Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: Ervaringen met "oudere" paarden

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Re:Ervaringen met "oudere" paarden

Hm, ik vind 19 ook nog niet zo oud. Je geeft vandaag aan dat de dierenarts is gekomen, dan is er nog geen uitslag van het bloedonderzoek denk ik? Wellicht dat daar nog iets afwijkends uitkomt wat een en ander verklaart. We hebben een dame van 24 erbij staan en die staat bij koude zeker onder de dekens. Niet als het niet nodig is, maar alle extra energie is voor haar meegenomen. Hoe minder energie zij erin hoeft te steken zich warm te houden, hoe meer er "in" haar blijft zegt maar .

Cosmo is nu 15 (vind ik nog helemaal niet oud gelukkig ) en ik geef hem sowieso twee maal per jaar een reinigingskuur. Gewoon voor de extra... Hij krijgt deze begin oktober en eind maart.

(Bijsluiter zegt: "Door een paard 2 x per jaar een reinigingskuur te geven, wordt zijn zelfgenezend vermogen minder belast met al deze zinloze reststoffen en is het dier dus beter in staat om zichzelf gezond te houden of om ziekten beperkt te houden.")

Tevens krijgt hij elke keer bij zijn voer (om de dag) wat Foeneknof zeewier, goed voor de algemene weerstand en luchtwegen. Omdat hij "sukkelt" met leverwaarden en selenium laat ik elk jaar (tot nu toe) bloed prikken. Tandarts komt ook elk jaar om "bij te werken", evenals de osteopaat ter controle. Deze zaken doe ik voor hem om de "algemene weerstand" zo goed mogelijk te ondersteunen. Als er dan nog dingen zijn waar ik me zorgen over maak, dan zou ik inderdaad ook een (betrouwbare) dierenarts laten komen...

Soms ga ik wat te ver maar ik hoop hem zo toch in een goede conditie op een zeer respectabele leeftijd te krijgen!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Merrit is pas 23 jaar, maar wel met de VUT.
    Hij is dus niet met pensioen, maar doet alleen nog leuke dingen. Sinds hij emotioneel goed in zijn vel zit, kan hij winters veel beter aan Hij woont bij mij thuis, en dat vindt hij heel fijn. Ik kan vaak naar hem toelopen en hij hinnikt vaak naar me. Even een kroel, een momentje samen. Hij krijgt totaal geen extraas meer van me. Voorheen idd de seniorenpriores, brandnetel en hij heeft bijna 10 jaar lang glucosamine gehad tegen de artrose. Hij krijgt een handje muesli, goed hooi en verder niets. En hij ziet er top uit en wil graag leuke dingen met me doen

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

19 vind ik nog zeker niet oud, maar het is precies wat iemand al zei: sommigen zijn oud op 20, sommigen kan je nog 5x per week rijden als ze 30 zijn, daar is niet echt een standaard voor.

Tas wordt volgende maand 26 en daar merk ik eigenlijk vrij weinig aan. Ik doe niets extra's, geen deken, geen krachtvoer, ze staat lekker buiten, ze heeft ook niet echt de neiging om mager te worden Als ik zou willen, dan zou ik elke dag kunnen rijden. Natuurlijk heeft ze minder conditie en wat minder goede spieren dan een jong paard, opstaan na het rollen kost opeens wat inspanning ipv overeind springen, maar verder gaat het nog allemaal vrij soepel

Er zal toch echt een oorzaak zijn dat je paard zo mager is en hoest, ouderdom is wel een erg makkelijke oorzaak. Toen Tas net twintig was en een ernstig ongeluk had gehad en kreupel liep, was de reden ook opeens dat ze oud was, vond ik toen ook zo'n kul. Daar is ze uiteindelijk ook nog prima bovenop gekomen.
    Hoe staat hij? stalling, wei, hoeveel hooi/kuil? Krachtvoer? Wat heeft de dierenarts gedaan?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@ Antheman: merk je verschil nu je geen glucosamine meer bijvoert? (En hoe lang geef je het al niet meer?)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik blijf erbij dat het belangrijk is om de oorzaak te zoeken als het niet normaal is voor hem.
    Whoopie draagt een winterdeken nu al voor het 3e jaar maar ze maakt een prima wintervacht aan, ze heeft een 2oo grams deken op, gaat er in principe 3 keer per week af als ik wat met haar doe. Dat gaat prima.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Vandaag ontvangen we, als het goed is, de uitslag van het bloed.
    De dierenarts is gisteren nog langsgekomen en hij blijft bij zijn standpunt : "Niks aan de hand. Misschien wat eiwitten tekort."

Afwachten ...

@Sanne : onze paarden staan 24/7 buiten, in een weide aan ons huis. Ze beschikken over een open stal en kiezen zelf wanneer ze binnen of buiten staan. Ze krijgen, in de winter, permanent hooi en Tornado krijgt daarbij nog allerlei extra's (krachtvoer, olie, lijnzaad, ...)

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    @ Antheman: merk je verschil nu je geen glucosamine meer bijvoert? (En hoe lang geef je het al niet meer?)
    Ik geef het sinds de zomer van vorig jaar niet meer. Ik zie hier geen verschil in.

Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Dagboek Berichten
    134

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heb je al eens een tandarts naar zijn gebit laten kijken?

Yep, tanden gecontroleerd.

Uitslag bloedonderzoek : alles perfect in orde !
    We wachten nog op de uitslag van een extra test mbt hormonenspiegel (ifv cushing).

Tja ... wat moet je daar nu mee ...

Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Dagboek Berichten
    134

Wel fijn te weten dat je paardje lichamelijk(nou ja daar ga je wel vanuit na bloedtest) in orde is
    Maar ja....wat is het dan??????????

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten