Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Stilstaan bij opstappen.

Actief Forumlid aletta's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Stilstaan bij opstappen.

Wie wiler met mij meedenken hoe ik mijn paard Ferra kan leren stil te gaan staan bij het opstappen.

Zij is een ervaren rijpaard van 15 jaar en als je haar vasthoudt staat ze ook keurig stil. Ook als ik de teugels beetpak en iemand anders mij een pootje geeft. Als ik in mijn eentje wil opstappen gaat zij bv wel naast het blok stilstaan, maar zodra ze (althans zo lijkt het) doorheeft dat ik erop wil gaan doet zij een stap opzij of vooruit.

Ik heb haar overgenomen van iemand die op deze manier jaren op haar heeft gereden, dus altijd dat iemand haar vasthield. Dus ik vrees dat zij niet anders weet. Ook denk ik dat vanuit het verleden opstappen best lastig/ niet prettig voor haar is geweest, omdat ik het gevoel krijg dat ze er wat door overdonderd wordt als iemand ineens springt en opstapt. Nogmaals dit dus als ik alleen met haar ben en vanaf een blok wil opstappen. Haar oren gaan dan vaak platter en in haar geval (ook vanuit andere situaties) interpreteer ik dit als onzekerheid. (anders meningen uiteraard welkom)

Een parelli-instructrice tipte me ooit dat het een friendlygame is, alleen lukt het me niet de vertaalslag te maken van friendlygame naar stilstaan bij opstappen.

Alle tips meer dan welkom (hoeft niet alleen parelli-minded te zijn)

Heel erg bedankt alvast!
    Leven is het meervoud van lef.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Re:Stilstaan bij opstappen.

De friendly game bestaat erin denk ik om vanuit het blok allemaal simulaties te doen. Kan je met een been tegen haar aan wrijven terwijl ze stilstaat? Kan je de voet in de beugel zetten terwijl ze stilstaat?
    En ergens gaat het punt zijn dat ze dat pasje doet. En dan approach en retreat tot ze daar wel stil kan staan. En dan weer verder. Tot ooit ze helemaal stil kan staan tot je in het zadel zit, even wacht en dan zelf het teken geeft dat ze mag wegstappen.

Ik oefen dat nu met Natiya. Ze blijft wel stilstaan, maar ze vindt het stuk van voet naar de beugel en het 'sprongetje' omhoog nog eng/onaangenaam. Ze dreigt dan en kijkt boos achterom al dan niet met een kleine hap erbij. Dus ook veel friendly tot dat ook geen issue meer is.

Edit: je kan ook grondwerken vanaf het blok: circling,... Dat heb ik met Natiya ook wat gedaan. Weet niet of jij dat nodig hebt of niet. Het maakt je in elk geval heel duidelijk wanneer je jouw voeten toch nog (wilt bewegen/) beweegt.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Wat doe je nu als ze loopt?

Onzekerheid denk je?
    Wat je zou kunnen doen is voet in beugel en doen alsof je op stijgt. Blijf hangen als ze gaat lopen en als ze stil gaat staan eraf. En dat net zo lang ze gewoon kan blijven staan.

Ik heb bij Wonder beide kanten 7 dagen lang net zo lang gedaan tot ik bij elke sessie 1% verbetering zag en nu blijft ze eigenlijk altijd wel staan.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Je hebt geen beugels denk ik?
    Aan bovenstaande kun je nog toevoegen gek doen op het blok, beetje springen en zwaaien. Been over haar rug en weer terug. Over haar heen hangen en aan de andere kant aaien. Firendly game met de stick vanaf het blok. Eerst rustig en voorzichtig en dan uitbouwen .
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Try STICKY FEET.

Laat haar net zo veel bewegen rondom je opstapje totdat ze zelf niet meer bewegen wil. Opstappen. Belonen. Afstappen.

Zo iets.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Inderdaad wat Roos zegt, heeft bij ons ook geholpen.
    Bewegen tot ze er zelf voor kiest om bij jou naast het blok stil te staan. Met grondwerk kun je dat ondersteunen door van het blok een rustpunt te maken. Zodra ze er zelf voor kiest om bij jou naast het blok te staan, kun je het friendly'en opbouwen. Wil ze weg, dan mag ze bewegen tot ze er zelf voor kiest om weer bij jou te staan.
    Bij friendly voorbereidend op opstappen kun je denken aan overal kunnen aaien, kloppen, springen, inbuigen naar beide kanten, zwaaien met je benen/touwen/stick en meer van die zumba-dingen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het heel veel geduld kost Wien had vooral moeite met overal kunnen kloppen, als ze daarvoor wegliep liep ik wel met haar mee (doorgaand met kloppen) totdat ze stilstond. Uiteindelijk is dat kloppen onbewust een cue geworden voor 'hoofd laag en het is oke' en daardoor is het hele opstapgedoe veel sneller gegaan.

Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Superbedankt allemaal!!! Daar kan ik zeker iets mee. Althans nu ik dit zo lees . Mocht het in de praktijk anders blijken laat ik weer van me horen!

Ik heb inderdaad geen stijgbeugels, omdat ik alles op bbp rijd. Maar denk erover om in de bak toch met zadel te gaan beginnen, om het opstapprobleem misschien wat kleiner te maken (en merk ook langzaam toe te zijn aan mijn zadel, die al 1,5 werkeloos ligt te wachten totdat ik mijn zit en balans goed genoeg vind voor een zadel).
    Ik denk (hoop) als ze eenmaal leert stilstaan dat ik dan ook op de bbp kan springen.

Ik ga er mee aan de slag! Nu al zin in , dank jullie wel!

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ik heb ook moeite met opstappen gehad en we zijn er nog niet helemaal. Maar iets wat je ook nog in gedachten kunt houden is. Alles voorbereiden vanaf je blok en wanneer het goed is NIET opstappen.
    Blijkbaar weet je paard precies wanneer jij op wilt stappen. Verras haar dus door ook te oefenen met niet opstappen. Dat jij op dat blok staat betekend dus niet altijd opstappen maar ook kriebels of een snoepje als ze er netjes naast staat of gewoon daar rondhangen en niet gaan rijden.
    Daarna opstappen en na wat kriebels en rust weer afstappen als einde van je oefensessie.

En ook eens kijken welke signalen je paard bij het opzadelen geeft. Is er daar al een teken dat het niet okay is? Dan kan je eerst gaan oefenen met opzadelen en weer afzadelen.

Ik leg nu eigenlijk nog een keer die friendly game uit die hier boven al genoemd is hoor dus waarschijnlijk had je dit allang begrepen.
    Zo ben ik nu bezig en ik zie elke keer verbetering en een paard dat makkelijker naast me kan staan als ik op een krukje sta. Want hij was echt heel erg sceptisch en deed als ik de intentie had om op te stappen precies dat ene stapje terug dat ik er niet op kon

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Je kan het opstappen ook oefenen met de bbp! Veel friendly met je lijf en benen vanop een opstapje kan evengoed met de bbp als met een zadel, en je kan ook oefenen met naast haar springen, dan over haar rug gaan liggen (zo kan je makkelijk blijven hangen als ze gaat stappen en je er makkelijk af laten glijden als ze zou stoppen), ... en zo verder. Je kan al vanalles gaan doen met de bbp
    Take the time it takes, so it takes less time.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Re:

Ik heb vorige week nog dit filmpje gemaakt. We zijn er nog niet helemaal zoals je ziet. Er is nog veel hoofdgezwaai(wat wel iets ernstiger lijkt zo versneld dan dat het is). Je ziet ook dat hij met zadel op ineens helemaal niet meer zo goed stil kan staan naast me. Ook parkeerde ik hem ongelukkig in een squeeze tussen mijzelf en mijn krukje en een pion. Dat is ook nog iets waar je op kunt letten. Is je paard wel relaxt op de plek waar je gaat opstijgen. En ik verlies zelf aan het einde van het filmpje mn geduld en stap alsnog iets te snel op. Hahaha! Nkg genoeg verbetering mogelijk dus!

Wij zijn begonnen met de rug nakijken en laten behandelen, daarna alleen zadelen en nu ben ik bezog met opstappen en wat inbuigen als ik erop zit. Verder vraag ik nog niks qua rijden.

http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Misschien heb je iets aan dit filmpje?

https://www.youtube.com/watch?v=GNNV-q7BYMs[/video]

Mijn paard houdt juist van bewegen, dus ik ga het zelf eerst op de manier proberen die Gilraen heeft uitgelegd.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Idaho heeft een beetje hetzelfde probleem en een tijd lang heb ik het maar gewoon geaccepteerd tot dat ik een stukje van Pat las waarin hij aangeeft dat als je op wil stappen je teugel aan de kant waar je op wil stappen omhoog doet, niet trekken, alleen maar omhoog. Dat werkt bij Idaho perfect. De eerste keer liep hij gewoon weg, mijn hand omhoog, hij stopt, ik ga zitten en laat hem vervolgens 20sec staan, stap af en doe het nog eens. Na drie keer stond hij perfect stil en wachte op mijn verzoek om te gaan stappen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar "building a brace" Ik geloof dat het vroeger ook wel in het level 1 pakket voor kwam. Je rocked je paard (dmv de bb pad of zadel)van links naar rechts (van je af naar je toe , het is maar hoe je het bekijkt) en in plaats van releasen als ze bewegen release je als ze de voeten planten. Vaak is dat voldoende.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Aangemeld
    Aug 2010
    Dagboek Berichten
    10

Even een update....

Gisteren een heuse doorbraak; ik ben met een krukje aan de slag gegaan ipv haar stil naast een boomstam (ons opstapblok) te willen neerzetten. Steeds de kruk naast Ferra neergezet, dan rustig een stap erop waarop zij wegstapte. Paar keer gedaan, steeds stapte ze weg. Daarna krukje opgepakt en ben gaan lopen in de bak, kruk voor me uitgehouden zodat zij de kruk als het ware moest volgen. Haar laten ruiken aan de kruk, weer gaan lopen, laten volgen dus.

Toen nieuwe poging: kruk ernaast zetten, stapje erop, accepteerde ze, eraf. Er weer op en bij ontspannen er weer af. Toen stapje hoger, dat was lastiger, waarop ze weer wegdraaide. Weer kruk naast haar gezet enz. Steeds kleine rondjes draaiend, waarop zij wegstapt en ik steeds weer de kruk naast haar neerzette. Ook weer een stukje gelopen waarop zij weer de kruk moest volgen en toen opnieuw haar stil laten staan, kruk ernaast etc.

En geloof het of niet, dit alles duurde nog geen 10 minuten, en toen ineens voelde ik een soort van groen licht. Ik liet haar stil staan, kruk ernaast, ik stapte op 1ste tree en het voelde gewoon helemaal goed en vol vertrouwen (merkte ook hierbij ook een verschil in mijn eigen gedachten namelijk geen twijfel meer). Dus stap hoger, voelde nog steeds goed. Heel rustig de teugels gepakt, even gewacht en.....opgestapt

Het kan dus wel! Dat weet ik nu! Heel erg fijn en bedankt voor al jullie meedenken hierin!

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Leuk!! Proficiat!
    Nu kan je gaan oefenen op dat zij zelf mooi naast de kruk komt staan ipv andersom.
    Take the time it takes, so it takes less time.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten