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •