Wie wiler met mij meedenken hoe ik mijn paard Ferra kan leren stil te gaan staan bij het opstappen.
Zij is een ervaren rijpaard van 15 jaar en als je haar vasthoudt staat ze ook keurig stil. Ook als ik de teugels beetpak en iemand anders mij een pootje geeft. Als ik in mijn eentje wil opstappen gaat zij bv wel naast het blok stilstaan, maar zodra ze (althans zo lijkt het) doorheeft dat ik erop wil gaan doet zij een stap opzij of vooruit.
Ik heb haar overgenomen van iemand die op deze manier jaren op haar heeft gereden, dus altijd dat iemand haar vasthield. Dus ik vrees dat zij niet anders weet. Ook denk ik dat vanuit het verleden opstappen best lastig/ niet prettig voor haar is geweest, omdat ik het gevoel krijg dat ze er wat door overdonderd wordt als iemand ineens springt en opstapt. Nogmaals dit dus als ik alleen met haar ben en vanaf een blok wil opstappen. Haar oren gaan dan vaak platter en in haar geval (ook vanuit andere situaties) interpreteer ik dit als onzekerheid. (anders meningen uiteraard welkom)
Een parelli-instructrice tipte me ooit dat het een friendlygame is, alleen lukt het me niet de vertaalslag te maken van friendlygame naar stilstaan bij opstappen.
Alle tips meer dan welkom (hoeft niet alleen parelli-minded te zijn)
Heel erg bedankt alvast!
Bladwijzers