Aangezien ik bij Parelli toch nog wat mis op rij-gebied, ben ik me wat meer gaan verdiepen in het Centered Riding. Afgelopen weekend werd er een open clinic gehouden bij mij in de buurt en daar heb ik aan deelgenomen. Het duurde 3 dagen en ik ben gelijk verkocht!
Volgend jaar wil ik mee gaan doen aan de instructeurstraining en wil ik het gaan combineren met Parelli. Dan ga ik ook met Tamara ernaartoe. Dat heb ik nu niet gedaan omdat ik me echt alleen even wilde concentreren op mijn houding en Tamara is nog niet zo vaak op onbekend terrein geweest. Heb dus op een paard gereden van iemand die deze clinic organiseerde en tjonge...wat een eye-openers! Bij iedereen kon je het verschil zien in houding de derde dag en de paarden waren ook een stuk blijer. Uiteraard moest ik dit gaan uitproberen na die drie dagen en ik merkte gelijk enorm veel verschil in de manier waarop Tamara liep! Het leek wel of ik een heel ander paard onder m'n kont had...
Voorheen wilde ze eigenlijk nooit haar hals strekken in draf en nu wilde ze dit ineens 80% van de tijd wel! Daar was ik echt heel blij mee want zo'n ontspannen, soepel paardje zit echt veel lekkerder. Tot mijn verbazing ging ze ook veel beter zijwaarts en liep ze zelfs in draf aan de teugel, uit zichzelf!
Zo zie je maar weer wat een verschil je houding kan maken. Tamara was er in ieder geval een stuk blijer mee en ik kon nou niet echt zeggen dat ik zo superslecht zat voorheen. Je wordt je echt heel erg bewust van je houding, van je eigen lichaam en dat van je paard. 's Ochtends deden we ook oefeningen zonder paard om soepeler te worden om zodoende goed in harmonie te kunnen bewegen met je paard. Daar heb ik echt enorm veel aan (en Tamara ook blijkt nu dus)![]()
Echt een aanrader!
Bladwijzers