Pagina 9 van de 11 EersteEerste ... 7891011 LaatsteLaatste
Resultaten 121 tot 135 van de 153

Topic: parelli zonder stick werkt niet meer?!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Re:parelli zonder stick werkt niet meer?!

Dit boek is misschien wel interessant, ik heb hem zelf niet, dus ben benieuwd of iemand hier wat meer inhoudelijk over weet.

Gallop to Freedom: Training Horses with the Founding Stars of Cavalia

Stukje uit de beschrijving:

Grand Prix level dressage rider Magali Delgado and her husband and fellow Cavalio founder and performer Frederic Pignon share their philosophies on training and living with horses. Pignon and Degado do not use traditional methods, but build on their horse’s natural behaviors. They train their horses using the concept of ‘play’ rather than the negative reinforcement methods often used. Pignon and Degado strive for harmony, rather than mastery.
    Nu is het probleem dat ik niet weet wat zij zien als negative reinforcement, ik weet niet hoever ze dat doortrekken.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Nee, inderdaad, daar ben ik nu ook wel benieuwd naar. Ik ken het boek niet. Het klinkt wel interessant. En ik ben ook benieuwd op wat voor type paarden ze dan het oog hebben. Ik had wel zin in een leuk nieuw paardenboek, ik ga even wat meer info zoeken en misschien koop ik het wel Dan laat ik daarna weten wat ze verstaan onder 'the concept of 'play''.
    Ik ben trouwens jaren geleden (misschien wel alweer een jaar of 10) naar zo'n show met los rondlopende paarden geweest in een soort immense circustent ergens in het westen des lands. Ze zaten er soms ook op, een soort indianen scenes, en kozakkenvoltige, maar soms liepen er ook, zeg, 6 paarden los om een man heen. (Nogal knullig omschreven zo, maarja.) Het was nogal goed gepromoot destijds en ook niet goedkoop geloof ik. Ook lekkere dure merchandising te koop daar. Niets gekocht, anders had ik de naam van dit evenement vast wel onthouden, maar zou dat Cavalia geweest kunnen zijn?
    Edit: ik heb trouwens in 2011 op horse event een clinic/workshop van die broer van Pignon gezien, bedenk ik me net. Als die op dezelfde manier werken is dat niet echt R+. Neemt niet weg dat het boek nog steeds interessant kan zijn.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    ...En tja, Inge Teblick zegt inderdaad dat met clicker rijden mogelijk moet zijn. Het zou inderdaad mooi zijn om daar dan eens een filmpje van te zien. Niet eens per se van haarzelf, maar gewoon een filmpje van iemand die een paard R+ heeft opgeleid onder het zadel en daar een mooie B-proef (thuis) mee neer kan zetten, met op het einde een click als einde van de chain van gedrag die is gemaakt.
    Ik heb op bokt een tijdje geleden een topic gezien van Amable (Daniëlle.... van de Fries Jauke) Zij is haar Lusitano Llevado aan het inrijden mbv de clickermethode. Ze was er toen net mee begonnen.

Ja dat filmpje heb ik ook gezien. Vond het erg leuk om iemand te zien rijden met de clicker. Maar dat was duidelijk work in progress. Maar wellicht dat zij over een aantal jaar met zo'n mooi filmpje kan komen. Al gebruikt zij ook weer R- en niet alleen de clicker.
    Heb naar aanleiding van dit topic nog eens rond zitten kijken op de site van Nathalie Penquitt. Zij komt denk ik nog het meest in de buurt van iemand die dressuurmatig van wanten weet maar ook veel met de clicker werkt. (Nou ja, 'meest', meer dan wie, is dan de vraag, maar meer dan Alexandra Kurland (op basis van filmpjes van leerlingen) en Inge Teblick (bij gebrek aan beeldmateriaal), lijkt het. Maar mochten jullie andere voorbeelden (buiten Pignon dan wellicht nog) weten, dan graag.)

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Aapie
    Nee, inderdaad, daar ben ik nu ook wel benieuwd naar. Ik ken het boek niet. Het klinkt wel interessant. En ik ben ook benieuwd op wat voor type paarden ze dan het oog hebben. Ik had wel zin in een leuk nieuw paardenboek, ik ga even wat meer info zoeken en misschien koop ik het wel Dan laat ik daarna weten wat ze verstaan onder 'the concept of 'play''.
    Ik ben trouwens jaren geleden (misschien wel alweer een jaar of 10) naar zo'n show met los rondlopende paarden geweest in een soort immense circustent ergens in het westen des lands. Ze zaten er soms ook op, een soort indianen scenes, en kozakkenvoltige, maar soms liepen er ook, zeg, 6 paarden los om een man heen. (Nogal knullig omschreven zo, maarja.) Het was nogal goed gepromoot destijds en ook niet goedkoop geloof ik. Ook lekkere dure merchandising te koop daar. Niets gekocht, anders had ik de naam van dit evenement vast wel onthouden, maar zou dat Cavalia geweest kunnen zijn?
    Edit: ik heb trouwens in 2011 op horse event een clinic/workshop van die broer van Pignon gezien, bedenk ik me net. Als die op dezelfde manier werken is dat niet echt R+. Neemt niet weg dat het boek nog steeds interessant kan zijn.
    Ze hebben zelf van die spaanse paarden, maar ze werken in de shows met allerlei paarden tot aan koudbloeden aan toe.

Misschien was dat inderdaad cavalia, maar er zijn wel meer shows in diezelfde lijn. Zie cavalia als een soort cirque du solei(schrijf je dat zo?). Niet alleen paarden, maar ook veel dansers, acrobatiek en dat soort zaken.

Ik ga eens rondzoeken of ik wat meer inhoudelijks over hun trainingsmethode kan vinden, want mochten zij alleen of voor het leeuwendeel R+ gebruiken dan is dat wel een vb van hoe je ver kan komen ermee. Mijn nieuwschierigheid is in ieder gewekt door hun eigen bewering, eens zien wat dat dan echt betekend.

"De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Met 'type paard' doelde ik meer op de horsenality, omdat ze uitgaan van 'play', maar als ze letterlijk spelen (bewegen?) als beloning bedoelen, kan ik me voorstellen dat je dan een bepaald soort paard hebt (zoekt voor je show) waarbij dat werkt. Of bedoelen ze inderdaad 'gewoon' R+ met voer als beloning?
    Mijn interesse is ook zeker gewekt, dus dank voor de suggestie! Ik heb al wat lopen googlen, maar kon er nog niets over vinden. Zal wel bewust zijn, zodat je het boek moet kopen
    Hm, geen idee of het dan Cavalia was, de mensen kan ik me niet echt herinneren, maar misschien was ik te zeer onder de indruk van de paarden dus dat zegt niet zoveel.

Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    56
    Dagboek Berichten
    14

Heb alleen even de laatste pagina bijgelezen, dus misschien is het al genoemd. Maar is Carolyn Resnick met haar waterhole rituals ook niet R+?
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

Ik heb haar ooit eens gegoogled en het werd me niet helemaal duidelijk wat ze nou precies doet, eigenlijk. Maar zal er nog eens naar gaan kijken, of kan iemand hier er meer over vertellen? Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Op basis van 1 dvd en een stuk in een boek heb ik de indruk dat Caroline Resnick ook veel met druk werkt. Zij begint bijvoorbeeld met het paard (@liberty) weghouden bij het voer, zodat het duidelijk is dat zij de baas is over het voer. Dat doet ze net zo lang totdat hij niet meer naar het voer toegaat. De waterhole rituals zijn meditatie oefeningen, die er voor zorgen dat wij (mensen) een betere EF krijgen (in Parelli termen ). Dat is dus niet een methode om het paard iets aan te leren, maar juist de mens. (Als ik het allemaal goed begrepen en onthouden heb hoor, is al weer een tijdje geleden dat ik dat gezien heb Misschien weet iemand anders er meer van?)

Ik zat nog te denken dat volgens mij de mensen van Cognitive Horse (zie http://learninghorse.nl/) erg bezig zijn met werken met alleen maar R+. Als ik ze tenminste goed begrijp, want ik vind hun artikelen heel moeilijk om te volgen. Ze leggen nooit precies uit wat ze doen, maar wel wat ze allemaal niet doen en wat ze allemaal slecht vinden. En daaruit begrijp ik dat ze elke vorm van druk slecht vinden (ik denk dat ze R- bedoelen?!). In ieder geval wel interessant om hun te volgen, want ze halen ook veel wetenschappelijk onderzoek aan, doen zelf onderzoeken en zijn zelf ook verbonden aan een universiteit. Maar ook bij hun vraag ik me steeds af, wat ze dan wél doen en wat de resultaten dan zijn?!

Misschien heeft iemand wel eens iets van hun gezien? Een demo ofzo? Lijkt me erg interessant om meer over te horen

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Volgens mij is onderstaande bezig daarmee te experimenteren.

http://www.paard-en-gedrag.nl/glaesi...acht-ontdekken

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Intresante link Ebby, dank je.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Wendela en Ebby, bedankt voor de links. Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk wat ze precies willen of doen. Lijkt me ook interessant meer over te weten.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Dank voor de link! Ik moet zeggen dat zij het al iets duidelijker uitlegt maar ik ben wel benieuwd wat ze nu dan in de praktijk gaat doen.. Ik begrijp dat ze helemaal zonder conditioneren wil gaan werken. Ben benieuwd of dat gaat lukken...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Maar ik ben wel benieuwd wat ze nu dan in de praktijk gaat doen..
    Ja ik ook. Kan me er nog niet zoveel bij voorstellen. (Misschien iets voor een volgende Equiday? ) Als ik tijd heb ga ik eens proberen of ik wat meer info erover kan vinden.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Als je wat gevonden hebt, deel je het dan met ons? Ik ben benieuwd

Bladwijzers

Forum Rechten