Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Eiwit gevoelig

Eiwit gevoelig

Weet iemand of je paarden hierop kunt laten testen of zij gevoelig zijn voor eiwitten.

Sophie heeft vorig jaar pas aan einde van de zomer op het gras gestaan toen alles voor 99% uitgebloeid was.
    Naast een speciaal dieet. Heeft zij de hele zomer geen jeuk gehad, het lijkt iets ongelofelijk na al die jaren.
    Maar ook nu kom ik er weer achter, wanneer Sophie op het gras gaat, heeft ze nog geen uur later onwijs veel jeuk !

Ik twijfel elke dag meer over haar eczeem, maar des te meer of ze misschien niet gewoon heel erg gevoelig is voor eiwitten.
    Sophie heeft voorlopig " net als vorig jaar " een gras verbod

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re:Eiwit gevoelig

Zal het niet eerder te maken hebben met het hoog suikergehalte in het gras?
    Juist in deze periode (overdag zon, 's nachts nog best fris) verbruikt het gras nog weinig van zijn geproduceerde suiker, waardoor de paarden daarvan veel binnenkrijgen. Als de nachttemperaturen hoger worden, gaat het gras dit suiker meer verbuiken voor zijn eigen metabolisme en is het suikergehalte in het gras dus lager, wat ook kan verklaren dat ze er vorig jaar geen last van had toen ze pas laat op de weide ging.
    Als dat het inderdaad is, zijn de maanden juli t/m oktober de meest ideale maanden voor beweiding, dan is het suikergehalte in het grasland het laagst.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Het heeft denk ik daar ook mee te maken.
    Maar in juli kan Sophie echt het gras nog niet op, dan staat ze direct weer stijf van de jeuk.
    Heb vorig jaar enkele keren geprobeerd om paar min op het gras. Echt minuten, bleef er dan gewoon bij.
    Maar kon de klok gelijk zetten en 's avonds weer een keihard manen kam, veel jeuk. en wild doen met haar hoofd en krabben /schuren.

Heb zelfs nog gewerkt met een fructaan app, maar ook die maakte weinig verschil. Meer voor mijn eigen idee.

Denk alleen dat suiker gevoeligheid niet te testen is ?
    Sophie loopt nu ook gewoon nog zonder deken, vorige week heeft ze enkel dagen met deken gestaan omdat ze kort daarvoor nog op het gras stond.
    Ze krijgt er wel weer 1 op. Maar een andere die luchtiger is. Maar hoop dat ze hem weinig hoeft te dragen.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Het klinkt precies als Auke wat je beschrijft... De harde manenkam, jeuk en veel zwaaien met het hoofd.
    Bij hem is er naast zijn zomereczeem een paar jaar geleden insuline-resistentie vastgesteld, dus wel degelijk problemen met de suikerbalans in het lichaam.

Dit kun je overigens door je dierenarts laten testen aan de hand van bloedonderzoek. Wel even inlezen hoe dat moet gebeuren, niet alle artsen zijn daar al helemaal van op de hoogte en als het niet goed gebeurt, heb je niets aan de uitslag.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ik denk ook dat je aan gevoeligheid voor suikers moet denken ipv eiwitten.

Wat ik mij afvraag , hoe is de wei bemest, is er kunstmest op gekomen, is er geinjecteerd, zo ja hoe vaak per jaar gebeurd dat dan?

Waar je verder aan kunt denken is om de paarden in de nacht op de wei te laten, het fructaangehalte is dan lager dan overdag, alleen zit je dan vast aan meer uren.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Auky

Het klinkt precies als Auke wat je beschrijft... De harde manenkam, jeuk en veel zwaaien met het hoofd.
    Bij hem is er naast zijn zomereczeem een paar jaar geleden insuline-resistentie vastgesteld, dus wel degelijk problemen met de suikerbalans in het lichaam.

Dit kun je overigens door je dierenarts laten testen aan de hand van bloedonderzoek. Wel even inlezen hoe dat moet gebeuren, niet alle artsen zijn daar al helemaal van op de hoogte en als het niet goed gebeurt, heb je niets aan de uitslag.
    Hmm wel vreemd dat er niet door alle artsen zomaar getest kan worden.
    Ze weten wel veel bij de artsen waar ik bij zit. Zo loopt er nu nog een onderzoek met test paarden met cushing ze doen veel om hun kennis te verbreden.

Staat auke wel op het gras en hoe ondersteun jij haar met de suikers ?

@ Janneke, ' s nachts op het gras wordt moeilijk te realiseren, vorig jaar heb ik het tijdens een vakantie periode geprobeerd.
    Maar ook dan spelen alle problemen weer op.

Afgelopen jaar had ze helemaal geen jeuk, alleen last van de vliegen. Ze is wel heel gevoelig, een vliegje op dr huid dan reageert ze alsof er een olifant aan komt.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat ik mij afvraag , hoe is de wei bemest, is er kunstmest op gekomen, is er geinjecteerd, zo ja hoe vaak per jaar gebeurd dat dan?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Dat bepalen van bloed is ook bij mensen lastig hoor, je moet een dagcurve bijhouden (meerdere keren prikken om bloedsuiker te bepalen, zowel nuchter, voor en na een maaltijd). Bij paarden geldt dat ook, maar dat is lastig gezien ze nuchter houden best een uitdaging is.

Ik denk trouwens ook aan suikers waar ze op reageert, in combinatie met insecten levert een overprikkeld systeem al snel reactie. Eiwitten herken je aan slappe mest en in sommige gevallen bulten, bovendien zal je wei niet dusdanig voorzien zijn van grassoorten die veel eiwitten bevatten van nature ( o.a. engels raaigras). En om een misverstand uit de weg te ruimen (heb het al vaker gemeld hihi), bemesten zorgt voor stikstoftoediening en dus haalt veel (kunst)mest het gehalte aan eiwitten omhoog. Met de suikers gebeurt vrij weinig door bemesten, dat is meer afhankelijk van de grassoorten, bloeistadium en het weer.

Uitgebloeid gewas levert bij haar geen reactie, dat gras bevat ook amper suikers meer en nu zit het gras vol met suikers doordat het in de nachten koud is en het gras wil groeien.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

De wei wordt normaal 1 x bemest met drijf mest. Dit jaar komt er niets op. Misschien dat ik nog wat compost op breng. Kunstmest komt er eigenlijk al jaren niet op.

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Dan kun je eiwitten als boosdoener uit het gras wel uitschakelen . Ik zou dus het gras laten groeien en zodra het bijna bloeit kan ze erin, wel uit voorzorg drainage compositum in huis halen dan. Mocht ze dan ook nog jeuk krijgen, kun je de afvalstoffen snel uit paardlief krijgen.

wanneer is gras uitgebloeid. Ik heb vorig jaar gewacht tot het bijna heup hoogte stond.
    Werkte perfect,

drainage compositum is besteld En de nieuwe rambo sweet itch hoody ook, incl onder regendeken.
    Zo wij komen de zomer weer door

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Zodra het gras bloeit of bijna bloeit is het grootste risico op een overmaat aan suikers weg. Zolang je dus alleen maar grassprieten ziet en slappe stengels is er een risico, worden de stengels houtachtig en zie je aren verschijnen, dan is het veilig . Je zou ook kunnen kijken of ze gras verdraagt als je er standaard drainage bijgeeft, maar dan moet ze wel jeukvrij zijn en liefst de drainage krijgen zodra ze voet op het gras zet. Uiteraard geen kort gras, want daar zit hoe dan ook teveel in, maar met gras wat een cm of 15-20 hoog is zou je dit kunnen proberen. Wie weet lukt dat!

Dankje Jossie..

Ik ga het gewoon inderdaad eens proberen. Ze eet nu nog hooi.
    Gras is nog erg kort, maar mag nog lekker groeien

Hopelijk is alles morgen al binnen, kan ze gelij starten met haar dieet

Bladwijzers

Forum Rechten