Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 18 van de 18

Topic: Optoming rijden, touwhalster of toch iets anders?

Re:Optoming rijden, touwhalster of toch iets anders?

Ik ben ook fan van de Micklem, als sidepull. Ik ervaar niet dat er meer 'tegendruk' gegeven wordt door het paard vanwege de bredere neusriem, ook niet bij een stalhalster ofzo.
    Met touwhalster rijden overigens nooit echt geprobeerd. Ik rij vaak met contactteugel en dan lijken me die touwtjes voor het paard gewoon echt niet fijn. Plus, en dat is eigenlijk nog bezwaarlijker, want de touwtjes hoeven natuurlijk niet te snijden/drukken als jij zelf geen druk neemt, dat ik denk dat je dan niet fijnmazig genoeg kan sturen/hulpen door kan geven, althans niet op de manier zoals ik dat nu doe, omdat de teugels onderaan in het midden zitten en niet aan de zijkant. Ik zie dan namelijk, bij mensen die dat doen, het halster verschuiven doordat er toch veel ruimte zit tussen onderkant paardenhoofd en de knoop waar de teugels aan zitten. En de knoop komt dan helemaal bij de kaak en dan wordt het paard altijd half geplet tussen de teugels, lijkt me niet fijn.Teugels aan de zijkant is natuurlijk een optie, maar doordat een touwhalster toch vrij los zit denk ik toch dat je veel geschuif krijgt en dat geeft ruis in de hulpen. Ik zou een touwhalster met rijden alleen gebruiken als je met lossere teugel (op z'n Parelli's: freestyle) rijdt, maar ik zoek na het losrijden toch altijd contact, en 'freestyle' met een sidepull gaat prima, maar andersom dus niet, vind ik.
    Kaak- en kingekruist vind ik over het algemeen de release niet goed genoeg van. Plus dat het sidepull-idee voor de twee paarden die ik ermee heb gereden het meest logisch is, naar mijn idee, omdat het aansluit op wat ze al kennen. Rijden met een gewoon stalhalster gaat ook altijd prima, maar dat zit ook net wat losser onderaan dan een hoofdstel en schuift daarom, net als een touwhalster, maar in mindere mate. En is iets minder mooi Maar daar ben ik wel mee begonnen. Ook heb ik zelf eens een academisch kaptoom gemaakt, dat is een stuk goedkoper dan nieuw kopen, maar daar heb ik nooit mee gereden omdat die me niet geschikt lijkt voor rijden met contact/aanleuning vanwege het kettinkje dat erin zit (weliswaar had ik die natuurlijk goed onderlegd met neopreen en zacht leer, maar toch). Inmiddels gebruik ik die ook niet meer op de grond, ik gebruik echt overal de Micklem voor.
    Kortom, volgens mij zijn alle opties even prima om mee te rijden, maar welke je kiest hangt denk ik vooral af van of je met of zonder contactteugel rijdt.
    Micklems zijn inderdaad wel prijzig. Er is wel iemand op bokt die ze rechtstreeks uit Engeland importeert en daarom zijn ze daar iets goedkoper. Verder wil er ook nog wel eens wat op marktplaats staan.
    Het goedkoopste zijn natuurlijk de namaak-micklems, zoals bijvoorbeeld op de site van Equiplay. (Volgens mij was die er nog niet toen ik de Micklem ging kopen, anders had ik deze ook gekocht.)

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Was de maat inderdaad
    Oh ja... is ook zo.. Had ik je geen pony meegegeven daar waar Shier al een cob-kop had?! Gelukkig dat jij goed kan fotoshoppen

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Haha nee was volgens mij te groot.. voor zijn lieve cobkop
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten