Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: the harm of riding studies van Maksida Vogt

  1. #1

    the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Maksida Vogt heeft net een nieuw boek uitgebracht in het Duits dat nu nummer 1 staat op de lijst met meest verkochte paardenboeken in Duitsland. Het boek heet 'Befreie dein pferd, befreie dich selbst'. Ik heb het boek zelf nog niet gelezen.... wacht op de engelse versie... maar vond wel onderstaand artikel van haar de moeite waard om te delen. Handig om ons te realiseren waar we mee bezig zijn lijkt mij. De feiten spreken boekdelen.

    http://www.academialiberti.de/en/art...-study-Part-I/

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Interessante site,dank voor het delen. Ik heb eerlijk gezegd wel wat moeite met de site. Er worden een hoop studies aangehaald maar de conclusies zijn niet echt goed onderbouwd. Zo las ik een stuk over KSS (kising spine syndrome) waaruit blijkt dat van bijna 300 paarden het merendeel min of meer KSS heeft. Dit waren gezonde paarden onderzocht wegens een aankoopkeuring. Hieruit wordt dan de conclusie getrokken dat het aan het rijden ligt. Maar uit niets blijkt of ook onderzocht is hoe deze paarden werden gebruikt. Hoe is dit beeld als je 300 vergelijkbare paarden onderzoekt die niet bereden worden? Misschien waren er wel fokmerries bij of paarden die alleen aangespannen gebruikt worden. Misschien is dit een normaal slijtagebeeld bij paarden?
    De conclusie is op zijn minst voorbarig.

    Verder las ik er een artikel over dr Strasser. Nu is ze één van de eersten geweest die gewezen heeft op het belang van het natuurlijker houden van paarden voor hun algemene welzijn en gezondheid, maar haar bekappingsmethode is zeer omstreden en wordt door veel andere natuurlijke bekappers als veel te rigoreus gezien. Daar wordt dan weer geen kritische kanttekening bij geplaatst.

    Ik krijg het idee dat wetenschappelijke studies hier selectief aangehaald worden om de eigen mening als waarheid neer te zetten. Dat mag natuurlijk maar het wekt de schijn van objectiviteit die er niet is en dat vind ik dan weer jammer.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Ook ik heb, net als Senta nogal wat vraagtekens bij de vele 'feiten'...
    Bijvoorbeeld:
    EVERY horse ridden without natural free collection or longer than 15 minutes a day suffers pain
    Ik zou dat best aan willen nemen.. maar hoe meet je dit? En als je dit niet kunt meten, hoe kan je het dan als FEIT stellen?
    (en dan heb ik het nog niet over het verschil tussen een getraind en ongetraind paard, een zware of een lichte ruiter, een balans of een hotseklotsruiter.. oftewel, mi bestaat er geen 'EVERY horse' ...)
    Zo staan er nog wel wat van dit soort statements...

    Desalniettemin dank voor het plaatsen...

  4. #4

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Ik lees vooral een heleboel "feiten" die zo rechtstreeks van Nevzorov kunnen komen (zie oa de quote van nienke)
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

  5. #5
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Ik krijg bij het lezen van de artikelen op de website hetzelfde gevoel als de anderen. De conclusies worden niet goed onderbouwd. Ik begrijp dat de algemene boodschap is dat alle vormen van rijden 'slecht' zijn en pijnlijk voor het paard. Maar ik begrijp niet waarop dat gebaseerd is?

    Als ik naar een gemiddelde stal ga dan zie ik zelf ook dat 95% van de paarden pijn aan zijn rug heeft. Maar ik verbind daar niet de conclusie aan dat rijden altijd zorgt voor pijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met (onder andere) slecht zittende ruiters, slechte trainingsmethodes, slecht passende zadels en vormen van paardenhouderij die niet prettig zijn voor het paard. En dat zijn dan weer zo veel factoren dat het me erg moeilijk lijkt om dit wetenschappelijk te meten...

    De filmpjes op de website kan ik vanuit Duitsland helaas niet bekijken. Op de foto's zie ik eerlijk gezegd niet veel bijzonders. Ik heb niet de indruk dat deze paarden gelukkiger zijn omdat ze niet bereden worden?! (Maar misschien blijkt dat wel uit de filmpjes).

    Cynthia, als ik het goed begrijp heb jij voor jezelf de conclusie getrokken dat je niet meer gaat rijden. Ik ben benieuwd waar je dit op gebaseerd hebt?

    Zelf trek ik na het lezen van deze artikelen de conclusie dat je goed moet leren zien/lezen wanneer je paard pijn heeft. Als je dat kan zien, dan kan je er wat aan doen. Dan kan je ook gaan onderzoeken hoe het komt, door verschillende factoren uit te sluiten. Ik zie bij mijn eigen paard geen pijn als ik hem opzadel en ook niet als ik aan het rijden ben.

    Overigens vind ik het wel erg goed dat er in de paardenwereld meer bewustzijn komt op dit gebied en dat er meer gelet gaat worden op pijn bij paarden. Alleen ben ik bang dat de artikelen die op deze site staan te extreem zijn, waardoor het niet aansluit bij de gemiddelde ruiter. Daar bereik je waarschijnlijk niet zo veel mee (jammer...).

  6. #6

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela

    Als ik naar een gemiddelde stal ga dan zie ik zelf ook dat 95% van de paarden pijn aan zijn rug heeft. Maar ik verbind daar niet de conclusie aan dat rijden altijd zorgt voor pijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met (onder andere) slecht zittende ruiters, slechte trainingsmethodes, slecht passende zadels en vormen van paardenhouderij die niet prettig zijn voor het paard. En dat zijn dan weer zo veel factoren dat het me erg moeilijk lijkt om dit wetenschappelijk te meten...


    Cynthia, als ik het goed begrijp heb jij voor jezelf de conclusie getrokken dat je niet meer gaat rijden. Ik ben benieuwd waar je dit op gebaseerd hebt?
    Bedankt voor je reactie Wendela,
    Interessante discussie kan dit worden.
    Je beaamd dat er veel te veel paarden met rugproblemen zijn. Tegelijkertijd trek je de conclusies van de studie van Maksida Vogt in twijfel. Dat beargumenteer je met de volgende argumenten: slecht zittende ruiters, slecht passende zadels, slechte trainingsmethoden, en ongunstige levenscondities. Alle factoren die je aanvoert voor rugproblemen (behalve de laatste)zijn DIRECT gerelateerd aan het rijden.

    Misschien begrijp ik je verkeerd maar het lijkt me dat, als al die slecht zittende ruiters en slecht passende zadels en slechte trainingsmethoden weggenomen zouden worden de rugproblenen bij paarden aanzienlijk zouden verminderen?!
    Hoe groot acht jij de kans voor een paard om rugproblmen te krijgen als hij nooit bereden wordt?
    Hoeveel minder paarden zouden er lijden aan rugproblemen als al die mensen met slechte zadels, slechte zit, en slechte trainingsmethoden gewoon lekker naast hun paard bleven lopen? Moet dat wetenschappelijk onderbouwd worden of is dat een simpel rekensommetje???
    Feit is, en dat weet elke goede masseur, chiropractor en andere behandelaar, dat het gemiddelde rijpaard vreselijk veel blokkades en rugproblmen heeft.... Ze hebben pijn en we geven bakken geld uit om je steeds weer los te maken... om er vervolgens doodleuk weer op te gaan zitten en dezelfde klachten te veroorzaken.


    Ik reed tot anderhalf jaar geleden nog heel fantatiek op mijn twee paarden, veel clinics en cursussen gevolgt. Veel Parelli en ook rechtrichten.
    Ik reed als fanatiek freestyler heel veel lange buitenritten bareback (2 tot 3 uur) Heerlijk!!! Met een string of touwhalser en alleen een warme paardenrug onder me. Ik begon te merken dat ik, bij deze lange ritten, een soort doof gevoel in mijn benen en billen kreeg. (herkenbaar? ) Veel verzitten dus! Maar er viel nog iets op;... Onmiddelijk na afstijgen bij thuiskomst was de rug van mijn paard anders van vorm dan normaal. De vorm van mijn billen zat erin. Barebackpad hielp niet en schapenvacht plus barebackpad ook niet. Daar begon ik me best schuldig over te voelen en ik ben op internet gaan zoeken naar de documentatie over het effect van langdurige belasting van de paardenrug door menselijk gewicht.....

    Het resultaat van mijn zoektocht was best schokkend! Er is uitgebreide wetenschappelijke documentatie die aantoont dat het weefsel dat net onder de huid van het paard op de rug, en het spierweefsel daar weer onder een soort van zuurstofgebrek krijgt door constante druk van meer dan 20 kilo en meer dan 15 minuten. Het weefsel sterft bij veel frequente belasting zelfs deels af en vormt littekenweefsel.

    Mijn gedachte: Dat kan niet fijn zijn voor mijn paard!!!

    Misschien dan toch maar rijden met zadel????

    Nee, want als ik bareback op zijn rug zit belast ik zijn weefsel in ieder geval nog gevarrieerd doordat ik verschuif en beweeg. Een zadel is statisch en geeft dus constante druk. En euh... heb je wel eens een berekening gezien van de druk die veroorzaakt wordt door het aansingelen??? Dat geeft (ook wetenschappelijk bewezen simpel rekensommetje... vraag maar eens iemand om jou aan te singelen met dezelfde kracht als je paard... Over je ribben, dat overleef je niet.) een piekbelasting op sommige gebieden van meer dan 50 kilo.... plus het gewicht van de ruiter.....

    Met deze informatie in mijn handen was de keuze snel gemaakt.... Ik wil dolgraag rijden maar niet ten koste van het welzijn van mijn paard. Ik heb nu de stelling over rijden omgekeerd: IK GA WEER RIJDEN ALS IEMAND MIJ WETENSCHAPPELIJK KAN BEWIJZEN DAT HET MIJN PAARD NIET SCHAADT!!! Better safe than sorry!

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    @ Wendela: misschien kun je de filmpjes wel bekijken via hydemyass.com?

    @ Cyntia: bareback ritten maken van 2-3 uur geeft ook grote kans op rugpijn/piekbelasting. Wellicht had je niet zulke problemen gehad als je kortere ritten zou maken, of zou rijden met een GOED passend zadel. Een zadel verdeelt de druk over een veel groter oppervlakte.
    En verzitten/schuiven als je zonder zadel rijdt? Dát lijkt me nou ook niet echt fijn voor een paard, zoveel onrust op zijn rug. Als je bareback zit, is er meestal toch eigenlijk maar één plek waar je echt lekker zit. Verschuiven brengt je dan op een plek waar je eigenlijk minder lekker zit (is mijn ervaring). Wanneer je veel behoefte voelt tot verzitten/verschuiven, dan vraag ik me af of je basishouding/zit wel oké is.

    En verder nog een stukje uit mijn eigen ervaring:
    Jaren geleden reed ik graag zonder zadel. Maar na een rit van een uur had Atli duidelijk pijnlijke plekken in zijn rug, op de plek van mijn zitbotjes. Nadat ik echter GOED heb leren zitten (o.a. met behulp van Centered Riding - inmiddels ben ik zelf CR-instructrice) kan ik echter ritten van méér dan een uur maken, zonder dat Atli nog gevoelig wordt in zijn rug! Inmiddels rij ik mijn beide paarden alweer zo'n 4 jaar met barebackpad (met daaronder een schapenvacht én een dekje met inlages) en geen van beiden heeft na het rijden een gevoelige rug.

    Het feit dat er zoveel paarden met rugproblemen zijn, zegt dus m.i. vooral dat er veel meer voorlichting en scholing zou moeten komen.

    En ik zie ook een groot voordeel aan rijden: je kunt je paard zo de broodnodige beweging geven, en afwisseling van omgeving. Als ik alleen maar met mijn paarden zou wandelen/grondwerken, dan kon ik ze niet zoveel afwisseling in de omgeving aanbieden, en ook niet zoveel kilometers met ze maken. En aangezien ze verder maar op een klein stukje wei (Paddock Paradijs) staan, denk ik dat ik met mijn buitenritten wel bijdraag aan zo natuurlijk mogelijke levensomstandigheden (= veel beweging).

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Daar zeg je wat Marja! Een paard heeft om gezond te blijven ook zo'n 10 kilometer beweging per dag nodig. Dat is moeilijker te realiseren als je helemaal niet rijd. Hou me ten goede, ik vind ook dat er veel te veel paarden met problemen zijn door het rijden (en dat gaat wel wat verder dan rugproblemen alleen), maar het gaat me veel te ver om dan álle rijden maar af te wijzen. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit een paard met rugproblemen gehad.

    Rijden met zadel vind ik vele malen beter dan zonder zadel, er zit toch een soort "polster" tussen zitbeenknobbels en rugspieren. De puntbelasting van de zitbeenknobbels is vele malen groter dan het vlak waar een goed passend zadel op ligt. En loop zelf maar eens met een rugzak op: als de rugzak geen draagframe heeft, voel je na een poos de "harde" dingen in de rugzak (vergelijkbaar met de zitbeenknobbels) in je rug prikken, maar bij een rugzak met een draagframe dat de druk over een groter oppervlak verdeelt, heb je daar geen last van.

    Mijn eigen mening: niet alle rijden is verkeerd. Het kan ook juist bijdragen aan een beter in zijn vel zittend paard, mits het maar goed en met het juiste harnachement plaats vindt. Er is veel meer voorlichting over deze zaken aan ruiters noodzakelijk. En voordat ik beschuldigd word dat ik mijn eigen plezier (rijden) boven dat van mijn paard stel; ik heb al 4 jaar niet op dit paard gezeten, maar hij krijgt wel veel beweging - voor de kar . Maar ik ga binnenkort wel weer rijden, dat dan weer wel
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Natuurlijk lost niet meer rijden het probleem op. Maar er zijn ook andere oplossingen mogelijk. Dit is niet de enige oplossing. Jouw redenering is dezelfde als in het artikel. Ik probeer juist te belichten dat er meerdere oplossingen zijn waarbij dus wel op paarden gereden kan worden, zonder pijn. (Niet dat je van mij MOET rijden hoor, dat mag iedereen zelf weten. Maar ik geloof dus niet in de stelling dat rijden ALTIJD voor pijn zorgt)

    Heb jij zelf gemerkt dat jouw paarden pijn hadden? Dat kan ik niet opmaken uit jouw verhaal. Ik zou namelijk altijd uitgaan van wat het paard aangeeft.

    Zowel in het artikel als in jouw persoonlijke verhaal zijn te veel factoren van invloed op het rijden en op de eventuele pijn, waardoor ik er niet de conclusie aan kan verbinden dat rijden altijd voor pijn zorgt. Ik denk dat het er om gaat HOE je rijdt (met alle respect maar ik weet niet hoe jij en de ruiters uit het onderzoek op je paard zitten, wat je precies doet met rijden, of je reageert op signalen van je paard of niet, etc etc). En ik denk dat dat ook zonder pijn kan. Ik zie zelf bij mijn paard geen verschil tussen wanneer ik wel en niet rijd (heb net een jaar niet gereden door bekkeninstabiliteit). Wel zie ik dat hij beter in z'n vel zit wanneer ik buitenritten met hem maak. Lopend red ik het niet om hem zo veel van de omgeving te laten zien en hem echt zijn benen te laten strekken.

  10. #10
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Het gaat me ook te ver om te stellen dat jeI niet moet rijden omdat er veel rugproblemen zijn door slechte zadels, slechte ruiters en trainingsmethodes. Al die zaken kun je verbeteren namelijk. Dat er veel meer aan bewustwording moet worden gedaan jazeker en ik denk dat bv dit forum en de Equiday daar best een steentje aan bijdragen.

    Op BBP rij ik zelf nooit langer dan 30-45 minuten en als ik buitenritten maak stap ik van elk uur een kwartier af. Goed voor je eigen lijf en dat van je paard. Volgens zadelpassers en chiropractoren heeft ie een prima probleemloze rug. Als je goed naar je paard luistert, zoals Wendela al zegt, kun je je paard heel goed rijden zonder pijn.

    Verder vind ik het een beetje jammer dat je gewoon een stuk uit een ander topic van jezelf gekopieerd hebt, dat geeft mij het idee dat je niet echt in discussie wilt?

    Edit: taalfouten eruit
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #11

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    @ Wendela: misschien kun je de filmpjes wel bekijken via hydemyass.com?

    @ Cyntia: bareback ritten maken van 2-3 uur geeft ook grote kans op rugpijn/piekbelasting. Wellicht had je niet zulke problemen gehad als je kortere ritten zou maken, of zou rijden met een GOED passend zadel. Een zadel verdeelt de druk over een veel groter oppervlakte.
    En verzitten/schuiven als je zonder zadel rijdt? Dát lijkt me nou ook niet echt fijn voor een paard, zoveel onrust op zijn rug. Als je bareback zit, is er meestal toch eigenlijk maar één plek waar je echt lekker zit. Verschuiven brengt je dan op een plek waar je eigenlijk minder lekker zit (is mijn ervaring). Wanneer je veel behoefte voelt tot verzitten/verschuiven, dan vraag ik me af of je basishouding/zit wel oké is.

    En verder nog een stukje uit mijn eigen ervaring:
    Jaren geleden reed ik graag zonder zadel. Maar na een rit van een uur had Atli duidelijk pijnlijke plekken in zijn rug, op de plek van mijn zitbotjes. Nadat ik echter GOED heb leren zitten (o.a. met behulp van Centered Riding - inmiddels ben ik zelf CR-instructrice) kan ik echter ritten van méér dan een uur maken, zonder dat Atli nog gevoelig wordt in zijn rug! Inmiddels rij ik mijn beide paarden alweer zo'n 4 jaar met barebackpad (met daaronder een schapenvacht én een dekje met inlages) en geen van beiden heeft na het rijden een gevoelige rug.

    Het feit dat er zoveel paarden met rugproblemen zijn, zegt dus m.i. vooral dat er veel meer voorlichting en scholing zou moeten komen.

    En ik zie ook een groot voordeel aan rijden: je kunt je paard zo de broodnodige beweging geven, en afwisseling van omgeving. Als ik alleen maar met mijn paarden zou wandelen/grondwerken, dan kon ik ze niet zoveel afwisseling in de omgeving aanbieden, en ook niet zoveel kilometers met ze maken. En aangezien ze verder maar op een klein stukje wei (Paddock Paradijs) staan, denk ik dat ik met mijn buitenritten wel bijdraag aan zo natuurlijk mogelijke levensomstandigheden (= veel beweging).

    Mijn paarden hebben NOOOOOOOIT iets laten zien van rugklachten of rugpijn!!!! Nooit mij op hun rug geweigerd, nooit kreupel gelopen, nooit gevoelige drukplekken!!! Ze hebben hun lijden altijd in stilte doorstaan.... En ook ik heb lang (2 jaar)en veelvuldig (1 x per week)les gehad van CR instructeur!!! Basishouding dus tiptop in orde! Beetje matige suggestie trouwens, om het meteen aan mijn zit te wijten.... Ik ken geen enkele freestyleruiter die lange (en wilde) buitenritten maakt met een slechte zit.... Dan val je namelijk redelijk snel van je paard!

    Je schrijft dat je al buitenritten kan maken van meer dan een uur zonder dat je paard gevoelig wordt in zijn rug... Daarmee geef je zelf al aan dat het gevaar op de loer ligt. Ik zou zelf zeggen: Ik kan al meer dan een uur rijden zonder dat mijn paard AANTOONBAAR gevoelig wordt in zijn rug.... Want hoe weet je dat zo zeker?

    Ik wil mijn dierbaren geen pijn doen... Mijn paarden zijn mij heel dierbaar en ik kan niet voor mezelf verantwoorden dat ik ze ongewild en uit puur onbenul pijn zou doen. Vandaar mijn keuze.

  12. #12

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta

    Verder vind ik het een beetje jammer dat je gewoon een stuk uit een ander topic van jezelf gekopieerd hebt, dat geeft mij het idee dat je niet echt in discussie wilt?
    Pardon???
    Ik kan je even niet volgen... Het stuk wat ik gekopieerd heb was een antwoord op de vraag die mij gesteld is... Had ik het dan allemaal weer opnieuw moeten schrijven? Het lijkt me dat ik behoorlijk mijn best doe om in gesprek te gaan over mijn standpunt. Ik hoor graag van je hoe je deze opmerking precies bedoeld had.

  13. #13
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Nou ja, dan ook maar even kopie-paste
    http://www.nhforum.nl/forum_smf/inde...8549#msg708549

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden uit topic: Parelli zonder stick werkt niet meer?!
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cynthia1971
    Ik wil dolgraag rijden maar niet ten koste van het welzijn van mijn paard. Ik heb nu de stelling over rijden omgekeerd: IK GA WEER RIJDEN ALS IEMAND MIJ WETENSCHAPPELIJK KAN BEWIJZEN DAT HET MIJN PAARD NIET SCHAADT!!! Better safe than sorry!
    Ik persoonlijk vind dit in dezelfde categorie vallen als:
    - Ik ga weer gymnastieken als iemand mij wetenschappelijk kan bewijzen, dat het mijn gezondheid niet schaadt
    - Ik ga weer spinazie eten, als iemand mij wetenschappelijk kan bewijzen dat het mijn gezondheid niet schaadt
    - Ik ga weer (voor een baas) werken als iemand mij wetenschappelijk kan bewijzen, dat het mijn gezondheid niet schaadt

    Natuurlijk zal een dergelijke stelling nóóit "wetenschappelijk" "bewezen" worden
    - Algemeen geldend kan gymnastieken best een gezonde bezigheid zijn. Echter, wanneer je gymt met een blessure, slecht materiaal, een slechte docent of je overbelast jezelf...tja...
    - Idem voor spinazie eten, niets mis mee. Tenzij je het opwarmt, de spinazie geteeld wordt op een verontreinigde bodem, je enkel en alléén maar spinazie eet... etc.
    - Dat laatste spreekt me wel aan . mijn baas waarschijnlijk iets minder...
    Zonder gekheid: ook weer zo'n voorbeeld: de factoren die maken of "werken" wel of niet de gezondheid schaadt, zijn zó onnoemelijk divers...

    Of jouw (manier van) rijden jouw paard schaadt, heeft met zó ontzettend veel diverse factoren te maken... En al die factoren probeer je dus zoveel mogelijk te optimaliseren. Stellen dat rijden per definitie "het welzijn van het paard schaadt", vind ik persoonlijk te kort door de bocht. En ook zeker niet terecht. (Zit hem voor mij in het woord "welzijn")
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  14. #14
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    En ook deze even kopie-paste, omdat je er nog steeds geen antwoord op gegeven hebt
    http://www.nhforum.nl/forum_smf/inde...8554#msg708554

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden in het topic: Parelli zonder stick werkt niet meer?!
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cynthia1971
    Iets anders dat belangrijk is om te vertellen is dat ik mijn paarden al bijna 4 jaar aan huis heb. Dat geeft mij de vrijheid om zelf de dienst uit te maken. Als ik ze los laat en ze mijn nieuwgemaaide gazonnetje doorbanjeren is er niemand die mij van stal stuurt. Dat heeft mij de mogelijkheid gegeven om heel veel te experimeteren met 'vrije wil'
    Gelukkig is dát onderwerp in de ethologie al behoorlijk onderzocht en kan je dat terug vinden onder "principle of the least effort".
    (Maaike, 'correct me' als het anders heet )( Er was - dacht ik- ook een kortere term voor?)
    Principle of the least effort houdt in, dat elk organisme in principe (van nature! ) de paden (het gedrag) kiest, wat hem/haar de minste inspanning/moeite (effort) kost... (voor zijn/haar doel) .

    In aansluiting hierop zijn er ook weer wetenschappers, die dan gaan lopen mindfucken over 'het psychologische effect van "inspanning/ moeite doen"'. En of "wél ergens moeite voor doen" een "aversive stimulus" is ...
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door [url=http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy&uid=1965-13690-001]http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy&uid=1965-13690-001[/url]
    The present review explores the psychological effect of effort. While the present problem has received little attention, the studies of effort can be divided into two major areas:
    (a) Is effort an aversive stimulus, to be avoided in a choice situation and resulting in decrements in response strength?
    (b) Can effort once expended affect the stimulus-event (reward) associated with that effort? The available literature does not provide any conclusive statements concerning the aversive effect of effort. However, effort does seem to enhance the value of a stimulus associated with the expenditure of effort. (38 ref.) (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved)
    Interessant maar -uit de context gerukt- alweer zo'n 'wetenschappelijk onderzoek', dat alle ethische filosofieën rondom trainen nóg gecompliceerder kan maken

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cynthia1971
    Voor de duidelijkheid: Ik heb mijn paarden NIET om alleen maar naar te kijken! Ik wil met ze werken en actief trainen.
    Mijn doelstelling is Hogeschool rijkunst.... op basis van vrije wil en aan de hand!
    Maar wat betekent 'vrije wil" dan voor jou? (doelend op "actief trainen")

    Staat voor jou "vrije wil" gelijk aan: "willekeurig gedrag dat je verkrijgt door middel van voedselbeloning (R+)?

    Of bedoel je met "vrije wil"; dat je (zónder voer)(geheel zónder R+) gaat zitten wachten, totdat het gedrag spontaan vertoond wordt?
    Dus de échte 'vrije wil'; dat het dier gedrag vertoont omdat hij het zélf leuk vindt om te doen!
    (En niet omdat hij er een brokje, of andere R+ voor krijgt.....)
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  15. #15

    Re:the harm of riding studies van Maksida Vogt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    1 Maar ik geloof dus niet in de stelling dat rijden ALTIJD voor pijn zorgt

    2 Heb jij zelf gemerkt dat jouw paarden pijn hadden? Dat kan ik niet opmaken uit jouw verhaal. Ik zou namelijk altijd uitgaan van wat het paard aangeeft.

    3 Lopend red ik het niet om hem zo veel van de omgeving te laten zien en hem echt zijn benen te laten strekken.
    1 Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat Wendela. Het gaat namelijk allemaal om geloof. Ik geloof het wel en ik kan mijn geloof staven met voldoende argumenten om tot mijn beslissing te komen. We zitten op de rugwervels van het paard met ons volle gewicht. Ik kan niet geloven dat dat niet voor pijn zorgt.

    2 Mijn paarden hebben nooit aangegeven pijn te hebben, maar mijn ruin was getraint in 'neckmount'. Ik vraag hem af en toe naar me toe en vraag hem om de neckmount te doen, volledig op basis van vrijheid. Daar is hij nooit op ingegaan. Als hij echt graag mij op zijn rug wilde dan had hij zijn kans wel genomen, toch?
    Je kan nooit uitgaan van wat het paard aangeeft, alleen maar van wat jij en ik kunnen ontvangen

    3 Dit is inderdaad mijn grote dilemma... De beweging, samen heerlijk door het bos en over het strand.... Ik mis het verschrikkelijk! Maar wederom, hoe weet ik zeker dat het niet mijn behoeften en gevoelens zijn die ik op mijn paard projecteer?


Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •