Pagina 6 van de 9 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Resultaten 76 tot 90 van de 134

Topic: Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

  1. #76
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Wat leuk! Dat zie ik de meeste GP ruiters toch niet doen
    A lot of people talk to horses, not many listen

  2. #77
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    @botje; ik vind eerlijk gezegd het stukje over "aai-paarden" en dat jij het wiel uit hebt gevonden door ertussen te zitten een beetje apart overkomen. Leest wat mij betreft een tikje arrogant en alsof je het niet helemaal begrepen hebt. Je zal hier zien dat ook alle mensen met "aai-paarden" op hun manier met progressie bezig zijn, maar wellicht een volledig andere richting uit? "Aai-paarden" vind ik ook een beetje onaardig en respectloos overkomen naar mensen die op hobby-niveau zeer toegewijd zijn aan hun paard. Vaak hebben zij kennis en kunde met hun paard waar jij voorlopig nog naartoe aan het ontwikkelen bent.
    Wat betreft het wiel uitvinden; inderdaad, ik denk dat echt een groot deel van de NH mensen bezig zijn met dressuurtraining, gymnastiseren enz. Dat staat alles behalve los van elkaar.

    Het komt in ieder geval over alsof je NH-ers (hoe breed deze term ook is) en mensen met aai-paarden gelijk aan elkaar staan.

  3. #78
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    En trouwens eens met Zayna wat betreft "je moet het maar even voor een jury doen".
    Als je thuis fatsoenlijk en doordacht bezig bent met trainen is daar niks moeilijkers of makkelijkers aan dan in de wedstrijdring. Alleen wordt mijn paard thuis eerlijker beoordeeld door mij dan het gros van de juryleden die nog steeds een krulletje in de B en een paard vol spanning in de L vooraan zetten. En nee, dit is geen aanname maar persoonlijke ervaring uit mijn wedstrijdtijd en mijn tijd als regelmatig schrijver bij wedstrijden.

  4. #79
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    http://www.eurodressage.com/equestri...-kingdom-horse

    Ook wel eens een filmpje gevonden van Le Noir, die in de kudde met paarden werd gezet in een hele grote weide

    Gevonden



    Kijk eens tussen deze filmtrailers, er zijn heel veel mensen die NH en dressuur op hoog niveau combineren, alleen zijn ze vaak niet in de wedstrijdring te vinden . http://www.youtube.com/user/pferdiaT.../videos?view=0

    On topic, succes met je zoektocht Botje!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  5. #80

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Wil niemand beledigen.... Als dat zo overkomt dan bij deze mijn excuus
    Als je goed leest zie je dat dit de woorden zijn van mijn man. Denk dat velen onder ons ook wel zo,n man hebben die mee kijkt, luisterd, en soms met een opmerking komt uit onverwachte hoek? .

  6. #81
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zayna
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Bij mijn weten zijn er hier niet veel mensen die echt op de manier die jij volgens mij bedoelt dressuur beoefenen. En als is het sowieso niet op het niveau waarop jij presteert! Want laten we wel wezen. Hier en daar een leuke op zichzelf staande travers of renvers 'rommelen' thuis in de bak op een moment dat het jouw en je paard goed uitkomt is echt wel wat anders dan series rijden op een moment dat het de jury uitkomt
    Ehm Nienke ze rijdt op L niveau.. Zo vreselijk moeilijk is een L proef rijden ook weer niet? (helemaal niet vervelend bedoelt hoor botje! ik snap dat je niet meteen Z start)
    Bovendien 'rommel' ik niet alleen maar hier en daar een renvers of een travers als het mijn paard uitkomt..
    Ik snap dat je hier niet persé op mij doelt of op iemand persoonlijk, maar toch voel ik me best aangesproken.
    Aangezien ik wel iemand ben die thuis graag dressuur rijdt maar ik niet van wedstrijden hou.

    Zayna, je bent geloof ik niet de enige die zich aangesproken voelt, ik maak uit Hesters post op dat ze zich ook aangevallen voelt. Uiteraard niet mijn bedoeling. Ik zal mijn post nog even verduidelijken dan maar.

    Wat ik veel om me heen zie is dat paardeneigenaren die veel rekening houden met paardenwelzijn gelukkig doordrongen zijn van het fysieke behoud van het paard en dus aan een vorm van dressuur/gym doen.
    GELUKKIG doen veel mensen (ook hier) aan een vorm van gym of dressuur. Fijn toch?

    Bij mijn weten zijn er hier niet veel mensen die echt op de manier die jij volgens mij bedoelt dressuur beoefenen. En als is het sowieso niet op het niveau waarop jij presteert!
    Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat L-niveau verschrikkelijk moeilijk is. Maar thuis dressuur rijden op wat voor niveau dan ook is mijns inziens niet hetzelfde als op concours gaan, waar je op een vooraf vastgesteld moment een serie oefeningen (vooraf bepaald) rijdt. Je kan niet een geschikt moment afwachten, je moet de oefeningen rijden zoals vooraf aangegeven of die volgorde je nu uitkomt of niet, geen dingen nog eens herhalen voor je paard en de druk is ook wezenlijk anders. Niets met waardeoordeel, niet beter of slechter, ánders.
    Het is voor mijn gevoel hetzelfde verschil als 'spelen in L4' ten opzichte van een auditie filmen en je L4 halen.
    Daarnaast schrijf 'op de manier die jij volgens mij bedoelt' Als in: Wedstrijden rijden, op concours gaan etc. En met 'presteren op jouw niveau' bedoel ik dat volgens mij zijn er echt hier op het forum weinig mensen die wedstrijden rijden op L-niveau of hoger... Om wat voor reden dan ook. Ik ken ze niet. Als ik dat mis heb, zou dat kunnen. Kan iemand mij dan misschien vertellen wie er wel wedstrijden rijdt op L-niveau of hoger? Ik weet wel van bijv. Saar dat ze B-proeven rijdt, verder weet ik hier niemand.

    Kortom.. wat ik al schrijf.. ik ben benieuwd naar Botjes wedstrijd ontwikkelingen.

  7. #82
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Bedankt voor je extra uitleg Nienke, maar als je had geschreven "niemand rijdt hier volgens mij wedstrijden en dat vind ik toch iets anders dan thuis dressuur rijden" dan had niemand zich erg aangesproken gevoeld denk ik.
    Nu noem je het "presteren op jouw niveau" dan klinkt het toch alsof jij dat wat zij doet (een L-proef rijden) van een ander niveau vindt (moeilijker) dan een haflinger klassiek opleiden tot en met de piaffe en passage aan toe?
    Dat ligt puur aan het woord 'niveau'.

    Ik ken ook niemand hier trouwens die dressuurwedstrijden rijdt. (ja, Saar volgens mij 4 proeven per jaar oid? Voor het stamboek toch Saar?)

    Voor mezelf ligt dat hier aan: Ik zie dingen vaak anders dan juryleden. Waardoor je regelmatig te maken zal krijgen met lage punten die jij niet terecht vindt, of hoge punten die je niet terecht vindt. Wat voor waarde zouden mijn punten dan voor me hebben?
    Ik kan me ook behoorlijk ergeren aan het niet paardvriendelijk-zijn van andere mensen op het wedstrijdterrein, wil ik helemaal niet zien. Heb ook geen behoefte om de competitie met hen aan te gaan.
    Bovendien heb ik geen zin om me in zo'n wedstrijdoutfit te hijsen, mijn paard elke week te wassen en te vlechten, mijn halve weekend kwijt te zijn aan wedstrijden, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten die wedstrijden rijden met zich meebrengt.. Lijken mij genoeg redenen om het lekker bij 'thuis wat aanrommelen' te houden

    Bovendien klinkt jouw zin "Je kan niet een geschikt moment afwachten, je moet de oefeningen rijden zoals vooraf aangegeven of die volgorde je nu uitkomt of niet, geen dingen nog eens herhalen voor je paard en de druk is ook wezenlijk anders. "
    mij ook niet erg 'for the horse' in de oren.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  8. #83
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Tja.. omschrijving, interpretatie.
    Voor mij is de koppeling 'dressuur zoals jij het volgens mij bedoelt' .. met 'presteren op jouw niveau' duidelijk genoeg om te omschrijven dat ik over de wedstrijdsport heb. Ik begin mijn verhaal notabene met: 'ik ben benieuwd naar Botjes WEDSTRIJD ontwikkeling...
    Ik op mijn beurt vind het verbazend dat iemand uit mijn post de conclusie trekt dat ik blijkbaar het thuisopleiden van een paard minder waard vind dan wedstrijden rijden.. .. trouwens.. of dat het niveau van wat iemand thuis doet mij überhaupt uitmaakt...

    Er staat trouwens nergens dat ik onderstaande WEL for the horse vind
    Ben ik oprecht benieuwd naar. Onderstaande is namelijk één van de redenen dat ik erg benieuwd ben naar Botjes wedstrijd ervaring. Want alle mooie (zeldzame) voorbeelden van GP ruiters ten spijt.. vraag ik me ook echt serieus af of jurysport in de huidige vorm te combineren is met paardenwelzijn....Zou het wel echt gaaf vinden als het blijkt goed te kunnen en hoop te leren van de ervaringen over wat daar dan voor nodig is!
    "Je kan niet een geschikt moment afwachten, je moet de oefeningen rijden zoals vooraf aangegeven of die volgorde je nu uitkomt of niet, geen dingen nog eens herhalen voor je paard en de druk is ook wezenlijk anders. "


  9. #84
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Er staat nergens dat JIJ het wél for the horse vindt. (dat zei ik toch ook niet?) Maar ik vind dat dus ook niet.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  10. #85
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    We postten tegelijk .. ik past het net aan

    Volgens mij zijn wij het trouwens wel redelijk eens
    Om de redenen die jij schrijft zou ik ook geen wedstrijden willen rijden. Daar komt voor mij nog bij, dat ik 'vrees' voor mijn eigen prestatiedrang.. Ik weet hoe ik ben.. áls het dan om winnen gaat, wil ik ook winnen... en dan zou het zomaar wel eens wat minder 'for the horse' kunnen zijn .... Daarnaast weet ik van mezelf dat hoog niveau dressuur voor mij geen haalbaar doel gaat zijn.. nooit niet. Daar gaat veel tijd, effort en toewijding vragen. Daarvoor heb ik naast mijn paard nog te veel andere dingen die ik leuk vind om te doen... Desalniettemin zou ik het echt leuk vinden om Botjes ervaringen rondom combi zorg-voor-paardenwelzijn en wedstrijdsport te kunnen volgen aangezien zij volgens mij op dit moment HIER de enige is die op L niveau in de wedstrijdsport actief is.

  11. #86
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Ja ik vind dat ook best leuk om te lezen hoor Hoe zij dat wil/gaat combineren!
    Het klinkt inderdaad alsof we het best wel eens zijn
    Ik heb een belabberde wedstrijdmentaliteit trouwens Ik word niet fanatiek in spelletjes of wedstrijden, ik heb nooit de behoefte om ook maar iets te winnen (ja, de lotto zou wel leuk zijn )
    A lot of people talk to horses, not many listen

  12. #87

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Ik denk dat je wel degelijk wedstrijden kunt rijden die for the horse zijn. Als je in de opleiding van je paard maar ver genoeg bent (meer als een niveau hoger in de training) en het paard geen moeite heeft op vreemd terrein zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen.
    Mijn lesgeefmens is daar een goed voorbeeld van, rijdt op een ongelooflijk fijne manier haar merrie, kan haar oefeningen geweldig op de letter rijden en rijdt haar paard binnen een jaar tijd naar het ZZ-l. En ook zij houdt niet van de 'tegenwoordige' dressuur en heeft haar paard klassiek opgeleid. Een goed opgeleerd en correct lopend paard kan ook een jury niet om heen.


    Botje, ik vind het knap dat je zulke stappen maakt!! Ik hoop dat je het ook snel terug ziet in je paard!!
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

  13. #88
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door somokkele
    Een goed opgeleerd en correct lopend paard kan ook een jury niet om heen.

    Dat zou je denken, maar toch blijkt in de praktijk dat bij heeeeeeel veel juryleden deze paarden laag in de middenklasse scoren.

  14. #89
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Ik denk ook niet dat wedstrijden rijden altijd persé 'against the horse' is
    Maar toch zou ik het zelf heel vervelend vinden als Sultan het appuyement van het jaar loopt en ik hem niet enthousiast mag toejuichen.. Laat staan een losse teugel kan geven.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  15. #90

    Re:Van moderne dressuur naar NH... wie helpt mij op weg?

    Ik heb geloof ik wel wat losgemaakt hier .....

    Ik vind dat we elkaar niet moeten aanvallen. Ik zeg altijd een paard heb je niet alleen en we moeten elkaar helpen. Of je nu dressuur wedstrijden rijdt of perelli, voest, recreatief of wat dan ook.

    Ik zal proberen overal zo goed mogelijk antwoord op te geven...

    Ik geloof heilig in het combineren van wedstrijd rijden en NH (paarden welzijn). Een wedstrijdruiter hoeft toch niet slecht voor zijn paard te zijn, waarom zou een dressuurpaard ook geen parelli levels kunnen doorstaan? en andersom. Het is onzin om te denken dat een jury sport iets te maken heeft met het welzijn van van het paard. Een perelli level moet toch ook correct uitgevoerd worden en beoordeeld worden?. Wie denkt dat het afleggen van een dressuurproef (op welk niveau dan ook) het paardenwelzijn in de weg staat snapt niet waar het om gaat.
    Ik weet het niet want ben (nog) een leek als het om perelli levels gaat maar moet je hier ook niet iets (in volgorde) tonen wat je je paard geleerd hebt?. Zo ook in een dressuurproef. Je oefent thuis en neemt les (zelfde), je toont op wedstrijd in volgorde waar je thuis voor getraind hebt. Een geschikt moment is een geschikt moment... thuis en op concours voor de jury. Als je het goed doet geef je je paard op de juiste momenten de hulpen (signalen) en dan gaat het goed. Als je een perelli level moet uivoeren wacht je toch ook op een geschikt moment en kun je slagen of zakken (of is dat weer anders?). Als je aan een tenniswedstijd deelneemt heb je alleen te maken met je eigen lijf en de bal... sla je de bal mis dan verlies je, sla je raak dan win je. Het verschil is alleen dat je boos bent op jezelf als je mis slaat want je tennisrakket is niet van vlees en bloed. Ik haat mensen die hun paard de schuld geven van het niet correct gaan in een proef!!! is oneerlijk.

    Juryleden zijn geen verschrikkelijke mensen, ze hebben geleerd een proef te beoordelen en dat doen de meeste heel correct. Natuurlijk moet je er thuis klaar voor zijn om een correcte proef neer te kunnen zetten. Nee ik start nog geen Z met bo want zo ver zijn we nog niet in de training, zou ook niet eerlijk zijn als ze daar nu al klaar voor zou zijn want zoals jullie kunnen lezen ben ik nog geen jaar met haar bezig. Ook ben ik niet bezig met op zichzelf staande travers of renvers 'rommelen' thuis in de bak en de series zijn nog ver te zoeken.

    Voor wat betreft mijn wedstrijd ontwikkelingen denk ik dat er bedoeld word mijn ervaringen/behaalde niveau in het verleden??
    Ik ben begonnen op een springstal (groom/verzorging/rijden) op 14 jarige leeftijd. Ben veel mee op concours geweest. Daarmee gestopt op toen ik 18 was (gezien dat er doping gebruikt werd en vond dat oneerlijk)
    20 jaar interesse in dressuur en kocht mijn eerste dressuurpaard. t/m M klasse uitgebracht in de sport daarna ging het paard met pensioen.
    21/25 jaar gewerkt bij een fokkerij, paarden inrijden en uitbrengen t/m M2 niveau. Orun diploma fase 1 gehaald
    25/31 jaar goed paard gehad en uitgebracht op Z2 niveau ( dit paard kende wel de series). Orun diploma fase 2 gehaald. Vaak naar Belgie geweest bij A. de Both.
    31 jaar val gemaakt van een jong paard (gebroken rug) lang gerevalideerd. Veel op concours geweest met mijn paardrijdende dochters.
    37 jaar weer op het paard geklommen en heb verschillende paarden gekocht (gekregen) met problemen...lichamelijk en geestelijk. Had een eigen stal waar ik heerlijk bezig was met revalidatie, recreatie van deze geweldige dieren die op mijn pad kwamen. Ook goed thuis voor gezocht toen ze er weer bovenop kw!!
    JA JA"... nu 45 jaar en super blij met mijn Bo op L2 niveau.

    Ik heb altijd blije paarden gehad die met plezier in de ring presteerde. Het welzijn van het paard heeft bij mij altijd voorop gestaan. Over de jaren zijn er meer ontwikkelingen, verschillende methodes en is volgens mij alles te combineren. Wie goed naar zijn paard kijkt ziet wanneer hij/zij een blij paard is welke tak van sport of methode je ook kiest (leuk vind).





Pagina 6 van de 9 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •