Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Welke optoming voor grondwerk

Welke optoming voor grondwerk

Ik ben zojuist begonnen met grondwerk.... we vinden het allebij super leuk en mijn paard leert snel (heb ik na de 1e keer dus meteen gemerkt). Wat we doen is wat rondjes lopen, tussendoor wat achterwaarts, iets schoudervoor langs de bakrand en vanuit de volte openen en sluiten.
    Welke optoming kan ik het beste gebruiken? kaptoom?, kaptoom en bit?, touwhalster?. Welke lijn/longe werk te best?. Met of zonder stokje erbij?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re:Welke optoming voor grondwerk

Wat wil je gaan doen op de grond? Alleen gymmen, of wil je echt Parelli gaan doen? Wat je gaat doen maakt de keuze van je optoming.
    Ik heb zowel kaptoom als touwhalster in de kast, maar gebruik m'n touwhalster het meest. Van de kaptoom word ik zo direct-lined , dus heb ik liever touwhalster. Zo houden we het gymmen luchtig, kunnen tussendoor wat spelletjes doen.

Onder zadel rij ik meestal met bit en neckrope, zo wissel ik af tussen freestyle en dressuur. Kan ik makkelijk m'n communicatie zonder teugels checken, weer naar contactteugels en weer los. Zo zoek ik per dag, per sessie en per moment wat op dat moment kan. Is m'n paard mentaal op orde, dan kunnen we werken aan fysiek.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

En ik denk dat jouw paard vrij licht op de hulpen is of niet, een gewoon stalhalster wat goed past werkt ook prima, ik vind voor grondwerk een touwhalster wel fijn omdat het zo licht is.
    Ja een langelijn van touw is voor grondwerk erg fijn, een longeerlijn daar kun je nml niet fijn de hulpen mee doorgeven.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hier alles met een touwhalster.
    Ik heb wel een kaptoom, maar ik gym vaak maar eventjes met mijn pony, rest van de tijd is touwhalster praktischer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    En ik denk dat jouw paard vrij licht op de hulpen is of niet, een gewoon stalhalster wat goed past werkt ook prima, ik vind voor grondwerk een touwhalster wel fijn omdat het zo licht is.
    Ja een langelijn van touw is voor grondwerk erg fijn, een longeerlijn daar kun je nml niet fijn de hulpen mee doorgeven.
    Mijn paard WAS"heel licht op de hulpen, maar door enige tijd verkeerde training is zij stugger geworden, minder buigzaam en wat strak in nek en kaak. Ik wil dus weer helemaal terug naar de basis. Het grondwerk daar wil ik mee beginnen. Zoals hierboven aangegeven oefeningen daar ben ik mee begonnen. Kan iemand mij ook vertelen (of dmv een plaatje) wat de correcte posities zijn van de mens. Zou graag wat richtlijnen willen hebben van mensen die veel ervaring hebben met het grondwerk.

Maar misschien is het dan handig als je even uitlegt wat jij verstaat onder 'grondwerk'. Veel mensen verstaan daar iets anders onder. Bedoel je bijvoorbeeld het rechtrichten a la Marijke de Jong, bedoel je meer het werken op de grond zoals bij Parelli, of zoals bij Voest, of bedoel je lange teugelen zoals Piet Bakker dat doet, of bedoel je wat grondwerkoefeningen die je aanleert met de clicker, of bedoel je al die dingen, of heel iets anders?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja dat vroeg ik mij ook af , wat wil je gaan doen, parelli is fijn als basis maar heeft mi niet zoveel gymnastiserende waarde, ligt er natuurlijk wel weer aan hoe je het gebruikt of je veel gebruik maakt van overgangen, balkjes e.d en of je er op let hoe je paard zijn lijf gebruikt.

Wat denk ik wel fijn is als je parelli level 1 eens doorneemt dan ken je de basis, en herken je begrippen die we hier gebruiken. Dan is Karin Rolph heel erg leuk denk ik, allemaal wat minder dwang maar toch met oog voor goed gebruik van het lijf alleen op een heel andere manier. Wil je dan toch weer verder dan kun je natuurlijk ook weer aan de gang met lange teugelen of zijgangen aan de hand en onder het zadel enzo.

Als je lid word van Parelli dan kun je voor geloof ik 9 euro per maand allemaal filmpjes bekijken en instructiemateriaal, level 1 staat er ook helemaal op.

Ik heb ook nog een level 1 pakket liggen dat wil ik je wel uitlenen. Als ik het maar weer netjes terug krijg.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Dat is een heel goede vraag!!

Ik denk meer aan het gymnastiseren aan de hand. Marijke komt dan het dichtst in de buurt denk ik?. Dus zijgangen, strekken en buigen, overgangen en later ook verzameling aan de hand.
    Mijn doel is uiteindelijk wel weer in de ring verschijnen maar alleen als mijn paard lichamelijk en mentaal weer helemaal oke is.

Ga nu eerst veel buiten rijden (aan zee) en rustig aan de slag..

In dat geval, ik gebruik zelf voor zulke dingen (in mijn geval dan vooral lange teugelen) een kaptoom, maar dan gebruik ik vooral de zij-ringen, dus als een sidepull eigenlijk. Ik heb wel eens zo'n academisch kaptoom gebruikt, met metaal in de neusriem (wel met neopreen en leer er weer om hoor), maar gebruik nu gewoon mijn Rambo Micklem Multibridle, waar ik ook mee rijd (bitloos). Een touwhalster vind ik voor dit soort werk zelf niet zo fijn. Maar dat is misschien persoonlijk, ik zou het gewoon uitproberen. Ook of je met of zonder bit werkt/rijdt is natuurlijk persoonlijk.
    En wat betreft de positie van de mens daarbij, dat hangt ook weer af van wat je precies wil doen. Wil je echt aan de hand werken zoals bijv. Marijke de Jong of meer lange teugelen (en ook daarbinnen zijn weer verschillende posities)? En ook per oefening kan de 'juiste' positie verschillen. Misschien kan je eens een lesje nemen in de 'stroming' (of stromingen) die je interesseert of een dvd/boek/online materiaal raadplegen want dit alles is een beetje lastig uit te leggen zo. Het boek van Hinrichs gaat trouwens in op zowel het werken aan de hand als het lange teugelen en de verschillende posities die je daarbij in kan nemen (hij heeft ook een DVD die het boek letterlijk uitbeeldt, maar het boek geeft iets meer tips & tricks, m.i.). Maar Piet Bakker doet het weer net iets anders en Marijke de Jong ook weer (ik ken die mensen niet persoonlijk ofzo hoor maar dit leidt ik af uit boeken, filmpjes etc. ).

Bladwijzers

Forum Rechten