Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Verhuis dilemma; help!

Forumlid LovesMariska's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Leeftijd
    33

Verhuis dilemma; help!

Hoi allemaal,

Ik heb een dilemma.
    Ik en mijn ouders gaan per 5 mei verhuizen. Naar een prachtig alleenstaand huis met een mooie weide en stal voor de pony's. Helemaal geweldig dus. Maaaaaaarrrrrr:

5 Mei gaan we dus over verhuizen(eerder zijn we nog niet echt aanwezig bij het nieuwe huis), en het volgende schoolweekend van mijn opleiding (Maris is dan van donderdag tot zondag avond weg) is dan alweer 4 dagen later. Nu zit ik dus in een dubio.
    Want Heasel staat dan dus alleen als Mariska met mij mee is. Ik kan er maar niet over uitkomen wat het fijnst is voor Heasel. Ik blijf er maar over discusieren hier thuis.

Optie 1: Ons oude huis is verlaten, maar Sjaak(vriend van mijn moeder) is wel nog dagelijks aanwezig voor het verder opruimen van de tuin. Heasel zou nog even kunnen blijven staan waar ze nu staat, aan het huis dus.
    Dan zullen we wel een aantal keer per dag op en neer moeten gaan en het belangrijkst; dan staat ze echt helemaal alleen op de geit na. Wij zijn niet meer rondom het huis en Maris is met mij op de opleiding. Maar dit is wel een bekende omgeving, waar ze is geboren en altijd heeft gestaan. Ze is nu bijna 3.

Optie 2: We verhuizen de pony's mee op de dag zelf, maar dat lijkt mij erg stressvol. Die dag zelf zijn er heel veel mensen op het nieuwe terein aan het meehelpen met het verhuizen. Alle spullen worden die dag van het oude naar het nieuwe huis gebracht. En alles is sowieso helemaal nieuw voor haar. Pluspunt is gelukkig wel dat het een hele stille, rustige omgeving is met veel uitzicht waar ze komen te staan.

Optie 3: We zetten de paarden er ergens deze week al neer. Zodat ze er al meer dan een week staan met zijn 2. En dan als we zelf zijn over verhuist staat ze dus wel meteen een weekend alleen. Maar is Mariska er wel geweest. Nadeel daaraan is dan weer dat wij steeds op en neer moeten om ze eten te geven, enz. Ze staan dan met zijn twee veel alleen op de wei daar en we hebben geen goed toezicht over of alles goed gaat op de nieuwe locatie. Er is verder niemand die zich over de paarden ontfermd dan ons. Plus dat het dus een hele nieuwe omgeving is, en als ze er net aan gewend is na een week met Maris erbij, dan gaat Maris weg. En dan staat ze dus in haar uppie in een nieuwe omgeving.

Ik weet niet zo goed wat nou het beste is... Wat zouden jullie doen?
    Heasel is een heel mensgericht, sociaal en vooral erg gevoelig paardje. Ze is over het algemeen voor alles in en gaat goed met spannende situaties om tot nog toe. Ze kan wel stressen, maar komt wel weer tot rust. Ik weet alleen niet hoe dat is wanneer ik er niet bij ben. Of ze dan wel doorgaat in haar paniek/stress.
    Ze staat hier thuis bij het oude huis heel goed als Mariska weg is, maar dat is op de nieuwe locatie dus niet vanzelfsprekend...

Bleh, lekker getimed allemaal!
    Ik wil Maris wel meenemen, want loswerken, grondwerken, lange teugen, wadh & rijden kan ik niet echt missen.. Ze kon het eerste weekend dit jaar ook al niet mee, dus dit kan ik me helaas niet nog een keer veroorloven.
    Daar vind ik het ook te kostbaar voor.

Help!

Alvast bedankt!!

Liefs,
    Marjolein
    Ik weet niet waar ik naartoe ga, maar ik ben niet verdwaald.

Het duurt zo lang het nodig is.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Verhuis dilemma; help!

Ik zou gaan voor optie drie. Dan kunnen ze samen alvast ietsje langer wennen. In het weekend dat je weg bent kun je dan zorgen dat je moeder of haar vriend regelmatig even bij Haesel kijken of het goed gaat.

EDIT: Of Optie 1. Ik denk dat het feit dat alle mensen weg zijn niet zo erg is.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    1

Lastige situatie zeg..
    Is Heasel wel eens vaker een paar dagen alleen geweest?
    Als ik het zo lees, zou ik persoonlijk het meest voelen voor optie 1, de geit staat er dan ook nog bij en het is een vertrouwde omgeving. Ik denk dat dat het minst stressvol is voor Heasel. En als hij dan verhuist word heeft hij in ieder geval op zijn nieuwe plek gelijk zijn weidegenoot weer.
    Succes met de keuze!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Je probleem is - als ik het goed begrijp-

a) 5 mei gaan de mensen verhuizen
    b) Je hebt 2 paarden (Heasel en Maris) die mee moeten verhuizen
    c) één daarvan is 3 jaar (Heasel) en staat haar leven lang al op de huidige plek
    d) en van 9 t/m 11 mei wil Heasel 3 dagen helemaal alleen laten (geen soortgenoten), omdat je met Maris naar school moet

Als bovenstaand het geval is, lijkt het me niet zo moeilijk.
    Een paard heeft minstens 6 maanden nodig om te wennen aan een nieuwe plek.
    Als je Heasel écht na 4 dagen alleen wilt laten, kan je haar beter laten staan nu.
    Vermoedelijk heb je haar al eerder alleen gelaten; een vertrouwde plek is voor haar echt minder stressvol dan een nieuwe.

Kan je (optie 4) haar ook niet meenemen naar je opleiding? (Na goede voorbereiding uiteraard!!!)
    Dan is ze samen met Maris, heb je er toezicht op en leert ze ook nog wat (reizen).

Edit (optie 5) - de gemakkelijkste oplossing:
    Kan die school geen begrip opbrengen, voor het feit dat je wegens omstandigheden een keertje zonder paard komt?
    Hebben ze daar niet een leenpaard voor je? kan je die les niet inhalen?
    Nu wordt eigenlijk een 'probleem' gecreëerd, wat éigenlijk alleen veroorzaakt wordt door die paardenopleiding
    Hoe flexibel / natural / paardvriendelijk is die opleiding in dit verhaal?
    Heb je dat al besproken met hen?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    1

is optie 4 juist niet wat erg veel nieuwe indrukken in korte tijd?:
    - mensen die vertrekken en verhuizen
    -op reis, vreemde omgeving, Maris zal trainingen volgen, staat Heasel in tussentijd alsnog alleen in een vreemde omgeving
    -en dan na zo'n intensief weekend door naar een nieuwe omgeving..?

Het is allemaal niet ideaal natuurlijk, maar ik denk dat Els hier wel een paar heel goede punten aanbrengt. Ik zou ook kiezen voor Maris thuislaten, als die optie er is, of anders Heasel meenemen. Dan heeft ze in elk geval Maris in de buurt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MegaMag
    is optie 4 juist niet wat erg veel nieuwe indrukken in korte tijd?:
    - mensen die vertrekken en verhuizen
    -op reis, vreemde omgeving, Maris zal trainingen volgen, staat Heasel in tussentijd alsnog alleen in een vreemde omgeving
    -en dan na zo'n intensief weekend door naar een nieuwe omgeving..?
    Jawel MegaMag, maar daarom heb ik optie 5 toegevoegd. (Voor één keer zonder paard naar de opleiding).
    Want eigenlijk is het probleem helemaal geen "probleem", maar een wens (eis?) van die opleiding?
    Zelf zou ik met die opleiding gaan praten; voor Maris (en Heasel) is de hele situatie van verhuizen sowieso al stressvol...
    Ik zou dan niet gelijk ook nog eens een trainingsweekend plannen!

Ik heb begrepen dat het om een opleiding gaat, die zichzelf als paardvriendelijk profileert Dus waarom dan niet bespreekbaar maken?
    En dan ben ik benieuwd of ze inderdaad bij uitzondering hun lesprogramma kunnen aanpassen, vanwege het belang van het paard

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    1

Oh, optie 5 had ik nog niet gezien. Kunnen ze anders de cursus niet bij je oude huis doen, staat toch leeg, genoeg slaapplek..

Aangemeld
    Apr 2005

Optie 6! :
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MegaMag
    Kunnen ze anders de cursus niet bij je oude huis doen, staat toch leeg, genoeg slaapplek..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Toen wij gingen verhuizen hebben we de koopoverdracht met 3 dagen vervroegd, omdat ik ook erg stress van de paarden kreeg. Zo kon ik ze in alle rust verhuizen. En hoefden ze niet 2 keer te verhuizen.

School zou bij mij de mededeling krijgen dat je pony niet kwam ivm verhuizen. Dat begrijpen ze wel en getuigd van horsemanship.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou gaan voor optie 1 als hij dat toch al gewend is, of hem idd ook meenemen naar de opleiding is een goede oefening al vast voor hem, en ik zou direct na het opleidingsweekend verhuizen.

Maar je blijft dit probleem natuurlijk wel tegenkomen als op de nieuwe plaats alleen maar 2 paarden staan zonder paarden van de buren oid, misschien is het dan toch een goed idee om ze allebei in het vervolg mee te nemen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

In de eerste plaats zou ik er zeker weten voor kiezen om beide paarden te verhuizen en samen te laten tot ze aan hun nieuwe plek gewend zijn.
    Dat zou dus betekenen dat ik zonder paard naar de opleiding zou gaan en zou kijken of er geen andere mogelijkheden zijn. Uiteindelijk is het gewoon heel lullig getimed en dat is dan gewoon een beetje pech gehad dat het nu net zo uitkomt. Zo vaak verhuis je niet toch dus het is even eenmalig lullig.

Maar als die optie echt niet kan dan is het van factoren afhankelijk. Is ze gewend om op de huidige plek enkele dagen alleen achter te blijven?
    Zo ja zou ik haar op de oude plek laten staan dat geeft mijns inziens het minste risico.

Bladwijzers

Forum Rechten