Hallo!
Ten eerste, jeetje wat heb ik een tijd niet op het NH forum gezeten, voel me bijna schuldig, haha!
Ik zal even kort de situatie schetsen waar ik nu een beetje mee zit met mijn 4 jarige paardje Vertigo.
Toen Vertigo net bij mij was, moest hij alles nog leren (hij kon alleen meelopen en in de trailer staan, kwam echt direct van de fokker). Gaat allemaal prima en hij is heel lief en slim. Ook ben ik me bezig gaan houden met Parelli en freestyle (loswerken). Ik heb hier wat hulp bij gehad, maar heb voorheen ook zelf genoeg met mijn andere paard hierover geleerd (en wat les er in gehad). Nu zit ik een beetje met Vertigo. Het loswerken ging de eerste keren prima, alleen wilde hij zich niet weg laten sturen. Hij is behoorlijk aan me gehecht, natuurlijk geen probleem, maar hij kwam gewoon moeilijk op de volte. Goed, na een paar keer ging dit zeker beter, en na het loswerken ook met 'longeren', circling game begonnen. Ook dat ging een tijd goed, en hij liet zich steeds makkelijker wegsturen.
Maar nu sinds een paar weken is zijn oude gedrag weer terug. Hij wil niet bij me weg, en kan af en toe zelfs een beetje lelijk doen als ik hem wél weg stuur (zuur kijken, enzovoort). Wanneer hij een rondje op de volte heeft gelopen, wordt hij weer 'irritant' en draait hij heel snel naar me toe - zo snel dat ik het ook niet even kan corrigeren. Vervolgens wil ik hem natuurlijk weer terug op de volte, maar dan blijft hij maar achterwaarts/opzij of ronddraaien. Laatst is hij zelfs een keer een stukje omhoog gekomen.
Heeft iemand wat ideeën voor mij en Vertigo om dit aan te pakken, dus het steeds heel snel naar me toe draaien en vervelend gaan doen? Zal best aan mij kunnen liggen natuurlijk, het is een gevoelig paardje. Daarnaast kan hij best een tikkeltje dominant zijn, en meneer zit zo langzamerhand ook in de puber-fase... Dus iemand een goed idee hoe ik dit rustig aan kan pakken?![]()
Oh, ter aanvulling: hij is helemaal nagekeken (tandarts/dierenarts, fysio/osteopaat, Den Hoek), er is in principe niets mis in zijn lichaam.
Alvast bedankt!![]()
Bladwijzers