Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Stalondeugden

Stalondeugden

Sinds enige tijd ben ik serieus aan het nadenken een paard van de manege waar ik nu les heb mischien te kopen. Hij voldoet aan al mijn eisen (rustig, geschikt voor beginners en vooral lief in niet al te voorwaards) Het enigste probleempje wat hij heeft is dat hij luchtzuigt/kribbijt (kan niet precies zien welke vd twee het nu is) Hij draagt zo'n band om zijn nek waardoor hij het soms wel probeert maar dan vrij snel stopt (als er mensen bij staan in ieder geval. Ik weet niet wat ie s nachts doet). Mijn vraag aan het forum is nu, zouden jullie een paard kopen wat voor de rest prima voldoet aan mijn wensen maar deze stalondeugden heeft?

Ik begijp door veel websites er over te hebben gelezen gelezen dat het niet, of moeilijk af te leren is en dat het lucht in zijn maag kan veroorzaken. Daarnaast zouden zijn tanden sneller slijten?

Mijn plan met het paard is om hem op een zo natuurlijk mogelijk manier te houden. Maar het eerste jaar op de manege te laten waar ie al zijn hele leven woont.Ik wil graag de deskundige begeleiding van de manege mensen en het paard eerst eens goed leren kennen voordat ik hem wellicht naar een stal dichter bij huis verhuis.

Is het nu een ongelukkig paard wat altijd dit dwangmatige gedrag zal blijven tonen, of kan hij gelukkiger worden en wellicht stoppen. En hoe naar is zo n band voor hem?

Heeeeel graag reacties......

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Stalondeugden

In een tijd waarin veel paarden te koop staan zou ik een luchtzuiger laten staan denk ik.
    Andere kant. Ik heb er ervaring mee. Toen mijn pony nog wel op stal stond had ik een touwtje voor haar bak gespannen waar ze op kon zuigen zodat ze geen ijzer pakte. Dit om de tanden te sparen.
    Nu ze dag en nacht buiten staat zuigt ze op het hout.. Wat betreft lucht in de maag, koliek etc, daar hoef je niet bang voor te zijn. Luchtzuigers kunnen wel bijv maag of darmproblemen hebben waarom ze gaan luchtzuigen. Maar dat is de oorzaak en niet het gevolg van het luchtzuigen.
    Een band zou ik per direct aflaten, dat is niet goed voor een paard. En maakt ze ongelukkig.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Ik heb ruim 10 jaar geleden een luchtzuiger gekocht op een manege en ik heb er geen moment spijt van gehad

Het is wel goed om te weten dat er iets met dit paard 'mis' is. Waarschijnlijk is hij ongelukkig. Maar het kan ook zijn dat hij pijn heeft en daarom dit doet om zichzelf te verdoven (vaak is maagpijn een oorzaak en dat komt vaak door te veel krachtvoer). Hier moet je rekening mee houden als je m koopt.

De band zou ik direct afdoen. Het helpt niet en is alleen maar vervelend. Het ergste luchtzuigen gaat over als jouw paard de volgende dingen krijgt: beweging en buitenlucht, kuddegenoten en voldoende ruwvoer verdeeld over de hele dag en nacht. Zodra jouw paard bv dag en nacht in de wei komt te staan met andere paarden is waarschijnlijk het luchtzuigen (vrijwel) voorbij.

Houd er rekening mee dat het bij hardnekkige luchtzuigers nooit helemaal weggaat. Dit betekent dat de tanden gaan slijten (extra tandarts kosten). Je moet voor jezelf afwegen of deze nadelen opwegen tegen de voordelen. Ik denk zelf dat het een groot voordeel is dat je dit paard kent en weet hoe hij is.

Het idee van het touwtje vind ik een super idee, en dat van die band weg laten sta ik zelf ook zeer voor open. Mijn grootste zorg als ik opeens de band weglaat, is dat hij dan vervolgens koliek of zo krijgt.(beweren sommige websites) Dat zou nou net weer een te groot risico zijn om mee te experienteren.
    Diep in mijn hart wil ik niet een dier buiten mijn keuzelijstje laten vallen voor iets waar hij geen vreselijk last van kan krijgen. Voor de rest is ie namelijk precies wat ik zoek en ik denk dat ieder paard wel iets heeft wat niet helemaal ideaal is.

Ik zie ook net de reactie van Wendela, de band af is dus een prima idee. Mooi, ik vind dat ding ook maar een surrogaatmiddel. De slijtende tanden is daar voldoende aan te doen? of krijgt het paard eerder moeite met eten dan het gemiddelde paard van de zelfde leeftijd?
    Wat je zegt dat ik hem ken is inderdaad de hoofdreden dat ik hem zou willen kopen. Ik heb al mijn lessen op hem gereden, we hebben een super klik (ben gewoon al sinds het begin een beetje verliefd op hem ) en voel me, als toch wel beginner, heel erg op mijn gemak bij hem. Daarnaast de mijn motivatie voor een eigen paard om hem een gezellig, goed, leuk leven te geven, zelf plezier met hem te hebben in de vorm van simpelweg lekker samen bezig te zijn met lessen en later wellicht buitenritten, en voor hem heeeel, heeeel veel weide tijd met soortgenoten. Dat heeft ie wel verdient na zoveel jaar manege paard. (Hij is ' al' 15 maar dat is prima)

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Dan zou ik me er ook niet door laten tegenhouden. Enige probleem is dat stalhouders nog wel eens moeilijk doen over luchtzuigers.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Mijn pony is nu bijna tien. En ja, er is te zien dat ze een luchtzuiger is aan de tanden. Maar de tandarts toen was stomverbaasd toen ik zei dat ze een extreme zuiger is (vanaf 2 jaar al), dat was niet aan de tanden te zien. Maar op een touwtje bijten is een stuk beter dan op ijzer etc.
    Een paard krijgt geen koliek van luchtzuigen, dat is echt een fabel, gelukkig.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Via deze link vind je het dagboek:

Dit topic is verplaatst naar Trainingsdagboeken.

[iurl=http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=34270.0]http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=34270.0[/iurl]

Ik heb het daar voorlopig ' dagboek van Zezura' genoemd. Wil je even laten weten of je erbij kunt? Het zou kunnen zijn dat je nog niet genoeg posts hebt voor een dagboek.... En dan kun jer er nu niet bij. Dan zet ik het uiteraard weer terug.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Helemaal goed, ik sta nu bij de dagboeken en kan er ook goed bij...Dank!

Bladwijzers

Forum Rechten