Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: paard gaat liever achteruit ipv voorwaarts vanuit rust.

Forumlid peetstap's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

paard gaat liever achteruit ipv voorwaarts vanuit rust.

Beetje probleem wat ik elke keer tegenkom:

Witnie loopt in de dichtbij oefeningen vanuit stilstand liever achteruit dan vooruit met me als ik naast em sta.
    Doet ie bij opstappen onder zadel ook: gaat altijd achteruit.
    Niet fijn, heb liever dat ze vooruit wegstappen, dan zet je ze paar keer terug en staan ze meestal even stil voor je.

Witnie is op die momenten niet gespannen of hyper, z'n voorwaarste drang is gewoon nihiel.
    Hij zal ook nooit vlak naast me iets voor me uit gaan lopen op zijn schouderhoogte b.v.: geef zelf wel schouder open, heup indraaien..: hij blijft achter me.
    Geef ik b.v. wat druk voor wijken vanuit rust, maakt niet uit op schouder , zijkant, beide of vrijwel achterhand... gaat wel zijwaarts maar altijd achteruit of draait achterhand weg en draait om me heen.
    Krijg voor of achterhand op een volte wel naar buiten dmv focus, maar dan zit de voorwaartse gang er al in.

Wat ik me zelf nog kan bedenken is met halsterlijn contact voor em gaan staan en eerst de passen voorwaarts vragen en met lange menzweep em van zijkant zijwaarts vragen met de voorwaartse druk erop.
    Elke kleine goede poging dik belonen en em "vrij" te geven en weer opnieuw.

Kunnen jullie wellicht tips geven hoe deze hobbel te nemen ?
    Vertel het me en het waait door me heen.
    Laat het me zien en ik weet het morgen nog.
    Laat het me voelen en ik weet het mijn hele leven.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:paard gaat liever achteruit ipv voorwaarts vanuit rust.

Als hij op dat moment écht niet gespannen is, zou je kunnen proberen om je paard juist achterwaarts te motiveren. Dus als hij met het idee komt "laten we achteruit gaan" zeg jij "prima, kun je dat ook nog wat sneller/langer/bochtje om?". En dan net wat sneller/langer dan hij eigenlijk wilde. Hierna vraag je nogmaals voorwaarts. Kiest hij weer achteruit, dan doe je hetzelfde nogmaals, kiest hij voorwaarts dan mag hij na 1 stap uitgebreid stilstaan.
    hij zal namelijk moeten leren dat jouw vraag beantwoorden makkelijker en minder vermoeiend is, dan wat hijzelf in gedachten had, zodat hij in de toekomst zonder twijfel jouw idee het beste vind

Nogmaals: dit is wel een strategie, bedoeld voor paarden die leftbrained zijn!

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

In grondwerk is ie ontspannen, bij opstappen niet geheel.

Wel een goed & bruikbaar idee waar ikzelf nog niet aan heb gedacht.

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Gisteren heb ik tijdens mijn parelli les geleerd dat mijn paard mij liever in zijn zone 1/2 heeft (hij is een left brain introvert). Wellicht is dat bij jou paardje ook het geval en plaatst hij jou in zone 1 of 2 door achteruit te lopen. Bij mijn paardje lijkt dit voort te vloeien uit wat onzekerheid. Hij heeft mij liever voor hem dan naast hem. Ik heb de tip gekregen om met hem veel frienly te doen vanuit zone 3 (later ook 4 en 5) en bij oefeningen als de sidways en overgangen in de circling te werken aan het behouden van zij lichaam op de lijn waarop hij loopt/liep. Doet het goed dan naar hem lopen en belonen (laat ik hem naar mij komen dan sta ik weer in zone 1 waar hij mij zo graag heeft)

Hopelijk kun je hier iets mee

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Morgenvroeg weer wat grondwerken, ga de tip van hem door laten gaan in de achteruit eens proberen.
    Kijken hoe hij daarop reargeerd, en misschien een blik gaat laten zien van " was di nu weer".

Hopenlijk komt ie met mee vanuit de groep buiten, heb erna een begrafenis van vriendin, en emotie dingen in je koppie voelen ze haarfijn aan.
    Effin, komt ie deze keer niet mee, dan maar een knuf en aai en contact maken in de groep is ook goed.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Heel simpel, maar misschien het wegstappen naast je en opstappen eens met zijn kont bij het hek proberen? Dan hoef je niks te corrigeren, kan je alleen maar belonen omdatg de enigeopen optie de goeie is en kan je er nonchalant mee omgaan. Verder is een filmpje van het probleem duidelijker, want het zou best kunnen dat je dingen mist die anderen wel zien

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Fellor:

Met kont strak tegen bakrand vindt ie niet fijn en geeft direct spanning.

Wat ie vanmorgen wel goed oppikte , ondanks het verdriet in mijn koppie.., was het doorgaan met achteruit lopen wat Sandra aangaf.
    Door em fiks verder achteruit rondjes te laten lopen onder de voorwaartse hulpen en met een herhalende "nee" stopt ie uit zichzelf naar de halt = niet belonen maar neutraal blijven en de voorwaartse hulpen weer herhalen.
    Dat achteruitstappen werdt steeds kleiner totdat ie maar gewoon bleef stilstaan = "braaf"
    Daarna had ie door dat ie toch echt stukje voor me uit mocht stappen onder opdracht "stap" en de voorwaartse hulpen.
    deze korte stukjes em de hemel in prijzen , en Wit gaf met loslaat reactie aan van: ik snap je.. he he..ik ga al.

na verwerk momenten paar keer opnieuw gedaan met direct voorwaartse reactie op "stap" en stukjes doorgelopen met mij achter / naast z'n schouder.
    Over andere kant gaan we dat volgende keer aanleren alsmede de richting, dat achter elkaar is effe teveel.

Dit paard is heel duidelijk (voor mij): hij geeft perfect aan of ie iets moeilijk vindt, het snapt en trots is op zichzelf of echt niet weet wat ie met me aanmoet.
    Na kwartier het kort herhaald op zelfde kant, en eerste reactie was weer achteruit natuurlijk, maar nu had ie het bij tweede poging door: He ik mag weer rechtdoor wat voorop lopen bij je.

Volgende fase is em laten wijken met behoud voorwaartse drang zonder dat ie alleen z'n achterkant wegdraaid en om me heen blijft lopen.
    En daarbij ga ik voor het aanleren wel bakrand gebruiken maar dan als aantrekkende factor, net zoals onder zadel.
    Allemaal kleine stapjes om em wat brutaler te krijgen en de speelsheid in em los te halen, want hij is nu wel erg braaf.

Goeie tip Sandra.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peetstap
    Fellor:

Met kont strak tegen bakrand vindt ie niet fijn en geeft direct spanning.
    Ik zou zeggen, jammer voor hem, daar is ie zo aan gewend. Een correctie of een wekenlang traject met reversed psycholoy geeft meer stress..

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Vanavond einde rij lesuur met ander manegepaard rondgelopen, wat ik vrijwel altijd doe ipv uitstappen in het zadel.
    Haal dan de singel losser, steek beugels op en losjes op teugelgewicht wat rondstappen met wat bochtenwerk erin en paar keer halt houden, net wat bij me opkomt.
    Soms een wending over voorhand, soms wat oefenen met kont wegzetten, rondje poepton , etc.
    Meestal gaan de oortjes erop en doen ze dit momentje fris mee, want vrijwel niemand doet dit met manegepaarden na de les.

Met dit paard zelfde hulpjes gegeven als bij Wit , en hij ging keurig meteen met voorwaartse move naast op schouderhoogte pasjes wijken op beide kanten.
    Zo leer ik dit paard vanaf grond weer wat beter kennen, neem m'n cap voor hem af... de braverik.
    Onder zadel kennen we mekaar al aardig en is ie heel fijntjes aan de hulpen, op stal kan het draak zijn die graag bijt uit angst.

Aangemeld
    Apr 2012
    Leeftijd
    64

Vanmorgen over rechts liep ie al fijn voor me uit, het kwartje is gevallen
    Nog wel met wat steun zweep langs hoofd als verlenging van m'n voorwaartse hand maar hij pakte het toch vlot op.

Over links gaat het nog iets lastiger, daar wil ie door me heen lopen en vindt het moeilijk om rechtuit te blijven gaan, lopopt wel voorwaarts maar buigt het liefst om me heen.

Heb em ook voorzichtig achteruit tegen bakrand geparkeerd, en met de standaard "de rope=leuk op je lijf" game waren oortjes weer overeind en spanning eraf en konden we vertrekken.

Bladwijzers

Forum Rechten